Bild
Nästa artikel

Dubbdäck kan förbjudas i vinter

REGERINGEN MEDDELAR:

Regeringen vill att kommuner ska få förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor. Redan i vinter kan förbud bli verklighet. Nödvändig säkerhet eller onödig hälsorisk? Kommentera!

Regeringen meddelar i dag att man vill införa nya regler för dubbdäck. Nu vill regeringen få bukt med de partiklar, och tillika miljöproblem, som dubbdäcken river upp.

- Vi ger nu möjligheten till landets kommuner att se över partikelutsläppen i deras områden och ifall de tycker det är lämpligt införa förbud mot dubbdäck. Det här beslutet innebär renare och friskare luft i våra städer, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i ett pressmeddelande.

Regeringen följer Vägverkets linje
I vintras kom Vägverket med en utredning om vinterdäck. Där föreslog man bland annat att kommuner skulle få möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa vägar samt att förkorta perioden då dubbdäck är tillåtna. Regeringen går nu precis efter Vägverket linje.

- Vi vet ju att det finns ett antal kommuner som har hälsoproblem i delar utav tätorterna på grund av höga partikelutsläpp. Därför kommer vi nu att ge kommunerna möjlighet att själva besluta om de vill införa dubbdäcksfria gator, säger Åsa Torstensson till Sveriges Radio.

Hon fortsätter:

- Men vi kommer också göra en generell förkortning utav möjligheten att använda dubbdäck. Det innebär att vi kortar med 14 dagar under våren.

Dessutom vill regeringen också att kommuner ska kunna införa miljözoner för personbilar, en fråga man nu tänker driva inom arbetet i EU-kommission.

Inte okontroversiellt
Vägverket har vid ett flertal tillfällen påpekat att den åtgärd som ger bäst effekt mot hälsovådliga partiklar är en minskad användning av dubbdäck. I en uppmärksammad reklamkampanj förra vintern menade myndigheten att många svenska bilister egentligen inte behöver använda dubbdäck.


Dessutom hävdade Vägverket, med stöd från Smhi, att minimala partiklar från dubbdäcken följer med till lungorna när vi andas - och därmed var en hälsorisk. Men forskarkåren var inte enig:

- Det finns inga klara bevis för att partiklar från dubbdäck ökar dödligheten, sade Thomas Sandström, professor i lungmedicin vid Umeå Universitetssjukhus, till DN.

Tvärtom menade bland annat Väg- och transportforskningsinstitutet samt föreningen Vetenskap och erfarenhet i trafiksäkerhetsarbetet, Veta, att dubbdäck räddar liv.

- Jag anser att dubbdäck är som säkerhetsbältet. Det ska finnas där. Det är bra vid en krissituation. Det är livsfarligt av Vägverket att i annonser lura folk att tro att odubbade däck är lika trafiksäkra som dubbade vinterdäck, sade Halvard Nilsson, ledamot i föreningen Veta till DN.

Ska regeringen förbjuda förbjuda dubbdäck, åtminstone på vissa vägar? Vad tycker du? Nödvändig säkerhet eller hälsorisk? Kommentera!

Kommentarer

#1
joykiller007
2009-06-30 12:50

Nu jävlar suger det, ska man även "befria" från bältesanvändning...?

#1
Norrtälje
2009-06-30 12:57

Nu har jag för 1-a ggn kört under ca 2 år med dubbfria och det faktiskt funkar riktigt bra. Tyssst är det också ;-)

#1
Shawn
2009-06-30 12:58

Det finns många belägg för att dubbdäck orskaker skadliga partiklar föruttom en enda forskare i Umeå.
När jag flyttade till Sverige från Kanada för sju år sedan blev jag förvånad över att se att folk använde dubbdäck, något som varit förbjudet i större delen av Kanada i 30 år. I Kanada är det oftast mycket svårare vinterförhållanden än i Sverige men trots detta ser ingen behov av de miljöförstörande dubbdäcken som också förstör vägarna och ökar bränsleförbrukning.

Från ett Kanadensiskt perspektiv är det ofattbart att se dubbdäcken slita upp den nästan alltid bara asfalten i Stockholm. Värre ändå, vi i Sverige verkar inte ifrågasätta logiken i att orsaka så många dödsfall årligen på grund av partiklar i luften för att kanske rädda några få bilförares liv. Kanske räddar dubbdäcken inte några liv alls, egentligen, eftersom de skapar en falsk trygghetskänsla vid isiga vägförhållanden.

Sverige är ett bra land men det fortsatta användandet av dubbdäck visar på en "lathet" från samhällets sida när man fortsätter med något som är uppbärliga onödigt.

Ibland undrar jag nästan om det försatta dubbdäcks användandet i Sverige understöds av den Nordiska dubbdäcksindustrin som propagera för detta?
Ju mer efterforskningar man gör, desto mindre stöd finner man för dubbdäck. När kommer Sverige att förbjudda dubbdäck som många andra länder, och nu även Taxi Stockholm, och bidra till bättre hälsa, bättre vägar och kanske även bättre traffik säkerhet genom mer anpassad körning?

#1
Jagdubbardig
2009-06-30 13:01

Jag har fått för mig att dubbdäck behövs för att "riva" upp väglaget för att de dubbfria skall få fäste? Har jag fel? Inga dubbdäck=inget fäste för de dubbfria?

#1
Ulf Pierrou
2009-06-30 13:03

Vi vet genom tester att dubbdäck är säkrare än odubbade däck på isiga vägar. Vi vet att dubbdäckens "uppruggningsverkan" krävs för att odubbade däck skall fungera så pass bra som deras tillskyndare hävdar att de fungerar. Vi vet att väghållningen försämras hela tiden - regeringen vill inte betala för väghållning (vare sig bygga vägar eller sköta vägar). Vi tror oss veta att klimatförändringar kommer att ge oss mera isiga/slaskiga vägar. Vi vet att man har en sk Nollvision. HUR få man ihop denna ekvation genom att ta bort dubbdäcken? Någon i regeringen har endera haft väldig otur när han/hon tänkte eller så är någon i regeringen så cynisk att man endast vill minska vägslitaget eftersom det kostar pengar och att man då bortser från människors liv och hälsa.

#1
Fulldubbat i Norrbotten
2009-06-30 13:07

Efter ha kört en säsong med dubbfria däck så blir det aldrig mer så länge det finns dubbdäck

#1
Aldrig mer dubbfritt
2009-06-30 13:27

Jag har provat dubbfritt och insett en rad stora fördelar. Därför förstår jag alla som vill använda dem. Jag har också fått erfara en för mig och min familj enorm nackdel. På det allt vanligare väglaget "extremt hal våt tunn is" biter de NOLL. Vid långkörning i Norrland kan väglaget växla på ett sätt som inte går att förutse innan resan startar. Att det som vid flera tillfällen ska behöva ta 3 gånger längre restid än planerat (sic!), i vissa fall mer än ett dygn längre, är inte acceptabelt. Har nu återgått till dubbat, för att ha säkerheten när den behövs. Jag tar inte heller av mig bilbältet, trots att jag på 38 år inte varit med om en enda krock. Kan förstå ängslan för partiklar i städer med dålig luft. Föreslår att de vid behov inför lokal avgift för dubbdäck, så att även vi som behöver dubb kan besöka dem vid tillfälle.

#1
jojo
2009-06-30 13:31

Dubbdäck är bättre för bilisten och sämre för de utanför bilen.
Det är alltså ett både och..
De som inte väger in båda sidor blundar för en sanning och blir inte trovärdiga.
Frågan är hur man skall väga dessa konsekvenser mot varandra. Fan vet.
Det blir väl som det brukar. Man chansar.

#1
Oven
2009-06-30 13:34

Det finns ett mycket bra alternativ till dubbdäck det däcket heter green diamond tillverkas i sverige har själv kört på det dom sista 8 åren både minibuss taxi och privat

#1
Lupo3L
2009-06-30 14:15

Jag har kört diverse olika bilar under ca 15 års tid med dubbfritt. Det har inte varit några problem. Däremot har man säkert bättre grepp med dubbat. Jag har inte så bråttom så att jag inte kan ta mig fram med dubbfritt. Man klarar sig långt med dubbfritt om man håller sig till hastighetsbegränsningarna på vägarna. Bort med dubben bara!! Så kanske vägarna blir lite finare och hållbarare!

#1
Owe Karlson
2009-06-30 14:31

Om alla kunde köra som vi, som startade vår bilkörning på vanliga diagonala sommardäck fick lära oss. Det vill säga; anpassa hastigheten till väglaget. Det går faktiskt att köra på ishalka utan att hamna i diket eller köra på andra. Tyvärr så kan många inte köra på vinterväglag idag.
Dubbdäcken är en förutsättning på de oftast allt sämre underhållna vintervägarna,främst i glesbyggd. Där är dubbar oftast är en nödvändighet.
Som någon påpekar är det nödvändigt att dubbdäcken sliter upp ytan för att dubbfria däck skall ha fäste.
Att jämföra med Canada kanske inte är relevant. Där kanske folk lärt sig köra vettigt på vinter-vägar. Vi vet heller inte om man saltar i samma utsträckning som här. Klart att om vägverket skall fortsätta att häva ut salt, d v s rensalta vägarna, då äter dubbarna upp asfalten. Frågan är om det inte vore bäst att låta vintervägarna förbli vintervägar och låta folk lära sig köra på detta underlag -- med dubbdäck. Då blir inte slitaget på asfalten så stort och hastigheterna skulle kanske bli lägre av nödtvång. Men som det gått så långt som det gjort i detta land, där folk inte kan lära sig, eller behövt, anpassa hastigheterna till väglaget, skulle det förstås uppstå mycket olyckor till en början.

#1
Erik F
2009-06-30 14:49

Om man bor utanför städerna, på landet, där det plogas mindre ofta, är dubbdäck en stor säkerhetshöjande åtgärd, detta vet jag av egen flerårig erfarenhet.
Så slutligen handlar det om följande val:
MÄNNISKOLIV ELLER MILJÖN?
Jag menar att det är farligt att driva vissa miljökrav in absurdum. Vi vet att dubbdäcken räddar många liv varje år. Vem vill vara en av de som inte blir räddad av dubbdäcken framöver? Frivilliga? Någon?

#1
Conny Karlsson
2009-06-30 15:03

Tycker också att det funkar bra med dubbfritt. När vi köpte oss våran nya Auris diesel den 21 Dec 2007 så valde vi dubbfritt för första gången då vi tidigare alltid kört med dubb. Och det fungerar bra för det mesta. Det är vid vissa tillfällen som man önskat sig dubb. Tex när det fryser på innan vintern börjat och det bara är is på vägbanan. Men tar man det försiktigt och håller avstånd så fungerar det bra tycker jag och så går det tystare. Men jag förstår dom som är skeptiska mot dubbfritt, det var jag också. Och jag kör på Värmlandsvägar som är allt annat än bra !!

#1
Conny Karlsson
2009-06-30 15:08

Håller förövrigt med Owe karlson i hans inlägg om saltet på våra vägar. Många ska ju köra likadant på vintern som det vore sommarväglag. Låt vägarna vara vintervägar och låt folk lära sig att köra därefter. Då fungerar också de dubbfria däcken bra ! Håll rätt hastighet, avstånd, omdömme så går det bra.

#1
Peo
2009-06-30 16:21

Vem ska kolla en sådan här lag? Vi har idag en polis som är den sämsta i hela EU på att klara upp brott.
Sluta med detta förmynderi. Anser jag som bilägare att jag behöver dubbdäck så ska jag också få använda bilen överallt. Miljövännernas skitsnack om att det är dubben som står för partikelutsläppen som är farliga för människan. Det är andra utsläpp som är boven i mycket stor utsträckning. Bilavgaser framförallt från diesel samt dam från dåligt rengjorda vägar vid tort väglag. Varför har man de högsta värden av dessa partiklar när dubbsäsongen är förbi?

#1
AL
2009-06-30 16:55

Dubbade vinterdäck river upp asfaltspartiklar och bidrar med ett betydligt större vägslitage än vanliga friktionsdäck. Detta är känt sedan länge. De dubbade vinterdäcken förmedlar heller inte någon högre trafiksäkerhet. Anledningen till detta kan vara flera men ingen har hittills lyckats påvisa att dubbade vinterdäck har lägre olyckskvot än friktionsdäck.
Dubben bör därför påläggas en separat dubbskatt som internaliserar de olägenheter som de orsakar andra, genom buller, föroreningar och högre vägslitage. På så vis kan vi få en optimal användning av dubbade vinterdäck i trafikmiljön och dubbens okynnesåkande elimineras.
MVH AL

#1
Krister
2009-06-30 17:42

Hur många dagar var det "dubbdäcksväglag" i Skåne i vintras? I stort sett snö och isfritt hela vintern.
Man blir snarare förbannad på dem som kör med sina dubbdäck och river på den torra asfalten under mars-april månad.
Jag kan mycket väl tänka mig att dubbdäck kan vara bra i Norrland, men Skåne?
Klarar man sig med friktionsdäck i södra Tyskland och Österrike, kan vi göra det här också.

#1
Lasse
2009-06-30 17:54

Vem har forskat i/testat att dubbdäcken sliter mer på vägbanan än dubbfria och var kan man läsa om detta?

#1
Kjell-Åke
2009-06-30 18:34

Förr pratade man om en gräns, norr eller söder om Dalälven i vissa fall när det gällde dubbdäck. Behovet av dubbdäck i södra Sverige är inte större än att man som alltid får anpassa körningen till underlaget. Väglag där dubb har någon som helst verkan inskränker sig till några få dagar i de sydligaste länen.

#1
JG
2009-06-30 18:38

Äntligen! Själv bor jag på landet med tveksam vinterväghållning och kör 2x3 mil varje dag. Jag har provat både dubbat och dubbfritt och kan absolut inte se några fördelar med dubb. Tror att allting handlar om att man känner sig tryggare med dubb. En annan sak, eftersom dubben slits ner till ingenting efter en halv vintersäsong, hur skulle de då kunna göra någon nytta?

#1
Roy
2009-06-30 18:55

För många, många år sen kom Sandviken (tror jag) med en broschyr som minsann visade att dubbdäcken inte slet på vägarna och inte hade sämre grepp på torr asfalt. (Dubbfria vinterdäck fanns inte då.) Ett otal tester sen dess har visat att påståendena inte var alltför sanna och man undrar hur Sandvikens testmetoder genomförts...

När det gäller att ta sig fram i snö så finns det ingen påtaglig skillnad mellan dubbat och dubbfritt. Som regndäck är dubb snarare bättre än dubbfritt. På blankis är dubb fullkomligt överlägset, men bara där.
I Stockholmstrakten, där jag bor, har det mestadels varit bara vägar, ibland blaskigt, några korta perioder faktiskt snö. Det farliga isunderlaget kommer plötsligt de få gånger de kommer. Underkylt regn är väl det allra värsta.
Hur ska man resonera? Troligen har man oftare nytta av dubbar än av bilbälte. Å andra sidan så har dubbar bevisligen partikel-, buller- och slitageeffekter som inte går att bortse från.
Vi Bilägares redaktion kör dubbfritt. Å andra sidan så har det i däckstesterna framhållits dubbarnas överlägsenhet på is.
Frågan är inte lätt besvarad.

#1
Kjell
2009-06-30 19:17

Den dag det är ishalka och jag måste bromsa är jag väldigt glad att jag var så klok att jag valde dubbat.
Man får inte välja däck efter genomsnittsväglag, är det en enda dag på vintern med dubbehov ska man ha dubb. Dubbarnas eventuella påverkan på miljön är ovidkommande i detta sammanhang.

#1
Jan Wiklund
2009-06-30 19:25

Bor i Västernorrlands inland och jobbar därifrån över hela landet. Blir ganska mycket bil då alla andra kommunikationer löpande rustas ner. Här är det otänkbart med annat än dubbdäck. Det är så inihelvete halt här ibland att man inte kan kliva ur bilen! 100 000 mil har jag kört hittills, mestadels på isiga vintervägar. Hoppas inte dubbförbudet innebär att jag inte kan passera t.ex Stockholm....

#1
nilwes
2009-06-30 20:03

Förbjud bilarna så är trafiksäkerheten och miljöarbetet 100%. Låt detta hålla i sig till nästa val så förbjuder bilägarna den sittande regeringen.

#1
INBOS
2009-06-30 20:41

Att förbjuda dubben är att öka olycksstatistiken. Det skall ju vara politiker att komma på något så idiotiskt. Att förbjuda dubben. Men man kan ju inte heller vänta något annat heller.
Det finns ingen statistik på olyckor om vad för däck som sitter på fordonen. Inte för en nyligen så börjar de att antecknas vad som sitter på fordonet.
Jag som sitter och kör massor med bilarmärkenom dagen, känner direkt vad som sitter på fordonet. Dubbdäcken är överlägsen i nästan alla vinterunderlag och det ser man också i däcktester. De som är synd är att det finns vinter däck som är så dåliga så de borde ej finnas. Det finns inga krav på friktion/väggräpp bara belastning och hastighet. Men för förbjud asfalten! Det är väl den som dammar eller? Och så TÄNK på miljön att ha massor med olja på vägen och så tar ju oljan snart slut med.

#1
CarlB
2009-06-30 21:30

Naturligtvis skall dubbdäck förbjudas. Anpassa hastigheten till väglaget är en gammal fin regel. Dessutom spar vi på vägunderhållet och får en lugnare trafikrytm. Friktionsdäck fungerar i t.ex Alperna och på fler ställen där man har vinterväglag.

#1
AL
2009-06-30 21:30

Nej Inbos, tvärtemot vad du tror så finns det rätt ingående undersökningar som visar att dubben inte förmedlar någon trafiksäkerhetsnytta, i alla fall inte av väsentlig betydelse. Dubben är dock nödvändiga på isigt underlag, såsom i Norrland (så länge det ligger is på vägen sliter de heller inte på asfalten).
Men i storstäderna är dubben kontraproduktiva. De bidrar till vägslitage och belastar miljön negativt. Någon (mätbar) trafiksäkerhetsnytta gör de inte heller. Vad skall de då vara bra till?
Dubbens påstådda fördelar är och förblir ett rykte och spekulation, inte vetenskapligt försvarbar information. Därför bör de begränsas, antingen via skatter eller genom rena förbud.
MVH AL

#1
Ingo
2009-06-30 23:03

Dubbdäck ska icke tillåtas de används endast för att höja hastigheten och invaggar föraren i en falsk säkerhetskänsla, när friktionen till sist släpper så tar den levande kraften överhand och dubben gör ingen nytta längre,då gör den högre hastigheten att olyckan blir våldsammare.

#1
Jonas
2009-06-30 23:57

Körde dubbfritt hela vintern och det gick utmärkt! Notan för ny asfalt står vi skattebetalare för så jag ställer mig mycket positiv till förslaget. Dubbdäcken förmedlar en falsk trygghet och jag tog det mycket lugnare i vintras än tidigare. Ta det lungt bara så räcker det gott och väl med vanliga vinterdäck.

#1
pg
2009-07-01 00:57

Jag tycker att alla som propagerar för dubbfritt, ska passa på att köra på en isig byväg utan minsta antydning till sandning en dag då väderleken slagit om från 10 - 15 minusgrader till plus 5 med regn och vad det innebär. I detta väglag tar man sig inte fram och bilen blir ostyrbar.
Med dubbdäck tar man sig ju allafall fram, även om man får smyga fram.
Kör själv fyrhjulsdrivet och dubbfritt, så jag vet hur det är och vill inte ha något förbud. Men jag kan dok tänka mig att erlägga en avgift om jag kör in till en stad som beslutat om avgift.
Dessutom är det tämligen riskfritt att köra dubbat trots förbud. Det finns ju n ästan inga trafikpoliser kvar, och de som finns vet inte själva vad som gäller i trafiken. De reagerar bara när någon högre befattningshavare vill ha mera pinnar för sin statistik.

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-07-01 01:02

Äntligen ett vettigt förslag från vår annars så menslösa pseudo-miljöpartiregering. Med dagens bilar utrustade med ABS, sladdskydd mm behöver måste man vara idiot för att vilja ha dubbdäck. Har kört över 15 år i Norrland på dubbfria vinterdäck utan problem eller incidenter. Förbjud dubbdäcken nu och retroaktivt, eller låt dubbdäckskramarna betala rejält, förslagsvis 10000SEK per år och hjul.
Jarl-Erik Smeds

#1
peter
2009-07-01 01:28

Har många års egen erfarenhet av olika typer av vinterdäck. Då vi ofta kör en del på kontinenten har våra bilar i allmänhet dubbla uppsättningar vinterdäck. Vinterdäck har tveklöst utvecklats mycket. Både dubbat och dubbfritt.
Visst finns det dubbfria däck som fungerar hyfsat i vinterväglag. De är dock ofta direkt farliga på, framför allt, blöt barmark. Visst finns det dubbfria däck som fungerar bra på barmark. De är å andra sidan nästan odugliga på riktigt halt vinterväglag.
Dubbdäck klarar alla på vintern förekommande väglag bättre än dubbfritt. Läs vilken test som helst. Det finns faktiskt en värld utanför Hornsgatan i Stockholm.

#1
tom
2009-07-01 09:22

Välkommen till verkligheten!
I Norrland eller i fjällen ( på packad snö) behövs inte dubbdäck.
Däremot på småländska byvägar.
Ibland är det isbark på hela vägbanan.

#1
Jimmy
2009-07-01 10:49

Att ge sig in i den här diskussionen är ju egentligen ganska korkat, eftersom det är som att ge sig in i en diskussion med Toyota och BMW ägare, man vet att ingen kommer ändra sin uppfattning vad man än skriver. Men jag kan ändå inte låta bli.
1. Ni som testat friktionsdäck för tio år sen och tyckte de var skräp behöver inte lägga någon kommentar här överhuvudtaget. Testa istället moderna friktionsdäck och återkom.
2. Ni som kör med dubbdäck i de södra delarna av Sverige där vi har vinterväglag 2-5 dagar om året, hur ser era dubbdäck ut efter en säsong? Hur ser de ut efter två säsonger? Många dubbar kvar? Hur är skicket på dubbarna. För många bilar så räcker det med en vinter så är dubbarna (åtminstone på framdäcken) till 90% borta, och resterande är bara stumpar som knappast gör någon nytta.
3. Någon skrev att om det så bara var en dag om året som kräver dubbdäck, då ska man ha dubbdäck. Det måste vara det mest korkade jag någonsin läst. Varför inte bara låta bilen stå, eller sänka hastigheten med 20km/h den dagen och få ännu bättre säkerhet än den falska känslan av säkerhet som dubbdäcken invaggar dig i?
4. Men jag ser i alla fall en bra trend. Här nere (sydsverige) är vi på väg åt rätt håll. Flera som tidigare kört på dubb byter till friktion, och i princip ingen som kör på friktion går över till dubb.
5. Problemet kommer dock med tiden lösas av sig självt när alla "gamla hundar" som "inte kan läras att sitta" dör ut och inte finns kvar i trafiken. Till eventuella ungdomar som kör bil: Lyssna inte på era föräldrar utan gör ett eget val om vilka däck ni ska köra på. Jag vet att din far med stor sannolikhet kommer säga att det bara är dubb som funkar, men tänk bara på alla andra saker den gamle gubben har fel på.
6. Själv kör jag på friktionsdäck (kanske ni listat ut vid det här laget) och de har aldrig tappat greppet, oavsett hur mycket snö, is eller slask det varit på vägen, om jag inte medvetet kört vårdslöst, eller ryckt i handbromsen. Jag har haft dubbdäck tidigare (på en bil detta medföljde vid köp) och det finns inga som helst fördelar så länge man justerar sin körning efter väglaget. Dock finns det gott om nackdelar. Förutom att man river upp en massa skit från vägen så låter de mer, och som tidigare skrivits, invaggar folk i en falsk säkerhetskänsla.

#1
Oven
2009-07-01 11:23

Gå in på green daimond.se alla ni som vill åka tyst samt dubbat det kostar inget finns även kommentarer på google

#1
sven
2009-07-01 16:07

Befria oss från plåtpolis och hastighetsbegränsningar också och låt de som vill köra ihjäl sig.

#1
Lasse J
2009-07-01 17:59

Att förbjuda dubbdäck mot bakgrund av att dom förorsakar vissa olägenheter är ett lika logiskt som att förbjuda bilar för att dom släpper ut avgaser.
Bilar har man ännu inte förbjudit, men väl skapat allt mer skärpta regler avseende avgasutsläppen.
En logisk följd av detta agerande är självklart att även skärpa kraven på dubbdäck avseende slitage, buller etc.
Allt annat är ren och skär, osmaklig populism , odlad av okunniga politiker och sjävutnämnda "auktoriteter".
Nu kom S-ES och övertecknad igång med dubbdäcksdebatten under artikeln om elbilar i England.
Gå gärna in och läs vad vi uttryckt där så slipper allt upprepas än en gång för tillfället.
Debatten lär bli intensivare framåt hösten.
Jag vill ändå ta upp problemet med den alltmer intensiva saltspridningen vintertid.
Varje säsong sprid omkring 500000 ton vägsalt i vår närmiljö.
Är det någon som på fullt alvar vill hävda att damm och partiklar från den verksamheten inte påverkar partikelmängden i luften?
Har någon sett problemet ventileras i debatten?
Nej, icke.
Helt i linje med VVs politk; förneka eller tig ihjäl.
Påminner väldigt mycket om den förnekelseprocess man drog igång i början av 70-talet då saltspridningen togs i bruk mer allmänt.
Då handlade det om dom kraftigt ökande korrosionangreppen på fordonen, som eligt VV inte hade något som helst samband med den ökade saltningen.
Den linjen hävdade man med en dåres envishet fram tiil att "Gotlandsförsöket" genomförts.
Där framkom att ca 90% av fordonsrosten förorsakades av saltningen.
I dagsläget kostar enligt uppgifter från VTI i Linköping saltskadorna dom svenska fordonsägarna runt ofattbara 6 miljarder kr per säsong.
Samhällets kostnader för saltskadekonsekvenserna är sannolikt ännu högre.

#1
SKUBBY DUBBI
2009-07-01 18:00

Ska dubbdäcken bort så kan vi lika gärna förbjuda bilbälten,för alla Ni som är så skickliga att hantera situationer på isgata behöver nog inget fegissnöre.Att Ni tycker dubbfritt är så fantastiskt bra är det för att många dubbdäcksåkande ruggat upp och preparerat en trögare körbana.Det känns konstigt att ett människoliv inte alltid är okränkbart utan att någon kan få politisk mandat att laborera med människoliv.Ingen vet på förväg vem som drabbas hoppas att det blir förslagsställaren själv eller någon i des närhet som blir det första dödsfallet som orsakas pga ett dubbdäcksförbud

#1
INBOS
2009-07-01 19:02

Skubby Dubbi Har stor poäng när det gäller bilbältena. De flesta här skriver ju att anpassa farten. *Ja då är det ju klart då, att vi behöver ju inte bälten de sker ju inga olyckor då.*
Nej det finns ingen statistik på olyckor med olika vinter däck.
Men att Väg, Transportforskningen och Veta Har fått fram att dubben räddar liv.
Övriga som skriver här som vill förbjuda dubben de har ingen aning om vad de skriver om de är bara tomma ord. Och vi som testar känner skillnaden

#1
skubby dubbi
2009-07-01 19:29

Det är inte de olika typerna av vinterdäck som får kammen attresa sig vid vinterväglag utan det är de blinda tilltron till antispinn och antisladd och allt vad det nu kallas.Säkraste fordonet är ett fordon med dessa tekniker och ut rustat med dubbdäck,friktionsdäcket är och förblir ett parasiterande däck som når sina största framgångar via dubbdäck

#1
Patrik
2009-07-01 20:49

oj då nu kommer alla som inte törs sänka farten 3 km att dö
jag har provat många däck och det skiljer mer mellan olika dubbdäck än mellan de bästa dubbdäcken och de NORDISKA dubbfria OBS! det måste vara de som kallas nordiska dubbdäck
sen tycker jag att de dubbfria håller en säsong längre

#1
Roy
2009-07-01 21:03

Herrejösses vad en del tar i! Att ni inte spyr. (Eller ni kanske gör det.)
Jimmy hade dock några intressanta synpunkter, särskilt punkt 1 och 2. Jag har alltid undrat över varför ingen tidning (mer än i viss mån Vi Bilägare)eller annat organ på allvar testar slitna däck. Det går säkert att få fram något medianvärde för lämpligt slitage. Min tro är att dubbdäck snabbare än dubbfria tappar sina egenskaper.
Oven tar åter upp de här Green Diamond-däcken. Jag tittade på webbplatsen och visst, de verkar ytligt sett intressanta. Kanske är de bättre på just is, men annars? En annan tillverkare blandade för några år sen in kokosskal i däcket och det däcket finns inte kvar. Vi Bilägare-redaktionen, ta med däcket i nästa vinterdäckstest!
Lasse J, Skubbi Dubbi och några till skriver om helt andra saker som på något sätt ska rättfärdiga deras åsikter. Bara för att t ex bilar släpper ut avgaser så ska även dubbar tillåtas. Logiskt...
(Sen kan man ju undra lite över hur Lasse J och S-E S lyckades komma in på dubbdäck i en diskussion om elbilar i England - kanske ytterligare ett exempel på svårigheten att hålla sig till ämnet.)
Al hävdar att det inte finns någon påvisbar ökad säkerhetseffekt med dubbdäck. Han brukar vara noga med statistiken, så jag antar att det verkligen gjorts undersökningar med den inriktningen (och inte bara som ett sidoresultat).

Själv är jag alltså inte lika övertygad som en del andra. Dubbfria däck har blivit allt bättre och det är endast på isunderlag som dubbar är totalt överlägsna (och i någon mån, faktiskt, även på regnvägar). I vissa andra avseenden är dubbfritt bättre (och då menar jag inte bara vägslitage, partiklar och buller). Alltså lutar jag starkt åt dubbfritt.
Men, och det kan vara ett viktigt men, när ishalkan slår till så gör den det ofta oväntat.

#1
Lasse J
2009-07-01 21:24

Roy
Dubbdäck ska inte tillåtas för att bilar släpper ut avgaser.
Läs en gång till är du bussig!

#1
pg
2009-07-01 22:02

Förbudoch åter förbud, varför lnte komma med något vettigt istället.
Vägverket talar för sin sjuka politik, regeringen för sin. Den påverkan ett dubbdäck gör på miljön är försumbar i förhållandet. Det är dessutom onödigt meden massa skyltar och förbud när det nästan inte finns några poliser som övervakar trafik längre. Till Smeds vill jag bara säga lycka till på en isig och blöt backig väg,när antislirsysem sladdsystem tror att bilen står still. Detta har jag varit med om vid ett flertal tillfällen. dessutom skulle många liv räddasom tung trafik tilläts använda dubbdäck. Detta med förbud, är inget annat än en politisk åkomma, i syfte att bidra med allt mindre pengar till vägunderhållet.

#1
pg
2009-07-01 22:02

Förbudoch åter förbud, varför lnte komma med något vettigt istället.
Vägverket talar för sin sjuka politik, regeringen för sin. Den påverkan ett dubbdäck gör på miljön är försumbar i förhållandet. Det är dessutom onödigt meden massa skyltar och förbud när det nästan inte finns några poliser som övervakar trafik längre. Till Smeds vill jag bara säga lycka till på en isig och blöt backig väg,när antislirsysem sladdsystem tror att bilen står still. Detta har jag varit med om vid ett flertal tillfällen. dessutom skulle många liv räddasom tung trafik tilläts använda dubbdäck. Detta med förbud, är inget annat än en politisk åkomma, i syfte att bidra med allt mindre pengar till vägunderhållet.

#1
AL
2009-07-02 04:02

Det finns en rad med undersökningar om detta med trafiksäkerheten och dubbade vinterhjul kontra friktionsdäck. Det finns också uppföljande studier som försökt följa upp effekterna från förbud och inskränkningar i dubbanvändandet i andra länder. Ingen av alla dessa studier har kunnat påvisa några jättestora säkerhetsskillnader kopplat till dubben ute i verkligheten.
Anledningarna till detta kan vara flera. Förarna till dubbade bilar kör med ett högre risktagande (så kallad riskkompensation)och förekommer på så vis bland olyckorna lika frekvent. En annan aspekt kan vara att varje trafikant redan har anpassat sitt däcksval efter sin trafikmiljö och omständigheter. En tredje faktor som finns med i bilden kan vara förändringar i vinterväghållning och en fjärde detalj kan bero på vilken olyckstyp som undersökts. Sammanfattningsvis kan man dock konstatera att den trafiksäkerhetsmässiga effekten kopplad till dubb sannolikt är försumbar (inte ens den säkerhetsmässiga skillnaden mellan sommar och vinterdäck är statistiskt säkerställd på 5 procentsnivå). Argumentet att de främjar säkerheten håller därför ganska dåligt, i alla fall om man jämför med alternativen.
MVH AL

#1
stefan
2009-07-02 13:37

man blir så trött. det växer vass på upp till 2 meters höjd i dikena utmed våra större vägar,men inte kan det vara så att saltet ger någon miljöpåverkan inte. nej då skäller vi på bönderna lite och säger att vi inte skall ha några bönder i vårat land. inte att förglömma är ju att de senaste "rönen" säger att det är farligt att äta frukt också.... men men det är tur vi har sådana pålästa beslutsfattare ( man kan ju alltid tillsätta någon utredning för mer tvärsäkra fakta) eller som i detta fallet låta eu vara med och bestämma. nej sluta upp med dessa dumheter. det finns ingen "BLIXTHALKA"i okt-mars, sänk farten. ja saltet ger påverkan på miljön. och man kan äta frukt utan att man dör av det. människor behöver bara börja att tänka efter före och skaffa sig egna erfarenheter och uppfattningar. storebror kan inte göra allt åt en. testa en så enkel sak som sunt förnuft (man blir förvånad hur långt det tar en)

#1
Norr
2009-07-02 19:13

ALDRIG ALDRIG dubbfritt mer
Jag tar ansvar även för andra bilister med, och åker med riktiga dubbdäck då vintern kommer.
Läs Vi bilägare här ovan så har du/ni svaren
DUBB RÄDDAR LIV

#1
Lasse J
2009-07-02 20:06

Statistik och teorier i all ära, men det är ändå den konkreta verkligheten som gäller.
Studier om dubbanvändning i andra länder än Finland, Sverige och i viss mån Norge är tämligen ointressanta i sammanhanget, då det inte minst klimatmässigt råder andra förutsättningar.
Dock fann jag för något år sedan en rätt intressant artikel om dubbdäcksanvändningen på den japanska ön Hokaido.
Enligt föfattaren var dubbanvändningen tidigare mycket hög.
Av någon anledning började man åka dubbfritt och detta resulterade i en ofta mycket svår ishalka på vägnätet.
När man studerade problemet uppmärksammades dubbdäckens "rensande" inverkan och man drog klokt nog slutsatsen att minst 35-40% dubbdäck i trafik hade en mycket positiv inverkan på väglaget.

#1
Roy
2009-07-02 21:11

Lase J, du skriver att det är lika logiskt att förbjuda dubbdäck som att förbjuda bilar på grund av att de släpper ut avgaser - vilket du uppenbarligen tycker är korkat. Det tolkar jag som att du själv anser motsatsen - dubbar bör tillåtas på samma grund som att bilar släppeer ut avgaser. Men oavsett hur man vänder och vrider på resonemanget så har bilars avgasutsläpp inte med saken att göra! För övrigt så är ju avgasutsläppet på en katalysatrorrenad bil mindre än en procent av en utan (bortsett från koldioxid, jag vet) - och vi pratar om att uppnå ännu mindre värden - så där står det ju inte still. Varför ska det göra det på däckssidan? Din jämförelse är alltså inte så lyckad.
Statistik ÄR verkligheten i sammandrag - sen gäller det att läsa siffrorna rätt, också. Uppenbarligen duger den statistik från Japan som du stöder dig på.

Al, jag brukar försvara statistik, men nu blir jag lite fundersam.
Ingen kan på allvar påstå att sommardäck skulle vara tillmärmelsevis så bra som vinterdäck när det är kallt. Otaliga är de tester som visat faktum.
Ska man tolka dina uppgifter rätt, så äts denna avsevärda skillnad upp av andra faktorer. Skrämmande!

#1
AL
2009-07-02 21:48

Roy. När det gäller rena däckprestanda är självfallet dubben vida överlägsena ett par sommardäck - i alla fall så länge det är halt. Samma sak gäller ett par rallydäck med rejäla spikar. Dock tror jag ingen förespråkar att folk skall använda sådana ute i trafiken för den sakens skull. Samma sak gäller dubbade vinterdäck, de kostar mer än vad de smakar i form av vägslitage med mera.
I fallet vinterdäckslagen gick det inte att räkna hem några säkerhetsmässiga vinster, anledningarna kan vara flera (av dem jag nämnde i mitt föregående inlägg). Detta innebär dock inte att jag motsätter mig vinterdäck. Vad jag på goda grunder ifrågasätter är nyttan av dubbade vinterhjul inne i stortsäder.
MVH AL

#1
AL
2009-07-02 21:55

Lasse J. På ön Hokkaido, som har ett liknande klimat som mellansverige, förbjöd man dubben på grund av problem med dålig luft. Dubbandelen sjönk på ett år ner under 1 procent. Olyckorna vintertid ökade därefter med 3 procent, varav hälften kunde tillskrivas ökat trafikarbete. I dag dock har faktiskt Hokkaido färre olyckor vintertid än många andra regioner i Japan och väsentligt mycket bättre luftkvalitet än innan - då man använde dubb. Detta genom att man tagit tag i de verkliga problem som finns i trafiken.
MVH AL

#1
Lasse J
2009-07-02 22:14

Roy
Lägre avgasutsläpp och mindre föroreningar från fordonsparken har vi uppnått genom att regler infördes för ett antal decennier sedan.
Dessa regler har underhand, i takt med utvecklingen, skärpts och kommer framledes att "skruvas åt" i än högre utsträckning.
Det "omöjliga" har ju på kort tid visat sig vara möjligt.
Samma sak gäller dubbdäcken eller andra fenomen av belastande typ.
Man skapar ett regelverk i syfte att styra och skynda på utvecklingen, i stället för att förbjuda, på diffusa grunder.
Avsaknaden av ett drivande regelverk i frågan borde för varje beslutsfattande, förbudsivrande politiker och/eller tjänsteman inom förvaltningen kännas såväl belastande som genant, såvida man inte helt frigjort sig från begreppet omdöme.
Avseende Hokaido hänvisar jag inte till någon statistik utan helt enkelt till ett referat som kom i min väg.
Slutsatserna japanerna dragit är sannolikt sprungna ur den hårda vekligheten.

#1
Lasse J
2009-07-02 22:35

AL
Sorry
Det finns inte ens en teoretisk chans att ett sommardäck skulle utföra samma fullgoda arbete som ett vinterdäck, dubbat eller odubbat och anpassat för den nordiska marknaden, under vinterförhållanden.
Detta bl.a för att gummiblandning och däcksmönster är skräddarsydda för uppgiften.

#1
AL
2009-07-02 22:48

Nu är det inte teori vi pratar om Lasse J utan verkligheten. I de undersökningar som gjorts har man inte lyckats särskilja att dubbade vinterhjul är säkrare än sommardäck vid den praktiska användningen. Det sker alltså ungefär lika många olyckor med dubbade vinterhjul som med sommardäck, tro det eller ej. Jag får väl leta upp rapporten om du inte inser att trafikanterna de facto kör fortare med dubbade vinterhjul än utan. Fenomenet kallas för riskkompensation och det förekommer överallt, oavsett man rätar ut en väg, vid körning nattetid, om man använder fyrhjulsdrift (som är överrepresenterat bland dödsolyckor vintertid) eller om man har dubbade däck på bilen. Bilisterna anpassar alltså sin körning efter den upplevda risken. Halkan märks mindre om man har dubbade däck(eller fyrhjulsdrift) och trafikanten ökar sitt risktagande. Olyckorna kvarstår (eller ökar rent av).
MVH AL
MVH AL

#1
Skubby Dubbi
2009-07-02 22:59

Det första och bästa testet med att förbjuda dubbdäck är inga vinterrallyn för köras på dubbdäck.Nu är det välmeriterade förare som ska prestera samma sträcktider på dubbfritt som med dubb,klara dom denna omöjlighet är det fritt fram att ta bort dubbdäcken.Skulle dom misslyckas så är det sludiskuterat om dubbdäcks förbud,man leker inte med liv och kalkylerar med att en del kommer att dö,man behöver inte själv vara orsak till att en dödsolyck inträffa.Har själv varit transportbranchen imånga år kört cirka 350000 mil och ser inget säkrare vinterdäck till mina personbilar än dubbdäck i Skåne med svart halka

#1
Lasse J
2009-07-02 23:48

Al
Du kan rimligtvis inte ha ett tillräckligt stort statistiskt underlag av så färskt datum att det speglar situationen i nutid.
Vi har faktiskt haft en vinterdäckslag i ganska många år och jag skulle bli mäkta förvånad om ansvariga myndigheter gick ut med budskapet att den i praktiken inte räddat ett enda människoliv.

#1
Lasse j
2009-07-03 00:00

Skubby dubbi
Ett år på 70-talet kördes svenska rallyt dubbfritt som försök.
Självklart blev farterna lägre på sträckorna, men det kunde ändå genomföras sportsligt tack vare god snötillgång som gav bra grepp och driv.
Med plusgrader,regn och isiga vägar hade arrangemanget troligtvis havererat.
Dubbdäck i Skåne???
Stödjer dig helt, vilket säkert dom flesta gör som befarit det skånska småvägsnätet vintertid.
Snö? Nej
Is? Ja.

#1
AL
2009-07-03 00:41

Det finns en rad undersökningar Lasse J. Om det är tillräckligt omfattande eller inte kan man diskutera. Det beror på vilken precision man vill ha i sin mätning. Jag får väl i sedvanlig ordning visa på den fakta som finns istället för att dra en massa spekulativa slutsatser utan faktaunderlag..
MVH AL

#1
Lasse J
2009-07-03 16:54

AL
Om man skall fatta beslut där liv och hälsa kan komma att äventyras, krävs inget annat än högsta precision.
Då vi haft krav på vinterdäck under en lång tidsperiod kan det i dagsläget rimligtvis inte finnas tillräckligt antal sommardäck i intensivt trafikarbete vintertid för ett korrekt statistisk underlag.

#1
AL
2009-07-03 18:03

Högsta precision? Du menar alltså p<0,01? Då kommer vi nog aldrig, vid sidan av labbtester, kunna fatta ett enda beslut baserat på fakta. Hur kommer ett sådant samhälle att se ut? Det kommer inte finnas några försäkringar, en rad medicinska rön får strykas ur litteraturen och flertalet forskningsframsteg får förkastas. Dubbade vinterhjul kommer då exempelvis aldrig kunna påvisas vara säkrare. Det är inget alternativ för mig. Jag dristar mig nog till att godkänna p<0,05 trots allt.
MVH AL

#1
Lasse J
2009-07-03 18:39

AL
Med högsta precision menar jag som icke statistiker att ett beslutsunderlag, speciellt i fall som berör liv och hälsa, skall vara otvetydigt, alltså i avsaknad av fundamental divergens.

#1
Roy
2009-07-03 19:29

Väljer av tidsskäl att endast kommentera ett par inlägg.
Skubby Dubbi verkar ha missuppfattat vad det handlar om. Frågan är vad som händer i verklig trafik och inte på en tävlingsbana. Om det är så, som Al förmodar, att förare anpassar farten efter upplevd säkerhet alternativt upplevt väggrepp, så kan det ju faktiskt vara så att skillnaden i trafiksäkerhet blir noll. Jag gissar dock att skillnaden ändå är stor beträffande småskador.
Jag antar att du, Skubby Dubbi, inte anser att det enda måttet är att kunna köra en sträcka på kortast möjliga tid.
Lasse J, din önskan om beslutsunderlags beskaffenhet är nog oftast svåruppfylld. Det handlar i slutänden ändå om ett val. Jag väljer att köra på vinterdäck av säkerhetsskäl. Inte minst beträffande bromssträckor. Sen kan man ju ändå undra över hur mycket av den säkerheten jag, mer eller mindre omedvetet, äter upp på olika sätt. Så orsaken till mitt val och det praktiska utfallet behöver inte stämma överens.

#1
AL
2009-07-03 19:53

Problemet Lasse J inom sådana här sammanhang är att det finns samvariation. Graden av denna kan mätas, dock aldrig helt. Vi får alltså en viss slumpfaktor som förstås varierar just slumpmässigt. I fallet däck och trafiksäkerhet är detta extra uppenbart. Det finns så många faktorer som påverkar och överlappar varandra såväl korsvis som strukturellt att slutsatserna aldrig kan bli deterministiska. Kausalitet är alltså en omöjlighet, även om det förstås vore önskvärt ur ett rent strategiskt perspektiv. Så ofta blir det en fråga om skattningar och detta är aldrig exakt, dock mera precist än gissningar (som att dubben förbättrar säkerheten). Det går nämligen inte att formulera en sådan slutsats.
MVH AL

#1
Lasse J
2009-07-03 20:43

Begriper inte varför en i grunden enkel fråga, "vad är bäst att köra på vintertid? Sommardäck eller till temperaturer och väglagsförutsättninmgar anpassade vinterdito."
Svaret är: Självklart den utrustning som är optimalt anpassad till rådande förhållanden.
Sedan kan man spekulera i begrepp som riskkompensation om man finner det konstruktiv, bara man har omdömme nog att inse att detta fenomen sannolikt inte omfattar en majoritet av trafikanterna.
Dom flesta är faktiskt normalt funtade individer.
AL
Du påstår att det sker lika många olyckor med dubbade vinterdäck som med sommardäck.
Påståendet är något kryptiskt.
I det fall du menar att det sker lika många olyckor per vintersäsong i antal räknat, visar detta på en förkrossande överlägsenhet för vinterdäck, då bara en liten del av det kontinuerligt rullande bilbeståndet nöter sig igenom vintrarna på sommardäck.
Räknar du i procent av antal brukade fordon, under samma period, anser jag att du, av samma anledning, har ett otillräckligt statistiskt underlag.
Vi kanske bör tillfråga redaktionen för denna tidning om dom i samband med nästa vinterdäckstester vill ha godheten att låta ett sommardäck slinka med som jämförelse.

#1
AL
2009-07-04 01:04

Det finns gott om statistiska tekniker för att eliminera olikheter i datamaterialet Lasse J. I fallet dubbade vinterhjul kontra vinterdäck är det frågan om stickprov. I fallet uppföljande studier är det ungefär samma sak.
MVH AL

#1
AL
2009-07-05 03:22

För att undersöka de säkerhetsmässiga skillnaderna och upplevelserna av dubbdäck och dubbfria vinterdäck genomförde TØI (Transportøkonomiskt institutt) en undersökning bland 300 bilister i Trondheim under vinter 1996/97 (Vaa, 1997). Denna visade bl.a. att 90 % av de som använde dubbfria däck inte hade några problem på snöföre, medan 75 % av dubbdäcksanvändarna angav att de inte hade några problem.
Förhållandena var omvända då det gällde is, där 23 % av de som körde dubbfritt inte hade problem, medan 48 % inte hade problem bland dubbdäcksanvändarna. Det framkom även att de som använde dubbfria däck körde mer defensivt och höll större avstånd. Inga skillnader i rapporterade olyckor förekom mellan grupperna. TØI har även visat att endast ca 4 procent av olyckorna i trafiken är relaterade till däckvalet. De flesta olyckor sker dessutom på sommaren, vilket man menar avdramatiserar vikten av det säkerhetsmässiga i att välja dubbdäck. Den mentala delen är viktig. TØI har gjort en undersökning som visar att endast dubbfria vinterdäck är bättre ur de flesta aspekterna. Mindre buller än t.o.m. sommardäck, som oftast är bredare lågprofildäck.
Fosser och Sætermo (1995) redovisar resultat från en så kallad case-control studie. Cases har varit fordon inblandade i olyckor vintertid och control de som inte varit inblandade. Inga signifikanta skillnader för sannolikheten att bli inblandad i olycka mellan fordon med dubbade däck och med odubbade kunde påvisas.
Elvik (1999) redovisar resultat från en meta-analys, vilket innebär att man med statistiska metoder väger samman resultat från flera olika undersökningar. Drygt 10 dokumenterade studier har analyserats. Inga signifikanta samband mellan bruket av dubbade däck och sannolikheten för olycka kunde påvisas.
Fridstrøm (2000) beräknar att det inträffar ungefär 1 procent fler personskadeolyckor om dubbdäcksanvändandet halveras i Norges fyra största städer. Motsvarande för försäkringsanmälda olyckor är mindre än 0,2 procent.
Under sommaren 1999 kom den svenska regeringen med förordning som anger att personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton under perioden 1 december till 31 mars vid färd på väg skall vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Motivet var att förbättra trafiksäkerheten. Resultaten tyder, som väntat, på att förordningen har störst betydelse vid vinterväglag. I den trafiksäkerhetsanalys som Öberg et al (2002) gör går det inte att särskilja eventuella skillnader mellan dubbade och odubbade vinterdäck.
MVH AL

#1
AL
2009-07-05 03:33

Angående det här med sommar- och vinterdäck samt den lagstiftning som införts och vilken jag och Lasse J diskuterat.
I följande studie går man mera detaljerat igenom detta och visar att det kan vara positivt med vinterdäck (dock ej dubbade). Observera dock att de trafiksäkerhetsmässiga skillnaderna mellan däckstyperna är små, till och med så obetydliga att det inte rör sig om statistiskt säkerställda differenser.
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2324
MVH AL

#1
Katarina Kramer
2009-07-07 23:13

Ni, som pratar om dubbfria däck, är välkomna till Norrland på vinter semester. Trevlig resa!
Jag håller med er alla som står för "Aldrig mer dubbfritt". Utan dubb klarar man sig säkert i Stockholm och andra storstadsområden men inte i Norrland! Vi diskrimineras ändå pga att vi råkar bo längre bort än Uppsalalän.

#1
Daniel
2009-07-08 22:31

Hej o hoj!
Nu har jag läst en del inlägg här. Jag har varit i norrland med min bil, utan dubbdäck. De va absolut inga problem, de gick hur bra som helst. Ja vet ni varför? Jo för jag kör lugnt, och anpassar mig till väghållningen. Inte som vissa man ser som kör som totala tomma för hjärnan folket.
Jag va uppe i åre, de minus grader första dagen. Sen vart plus grader, de börja smällta och slaskigt vart de. Sen dagen därpå frös allt till is. Men jag hade inga problem att komma upp för branta backar med mina dubbfria vinter däck.
Så kan man köra bil, kan man köra utan dubbdäck.
Så de så.
Daniel

#1
Matte
2009-07-09 16:44

Dubbfria däck är nog bra i de flesta väglag men när den blöta vägen fryser på är det i många fall dubbdäck som ruggar upp glansisen så de dubbfria däcken får lite fäste. Läser man däcktester kan man också konstatera att dubbfria däck har betydligt längre bromssträcka på snö och isväg - vad kan det betyda för olycksstatistiken, tro?
Dessutom visar flera analyser att de partiklar som dubbdäcken river upp INTE ÄR CANCERFRAMKALLANDE, partiklarna är helt enkelt för stora. Möjligen är det lastbilsdäck och dubbfria vinterdäck som river upp de finkorniga, cancerframkallande partiklarna...

#1
Ironi Pelle
2009-07-10 12:54

Jag har kört alla tider utan bilbälte både i södra och norra Sverige.
Och det har ju gått utmärkt. Det är ju bara att anpassa sig efter trafiken
eller? De så ni beskriver om dubbat eller ej. Dubb räddar liv! Punkt slut.

#1
AL
2009-07-13 17:58

"Dubb räddar liv! Punkt slut" skriver IRONI PELLE. Men om det verkligen är sant, varför finns det då inga forskningsresultat som stödjer denna hypotes? Sanningen är nog tvärtom, ingen har lyckats styrka att dubbade vinterhjul (eller fyrhjulsdrift) är säkrare vid körning i halt väglag. Däcktypen förekommer ungefär lika frekvent (i fallet fyrhjulsdrift till och med mer frekvent än utan) i olyckorna som de vanliga friktionsdäcken.
MVH AL

#1
leifer
2009-07-14 00:50

Aha, är det här alla är, forumet är ju helt dött.
Jo nu när bilarna har ESP och ABS så torde dubbfria duga för det mesta.
Inför hellre LSD (Limited Slip Differential), dvs mekanisk diffbroms så att folk kan ta sig fram även där det är mer backigt.
Fick vi lite finare asfalt som inte bullrar så förbaskat i och med ett dubbförbud så skulle det ju vara ett plus också.
Conny Carlsson = Shogun?

#1
IRONI PELLE
2009-07-14 10:42

AL är inte så teknisk kunnande. De avslöjar han att blanda in 4-hjulsdrivna fordon vid halt väglag. 4-hjulsdrift är bra vid framkomlighet.
När det är halt så är det HALT för båda 2-hjulsdrivna som 4-hjulsdrivna.
Bromssträckan är detsamma. Men är fordonen utrustade med dubb så blir bromssträckan kortare. Vid en olycka så är smällen lägre med fordon med riktiga dubbdäck eftersom farten vid smällögonblicket är lägre,
då bromsförmågan är bättre. Och detta kan avgöra liv eller död. Och forskning om
olyckor är inte baserade på verkliga olyckor eftersom det har varit usel kontroll
på vilken däck typ som har varit på fordonen. Inte för en nyligen så har det börjat att kontrolleras.
Läs ovan VI-B inägget!!!! Väg- och transportforskningsinstitutet samt föreningen Vetenskap och erfarenhet i trafiksäkerhetsarbetet, Veta, att dubbdäck räddar liv.
Då är det ju inget att diskutera!
DUBB RÄDAR LIV

#1
AL
2009-07-14 15:11

IRONI PELLE har helt rätt i att stoppsträckan är konstant oavsett fyrhjulsdrift eler inte. Parallellen handlade om att fyrhjulsdrivna fordon förmedlar en falsk känsla av trygghet och stabilitet - vilket gör att föraren kör lite fortare än om han (det är oftast manliga förare) bara haft ett drivande hjulpar. Samma fenomen har kunnat konstaterats i fallet ABS-bromsar samt dubbade vinterdäck och kallas allmänt för riskkompensation, dvs att man anpassar sig efter den upplevda risken. Det är därför som man hittills (sannolikt) inte kunnat notera färre olyckor hos fordon med dubbade vinterdäck än utan. När det sedan handlar om undersökningar avseende dubb och friktionsdäck finns det faktiskt ett par sådana, även i Väg- och trafikforskningsinstitutets (VTI) regi. Vänligen se mina tidigare inlägg.
SÅ nej, "DUBB RÄDDAR" inga liv. IRONI PELLE som insinuerar att han har goda tekniska kunskaper torde ju känna till vad ett samband innebär. Det är alltså inte av sådan betydelse och omfattning att det påverkar antalet olyckor totalt.
MVH AL

#1
leifer
2009-07-14 16:02

AL, kul att höra att du är igång fortfarande. Var brukar du skriva nånstans?
Jag tror du har rätt vad gäller riskkompensation en hel del. Dock är det ju ofta så att folk rätt väl följer hastighetsgränser oavsett väg och väglag. Så där kan dubbar hjälpa, speciellt i norr alltså. Jag körde själv i vintras till fjällen med Nokian Hakka 7 dubb, de senaste snällare dubben och kan säga ganska säkert att dom gjorde nytta. Min bil saknar ESP och utan ESP vägrar jag köra utan dubb på dåliga svenska vägar.
Sen har du väl själv skrivit att en viss procent bilar med dubbdäck är bra för att riva upp den ishinna som bildas när friktionsdäck "slipar" vägbanan, särskilt då vid viktiga stopp-ställen i trafiken. Å andra sidan vet jag att det finns t.ex. platser i Norge där man kör utan dubb och det funkar hyfsat (alla vet om att det är svinhalt vid stoppen). Liksom att bra underhåll med sandning/saltning gör nytta. Även nya metoder kommer fram när det måste, nöden är uppfinningarnas moder.
Ett problem med dubbfria (vilket förstås även gäller dubbade däck) är att folk kör med dom för länge. När sajpningarna är borta så är friktionsdäcken värdelösa även fast det är lagliga (>3 mm). Så jag tycker att ett dubbförbud måste följas av hårdare däckregler. Det finns också många usla däck och fabrikat även om när de är nya.
4-hjulsdrivna fordon framförs ibland med "åretruntdäck", dom är inte bra i halka. Det är verkligen att lura sig själv. En fara för medtrafikanter också.

#1
AL
2009-07-15 20:48

Hej du också Leif(er). Kul att du är med igen. Jag skriver inte så mycket längre utan deltar bara sporadiskt på olika sidor och i mån av tid samt möjlighet.
När det sedan handlar om dubbade vinterhjul ser jag inget fel i dem under sådana förhållanden där deras nytta överstiger nackdelarna. I fallet stora städer i syd- samt mellansvergie är så inte fallet, av uppenbara skäl. I norra Sverige däremot kan jag förstå däcken bättre eftersom vägarna där oftare är täckta av is och snö (vilket ju då mildrar det högre vägslitaget).
ESP och andra körstabiltetssystem tror jag heller inte kan ersätta dubbden enskilt. Ett antisladdsystem arbetar ju med friktionen. Utan tillräckligt fäste kan även ett fordon med ESP snurra runt (friktionsnivåer <0,05, dvs ren is). De låsta framhjulens motverkande (retardations)moment är då inte tillräckligt högt för att eliminera girkraften och avdriften bibehålls eller fövärras. Så ESP bygger egentligen på att fordonet har bra däcksutrustning samt, framförallt, att föraren inte använder systemet till att öka riskerna utan kör som om han inte hade det installerat.
Dubbade vinterhjul kan vara positiva för friktionen och även komma de vanliga vinterdäcken till gagn, det är korrekt. Ungefär 20-25 procents dubbandel är tillräckligt för att den effekten skall bli reell. Självklart kan denna effekt också ersättas med förändrad vinterväghållning, såsom ökad andel sand/stenkross. Men även sand har en negativ påverkan på luftkvaliteten vintertid så avvägningen är komplicerad.
MVH AL

#1
leifer
2009-07-15 22:49

AL, om man ska invända mot det logiska i ditt resonemang så är det ju att om man förbjuder dubbdäck så kommer ju friktionen för bilar överlag minska. Om hastigheterna inte går ner / hastighetsgränser sätts ner så kommer ju olyckorna öka.
Jag tror också att ESP kan göra mycket nytta, resonemanget att folk ska köra som om ESP inte fanns är väl bra men jag tycker folk verkar köra snabbt överlag. Frågan blir ju då hur stora marginaler som behövs i trafiken, det är ju en gränsdragning. För stora marginaler och vägarna utnyttjas dåligt med för låga farter vilket ger långa restider och höga samhällskostnader.
Jag har också kommit fram till att friktionsdäck fungerar bäst om bilen har både ABS och ESP enl vad man kan utläsa av däcktester där dom kör på halkbana. Därför säger jag att ett dubbförbud i såna fall borde undanta gamla bilar utan ESP, även om det förstås blir en konstig situation för däcktillverkarna.
Sen har vi ju detta med tung trafik som idag kör omkring med sommardäck på vintern. Ett dubbförbud på personbilar skulle, menar jag, kräva att man inför friktionsdäckskrav på tung trafik. Dvs totalförbud mot sommardäck på vintern för alla fordon på svenska vintervägarna. Det tycker jag förvisso borde införas direkt ändå.
Man ska också tänka på att friktionsdäcken utvecklas och blir bättre varje år. Dagens bästa friktionsdäck är betydligt bättre än de som fanns för bara 10 år sen, både vad gäller tung och lätt trafik.

#1
AL
2009-07-16 01:50

Nu är det rätt sannolikt att dubbtrafikanterna kör fortare än dem som anväder friktionsdäck Leifer. Olyckorna ökar därför inte vid en situation där dubben försvinner. ESP och ABS kan heller inte fungera utan grepp och även en bil med dubbade däck, ESP och ABS åker av vägen om hastigheten är tillräckligt hög. Det är också situationen idag. Dubb gör att folk kör lite fortare helt enkelt.
Det finns goda argument för obligatoriska vinterdäck på tung trafik. Man bör dock observera att skillnaden i grepp inte blir lika stor för den tunga trafiken när dessa byter till vinterdäck som hos en personbil.
MVH AL

#1
leifer
2009-07-16 19:44

AL om du börjar argumentera för att tung trafik ska ha friktionsdäck på vintern så backar jag dig 100% på att dubbdäck borde förbjudas. :)
Kolla gärna upp lite om de senaste friktionsdäcken för tung trafik, dom är fina. Gummit blir inte som hockeypuckar (du vet ju att jag kört mycket tung trafik i halka). Och samhällsvinsten att slippa tunga fordon som blockerar våra huvudvägar alt skapar mycket svåra olyckor (som bussolyckan i Uppsala för nån vinter sen) borde bara i det göra att det blir lönsamt.
Mvh

#1
leifer
2009-07-16 19:48

Ytterligare en vinst med friktionsdäck på tung trafik borde vara minskat vägslitage. Mjukare däck (som ju friktionsdäck innebär på vintern) borde minska vägtrycket rejält. Man kan också tänka sig att Vägverket kan minska ner lite på underhållet och saltandet. Minskat saltande sparar också betong i broar och tunnlar.
Man kan ju t.ex. tänka sig var det kommer kosta att renovera kommande förbifart Stockholm när saltet sabbat betongen.

#1
Roy
2009-07-16 21:13

Al (eller AL?), den där Trondheimrapporten mäter ju faktiskt inte bara däcken. Förarna ingår ju också. Jag utgår från att det är förarna som valt däcken. Olika förartyper väljer olika däck och upplever därför också däck olika.
Situationen går alltså inte att jämföra med en lagtvingande förändring.

All den statistik du, Al, plockar fram, är den signifikant? Är värdena säkerställda inom den statistiska felmarginalen, som det brukar heta?
Är statistiken aktuell för de förhållanden som råder NU?

En annan fundering.
Om du, Al, hävdar att det inte finns någon bevisad skillnad i säkerhet ens mellan sommardäck och vinterdäck, hur kan du då hävda att det finns goda argument för vinterdäck på tunga forden, när du dessutom påstår att skillnaden där är mindre än för personbilar?

Att dubbade vinterdäck är totalt överlägsna på blankis och där är en förutsättning för att alla elektroniska hjälpsystem ska fungera, är ställt utom allt tvivel.
Att vinterdäck över huvud taget är avsevärt bättre än sommardäck när temperaturen börjar krypa nedåt noll är också säkerställt.
Att så kallade allround-däck borde förbjudas påstår jag stödd av olika däckstester. De är inte bra på sommarvägar heller.
Ändå finns, enligt Al, statistiska bevis på att olyckorna (åtminstone de som är stora nog att redovisa) inte minskar med vinterdäck. Alltså är det förarna som är den största riskfaktorn...
Dock påstår jag att småolyckor undviks i högre grad med vinterdäck än sommardäck på vintern.

#1
AL
2009-07-16 22:19

Problemet med tung trafik och obligatoriska vinterdäck till denna är ju att greppet inte förbättras så drastiskt som hos en personbil. Framkomlighet med mera kommer alltså inte förbättras i motsvarande grad och förekomsten av salt och annan halkbekämpning blir konstant. Man vet också att yrkestrafik brukar ha däcksutrustning som är anpassad efter de förhållanden som lastbilarna med mera vistas i. Detta gäller dock inte den däcksutrustning från den utländska tunga trafiken, vilken högst sannolikt tvärtom innehåller stora brister. Här menar jag att man skulle kunna komma åt dåliga och blankslitna däck generellt. MVH AL

#1
AL
2009-07-16 22:31

Roy. Trondheim visar att däcken inte är den viktigaste faktorn för säker framfart utan föraren. När det sedan handlar om signifikans är det egentligen rätt lönlöst att sätta en gräns. Det mera korrekta är att återge p-värdet och låta varje person själv avgöra vad som är säkert eller inte. I praktiken brukar man dock använda en 5-procentsnivå och i de aktuella studierna har man inte lyckats hitta belägg för att grupperna skiljer sig åt - på den nivån. Skillnaden, och en sådan finns alltid, ligger alltså utanför och är därför tämligen obetydlig.
Vad som går att mäta och inte kan man diskutera. Det jag pekar på är att de dubbade vinterhjulen inte nödvändigtvis är så överlägset mycket säkrare än vanliga friktionsdäck av modern typ. Ett förbud skulle heller inte sannolikt innebära någon jättestor påverkan på säkerheten - även om effekten troligen inte är noll. Så visst kan olyckorna påverkas, frågan är bara hur mycket. Nu hinner jag inte skriva mera, dags för sen middag!
MVH AL

#1
häljeröd
2009-07-17 00:55

Bor på landet och kör in till Göteborg varje dag. Har aldrig haft dubbdäck på någon egen bil, finns väldigt bra alternativ plus att man får köra väldigt försiktigt när det är snö och is ute på vägarna. Svenskarna är väldigt dåliga på att sakta ner farten när vägförhållandena ändras (även vid vägarbeten, i mörker, vid olyckor osv). Viktigt att komma ihåg är att dubbdäck inte fungerar på alla "farliga" underlag.

#1
leifer
2009-07-17 12:27

En stor nackdel med dubbdäck är att folk kör omkring med dubbdäck där dubben sitter löst, men dom tror att allt är ok.
För det första måste dubbdäck köras in ca 80 mil, då vulkas gummit fast runt dubben. (görs bäst genom att kuska på landsväg/motorväg utan start/stopp).
En del gasar på i början, med starka motorer. Det tycks även vara problem med vissa bilmodeller där antispinn griper in för sent, så dubben hinner lossa lite varje gång det sker.
Känner man på dubben ordenligt med fingrarna så ska dom sitta helt fast, får inte vicka.
Förvisso kan man tycka att däcktillverkarna borde kunna leverera dubbar som sitter fast från fabrik men tydligen svårt.
Så ett däck med bra mönster och dubb som ser ok ut kan alltså i praktiken ofta vara ganska värdelösa.
Ett problem som man slipper med friktionsdäck.

#1
Lars Bergström
2009-07-17 18:50

Jag har kört dubbfritt på vintern i ca. 20 år och dessutom kört upp mot 6500 mil per år. Jag har inte upplevt några stora problem under dessa år. en viss anpassning av farten får man ju finna sig i förstås. Jag tycker att dubbdäcken skall användas bara av fordon som skall klara viktiga samhällstjänster som polisen, räddningstjnsten m.fl.
Mvh
Lars B

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-07-18 23:26

Äntligen ett vettigt regerings-förslag!
Har kört dubbfritt i Norrland sedan 1992 och inte saknat dubbarna en endaste mil. Idag är ju praktiskt taget alla bilar utrustade med ABS (skrota ut dem som inte har det) och de flesta också med antisladd-system. En person som inte klarar av att köra dubbfritt i vilket väglag som helst med en sådan bil får väl välja att låta bilen stå om väglaget är för svårt. Räcker inte omdömet till detta så är det nog bäst att klippa körkortet.

#1
IRONI PELLE
2009-07-20 17:57

Lars Bergström
Jag har kört i alla tider d,v,s. mer än 40 år utan bilbälte både i södra och norra Sverige.
Och det har ju gått utmärkt. Det är ju bara att anpassa sig efter trafiken.
SÅ är det även när det gäller vinterdäcken eller?

#1
leifer
2009-07-20 19:51

"Problemet med tung trafik och obligatoriska vinterdäck till denna är ju att greppet inte förbättras så drastiskt som hos en personbil. Framkomlighet med mera kommer alltså inte förbättras i motsvarande grad och förekomsten av salt och annan halkbekämpning blir konstant. "
Nja bara det skälet att lastbilar och bussar kör fast i extrem halka och då blockerar stora vägar flera timmar är skäl nog att kräva vinterdäck på tung trafik. Just då det dessutom är svårt eller omöjligt att komma åt att salta/sanda.
"Man vet också att yrkestrafik brukar ha däcksutrustning som är anpassad efter de förhållanden som lastbilarna med mera vistas i. "
Delvis sant då man chansar med sommardäck i t.ex. Stockholm.
Igen skulle ju också vinsterdäck på tung trafik kunna minska behovet av sand och salt. Nåt som skulle spara stora pengar. Inte minst då saltet fräter sönder betong med tiden.
AL, lag om förbud mot dubbdäck kräver lite eftergifter och då borde du propagera för vinterdäck på tung trafik. Speciellt som dubbar idag hjälper till att göra vägarna mindre hala (dubbarna ruggar upp blanka ytor).

#1
leifer
2009-07-20 19:55

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1861854
citat;
Förslag om vinterdäck för tung trafik
Långtradare i diket på väg 225 mot Nynäshamn i snökaos och halka i mitten av november 2007.
Tunga lastbilar och bussar kan tvingas ha vinterdäck nästa vinter. Vägverket vill nämligen att också fordon som väger mer än 3,5 ton ska tvingas ha vinterdäck vid vinterväglag.
Bakgrunden till Vägverkets förslag är ständigt återkommande problem med att lastbilar med släp Kanar av isiga vägar eller ställer sig tvärs över vägen och hindrar övrig trafik.
I förslaget vill Vägverket också få utökade rättigheter att stoppa trafik för att släppa fram tex snöröjningsfordon, skriver Dagens Nyheter.

#1
leifer
2009-07-20 19:57

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GV10401
Interpellation
2007/08:401 Vinterdäck på tung trafik

#1
Roy
2009-07-20 19:57

AL, finns det någon statistik över småolyckor typ parkeringsskador och annat plåtskrammel? Även om försäkringsbolagen inte får in rapporter om alla olyckor, så borde de väl ändå ha material nog för att kunna skerställa en skillnad mellan olika däckstyper - eller inte. Jag vet förresten inte om försäkringsbolagen registrerar de fall som visserligen anmäls men där ägaren bedömer självrisken som för hög och därmed inte utnyttjar försäkringen.
Även om nu den här statistiken finns, så är den inte "ren" eftersom förarna själva återigen påverkar utfallet - inte bara däcken. Olika typer av förare väljer att köra på olika däck. Man kan alltså utgå ifrån att förare som kör dubbfritt kör försiktigare.

#1
leifer
2009-07-20 20:00

En fördel till med dubbförbud är att man kan ändra dagens vinterdäckslag 1 dec-31 mars till t.ex. 1 nov-31 mars utan att det ökar slitaget eller river upp partiklar. Då kunde man kanske slippa "snökaos" som återkommer typ var annat år till Stockholm (och andra orter) och där folk inte fått på vinterdäck i tid liksom att lastbilar och bussar blockerar.

#1
Dubbfritt fungerar
2009-07-20 21:17

jag har kört dubbritt i norrland länge och även råkat köpa dåliga dubbfria däck. men det finns många dåliga dubbdäck på vägarna pga. att många är för snåla för att köpa nytt, så om de kunde nöta upp sina gammla dubbfria däck på sommaren kanske vi får bort gamla torkade dubbdäck från vägarna

#1
Dubbfritt fungerar
2009-07-20 21:17

jag har kört dubbritt i norrland länge och även råkat köpa dåliga dubbfria däck. men det finns många dåliga dubbdäck på vägarna pga. att många är för snåla för att köpa nytt, så om de kunde nöta upp sina gammla dubbfria däck på sommaren kanske vi får bort gamla torkade dubbdäck från vägarna

#1
Roy
2009-07-21 21:37

Tro för guds skull inte att dubbfria vinterdäck är lämpliga på sommaren!

#1
IRONI PELLE
2009-07-23 00:15

Utan bilbälten de FUNGERAR!!!!!!!!!
Denna debattsida tycks bara finnas teoretiker och ytters få men förstånd. Bara massa svammel!

#1
leifer
2009-07-26 00:11

IRONI PELLE, du har en poäng.
Jag skulle också tro att tittar man på samhällskostnad så finns mer att spara genom att förbjuda saltning av vägar framför dubbförbud. Saltet förstör betong i broar och tunnlar, det får elektronik att paja, kabelkontakter att oxidera och karosser att rosta. Saltet från vägarna rinner ut i vattendrag och i våra marker.
Så i det valet så skulle nog svenska folket inkl jag själv välja ett saltförbud framför dubbförbud, båda två är väl svårt att uppnå.
Folkomröstning?

#1
Uno
2009-09-22 19:39

Vi som börjar arbetet tidigt på morgonen har inte mycket annat val än dubbdäck när det är glashalt på vägarna och vägverket "sover"och salt och plogbilarna inte kommer ut förrän rusningstrafiken kommit igång.
Men den inkompetenta regeringen tycker väl att det är bättre med fler trafikolyckor med ökad belastning på sjukvården som t.ex invalidisering och ökat dödstal som följd.

#1
Göran
2009-10-17 21:07

jag bo i skåne och där kan det plötsligt bli halt på vissa fläckar fast det ar plus grader och fast man tror att man kör på sommarväg och DÅÅÅÅÅ funkar i stort sett endast "DUBBHJUL"
Jag trodde att vi lever i ett land där man har enhetliga lagar o regler i trafiken, men jag har tydligen fel efter som vilka kommunalgubbar och gummor som helst kan bestämma att vi inte får ha dubbhjul.
Vad jag vet så finns det inte någon mätning av hur många "LIV" som dubbhjulen har räddat, hade det varit möjligt skulle det vari skoj att veta
En annan sak som jag tycker är konstigt när det gäller vinterdäck är att det inte är förbjudet att ha dubbfria däck på sommaren efter som väghållningen är mycket sämre på varma vägar, tillika slits dom mycket fortare än sommar däck och då blir det mycket mer bränt gummi i luften.
Till sist vill jag säga att dett största skälet att våra politiker vill förbjuda dubbdäck är ekonomiska och ej miljö
PS: Jag tror också att ett stort problem är att de flesta känner ett nödvändigt ont att köpa vinterhjul och tänker inte på sin o andras säkerhet så därför köper man billiga dubbdäck som både ger sämre vägegenskaper och miljö, så satsa på kvalitets däck och snåla på dyra aluminium fälgar det är ett ekonomiskt råd

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.