Bild
Nästa artikel

Lexus presenterar nya LS (2012)

Nyheter

Lexus trotjänare LS får sig en ny uppdatering. Totalt finns bilen i tre utformanden som visades i San Fransisco i natt.

Lexus flaggskeppsmodell LS hittils fyra generationer har sålts i sammanlagt 730 000 under sina 23 år i bilhallarna. Nu har det blivit dags för en ny uppdatering, som premiärvisades på bilsalongen i San Fransisco i natt.

Det var tre LS-modeller som visades upp. Lexus LS 460, LS 600h och helt nya F-sport ingår i modellprogrammet, där motorn i LS 600h enligt Lexus är världens kraftfullaste V8 med fullhybrid.

Två motoralternativ
Två motorer finns bland alternativen. LS 460 når numera 386 hästkrafter och 497 newtonmeter och accelererar från 0 till 10 kilometer i timmen på 5,4 sekunder, medan den fyrhjulsdrivna varianten får 360 hk och 470 Nm och når upp till 100 km/h på 5,9 sekunder. LS 600 har 438 hk och når 100 km/h på 5,5 sekunder, med en elektroniskt begränsad toppfart på 210 km/h.

Utvändigt har bilens front fått en ny design, samtidigt som möjligheten finns att utrusta den med en utvändig belysning som bara består av LED-lampor.

Ett omgjort styrsystem ska göra bilen bättre på att reagera på förarens manövrar, samtidigt som ett förbättrat bromssystem ska ”öka känslan” i bromspedalen. Föraren kan välja mellan de fem olika körinställningarna eco, comfort, normal, sport s och sport s+.

Diskutera: Vad tycker du om nya Lexus LS?

Kommentarer

#2
2012-07-31 11:23

Grillen är ju förskräcklig, ännu fulare än Audis groteska gap.
Men inredningen ser ljus och trevlig ut.

#1
2012-07-31 11:23

Det är alltså en LS. En bil som säljs till välbärgade i övre medelåldern. Tror Lexus att dessa vill ha en bil som ser ut att vara hämtad från en science fictionfilm med transformers? En person som är 12 år hade gärna haft en plansch på bilen ovanför sängen. Men vilken vuxen (mogen) person vill ha en bil som ser ut så här? Jo fronten passar möjligtvis på en IS, där många kunder fortfarande har barnasinnet kvar.

Man ryser när man ser blinkersspaken. En bil som kostar en miljon och har en blinkersspak från en Toyota Yaris.

#3
2012-07-31 11:49

Jag tycker fronten är tuff på en sportbil - men den passar inte på lyxsedanen LS.

#4
2012-07-31 12:23

Total avsaknad av identitet.

#5
2012-07-31 12:45

0 till 10 på 5.4 sekunder? Det var illa! ;)
Skämt åsido, bara jag som tycker baken är väldigt lik BMW 7-seriens? Säger inte att det är negativt, det ser riktigt bra ut.

#6
2012-07-31 13:16

Snygg bil helt klart. Nya fronten/grillen blev klart mer lyckad än jag först trodde att den skulle bli. Man har ju numera blivit van Audis gapgrillar och reflekterar inget speciellt över dom längre.

Kommer nummerplåten in i mitten av grillen så bryter den av rätt så bra. Vilket gör att den kommer att passa in ännu bättre. Men man kan ju tycka olika. Men jag tycker den ger bilen en karaktär/identitet som inte kan misstas för något annat än Lexus. Frågan blir ser man skillnad på en Ls och Gs senare så det inte blir som med Audis modeller att alla ser exakt likadana ut om man inte är en märkesnörd. I såfall är det ett misstag Lexus gör och man får hoppas att man ser skillnad på denna nya Ls och nästa generation Ls så de inte ser lika ut som Audis olika generationer. Då urvattnar man märket med tiden

Klart snyggare än dagens MB S-klass med sina oharmoniska utsvängda hjulhus som inte passar in på bilen,men tas säkerligen bort från kommande nya S-klass.

Men det bästa av allt är ändå kvaliten på dessa bilar jämfört med andra.

Ändå måste jag säga att ni har väldigt klent med bilder VIB jämfört med andra.

http://www.teknikensvarld.se/bildgalleri/lexus-ls-facelift-2013/?p=0#imageView

Jag gillar och bakljusens karakteristiska L-formade ljuskäglor när de är tända,för att liksom symbolisera Lexus L- logo. Liksom i framljusen har en likadan.

Jag gillar däremot inte fälgarnas utseende som visas på bilderna. Passar inte min smak.

Synd bara att man inte fick se en bild på blinkersspaken......men Toyota har hög klass på sina blinkersspakar,om man nu är känslig för hur blinkersspaken ser ut ;o)

#7
2012-07-31 13:21

Tur att det sitter ett "L" i fronten, annars är det ju lätt att blanda ihop den med någon av dess 103 kusiner...
Ser redan gammal ut. Men det är iofs det enda de lyckas bevara från föregående modell.

#8
2012-07-31 13:21

Filips, jag skrev redan i mitt förra inlägg - men raderade det - att Toyotan (jag gör ingen skillnad på Toyota och Lexus) ser ut som en mix av BMW och Audi sett från sidan och även bakifrån. Jag borde ju då gilla bilen - bortsett från bilvärldens fulaste grill - men kan bara konstatera att Toyota inte kan hitta en egen identitet. Men ytterst visar detta att de som står modell för Toyotas designers är - som vanligt! - de tre tyska premiummärkena. Och det är ju ett erkännande som trots stöld och kopiering måste kännas bra. Känns skönt även för mig att veta att jag åker i originalet.

#9
2012-07-31 13:23

Japsarna har väl tagit intryck av den kritik som varit mot Lexus i mångas ögon alltför tama design och nu försöker man ge bilarna lite mer "dynamiska" linjer.

Resultatet är enligt mig dock väldigt tveksamt med en blandning av "fläsk-tyska",(BMW, Merca, Audi), drag parat med asiatisk anonymitet.

Slutresultatet är lika urvattnat som tidigare undantaget grillen som de i desperation gjorde t om ännu större än Audis. Gäsp..

#10
2012-07-31 13:43

Vi är ganska många redan som ser lånet från tyska premiumbilar - tyvärr uppblandat med asiatisk anonymitet (som Rålle skriver). Och fortfarande kan man inte från Toyota hålla ordning på knappar och reglage. Som synes på bilderna från Teknikens Värld sitter det knappar bredvid ratten OCH UNDER ratten! - till exempel knappen för parkeringsbromsen (en ofta använd knapp). Varför i helsicke sitter inte den lättillgänglig vid växelväljaren????? När man lägger i P-läget ska man inte behöva treva med handen ända till under ratten för att lägga i parkeringsbromsen. Skandal. Dessa spridda skurar av reglage lever inte upp till tysk perfektion. Och inte blir det bättre med alla spakar runt ratten, varvid en också den sitter snudd på UNDER ratten. Herregud.
Den ende som hyllar bilen - oreserverat och blint - är föga överraskande Shogun. Men det klart, lika barn leka bäst.

#11
2012-07-31 13:51

Ja tysk perfektion låg visst på plats 25, 26 och 29 när det gäller pålitligheten enligt what car´s undersökning i en artikel här. De går m.a.o. sönder stup i kvarten. Jag kör hellre en "identitetslös" asiat som håller än en tysk "premium" som går sönder.

#12
2012-07-31 14:04

Tysk perfektion hjälper tydligen inte återigen. Den perfektionen ger jag inte mycket för. Det kan läsas här som jalfa pratar om.

http://www.vibilagare.se/nyheter/japaner-tillverkar-palitligast-bilar-39017#comments

#13
2012-07-31 14:16

Det blir vanligare och vanligare att biltillverkarna tvingas släppa bilderna på sina nya bilar bara för att de ändå läckt ut på nätet. Snart händer nog det med Mercedes nya S-klass också. Redan nu rullar den med minimal maskering. Där syns det att hjulhusen är mer traditionella.

#14
2012-07-31 14:31

@Shogun, på Lexus största marknad USA så behövs det ingen främre reg-skylt i ett stort antal stater. Så merparten av dessa bilar kommer inte ha någon reg-skylt som neutraliserar fronten - så tanken är nog faktiskt att den ska se ut så där.

#15
2012-07-31 15:16

Den här monstergrillen som verkar tagen från besten från filmen "Rovdjuret"
kommer alla 12-13-åringar att älska. Som övre medelålders gentleman skulle det bara kännas pinsamt att visa sig i denna bilen.

#18
2012-07-31 17:36

jalfa och Shogun refererar glatt till en annan artikel här på ViBilägare. Men vet dessa båda - eller någon annan - vad "resultatet" egentligen bygger på?
Och nu gnäller leifer över "vräkigt fula tyska bilar". Är det inget som passar denne person? Vi tar det igen, "vräkigt fula tyska bilar" ... Ändå går de hem världen över OCH - minsann! - så kopieras detta "vräkigt fula" formspråk friskt av asiaterna. Är det någon som hänger med? Sanningen är givetvis att de tyska bilarna utstrålar just det som köparna vill ha. Och risgrynsfolket tar efter i desperation. Ja, jag säger då det.

#19
2012-07-31 17:36

I TV kan man se vad Kapten påtalar ... och jag håller med. Det var ett attans paket av illa placerade knappar, påminner om vissa Citroenar från 80-talet. Sköt man in knappar och spakar med hagelbössa måntro?
Bilen är inte vacker. I profil ser den okay ut men som väntat utan egen identitet. I fronten har man vida överdrivit "stora grill-modet". Baken, ja baken är som smaken delad, den ser delad ut, dock med vissa drag av gamla bekanta.
Man kan inte klaga på potensen .. om verkligheten överensstämmer med pappret .. själv är jag dock ingen fan av, varken hybrid eller asiatbilar.
Nope, det blir inget köp!

#21
2012-07-31 17:48

Nej, skulle det bli en Lexus för min del skulle jag hålla mig till den snygga IS-modellen av lite tidigare snitt. Jämför man med samtida t.ex. LS430 från början av 2000-talet är de bleka S-klasskopior som tydligen inte är särskilt eftertraktade eftersom de kan köpas väldigt billigt. Det känns som denna nya modell är ett drag av Toyota att försöka sälja dyrbil utan att efterlikna MB. Spännande om de lyckas.. Troligen inte i Sverige iaf eftersom det är en mikroskopisk marknad med bara en handfull återförsäljare.

#23
2012-07-31 18:14

Visst tycker vi olika leifer. Jag satsar gärna ett par kronor extra för att få vad jag vill ha, förutsatt att jag har de där extra kronorna tillövers förstås. Jag kan citera Robert Broberg "målet är ingenting, vägen är allt" :o) ... Jag uppskattar trivseln när jag färdas, det är en stor del av vad jag upplever som "kvalité" ..
Med handen på hjärtat leifer; Är det inte så att, din avighet mot (bl.a) Audi till viss del beror på ett inte så lyckat köp du gjorde för några år sedan?
Att du nu prioriterar ett fortskaffningsmedel med högst möjliga driftsäkerhet till lägst krontal betyder inte att du har rätt när du misskrediterar, de i västvärlden mest eftertraktade fabrikaten.

#24
2012-07-31 18:23

leifer, var åkte jag på duktigt med torsk, menar du? Och i så fall i vilken av tiotalet dimensioner?

#26
2012-07-31 18:50

VW Phaeton !!
Hitta en Toyota som klår den ;o)

#29
2012-07-31 19:42

Phaeton är en FLOPP! Det finns många Toyota som slår den,de heter ju Lexus. ;o) Därför kan du också köpa Phaeton för noll och ingenting idag,men varför köpa något som är en flopp när du kan köpa första klass i allt?

Och här Toyota.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Crown_Majesta

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Century

Toyota Celsior.

Som sagt Leifer slår huvudet på spiken gång på gång medan du missar den. Kommentar på det.

#30
2012-07-31 19:52

Hmm leifer, VW är inget "dåligt" fabrikat. Vem har inbillat dej det? Shogun?
.
VW Phaeton är förstås ett specialbygge .. en handbyggd lyxbil beställd av Dr. Ferdinand Karl Piëch, vid tiden VD för Volkswagen. Men det är likväl en VW!
Det är förbenat kul att nagelfara Toyotafjöntar som vill nedranka VW ... Det finns ingen Toyota som kan jämföras med VW Phaeton :o)

#31
2012-07-31 20:40

leifer, kan du referera till en enda "typ undersökning" som kan bevisa det du påstår? Och tar vi sedan hänsyn till vilka märken som går som taxi, långväga tjänstebilar, persionnärskört resp. proffskört, milantal (!!!!!), typ al fel, inte minst etc., etc kan du ta dina självuppfunna "sanningar" och kasta dig i väggen. Väger vi sedan in att flera märken - faktiskt oftast de asiatiska - roar sig med förbesiktningar medan till exempel Mercedes INTE gör det haltar alla "undersökningsresultat" än mer (läs främst Bilbesiktningen). Och när jappsarna står på skroten rullar tyskarna vidare eftersom det finns så mycket mer kvar att ta av.
Sedan finns det flera dimensioner, vilket vi har avhandlat tidigare - varav flera väger minst lika tungt som huruvida några gummi-metalllagringar i bakaxeln håller 16 000 mil eller 20 000.

#32
2012-07-31 20:51

Toyota är inte Lexus ..
VW är ju inte heller varken Audi, Bentley eller Bugatti
Nej lilla Shogun ... Det finns ingen Toyota i VW Phaeton-klassen ...
Lexus spelar dessutom i premiumklassen ... Kan möjligen jämföras med en Audi A6 ..
Japsarna kan inte det där :oD
Inte Shogun heller för den delen ... ¡¿

#33
2012-07-31 21:13

Jes.

En bil som Phaeton med en design som Passat kan inte bli en succe. VW är och förblir en folkbil,det hörs på namnet och ska hålla sig till det.Det blir inget annat hur man än vill att det ska vara det när namnet är Volkswagen=Folkbil. Jag ser ingen större skillnad på Phaeton och Passat.

Som sagt Leifer har förstått vad som krävs för att bli nämnd som en premium/prestige märke som är värd namnet. Han har argumenten du har inget som talar för det, det blir bara trams som vanligt inget seriös diskussion som Leifer också efterlyst av dig. Och det beror på att du inte har något som talar för det du påstår då blir det bara trams och flams och skämtar bort de allvarliga frågorna du får. Avslöjad!

#34
2012-07-31 21:15

Toyota är mer Lexus än VW är Audi iallafall. Det är först på senare år som man tagit fram specifika Lexusmodeller. IS200/300 var egentligen en modell som hette Toyota Altezza. IS250 var första Lexusen som var designad för att vara en Lexus. Den snygga LS'n (inte den första Mercakopian, utan den andra ;) från mitten av 2000-talet) heter egentligen Toyota Celcior. I USA säljer man Toyota Landcruiser som Lexus LX. Lexus GS delar plattform med Toyota Crown. Som dock är mycket mycket snyggare än nuvarande GS.

#35
2012-07-31 21:25

Ja att försöka marknadsföra Phaeton under Volkswagen-namnet kan inte bli mer fel. Den togs väl dessutom fram för folk som ville vara lite diskreta. Som om en Audi inte är diskret nog... Bilen är säkert bra och som begagnad är den ju ett klipp. Men dess existensberättigande är tveksamt.

#36
2012-07-31 21:27

Skulle tro Shoguns erfarenheter är aningen begränsade :oD
Spelar ingen roll om ett fabrikat hade hetat KW (Kleine Wagen) och hade presterat Der Phaeton ... Den hade likväl varit en av världens bästa lyxbilar, kanske den bästa!!! Toyota har inget att presentera i klassen!
Shogun är nog en avundsjuk ägare av en perforerad Corolla -98 ...

#39
2012-07-31 21:43

VW ska ha bilar i alla klasser Roger ... Så är det sagt och så blev det!
Djärvt kanske ... men om nu VW's filosofi ska ställas mot Toyotas .. som Shogun envisas med ... vill jag tycka att VW vinner med hästlängder!!
Shogun ondgör sej också över att VW köper upp andra fabrikat .. gillas inte av honom, VW kan ju bli störst den vägen ... men likväl kör VW's olika fabrikat sina egna vägar (exempelvis VW Phaeton) ... varemot Toyota måste fabricera ett nytt varumärke för att konkurrera med MB.
Der Phaeton blir inte sämre för att den säljer dåligt, det är ju enbart emblemet som bestämmer ;o)
Bentley GT är egentligen en 2-dörrars Phaeton ... Existensberättigande?

#40
2012-07-31 21:59

Den har existensberättigande. Det är en Bentley. En VOLKSWAGEN för en miljon har det ej. Inte marknadsföringsmässigt iallafall. Jag undrar varför VW vill ha bilar i alla klasser. Man ingår ju redan i en koncern som är bra på just att ha bilar i alla klasser. De har täckt upp allt från billiga citybilar till exotiska italienska hypersportbilar. Och de har verkligen ALLT däremellan. Inklusive familjebussar, långtradare och fan och hans moster. Varför vill/ska då ett märke som heter just VOLKSWAGEN ha lyxbilar? Motsägelsefullt och meningslöst. Vad kommer härnäst? Motsvarande bil från Skoda? Logiskt hade varit att göra ett nytt nischmärke, typ Maybach. Phaeton säljer ju ändå inte på sitt Volkswagen-namn. Man kunde haft den i samma bilhallar, men under ett eget namn. Kanske döpa just märket till Phaeton. Som Cheva gjort med Corvette. Fast lyckat.

#42
2012-07-31 22:55

Men det är ju lite av grejen Roger, att VW vågar det här ... och får betala ganska dyrt. Förvisso har Phaeton inte sålt som man förväntade sej för tio år sedan ... men det vet man ju nu ... Och likväl fortsätter man. Det är banne mej styva hår på bröstet ...
Nu verkar det dock som Passat och övriga småsyskon får ta del av Phaetons egenskaper ... och då menar jag inte enbart till utseende.
Att Skoda och Seat får stå i lite strykklass jämfört med VW (och Audi i synnerhet) beror nog inte enbart på illvilja ... Det hör väl till sakens natur att du får mer, ju mer du betalar. Alltså; Är du väldigt glad för Skoda men vill ha den aningen bättre ljudisolerad .. jamen då heter den VW och kostar en slant extra. Omvänt; Tycker du VW är onödigt ljudisolerad för pengarna (du är kanske ändå döv), då är Skoda ett utmärkt, och billigare alternativ :o)
Okay, lite mer än så skiljer men i stora drag är det ju så!!
Själv är jag dock inte alls attraherad av Skoda ... av ungefär samma skäl till varför, i princip samma bil är betydligt bättre accepterad som Bentley, än som VW :o)

#43
2012-07-31 23:04

Jes mfl.

Toyotas drag med att fabricera ett namn (Lexus) var betydligt smartare än VWs strategi för Phaeton då Phaeton är en flopp! Och Lexus konkurrerar med flera än bara MB,Jes. Du vill ha svar på var jag fått det ifrån och svaret är på nätet bla här.

http://feber.se/bil/art/40936/vw_har_inte_gett_upp_phaeton/

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20030911/vw-phaeton-en-bil-per-manad

http://www.autoblog.com/2008/02/04/volkswagen-phaeton-coming-i-back-i-to-america/

Du kan få fler länkar som säger det samma sak. Tror du jag bara sitter och hittar på saker? Jag kan till 99% backa upp det jag påstår med någon form fakta att hänvisa till och inte bara pladdrar på med eget löst tyckande. Det skulle jag förövrigt kunna göra och gör också ibland,men hur mycket tror du på det? Du tror ju inte ens på undersökningar som presenteras att japanska bilar är de mest pålitligast,senast nu från England igen.

Och Jes,är det någon bil jag haft som varit perforerad så var det MB den försvann i ett rostmoln,poff! Och den bilen var/är tysk. Men det vill ingen ta ansvar för trots mångårigt ägande av MB bilar.Du är inget värd hos MB som kund och då är MB inget värt hos mig som fd ägare,så på så vis är vi lika MB och jag.

Förövrigt vad gäller Toyota/Lexus har Roger Skagerström helt rätt i sin beskrivning. Med tillägg att Lexus Gs hette Toyota Aristo i Japan. Så visst finns det Toyotor som matchar VW Phaeton mer än väl tex Toyota Century en handbyggdbil till stora delar och med V12 för de som tycker det är häftigt med ålderdomlig teknik. Kejsarens bil. Tyvärr känner inte många till denna bil som även är otroligt dyr.

#44
2012-07-31 23:05

whatcar.delar in bilarna i 9 olika grupper o Mercedes lyckas ha sämsta bilen i 4a av dessa!!
http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2012/introdu...
Visst är det märkligt att det kan gå så med en sk tysk premiumbil!!

#45
2012-07-31 23:10

Och som sagts tidigare VW har storhetsvansinne i bilvärlden. Tyvärr hamnar många fina märken under detta paraply pga detta. Nej,VW borde arbeta sig själva upp så de når Toyotas säljvolymer med VW märket. Då först då skulle jag erkänna deras storhet.

Hoppas att Suzuki klarar sig undan deras klor helskinnade. Ett anrikt gammalt familjeföretag.

#46
2012-07-31 23:11

Jes_ Visst är det duktigt av dom att bygga en bra bil. Men - när det är helt uppenbart att den går helt i klinch med övriga modellutbud, då är det farligt nära att vara dumdristigt istället för vågat. Bilen är väl trots allt baserad på A6/A8? Framtagningen av modellen lär därmed inte varit ett vinna eller försvinna-projekt för VW. Så även där är väl vågat ett starkt ord. De har så pass mycket pengar att de kan kosta på sig sådana experiment. Sen när de byggde den där fabriken av glas.. Det var kanske en överdrift. Det är helt enkelt en bil som vem som helst kunde räkna ut skulle bli en flopp, ändå gjorde man den. Vågat kan man kalla det.

#47
2012-07-31 23:13

Nja leifer ... Det är inte hela, faktiskt inte ens i närheten av sanningen.
Mitt intresse för Phaeton uppstod efter jag ansåg jag behövde ... Hmmm, skulle vilja ha 4-hjulsdrift.
Min första tanke var en Touareg, min drömbil sedan länge och den där V10tdi var jag väldigt nyfiken på :o) När jag började leta fann jag även A8 med samma spis och 4-hjulsdrift ... men när jag fann Phaetonen var jag bara såld. Skillnaden mellan A8 och Phaeton är ganska påtaglig, det är inte alls tal om bilar som påminner om varann .. inte det minsta!
Bilarnas "brand" kan man ju tycka vad man vill om .... Nu råkar jag ha både goda och långa erfarenheter av VW (och Audi) ... och då finna det optimala i bilväg, som överträffar drömmen och med VW emblem.... Jamen, att den då är en 50 lapp billigare stör inte min nattsömn alls, det gör enbart verkligheten mera drömlik :o)

#48
2012-07-31 23:19

Ja Shogun .. Tyskar har storhetsvansinne!
Japaner enbart vansinne
.
Min Phaeton är ingen flopp herr Shogunsan med Corollan ... tråkigt att du haft sådan otur med dina bilar. Kan det bero på handhavandefel?

#49
2012-07-31 23:26

Intressanta länkar, två är från 2008 och en är från 2003... VW bygger Phateon för att man kan, hade man velat tjäna pengar på den så hade man nog lagt ner modeller för länge sedan.

Vilka märken avser du med många fina märken under samma VW-paraply?

- Lamborghini säljer 10 gånger (nästan) flera bilar nu än när amerikanerna ägde dem.
- Bentley säljer 20 gänger fler bilar än före VW-eran, under samma tid har antalet anställda i England ökat 3 gånger.
- Bugatti fanns väl i praktiken inte i modern tid före VW tog över.

Jag ser inga misslyckandan, snarare motsatsen!

#50
2012-07-31 23:28

Jes.

Det är möjligt att japaner bara har vansinne,det känner jag inte till så noga. Men du kanske kan precisera vad du menar? Men de är duktiga på att bygga bra och kvalitativa bilar utan att lägga under sig hela bilvärlden för det. De kan skryta med att vara störst av egen kraft,men gör det inte. Och framhäver sig inte att de ska förbli störst......en beundransvärd egenskap ;o)

#51
2012-07-31 23:30

Den går inte alls helt i "klinch" som du skriver Roger ... Före Phaeton finner du Touareg som verkligen inte heller är en bil att skämmas över.
Och nej, Phaeton är inte baserat på A8 ... De enda likheter du kan finna är motor och drivlina ... Fast om jag inte har helt fel för mej ... W12an gjordes för Phaetonen, och då är det ju lite omvända kakan ..
Menar bestämt också att min V10'a är en VW motor ... Hmm, ska kolla upp det (för skojs skull :o) )

#52
2012-07-31 23:32

Hämtat ur Automobils provkörning av Phaeton
Vi närmar oss city och nu är det min kollegas tur att känna sig som celebriteten. Jag tar plats vid ratten och försöker desperat sänka stolen. En chaufför av Phaeton får inte ha hatt. Du sitter uppe i den här bilen och den omhuldande känsla som förarmiljön i en BMW ger är långt borta.

Jag kör längs en av Stockholms förnämsta gator och farten är strax under 50 km/h. Nu är bilen inte tyst längre för växellådan vägrar i sten att kasta in fjärde växeln. Det här blir riktigt störande i längden och en modern bil som ska vara av yttersta toppklass ska ha åttaväxlad låda. Onödigt eller inte, sex steg duger inte på en lyxvagn. Detta och tjänsteviken kring 2,3 ton (!) gör Phaeton törstig. BMW 730d, som inte är fyrhjulsdriven, går lös på 762 000 kronor. Den drar 6,8 l/100 km. Mercedes S 350 Bluetec drar exakt lika mycket, men kostar 805 000 kronor. Koncernsyskonet Audi A8 skippar V6-motorer och bjuder bara monster-V8 för 910 000 kronor. Men ändå drar denna best (4,1 liter/350 hk/800 Nm) bara 7,6 l/100 km.

Bagageluckan är elektrisk (9 100 kronor) och ett svagt tryck på VW-emblemet ska öppna luckan till det enorma utrymmet. Tyvärr fungerar inte knappen, det blir till att trycka på nyckeln i stället. Lyfter på främre locket och tar några bilder på den plastinklädda kraftkällan. När huven ska stängas kärvar huvlåset. Två fel på en lyxbil är två för många.

#53
2012-07-31 23:44

@rac meningslöst att klippa ur texter, motsvarade fel hittas lätt på Lexus med en enkel google-sökning.

- "damn hood latch wire..." http://bit.ly/PjZeoy
- "Not Your Usual "Trunk Won't Open" Story" http://bit.ly/T2luYz

#55
2012-07-31 23:44

Jag har också läst det testet rac.
Det är faktiskt ganska löjligt!
Jag lovar dej ... du sitter utmärkt i en VW phaeton ... och verkligen inte "för högt" .
Bagageluckan har ingen "knapp" Det är väl därför man inte lyckades trycka på den .. Man ska hålla fingret på emblemet tills bilen ger kvittens (den behöver kontakt med nyckeln), står den med nyckeln onära öppnas ingen Phaeton någonstans!!
Min motorhuv öppnar och stänger som den bästa ... och då menar jag verkligen den bästa .. japanbil. Har du inte klämt in en gammal strumpa i handtaget så återgår det obehindrat och motorhuven kan stängas helt normalt!

#57
2012-07-31 23:51

Ja jes det viktigaste är ju att du är nöjd trots alla brister!!
Men någon kvalitet som når upp till Lexus nivå verkar det inte vara!!

#59
2012-07-31 23:54

ja raks ingen bil är perfekt!! Men det finns ju en tydlig tråd i att japanska bilar håller en högre kvalitet

#60
2012-08-01 00:06

Det kommer mera nyare.

http://autos.ca.msn.com/editors-picks/the-20-biggest-flops-in-automotive-history?page=21

http://www.kleinezeitung.at/allgemein/automotor/2329739/vw-phaeton-flop-erster-guete.story

Hur,hur kan man satsa så mycket pengar,prestige etc och sedan nöja sig med en design som Passat. Detta var inte riktigt genomtänkt,deutche gründlichkeit har fått sig en törn,igen.

#61
2012-08-01 00:44

Den stora frågan är, varför Lexus inte kommer med en ny modell utan en kraftig facelift? Bilen är 6 år gammal. Har de problem tro?

#62
2012-08-01 02:09

Här var det redan skrivet en hel del. (Och fortfarande är det lika onödigt jobbigt att skrolla upp och ner och göra ologiska klickval på grund av redax halsstarrighet beträffande sorteringsordningen.)

Nej, den här omdaningen är inte lyckad!
Jag håller med majoriteten. Fronten är rent gräsligt grotesk och får till och med Audi att framstå som smakfull.
Det är synd på en i övrigt mycket bra bil.

#63
UnoLarsson
2012-08-01 17:34

Mums! Detta är bilen premium.

#64
2012-08-01 18:41

KaptenOberkomm, Skriver
"Som synes på bilderna från Teknikens Värld sitter det knappar bredvid ratten OCH UNDER ratten! - till exempel knappen för parkeringsbromsen (en ofta använd knapp). Varför i helsicke sitter inte den lättillgänglig vid växelväljaren????? När man lägger i P-läget ska man inte behöva treva med handen ända till under ratten för att lägga i parkeringsbromsen."
Men man behöver inte heller treva då parkeringsbromsen sätts till automatiskt då växelväljaren läggs i park läget.
http://www.autoserviceprofessional.com/article/91502/electronic-parking-brake-tech

#65
2012-08-01 18:54

Knappen för att släppa handbromsen på Merca sitter nere vid knäna också faktiskt. Men ligger lite i det. En sån här bil finns väl knappt med manuell låda, så man måste ju troligen ha Park i för att ta ur nyckel etc. Så risken att man skulle får rull av misstag om knappen satt lätttillgänglig är ju minimal.

#66
2012-08-02 04:21

Kapten ober.

Läggs inte parkeringsbromsen i automatiskt på MB? ;o) Den släpper väl inte heller automatiskt då när du kör iväg? Det trodde jag det gjorde på alla påkostade bilar,som tex Lexus. Men det är klart att alla inte ligger på samma tekniska nivå.

#68
2012-08-02 09:54

Vw byggde och bygger Phaeton för att de kunde och fortfarande kan ...
Marginalerna är höga för sådana här bilar men det viktigaste för Vw är inte att bilen säljs i några volymer utan helt enkelt bara att den finns.

Att ha en modell i varje klass är viktigt för Vw,..viktigare än att varje modell säljer bra.
Ett annat exempel på detta är Veyron,..en bil som aldrig kommer att gå med vinst men det kvittar ....den finns!

Skall jag lägga till något personligt om Phaeton så undrar jag om Vw har någon målsättning att sälja dessa bilar alls? ( och om de faktiskt gör det? )
Det är inte utan anledning till att elaka tungor hävdar att bilen liknar en Passat och det är klart inte Ok för en bil som kostar minst 600.000kr.
Lika lite ok ...anser jag vara att utrustning som anses som standard i långt billigare bilar kostar löjligt mycket till en Phaeton.

Oavsett dessa dumheter och om bilen borde finnas eller inte så gör det ju inte bilen sämre,..men för att matcha Lexus LS 600h eller ens LS 460 så krävs "ganska" mycket mer ...( till att börja med ett annat namn som möjligtvis börjar med ett A eller ett B )

#67
2012-08-02 09:55

Shogun, jo p-bromsen sätts an och släpper automatiskt på min Mercedes. Det som är udda på Lexus LS är placering till höger om ratten.
På kardantunneln eller till vänster om ratten har varit den normala placeringen i andra bilar.

#69
2012-08-02 11:02

Jag har åkt LS600h på en dragracingbana, det var en ganska udda upplevelse, jämfört med annat jag åkt på samma sätt.

Vi stod och väntade på grönt ljus, och det var knäpptyst.
Sen blev det grönt och man trycktes in i ryggstödet, men fortfarande var det tyst, några meter ut kunde man skönja att nått började låta, och man trycktes lite till in i ryggstödet, sen var det några helt ordamatiska sekunder innan vi var framme.
LS600h är ingen raket, men körde ifrån det mesta motstånd denna dag, som bestod amerikanska "små" sportbilar, sk Ponycar, d.v.s Camaro och Mustanger från 60 o 70 talet

#70
2012-08-02 13:31

Thommys.

Min gissning varför Lexus kommit med en kraftig facelift "bara" tror jag beror på att nästa generation får bränsleceller.Gissar att modellen kommer ca 2015.

#71
2012-08-03 00:05

Kanske den brutna Mitsubishi-grillen är ett tecken på att det kommer en "syskonbil" längre fram?
LFA ser ju ut som gammal Mitsubishi 3000 GT.
Så det är ju inte först gången de "lånar" design från dem.

@Thommys: Facelift i dessa sammanhang innebär att de behåller lite från gamla modellen. När en ny modell kommer så finns det inga som helst likheter med den gamla. Du vet när man kan leka "hålla för emblemet och gissa märke" leken. Är det en Hyundai, Kia eller Toyota? Eller kanske ett nytt försök från SsangYong? :-)
Nej, nu var jag orättvis. SsangYong är lätta att känna igen. Ser ut som kopior på Merca, dock tolkade på ett taskigt sätt. Lite av ett satirbild skulle man kunna säga...
Eller vad kan man säga om detta:
http://www.privatefleet.com.au/images/upload/Image/ssangyong-kyron.jpg

#72
cainiao1988
2012-09-13 04:22

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

#73
2013-03-04 23:55

tid. ägare till flera olika lexus modeller, gs, is, rx, en ls 430, ls 460 och nu ls 600h. Sedan 2001 totalt 40 000 mil

även ägt en MB 500 S l 2007

skillnaderna är uppenbara
LS: betydligt bättre kvalite,
baksätet i ls.en är mycket bekvämare, mycket bättre ljud i stereon, betydligt tystare,
servicekostnaderna för MB var hutlösa och alla reservdelar som behövdes oändliga, massor behövdes bytas efter 5000 mil inkl dataenheten
på mina ls:ar INGET
LS: en mycket bra bil. Finns 3-4 st begagnade 2007-2008 för ca 300 000 kr. Väldigt mycket bil för pengarna. Bränsle konsumption, ca 0.9 l/mil blandat Köp en direkt!!!

#74
2013-03-04 23:58

Skriver man som en femåring så äger man knappast bilar för ett par miljoner. Den saken är klar.

Men visst är Lexus fina bilar. Det håller jag med om.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.