Bild
Nästa artikel

Klartecken för miljözoner

Nyheter

Regeringen tänker gå vidare med förslaget om miljözoner i svenska städer.

Statsminister Stefan Löfven meddelade beslutet i regeringsförklaringen i samband med att riksdagen öppnade sitt arbetsår igår:
– Barn ska också kunna andas ren luft. För att förbättra luften i städerna får kommunerna nya möjligheter att införa miljözoner.

Förslaget om miljözoner presenterades först av Transportstyrelsen i fjol och skulle om det blir verklighet börja gälla år 2020. Det finns redan miljözoner i vissa städer mot tung trafik, men det nya förslaget förbjuder också vissa personbilar att färdas i stadskärnan.

Transportstyrelsens idé bestod av två nya zoner: 2 och 3. I zon 2 måste en bil som körs på diesel uppfylla kraven för Euro 6. Bilar som drivs av bensin, etanol eller gas måste uppfylla kraven för Euro 5. I zon 3 får endast el- eller vätgasdrivna bilar köra.
 
Diskutera: Vad tycker du om förslaget om miljözoner?
 

Fakta: Miljöklasser
  • Euro 5 Från och med 1 januari 2011 var det obligatoriskt för alla nya bilar som såldes att uppfylla Euro 5.
  • Euro 6 Från och med 1 september 2015 måste alla nya bilar som säljs vara klassade enligt Euro 6.

För att se vilken utsläppsklass din bil tillhör kan du knappa in registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.
 

Kommentarer

#1
2017-09-13 17:28

Kraven lär skärpas innan miljözonerna införs. Förslagen som finns nu är bara små "aptitretare" för att folk ska vänja sig av att det införs begränsningar. När zonerna väl införs 2020 lär zon 3 vara den dominerande. Speciellt när stadsborna och de styrande får upp ögonen hur tyst och rent det kommer att vara med enbart el/vätgasbilar på stadens gator.

#2
2017-09-13 18:11

Tycker att även bensinbilar ska vara Euro 6, plus krav på partikelfilter. En direktinsprutad bensinare Euro 6 släpper ut fler halter av skadliga partiklar än en äldre Euro 5 diesel med partikelfilter. Direktinsprutade bensinmotorer utan partikelfilter är den vanligaste bensinmotorn hos nyare bilar sedan flera år tillbaks.

#3
2017-09-13 18:27

Eftersom jag en gång flyttade ut från storstaden pga usel miljö orsakad av trafiken, ser jag det som helt logiskt att det äntligen görs något. Alldeles för sent och för lite kan jag tycka.

#4
2017-09-13 18:35

Hur skall bussarnas utsläpp av kväveoxider hanteras, skall även busstrafiken förbjudas i miljözonerna?

#5
2017-09-13 19:02

@Inga; I början av 2000-talet vet jag att det pågick försök med vätgas-bussar i Göteborg men numera verkar elbussar gälla.

http://www.volvobuses.se/sv-se/home.html

#6
2017-09-13 19:02

Vilken tid allt ska ta.. genomför regeln nästa fredag och så kör vi så. Jag håller med om att euro 6 ska gälla i motorerna. Jag sålde min nya diesel med euro 6 då man inte visste vad som skulle hända, lite snopet då euro 6 ska vara ok.

#7
2017-09-13 19:28

Bromsblock i gjutjärn ska nu bytas ut mot kompositblock för att sänka bullernivåer,gjutjärnsdamm blir oskadliggjort snabbt och naturligt men kompositen?
(järnväg alltså)
På tal om partiklar.
Vedeldning och flyg,partikelfiltrering där med kanske.

#8
2017-09-13 20:11

Bussar har inga problem med NOx. Dom och lastbilar har andra eur5/6 krav som i princip säger att utsläppsnivå aldrig får överskridas i verklig körning oavsett om det är fullt effektuttag eller ej. Så dom har alla ad blue t.ex.

#9
2017-09-13 20:13

@Reinhard för att inte tala om sjöfarten i våra hamnstäder. Dom eldar flytande asfalt med skyhöga utsläpp

#10
2017-09-13 20:14

Skönt för alla städer som har anordnat ställplatser för husbilar mitt stan. Kanske inte så genomtänkt i alla fall. Först vill man ha in folk (köpglada) sen ska man stänga dem ute.

#11
2017-09-13 20:42

Hamnade fel

#12
2017-09-13 20:41

Tror inte förslaget går igenom, är för ogenomtänkt.
Få kan ha elbil i centrala staden, vätgasbil är lite för tidigt till 2020.
Många euro 6 dieselar släpper ut mycket NOx.
Det mesta är fel med förslaget.

#13
2017-09-13 20:45

Man kan göra parkeringshus strax utanför city. Och sen går man i innerstaden eller tar bussen/spårvagnen/tunnelbanan. Jag ser inte det som ett problem. Många gator i flera städers cityområden är gågator, och det är samtidigt gator med flera butiker dtc. Mpnga tycker det är trevligare gå och shoppa där det inte är biltrafik.

#14
2017-09-13 20:48

Och vem ska kontrollera att fordonen som framförs i miljözonerna uppfyller kraven?

Kanske samma personer som kołlar efter dubbdäck på Hornsgatan...

#15
2017-09-13 20:51

@attitude,sjöfart ja,nu går väl många iofs på lättolja in i hamn men visst är det smutsig förbränning oavsett.

#16
2017-09-13 20:59

Det kommer inte att bli så många städer som genomför detta, säg att det genomförs i de tio största i Sverige. Och då kommer det att röra sig om mycket begränsade områden. Tror Raphael tänker rätt. Ska man gå efter hur det tillämpas där det finns i andra länder gör man dessutom ofta massor med undantag - permanentboende, hotellgäster, firmabilar mm, reglerna varierar.
Bussar körs väl ofta på biogas också? Tyvärr har min hemkommun avtal i 10 år med ett företag som väljer biodiesel, vilket känns sämre.
@Reinhardt, vedeldning är i många kommuner förbjuden i vissa zoner och får inte nyinstalleras eller ominstalleras. Moderna pelletspannor är däremot tillåtna. (Jag bytte från olja till pellets, men fick inte välja en ved/elhybridpanna). Och det var mitten på 90-talet...

#17
2017-09-13 21:31

Bra att något händer.

#18
2017-09-13 22:03

Perfekt! Håll låginkomsttagarna som inte har råd med miljöbilar borta från stadskärnorna så att vi som har råd får trängas i trafiken med andra som kan betala för sig. Lika barn leka bäst.

#19
2017-09-14 06:54

Klartecken för miljözoner ... år 2017 men ännu bara ett förslag ... Sverige är landet där man vill vara bäst i klassen miljö men i verkligheten är man sämst .... om det inte handlar om att höja s.k. miljöskatter, där är man "bäst"

#20
2017-09-14 07:06

Nu på morgonnyheterna presenterades att bashastigheten i Stockholm ska sänkas från 50km/h till 40km/h!
Möjligen att det gynnar trafiksäkerheten men att den medför att SL måste sätta bortemot 500 bussar ytterligare i trafik för att transportera samma antal passagerare kommenterades inte. Hur mycket ökar inte avgaserna av denna ökning av bussantalet!

#21
2017-09-14 09:11

Kolla då en extra gång med praktiska utsläppsprov vilka dieslar med Euro 6, som verkligen klarar lagkraven. Förbjud sedan helt enkelt de andra "Euro 6" som inte klarar kraven.

#23
2017-09-14 10:18

Guld med miljözoner, det finns billiga, säkra nya bilar som kvalar in och kan köra i dessa zoner.
Och tror inte Zon 3 kommer bli en vanlig syn initialt. Det kan man tänka sig är att man även ser fördelar med mindre buller osv i zon3.
Det som är mindre kul är att man bara fokuserar på det som släpps ut ur avgasröret, det finns ju andra partiklar man bör ta hänsyn till.
Inge en helt enkel ekvation att lösa och samtidigt försöka presentera på ett enkelt sätt för vanliga dödliga som inte orkar läsa på utan bara vill ha enkel vägledning i att göra rätt.

Men, helt klart ett steg i rätt riktning.

Och detta har ju inte så mkt med klimatförändringar att göra utan miljön i närområdet.

#24
2017-09-14 10:36

Stonebreaker

Alla länder som ligger "före" i klassen miljö är länder med 3-4 i vissa fall 5-6 gånger så stor befolkning som Sverige med megastäder som har verkliga problem med trängsel och dålig luft.

Jag tycker att det är helt ofattbart hur det kan bildas så mycket köer i Göteborg, en stad med fjuttiga 5-600k invånare när trafiken flyter på som ett klockverk i Berlin tex. Urusel infrastruktur som bildar köer som orsakar dålig luft.

#25
2017-09-14 10:39

Liebhaber

"Specialforskare Antti Lipponen".. låter som bullshit

#26
2017-09-14 14:30

Ja Apex, Urusel infrastruktur är bara förnamnet .... i Sthlm har beslutade man att bygga en kringled (Dennispaketet 1992) men den saknas fortfarande, faktum är att det inte har byggts en väg i syd-nord riktning sedan Essingeleden 1966!

#27
2017-09-14 17:15

Man måste börja någonstans och det här är väl en hyfsad start.
När dieselboomen kom med påföljande Dieselgate måste man börja agera som samhälle o politiker!
Särskilt som ny forskning visar på kväveoxidernas skadlighet, särskilt för barn.
http://www.svt.se//nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-bar...
Att sedan även nya dieselpersonbilar enligt Eu6 normen bara
Funkar så i provbänk, i verklig trafik mycket högre Nox värden, får man väl ta lagstiftning s vägen.
Beskatta högt eller kräva åtgärder innan de får köras i zonerna. I glesbygd funkar ju dessa fordon.perfekt

#28
2017-09-14 18:27

Och vem ska övervaka detta som sagt?
Blir det som gränskontrollen i Malmö så är det nog fritt fram att köra med vad som helst.
Vore det inte bättre att se till att politiker inte köper kolgruvor i stället. Vattefall, vi, tog smällen på 20 miljarder!!!!
Så fort vi har ordning och reda i ekonomin, tidigast 2076, så kan vi finansiera detta.

#29
2017-09-14 18:37

Det mesta går ju att övervaka elektroniskt om man bara vill, men sen får man väl fråga sig, varför måste man övervaka allt hela tiden?
En majoritet av människor sköter sig och dom har nog inget att oroa sig för.

#30
2017-09-14 18:47

Som väntat med miljözoner som kan placeras lite så..över hela landet.
En del de sitter med skägget fast i brevlådan......

#31
2017-09-14 18:54

Ett problem jag kan se (om jag förstått saken rätt) är att ansvaret läggs ut på kommunerna, det är inte alltid helt lyckat.
Jag hoppas att det finns någon form av nationell stödfunktion som dom kan nyttja sig av när dom planerar detta och kanske lite riktlinjer, vissa kommuner har helt enkelt inte råd att sitta med sakkunskap inom alla områden.

#32
2017-09-14 22:24

Håller med både Tvärnit o RB, visst är det så.
Att sitta med skägget i brevlådan gör ont, och att tro när det gäller Nox duger inte. Många sitter fortfarande kvar i en tro när det gäller dieselpersonbilar, grundad på bilindustrins pr och deras stödgrupper, "journalistik" och "oberoende" debattörer..

#33
2017-09-14 22:27

OCH stora lån, i bilindustrins finansinstitut. Volvo finans tex är ett bra exempel..

#34
2017-09-14 22:36

Och när skall SVT och andra mediaaktörer börja fatta att Bil Sweden och dess VD ägs av bilindustrin i Sverige (läs Volvo) och gör exakt som husse vill!
Har kritisk journalistik upphört?

#35
2017-09-15 08:26

Blir väl som vanligt innerstadsborna som får zonerna. Förortsborna får väl fortsätta hosta och fara illa av alla avgaser.

#36
2017-09-15 08:57

Politiker är ju så smarta!
Nu skall det bli miljö zoner för fordon
med resultat av att flytta smutsig luft till en annan del av stan
och där blir det ännu sämre då trafiken kommer att öka.
Som vanligt när det gäller politiker ett stort misslyckande igen

#37
2017-09-15 14:28

I ängelholm har vi elstadsbussar och själv kör jag hybrid. Problem solved ;)

#38
2017-09-18 10:20

Nu är det knappast låginkomsttagare som skitar ned mest, utan alla rika personer som köper en onödig SUV och flyger till Thailand varje år. Tyvärr hamnar dessa begagnade SUV och diesel bilar på begagnat marknaden till slut.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!