Bild
Nästa artikel

Kommuner vill förbjuda dubbdäck

Nyheter

Flera kommuner kan tänka sig att förbjuda dubbdäck på vissa vägar i vinter. Sedan regeringen meddelade förslaget om dubbförbud har reaktionerna i överlag varit positiva.

Regeringen vill göra det möjligt för kommuner att införa dubbdäcksfria gator, det föreslog infrastrukturminister Åsa Torstensson den 30 juni. Flera kommuner har sedan dess visat intresse för förslaget eftersom man vill bli av med de miljöfarliga partiklar som dubbdäcken river upp.

- Det är en bra idé, framför allt i storstäderna men även i Borås, säger Inge Pettersson, ordförande i miljönämnden i Borås, till Sveriges Radio.

Inge Petterson tycker att dubbförbud vore bra på vissa gator i Borås och pekar ut en stor genomfartsled som möjlig förbudssträcka. Men Borås är inte ensamma, Jönköping är också positiva till förbud.

- På vissa gator får vi väldigt höga partikelhalter och där är det framför allt dubbdäck som orsakar det. Jag har kört med dubbfria däck i tio år, så ser jag ingen anledning att ha dubbat. Dagens moderna dubbfria däck klarar sig ibland bättre än dubbade däck, säger Anders Hulusjö, ordförande för tekniska nämnden i Jönköping, till SR.

I Jönköpings centrala delar där partikelnivån ligger nära eller överskrider gränsvärdet kan det bli aktuellt med förbud. Även Stockholm, Malmö och Lund har visat intresse för att förbjuda dubbar.

Förbud i större zoner
Flera kommuner vill dock utöka förbudet till större zoner, däribland Stockholm eftersom det skulle vara mer praktiskt och effektivt. Kommunen får medhåll från Naturskyddsföreningen:

- Det kan bli såhär, att om du förbjuder dubbdäck på en speciell gata så finns det en risk att bilarna tar en annan väg, det vill säga att det totala dubbdäcksanvändandet i Stockholm inte går ner, jag tror det behövs någon form av miljözon att det blir förbjudet att köra in i innerstaden säger Mårten Wallberg, länsordförande vid Naturskyddsföreningen, till SR.


I Ã-rebro kommun är klimatstrateg Per Elvingsson positiv till att regeringen föreslår åtgärder för att minska de miljöfarliga partiklarna som dubbdäcken river upp. Han vill dock, som i Norge, införa en dubbdäcksskatt.

- Blir det förbud på de större gatorna där vi har mycket trafik och dålig luft flyttar vi bara över problemet till de mindre gatorna, säger han till SR.

"Effekterna på miljön är små"
Motormännen, intresseorganisation för svenska bilägare, vänder på regeringens resonemanget och påpekar samtidigt att studier från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att de positiva effekterna på miljön inte kommer bli så stora som regeringen önskar.

- Morötter är alltid bättre än piska. Vi föreslår att regeringen inför en premie för byte till dubbfria däck. Det skulle få fler att byta till dubbfria däck, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.

Vad tycker du om de olika reaktionerna? Kommentera!

Kommentarer

#1
Tomas Pohl
2009-07-06 15:00

Det räcker inte med att vissa gator blir dubbfri, hela innerstan borde vara det. Det är mycket onödigt med dubbdäck i södra Sverige, man klarar sig med dubbfria däck. Har kört i 15 år utan dubb. Nu måste man på sommaren söka spår där asfalten inte är uppriven för att få lågt vägljud.

#1
Jörgen Berglund
2009-07-06 15:24

Jag är mycket förvånad över att vi inte får se ett generellt förbud mot dubbdäck i Sverige med undantag för inre Norrland där man reser på riktiga vintervägar. Här i södra Sverige är det närmast upprörande att behöva se dubbdäcken fortfarande användas. Kan ju bero på att de inger en falsk säkerhet till förarna. De få dagar det är riktigt halt så är det ju faktiskt bara att dämpa hastigheten!

#1
Emme
2009-07-06 16:09

Om vi förbjuder dubb så kommer ni två , Tomas och Jörgen , kana av vägen kan jag ta och säga ..
Orsaken till varför ni hinner bromsa i tid är för att de med dubb har ruggat upp ytan.

#1
Svenne
2009-07-06 16:19

Kör själv dubbfritt f n, och det funkar väl ok i Sthlm's-trafiken. De dubbfria kvalitetsdäcken/-märkena blir bara bättre o bättre för varje generation. Tycker däremot att de som redan har dubbdäck naturligtvis ska få köra slut på dem. Allt annat är ju ett fruktansvärt samhällsekonomiskt slöseri. Sluta sälj dubbdäck i aktuella områden och medge en dispens-/övergångstid på ca 4 år. Allt annat är galet!

#1
.mats
2009-07-06 17:33

Min däckhandlare i Stockholm väljer själv dubbat i Stockholmstrafiken. Varför? Få håller avstånd, många kör odubbat så det blir glanshala gator, farten är hög. Så jag har alltid följt hans råd. Nu har jag dock Nokian dubbfritt eftersom det följde med nya bilen, men med 3000 mil om året är väl frågan om jag inte ska gå på dubbat igen när jag byter. Det behöver inte vara snö för att det ska vara blixthalt, och då hjälper verkligen dubbat. http://svtplay.se/v/1410687/varning_for_halka_pa_vagarna

#1
Mike
2009-07-06 18:16

Jag tar mig för pannan - bytte mina vinterdäck inför vintern och fågade däckhandlaren om den ev.
skatteb på dubbdäck och den var inte aktuell...
Har själv kört med dubbfria vinterdäck och det var
inte roligt när det var isiga gator i Sundsvall kan jag berätta. Tack vare att andra som hade dubbade däck hade ruggat upp gick det någorlunda att komma fram. Är det meningen att
man ska ställa bilen över vintern för att inte orsaka extra miljöutsläpp...

#1
Roy
2009-07-06 19:11

Om det är så otroligt viktigt att vid varenda tillfälle kunna ta sig fram lika snabbt så kanske man rentav ska sluta köra bil. I de för dubbförbud aktuella områdena finns ju oftast allmänna samfärdsmedel att tillgå och som genomsnittligt sannolikt håller en jämnare tidtabell än vad privatbilisten gör. Annars kan det ju inte vara så otrolig svårt att lätta på gasen och ta det lilla lugna och inse att underlaget är som det är, att det inte alltid går att gasa på. Jag menar, hur ofta är det egentligen blankis?
Vad som talar för dubbdäck är att ishalkan kan komma väldigt plötsligt och oväntat. Fast tänker man lite, lär sig bedöma omgivningens tecken, kollar termometern och helt enkelt bryr sig om vad man håller på med - kör bil - så är det egentligen oerhört sällan som något underlag är totalt oväntat. Dessvärre funkar ju inte alla så, vilket är ett argument för dubbar. Å andra sidan så har Ed, som håller koll på det där med statistik och dess tillämpning, visat på att säkerhetseffekten ofta äts upp av vårdslösare körbeteende när man tycker sig ha säkra däck.
Från att ha varit dubbdäckens försvarare så har jag personligen alltmer kommit att inse hur bra det är med odubbat.

Har någon kontrollerat vad dubbdäckens slitage medför för konsekvenser beträffande vattenplaning på regnvåta vägar? De finns ju året om.

#1
Roffe
2009-07-06 22:57

Planera körningen efter väglaget.
Då behövs inga dubbar.
Hälsar Norrlänning.

#1
TM
2009-07-06 23:43

Behåll dubbarna,ta bort saltet som tar död både på bilar och natur.Sedan får vi ta ansvar för våran körning.En liten övergångsperiod,sedan funkar det som allt annat man måste lära.

#1
AL
2009-07-07 00:20

Tyvärr är det inte möjligt att ersätta saltet med dubbade vinterhjul TM. Saltet garanterar att vägnätet blir framkomligt för alla och den tunga trafiken i synnerhet. Så alternativkostnaden med ett saltförbud är väsentligt högre än de materiella skador som saltet orsakar på våra fordon. När det sedan gäller miljöpåverkan följer saltet kretsloppet och hamnar till slut i havet, där det av uppenbara skäl inte gör någon skada.
MVH AL

#1
Dan Fasth
2009-07-07 16:30

Förbjud dubbdäck och ta bort saltet
jag har kört dubbfritt i 4 år på
alla vinterväglag och de fungerar utmärkt,däremot kan de vara motiverade på tunga fordon

#1
Thomas HBG
2009-07-07 19:51

Jag tycker att vi i Skåne, Blekinge, Halland samt delar av södra Småland definitivt kan införa totalt dubbförbud. Det är inte många dagar man kör i vinterväglag i dessa områden. Kör själv sedan 10 år utan dubb och har en årskörning på drygt 4000 mil. Är dessutom jägare och vistas nog mer än de flesta utanför asfaltskanten utan 4-wd och utan dubb, har aldrig kört fast! Dubbförbudet ska följa var bilen är registrerad. Visst registera bilen i Norrland, men var beredd på böter om det visar sig att man kör mer än på tillfälligt besök.
Tyskland med något fler bilar än Sverige har alltid haft totalförbud och det funkar även i södra delarna där det faktiskt är snö.Alplandet Österrike har just så som jag nämnt ovan. Bor man i snörikt område är det ok och man har dessutom en dekal i bakrutan som visar att man kör dubbat. Men en bil skriven i centrala delarna av ex.vis Malmö med dubbar är rent av korkat! Lösningen heter snökjedjor när det är kris. Dubbar är en falsk trygghet och gammal myt. Titta på ett dubbdäck som till 99,9% rullar på barmark. Hur mycket dubb är det kvar efter en säsong? Hur mycket skit har man i gengäld skalat av från vägen vilket hamnar i lungorna? Och så talar man om miljöbilar...??? Vilket skämt det är i detta land. Våga gör något ordentligt för en gång skull, mes politiker!

#1
Jan Wendelius
2009-07-27 16:29

Jag bara hänvisar till sidan
www.veta.se/

#1
Glenn Welander
2009-08-17 14:06

Dubbdäcksskatt, dubbförbud på vissa gator och nej till saltning av gator och vägar. Är det verkligen lösningen för att kunna transportera oss , för att slippa miljöproblem för att samhället ska fungera? Det låter som utopier när inga vettiga alternativ riktigt finns.
Allt detta andas hat mot bilismen och att man inte inser att utan transporter av varor människor fungerar inte det moderna samhället. Tro inte att alla kan åka kollektivt med buss eller tåg. Det fungerar inte. Alla har inte sådana yrken eller sådana arbetstider att det är möjligt.
Dessutom lever vi inte i små lokalsamhällen som är i självförsörjande och producerar allt själva. Vi lever i en global värld där transporter och tillgång till energi är avgörande. Men självklart kan vi förbättra allt detta för att få det miljämssigt bättre. Det tror i alla fall vi som är teknikoptimister.
Skatten gör väl ingen nytta mer än att tillföra statskassan mera pengar.
v v Behöver man ta sig fram på isiga vägar, och det behöver många av oss faktiskt, är dubbarna ett sätt att relativt säkert göra det. Det kan ändå vara svårt ibland.
Dubbförbud på vissa gator tvingar självklart trafiken - den som faktiskt måste fram och dit - att ta andra vägar. Vad blir nyttan då? Blir det som vissa vill att hela stadsdelar -innerstäderna - ska ha dubbförbud tvingar det bort både transporter dit vintertid och tvingar folk som bor där att flytta.
Förbud mot salt låter sig sägas men det är inte lösningen på att behålla framkomligheten, Säger jag trots att jag har haft en hel del saltrelaterade saltskador på mina bilar.
Dessa förslag för att slå ännu mera mot bilismen låter sig sägas av folk i storstäderna som i princip har gångavstånd till allting. Storstadsperspektivet kan inte apliceras överallt. Även om miljöprofeten Anders Wijkman (KD) på ett föredrag i Skövde jag bevisade förebrådde folk i glesbygdsllänet (då eget län) att vi alla inte åkte kollektivt. Hans värld var Stockholm .
Boende där i innerstan skulle inte heller jag ha någon större användning av bil. Säger jag som inte gilalr att köra bil men gör det för att det krävs av mig yrkesmässigt och privat.
Över huvud taget andas dessa förslag att man flummigt tror att man kan bibehålla komforten och näringslivet men utesluta transporterna.
Sverige i land på gränsen till tundran på Norra halvklotet har inte tunnelbana och korta avstånd till allt. Det kan inte gå bussar överallt, tätt tätt. MAn får ta bilen. Men tvärtemot vad bilfientliga tyckare anser så är det inte alls fråga om ett planlöst körande och brännande av bensin för nöjes skull. Det kostar det för mycket för.
Vi åker bil när det krävs, annars får den stå. Till skillnad från stora linjebussar som på landsbygdsturer (det har jag själv observerat i Skaraborg) gått tomma. Det är inte miljövänligt. En enstaka resenär i en buss för 60 passagerare är inte kollektivtrafik. Det är dumhet.
Järnvägar mellan varje stuga, by och fram till varje trafik är en omöjlighet. Ekonomin sätter stopp.
Utveckla miljövänligare teknik och planera samhället så att transporter inte behöver ske i onödan.
Att bara lägga på skatter hämmar samhällets utveckling.
Glenn Welander, Skara
Med. Dr. socialmedicin, journalist

#1
Halvard Nilsson
2009-08-17 15:51

Jag håller helt med Welander om att man inte skall beskatta dubbdäck eller ens förbjuda dem. Utvecklingen inom däckbranschen har visat att det finns en klar trend mot fler dubbfria däck. Låt denna utveckling få fortsätta. Som det nu är har regeringen planer på att låta kommunerna själva ta ansvaret för att förbjuda däck på vissa gator. Det har visat sig att många städer är intresserade i detta. Resultatet kommer att bli att dubbdäcken på sikt försvinner. Ett dubbdäck skapar grepp för de som kör odubbat. Det odubbade däcket polerar isen så fort det spinner eller glider. När nu ansvaret för att förbjuda dubb läggs på kommunerna så kan man fråga sig vad Transportstyrelsens ansvar i detta blir när det gäller trafiksäkerheten. Så småningom när flertalet bilar i landet har dubbfria däck så tvingas man till en allmän hastighetssänkning vintertid. Det är det nog ingen som har tänkt på. Det kommer dessutom att få stora ekonomiska konsekvenser för yrekestrafiken, som får längre restider och större risker på halt underlag. Är det salt som skall ersätta dubbdäcken så är det också ett allvarligt miljöproblem.
Regeringens beslut att låta kommunerna ta hand om ett dubbdäcksförbud är mycket illa genomtänkt. Det kommer att drabba många familjer som inte har så stor körvana att de klarar av dubbfria vinterdäck när det blir riktigt halt, bortsett nu från det faktum att många får kassera befintliga dubbdäck och köpa nya däck.
Stoppa detta vansinne innan det är för sent!!
Halvard Nilsson
tidigare utv. chef hos Gislaved Däck
ledamot av VETA, föreningen Vetenskap och Erfarenhet i Trafiksamarbetet

#1
Peter
2009-08-17 20:00

Taxiföretaget i Västra Götaland där jag arbetar, har alltid kört dubbfritt och det har fungerat utmärkt. Dessutom minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån markant. Titta på vilken parkering som helst "vintertid", så ser du bilar med vanskötta dubbdäck, vilket delvis kan förklaras med att det mestadels är barmark här nere i denna del av Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.