Bild
Nästa artikel

Mobilförbud halverade dödsolyckor

Nyheter

Sedan det blev förbjudet att använda handhållen mobiltelefon vid bilkörning i Kalifornien har antalet dödsolyckor nästan halverats.

I Kalifornien i USA infördes förbud mot att använda handhållen mobiltelefon vid körning år 2008. Under de två följande åren minskade antalet dödsolyckor där föraren hållit i en mobiltelefon med 47 procent, jämfört med de två åren innan. Det totala antalet dödsolyckor i trafiken minskade med 22 procent under samma period, och de som skadats i trafiken minskade med 50 procent.

Detta enligt en studie av forskare vid Berkeleyuniversitetet i Kalifornien som Motormännens Riksförbund tagit del av.

I Sverige omkommer varje år 10-20 personer i trafiken på grund användning av mobiltelefon.

– I samtliga europeiska länder, förutom Sverige, finns lagar för hur mobiltelefoner får användas i trafiken. Det är tydligt att de europeiska trafikministrarna anser att mobiltelefonlagar har ett viktigt signalvärde. Det är synd att ansvariga politiker i Sverige inte inser det, säger Niklas Stavegård, Trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen. 


Diskutera: Vad tycker du om resultatet i studien?

Kommentarer

#1
2012-04-18 13:26

Jag skäms att vara bilist. Det finns redan lagar om "säkert framförande av fordon". Måste vi verkligen ha en lista på allt man INTE får eller bör hålla på med när man kör?

#2
2012-04-18 13:41

Att folk sitter med telefonen till huvudet när de kör bil är mer regel än undantag. Jag kan tycka att det borde vara helt förbjudet att inte köra handsfree i sin bil.
Att konversera med någon, vare sig det är telefon eller passagerare kommer aldrig gå att förbjuda.

#3
2012-04-18 15:35

1storstark, vi har ju redan avhandlat allt detta, men för din skull då: Handhållna mobilsamtal under körning har blivit till en så dominerande parameter i framförandet av ett fordon avseende trafiksäkerheten att beteendet MÅSTE punktregleras. Ett förbud kommer faktiskt att följas av väldigt många och polisen lär stå utmed vägkanterna mest hela tiden och plocka in böter. Ingen blir ju förvånad över ett resultat á la ovanstående. Och fortfarande förundras jag över hur desperata en del av er här inne är i ert motstånd mot ett förbud. Vad är problemet? Är det så förolämpande att inte få köra trafikfarligt, kan man ju undra.

#4
2012-04-18 16:09

Är inte ett dugg förvånad.

#5
2012-04-18 16:27

Det vore vara lag på handsfree (headset). Problemet löst.

#6
2012-04-18 16:29

1storstark: ja det behövs tydligen fler lagar eftersom folk inte är intelligenta nog att förstå självklarheter. Då måste lagstiftarna och polisen peka med hela armen så att folk fattar. Efter ett år bara har det blivit självklart, precis som rökförbudet på krogen.

#7
2012-04-18 16:30

@ KaptenOberkomma
Helt rätt, men vi för inte glömma att även punktreglera följande parametrar i framförandet av ett fordon avseende trafiksäkerheten:
*Friläggande av slembildningar i näsgångarna med ett eller flera fingrar.
*bullersamt avnjutande av kompositioner.
*Inmundigande av fasta eller flytande födoämnen.
*Alltför uppsluppna, engagerande eller upprörande samtal med medpassagerare.

Dessa och flertalet andra ofog skall bestraffas å det bestämdaste eftersom bilister inte har kunnandet eller viljan att själva förstå sitt eget bästa utan hellre ägnar sig åt att köra trafikfarligt.

#8
Förstikön
2012-04-18 16:53

@Mr Burns: Varför skriver du inte bara "läst men ej förstått"?

#9
2012-04-18 17:14

Jag är inte ett dugg förvånad. Mobiltelefoner tar väck uppmärksamheten från vägen för föraren, även om det är bara en del sekunder så räcker detta för att olyckan skall vara ett faktum.

#10
2012-04-18 17:28

"Sedan det blev förbjudet att använda handhållen mobiltelefon vid bilkörning i Kalifornien har antalet dödsolyckor nästan halverats."
Försök att få "Trafikvärket" eller Kommunikationsministern att förstå detta!!

#11
adandersson
2012-04-18 17:53

då är det snart bara Albanien och Sverige som tillåter telefon snack i bilen utan handsfree . Kanske inte samma problem i Albanien då det säkert inte finns så många med telefon eller som är bilägare.

#12
2012-04-18 18:39

Kan man införa förbud mot dubbdäck på antaganden om att folk dör av farliga partiklar så borde det vara solklart att förbjuda prat i mobiltelefon under färd om det bevisligen dödar 10-20 pers. varje år.

#13
2012-04-18 20:53

Det finns ett stort mörkertal på antalet dödade och skadade orsakat mobilpillande. Likväl som sömnolyckor ofta skylls på t.ex. framspringande rådjur, så skylls sms.ande och ringande på nåt annat yttre störande. För egen del gissar jag att vi har flera hundra skadade/år pga mobiler. Och betydligt mer än 20 döda. Att det råkar förekomma inflygande humlor, eller nåt annat störande, är inget skäl att tillåta "mobilfyllerister".

#14
2012-04-18 22:11

Även med tanke på den s k nollvisionen borde en lag på handsfree (headset) funnits i Sverige sedan många år tillbaka i tiden! När ska politikerna fatta detta?

#15
2012-04-19 08:11

Dessutom kör nästan alla med automatlåda i USA så felen i körning är
troligtvis ännu fler i Sverige med folk som tror de kan göra flera saker samtidigt.
Efter varje olycka så borde det vara standard att gå in på respektive
telefonbolags register och kontrollera om den som körde samtidigt hade
telefonuppkoppling vid en olycka eller incodent.
Om så är fallet så bör de fällas för vårdslöhet och kortet ryker.

#16
mcregor
2012-04-19 09:43

Igår e m hade jag en "snifffare" några få meter bakom min bil. Men det var inte bara hans närsynthet som var anmärkningsvärd - i vänsterhanden höll han mobilen mot örat samtidigt som han käkade en hamburgare och drack dricka - när han inte "behövde" hålla i ratten med högerhanden. Så fort som vi kom ut på motorvägen så passade han också på att köra om i mycket god fart så den mannen måste vara duktig på "multitasking" och ha snabba reaktioner....

#17
2012-04-19 12:48

Meh

#18
2012-04-19 20:53

Handsfree hjälper inte, om man som ganska många, vill smsa bakom ratten.

#19
2012-04-22 17:08

Vi har skrivit om det här ett antal gånger tidigare.
Som framgått av det jag själv skrivit, så tycker jag definitivt inte om mobiler bakom ratten - men det finns en massa andra saker som jag inte heller tycker är lämpligt, som att slafsa i sig drällande hamburgare. Det är ju ännu värre!
Tycker och tycker, förresten. Det är nog snarare konstateranden.

Det här resultatet i Kalifornien visar på att det kanske ändå skulle behövas ett mobilförbud eftersom det blivit så vanligt.
Jag ser dock hellre att man istället massinformerar om idiotin med att inte ägna sig åt bilkörning när man sitter bakom ratten i en bil som befinner sig i trafik.

Vi har ju redan lagar som täcker in eländet. Polisen får se till att fokusera mer på uppträdandet i trafiken, helt enkelt!
Om man förbjuder enbart mobiltelefoner så kan ju det uppfattas som att andra idiotiska saker är helt OK.

#20
2012-04-22 22:36

Roy, vi kan vara överens om att handhållna mobilsamtal under körning lirar i en helt outstanding liga i fråga om ta uppmärksamhet från föraren och framkalla trafikfarlighet - mätt BÅDE i frekvens och koncentrationsurholkning. Folk som äter en hamburgare är i sammanhanget sällsynt. Folk som skalar potatis och rensar kantareller behöver vi nog aldrig se som ett potentiellt problem. Inte heller folk som lagar Moraklockan eller syr nya gardiner ... Mobilpratet upptar hela resan för en del personer. Snacka om att beteendet behöver punktregleras.

#21
2012-05-04 18:42

Det borde vara förbjudit att tala i mobiltelefon under körning här i Sverige
Ni skriver att det är mellan 10 och 20 personer som omkommer här.
Men ni talar inte om hur många trafikolycker som händer på grund av
att man använder mobilen under körning. Jag har kört bil i över 50-år
och har sett många som inte borde köra med en mobil under körning.
MVH Hans

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.