Nästa artikel
Lexus presenterar nya LS (2012)
Nyheter

Lexus presenterar nya LS (2012)

Publicerad 31 juli 2012 (uppdaterad 1 augusti 2012)
Lexus trotjänare LS får sig en ny uppdatering. Totalt finns bilen i tre utformanden som visades i San Fransisco i natt.

Lexus flaggskeppsmodell LS hittils fyra generationer har sålts i sammanlagt 730 000 under sina 23 år i bilhallarna. Nu har det blivit dags för en ny uppdatering, som premiärvisades på bilsalongen i San Fransisco i natt.

Det var tre LS-modeller som visades upp. Lexus LS 460, LS 600h och helt nya F-sport ingår i modellprogrammet, där motorn i LS 600h enligt Lexus är världens kraftfullaste V8 med fullhybrid.

Två motoralternativ
Två motorer finns bland alternativen. LS 460 når numera 386 hästkrafter och 497 newtonmeter och accelererar från 0 till 10 kilometer i timmen på 5,4 sekunder, medan den fyrhjulsdrivna varianten får 360 hk och 470 Nm och når upp till 100 km/h på 5,9 sekunder. LS 600 har 438 hk och når 100 km/h på 5,5 sekunder, med en elektroniskt begränsad toppfart på 210 km/h.

Utvändigt har bilens front fått en ny design, samtidigt som möjligheten finns att utrusta den med en utvändig belysning som bara består av LED-lampor.

Ett omgjort styrsystem ska göra bilen bättre på att reagera på förarens manövrar, samtidigt som ett förbättrat bromssystem ska ”öka känslan” i bromspedalen. Föraren kan välja mellan de fem olika körinställningarna eco, comfort, normal, sport s och sport s+.

Diskutera: Vad tycker du om nya Lexus LS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-31 11:23
saabnisse

Grillen är ju förskräcklig, ännu fulare än Audis groteska gap.
Men inredningen ser ljus och trevlig ut.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-31 11:23
Thommys

Det är alltså en LS. En bil som säljs till välbärgade i övre medelåldern. Tror Lexus att dessa vill ha en bil som ser ut att vara hämtad från en science fictionfilm med transformers? En person som är 12 år hade gärna haft en plansch på bilen ovanför sängen. Men vilken vuxen (mogen) person vill ha en bil som ser ut så här? Jo fronten passar möjligtvis på en IS, där många kunder fortfarande har barnasinnet kvar.

Man ryser när man ser blinkersspaken. En bil som kostar en miljon och har en blinkersspak från en Toyota Yaris.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-31 11:49
raks

Jag tycker fronten är tuff på en sportbil - men den passar inte på lyxsedanen LS.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-31 12:45
Filips

0 till 10 på 5.4 sekunder? Det var illa! ;)
Skämt åsido, bara jag som tycker baken är väldigt lik BMW 7-seriens? Säger inte att det är negativt, det ser riktigt bra ut.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-31 13:21
A_q

Tur att det sitter ett "L" i fronten, annars är det ju lätt att blanda ihop den med någon av dess 103 kusiner...
Ser redan gammal ut. Men det är iofs det enda de lyckas bevara från föregående modell.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-31 13:21
KaptenOberkommando

Filips, jag skrev redan i mitt förra inlägg - men raderade det - att Toyotan (jag gör ingen skillnad på Toyota och Lexus) ser ut som en mix av BMW och Audi sett från sidan och även bakifrån. Jag borde ju då gilla bilen - bortsett från bilvärldens fulaste grill - men kan bara konstatera att Toyota inte kan hitta en egen identitet. Men ytterst visar detta att de som står modell för Toyotas designers är - som vanligt! - de tre tyska premiummärkena. Och det är ju ett erkännande som trots stöld och kopiering måste kännas bra. Känns skönt även för mig att veta att jag åker i originalet.

#8 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Japsarna har väl tagit intryck av den kritik som varit mot Lexus i mångas ögon alltför tama design och nu försöker man ge bilarna lite mer "dynamiska" linjer.

Resultatet är enligt mig dock väldigt tveksamt med en blandning av "fläsk-tyska",(BMW, Merca, Audi), drag parat med asiatisk anonymitet.

Slutresultatet är lika urvattnat som tidigare undantaget grillen som de i desperation gjorde t om ännu större än Audis. Gäsp..

#9 • Uppdaterat: 2012-07-31 13:43
KaptenOberkommando

Vi är ganska många redan som ser lånet från tyska premiumbilar - tyvärr uppblandat med asiatisk anonymitet (som Rålle skriver). Och fortfarande kan man inte från Toyota hålla ordning på knappar och reglage. Som synes på bilderna från Teknikens Värld sitter det knappar bredvid ratten OCH UNDER ratten! - till exempel knappen för parkeringsbromsen (en ofta använd knapp). Varför i helsicke sitter inte den lättillgänglig vid växelväljaren????? När man lägger i P-läget ska man inte behöva treva med handen ända till under ratten för att lägga i parkeringsbromsen. Skandal. Dessa spridda skurar av reglage lever inte upp till tysk perfektion. Och inte blir det bättre med alla spakar runt ratten, varvid en också den sitter snudd på UNDER ratten. Herregud.
Den ende som hyllar bilen - oreserverat och blint - är föga överraskande Shogun. Men det klart, lika barn leka bäst.

#a • Uppdaterat: 2012-07-31 13:51
jalfa

Ja tysk perfektion låg visst på plats 25, 26 och 29 när det gäller pålitligheten enligt what car´s undersökning i en artikel här. De går m.a.o. sönder stup i kvarten. Jag kör hellre en "identitetslös" asiat som håller än en tysk "premium" som går sönder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.