Nästa artikel
Inget mobilförbud bakom ratten
Nyheter

Inget mobilförbud bakom ratten

Publicerad 11 april 2012 (uppdaterad 12 april 2012)
Ett förbud mot att använda telefon i bilen är lönlöst, enligt en ny utredning. Teknik, utbildning och incitament ska lösa problemet.

Åtgärder som handlar om att informera föraren hur telefonen ska användas på ett säkert sätt – i stället för ett förbud. Det föreslår statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, till regeringen.

Ingen långvarig trafiksäkerhetseffekt har kunnat påvisas i länder där krav på handsfree införts och därför fick VTI i uppdrag av regeringen att utreda vilka alternativ som kan finnas till ett förbud mot att prata i telefon och skriva sms bakom ratten.

I stället för att rikta sig mot mobilanvändandet i sig ska lösningen vara teknikneutral och angripa det vårdslösa beteendet.

Information, utbildning och ekonomiska incitament är exempel på åtgärder som ska öka förståelsen för riskerna och motivera bilförare till ett säkrare beteende när det gäller kommunikationsutrustning. Försäkringspremier ska kunna kopplas till användningen av mobiltelefonen, vilket först och främst kräver nya tekniska lösningar. 

Ny teknik i våra mobiltelefoner och i fordonen kan också fungera på andra sätt. Tanken är att funktioner i telefonerna ska vara tillgängliga endast i vissa trafiksituationer och att tekniken dessutom ska kunna varna och hjälpa föraren.

Diskutera: Vad tycker du om mobilförbud i bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-11 11:48
Thommys

Alkohol är det stora problemet i trafiken! Det är bra att man inte börjar i fel ända. Visar det sig att lagen inte har en effekt på olyckor så ska man inte heller lägga kraft på mobilpratsförbud i trafiken.

Märkligt att de inte kunnat resonera på samma sätt med zebralagen som även den visat på dålig effekt i andra länder.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-11 12:06
saabnisse

Thommys, enligt polisen i Västmanland är det andra droger än alkohol som ger mest problem.
Och det är det som ökar mest.
Men när det gäller mobiltelefoni tror jag att handsfree hjälper till en del, naturligtvis kommer det alltid att finnas de som blir distraherade av alla mobilsamtal oavsett handsfree, men för dessa är det säkrast att stanna där det går och då fortsätta samtalet.
Sedan används ju telefonen till många andra saker än att telefonera med också.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-11 12:18
KaptenOberkommando

Hur som helst: Det är bara Sverige tillsammans med Albanien (!), Serbien (!), Montenegro (!) och ett "skitland" till som jag inte kommer ihåg namnet på som INTE har förbud för handhållet mobilprat under bilkörning! Visst är det skämmigt att ett så förb-nnat präktigt land som Sverige har placerat sig i bottenskrapet i den här frågan. Pinsamt!

I artikeln står: "Information, utbildning och ekonomiska incitament är exempel på åtgärder som ska öka förståelsen för riskerna och motivera bilförare till ett säkrare beteende när det gäller kommunikationsutrustning."

Har detta fungerat när det gäller hastigheterna och fyllekörningen? Eller "drogkörningen"? Knappast. Mycket fint snack men ytterst liten verkstad.

Vidare: "Försäkringspremier ska kunna kopplas till användningen av mobiltelefonen, vilket först och främst kräver nya tekniska lösningar."

Och vem skall betala dessa nya tekniska lösningar? Jo, vi konsumenter, givetvis.

Och: "Ny teknik i våra mobiltelefoner och i fordonen kan också fungera på andra sätt. Tanken är att funktioner i telefonerna ska vara tillgängliga endast i vissa trafiksituationer."

Jag har för länge sedan framfört åsikten att en bil skall kunna köras endast i max 30 km/h i högst fem minuter om förarbilbältet INTE har tagits på. Med en sådan skitenkel åtgärd skulle användningen av bilbältet bli 100 procent! Dessutom kan det knappast vara någon konst att införa en spärr i motorstyrningen som är kopplad till en sensor för aktivt mobiltelefonsamtal. När ett mobilsamtal påbörjas (och det lär väl då gälla om det endast är föraren i bilen) skall först en varningssignal ljuda och ett meddelande visas på hastighetsmätardisplayen om att samtalet måste upphöra under körning. Efter fem minuter skall systemet strypa farten till en viss maxhastighet och efter ytterligare kanske fem minuter till en ny, lägre maxhastighet baserat på den hastighet som gällde för fordonet när samtalet inleddes (till exempel blir 90 km/h till 60 och sedan till 40). Jag är rätt säker på att samtliga bilförare ganska raskt skulle droppa telefonen.

Jag förstår faktiskt inte att det här skall vara så svårt. Men man vill nog egentligen inte ...

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Utmärkt!

Skönt att man bara tagit hänsyn till fakta och inte lyssnat till de gaphalsar som vill lösa både verkliga och påhittade problem med ännu fler lagar och förbud.

Vårdslöshet i trafik gäller också för eventuella vingliga mobilpratande bilförare. Det räcker.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-11 13:23
KaptenOberkommando

Men Rålle, nog blir man en säkrare bilförare i en plötlsigt uppkommen stressituation om man har två händer på ratten i stället för en!? En rätt självklart logik om du frågar mig.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-11 14:02
1storstark

Tydligen måste en del insändare få en lista på vad som INTE får göras bakom ratten. Ex. byta blöjor på barn. Lösa sudoku. Hålla i en telefon. SMS:a. Onanera. Skala potatis.
Listan blir oändligt lång om man ska räkna upp all som inte får göras. Vi har redan en lag som säger att man ska kunna framföra fordonet på ett säkert sätt. Det ska banne mig räcka!

#7 • Uppdaterat: 2012-04-11 15:25
argotik

Vilken nonchalans från lagstiftaren! Nu har ni verkligen ställt Sverige sida med sida mot Albanien. Skamligt!

#8 • Uppdaterat: 2012-04-11 15:51
JOCA_1

Tjaa, inte tror jag att förbud till leder nånstans - det skiter ju folk i ändå. Det finns många som far runt utan bilbälten, med vinterdäck på sommaren eller med obesiktigade bilar. Det är bara det att gällande lagar (som någon skriver nedanför om vårdslöshet) kan gott användas lite mer. Annars måste allt preciseras (som någon annan också skriver).

Jag gillar definitivt inte påhittet att tekniken skulle lösa det genom strypningar, signaler etc.

Vår förarutbildning kanske skulle inriktas mer på hur man kör sin bil och mindre på teoretiska kunskaper om det globala klimatet...

Idioter finns det gott om - även om de inte pratar i telefon; så normala, vettiga människor som vet att köra bil ordentligt, använda sitt bilbälte och sin blinkers får vara extra vaksamma i vingeltider. Man kan inte förbjuda idioter också....

Lite osammanhängande där, men wtf...

#9 • Uppdaterat: 2012-04-11 16:05
KaptenOberkommando

1storstark, det är bara det att handhållna mobilsamtal inkräktar så mycket på trafiksäkerheten att det kan jämföras med att köra med uppåt en (1) promille alkohol i blodet! Tillåter vi en promille i blodet under bilkörning? Svaret är som bekant nej. Övriga kommentarer är överflödiga.

För övrigt är det intressant att se hur en del med alla möjliga och omöjliga medel, ursäkter och exempel försöker undanröja ett förbud mot handhållna mobilsamtal under körning. Man kan fråga sig varför. Eller är det enkla svaret att för många tar det som ett direkt förolämpande ingrepp i vardagslivet - även om det är berättigat? Svensken måste vara Europas mest snarstuckna medborgare. Och sug på karamellen en gång till, 1storstark: Vi är i paritet med länder som Albanien, Serbien och Montenegro i frågan. Kan man vara stolt över detta???

#a • Uppdaterat: 2012-04-11 16:16
1storstark

Sverige ligger väldigt bra till, när det gäller antal dödade och skadade, i förhållande till de flesta andra länder. Även de med "mobilförbud".
Jag har en bil med "handsfree" och en utan. Ett mobilsamtal distraherar mig i trafiken oavsett om jag håller luren med handen eller får ut ljudet i bilhögtalarna. Hur ska förresten polisen kunna övervaka ett "mobilförbud" nu när nästan alla bilar har tonade rutor?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.