Bild
Nästa artikel

Krav på mopedbesiktning skrotas

Nyheter

Den som äger en moped ska inte behöva besiktiga den på samma sätt som en personbil. EU-kommissionens förslag stoppas.

Tidigare i höstas presenterade EU-kommissionen ett förslag om regelbundna kontrollbesiktningar för mopeder byggda för hastigheter över 25 km/tim. I Sverige skulle omkring 270 000 registrerade mopeder ha omfattas.

Men förslaget stoppas efter hårt motstånd från flera EU-länder, däribland Sverige. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) är nöjd med utgången och tycker att kommissionen "sansat sig", rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

– Själva anledningen till beslutet var trafiksäkerhet. Vi kan ju fundera på hur trafiksäkert det skulle vara att ha mopeder åkandes på landsvägar hur många mil som helst, för att besiktiga dem. På vägar där de inte alls åker i vanliga fall. Det kanske till och med hade varit mer trafikfarligt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Diskutera: Rätt eller fel att skrota förslaget?

Kommentarer

#1
2012-12-17 10:00

Ja besiktning av mopeder är väl att ta i men någon form av registrering vore bra så att polisen lättare kan ta hand om buset.

#2
2012-12-17 10:26

Hackenbush: Alla Klass1 moppar är redan registrerade, men det är tveksamt om det skulle ge särskilt mycket att rega även de andra.

Dessutom ska ju alla moppar oavsett typ, ha försäkring, och där finns ytterligare en möjlighet att kolla ägaren.

För övrigt är det intressant hur fort det gick att ändra lagstiftningen så att även klass1moppar kan få p-böter...

#3
mcregor
2012-12-17 10:28

Håller med dig helt Hackenbush för då fick vi samtidigt bort (hoppas jag) EU-moppar utan registreringsskyltar som kör på cykelbanor. Man kan väl ha t ex en annan bakgrundsfärg på skyltarna till 25/30-moppar för att enkelt kunna skilja dom ifrån EU-moppar. Tror knappast att skylt-tvånget skulle påverka "ärliga" moppeåkare speciellt mycket.

#4
2012-12-17 10:29

Jag tänkte mest på registrering av ALLA mopeder hultarn men det kanske är onödigt, polisen har inte tid att kolla mopeder idag i alla fall.
p-böter är enormt viktigt, det ger klirr i kassan.

#5
2012-12-17 11:27

mcgregor:
Moppar utan skylt (EUklass 2) SKA köra på cykelbanan.
De med skylt (EUklass2 FÅR INTE köra på cykelbanan. Däremot får de ta skjuts.

Hackenbush: nej, det är sant. Polisen är ju väldigt lite ute i verkligheten idag, ovanligt dumt påhitt att tvinga in dem till skrivbordet.
Sonen fick böter på sin moppe för att han inte köpt biljett och tagit en hel p-ruta, det skulle han gjort istället för att ställa sig bland cyklarna. Ologiskt!

#6
mcregor
2012-12-17 11:54

@hultarn: Det är jag mycket medveten om men det är långt ifrån ovanligt att det vi i folkmun kallar EU-moppar - alltså klass 1-moppar - av sina entusiastiska ägare "förvandlas" till en vanlig 30-moppe genom att ta bort skylten - och därmed kan dom åka på cykelbanorna tycker dessa förare... Inte helt ofarligt för dessa moppar går ju inte "bara" i 45 km/t utan ofta betydligt mycket mera...
Med allmänt "skylt-tvång" så skulle antagligen det fenomenet mer eller mindre upphöra - i alla fall om man enkelt kan se skillnad på 25/30-moppar och 45-moppar.

#7
2012-12-17 12:50

mcgregor: du tänker så...

Enda rätta att komma tillrätta med dessa slynglar är poliser på plats ute i verkligheten, inte bakom skrivbordet.

När en annan var ung och mopedist, rörde sig polisen ute i samhället och hade bra pejl på alla. Skötte man sig inte kom de och tog en i örat och varnade med att ta kontakt med föräldrarna.
Sånt funkar väl inte idag, då blir väl polisen anmäld och fälld för allt möjligt...

#8
2012-12-17 17:48

På många sätt är det synd att inte en besiktning av alla mopeder blev av. Jag tror inte många vet hur många "trimmade" mopeder som dessutom saknar det mesta som fanns med vid inköpet, det finns ute i trafiken och det finns inte en chans att polisen (Den polisens minimerade skara) som sysslar med trafik skall hinna med att stoppa och kontrollera dessa. Vid en besiktning hade en besiktningsman med bara en provkörning kunnat konstatera att trimning var utförd. Det är så illa ställt att t.o.m. föräldrarna i vissa fall hjälper till med trimningen utöver alla kompisar som drar sitt strå till stacken. En moped som går att köra i bortåt 80 km/tim eller mer, är en fullständig livsfara om den framförs på gångbana eller varhelst.

#9
2012-12-17 19:10

Mycket kluven inför detta med moped.
Jag trimmade moppen som ung och den gick "bra"..men idag finns det så MYCKET bättre prylar, det är så enkelt att förvandla 50cc till både 80 och +100cc.
Med fartresurser därefter..en 80 cc kan lätt ges bortåt 18hk..ledigt över100kmh och framförda av körkortslösa odödliga yngel med omogen hjärna!
Men förslaget om skylt på alla moppar, med en avvikande färg för 25/30 mopparna, är nog bra. Det gäller också att hålla byråkratin stången - och poliserna på vägarna istf vid skrivbordet..

#10
2012-12-17 20:06

Mopedmodet verkar börjar avta igen. A-traktoristerna är lugna för det mesta. Problemet är tonårsgrabbar på 18-19 år med sina Volvo 740 och trots att bilarna både har registereingsskylt och krav på besiktning så är de ett problem så länge såkallade skrivbordspoliser är det enda samhället kan erbjuda.

#11
2012-12-18 09:14

Ja, visst är det så att moppeintresset är på väg ner. Och bilintresset.
Det är allt fler ungdomar som hellre köper en ny telefon än en moppe, en ny dator istället för att ta körkort, en långresa istället för en bil.

Men, nån dag, när de står där och söker jobb, och har varken körkort eller bil så lär de ångra sig. Och dyrare blir det att ta körkort när de inte har någon trafikvana alls...

För att återgå till artikeln, så är det väldigt lite att vinna på ovanstående (avslagna) förslag, om man istället arbetade mot taskiga attityder och alkohol i trafiken så skulle man vinna så mycket mer.

#12
2012-12-18 09:17

Vad som är totalt utflippat idag är att många företag kräver att jobbsökande skall ha körkort oavsett om de behöver det i jobbet eller ej.
Till och med de som skall stå vid ett löpande band och montera saker skall ha körkort. Man kan ju undra varför?

#13
Leif Larsson
2012-12-18 09:59

Att ha körkort är ett mätare på att innehavaren har en viss mognad.
Krävs både samabete (i trafiken) och en viss intelligens att kunna få ett körkort (förarbevis).
De som har klarat av att ta ett körkort, klarar säkert av att utföra enklare arbeten också.
(måste vara bättre att visa att man har körkort, än ingenting att visa upp, när man söker ett arbete)

#14
2012-12-18 13:15

Jag tror inte att den av mina släktingar som blev påkörd baktill på sin bil av en trimmad moped med passagerare, där föraren av mopeden dog, håller med här i vissas resonemang. Släktingen blev friad, ärendet lades ner.Men det blev inte nedlagt i hans huvud, han kan inte sluta tänka på tragedin där en ung människa och hans anhöriga blev offer.

#15
2012-12-18 13:43

Sen ska man även komma ihåg att andelen skadade/dödade på moppar är rekordlågt, även om annat ibland påstås.

Jämför man 10-12 år bakåt så har antalet moppar fördubblats, medan offren ligger på ungefär samma antal. Försäljningen av nya har gått ner, men inte det totala antalet.

Men varje svårt skadad eller dödad är självklart en tragedi, inget snack om den sak.

#16
2012-12-18 15:21

Registreringsskyltar på alla mopeder med olika färg (beroende på hastighetsklass) som föreslagits här vore utomordentligt bra. Då skulle det ju inte gå att plocka bort en plåt och låtsas att man är en 25/30-moped. Problem bara att fästa den på många gamla veteranmoppar, har en Monarscoot själv t ex.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.