Bild
Nästa artikel
2017 blev ett prestigefyllt år för Kia, som körde om Toyota i antalet nyregistreringar.

Kia körde om Toyota

Nyheter

När Bil Sweden släppte sina slutgiltiga siffror på nyregistreringarna för 2017 visade det sig att Kia smiter förbi Toyota och blir tredje största märke efter Volvo och Volkswagen.

Kia landade på en fjärdeplats när de preliminära siffrorna över 2017 års nyregistreringar offentliggjordes i förra veckan. Men när de slutgiltiga siffrorna är inne står det klart att Kia med sina 23.092 nya bilar kör om Toyota som redovisar 23.077 inregistrerade bilar 2017.

En knapp vinst, men ändå prestigefullt, eftersom det innebär att Kia kliver upp på prispallen som Sveriges tredje mest populära märke, efter Volvo och Volkswagen. Kias marknadsandel 2017 var drygt 6,1 procent.
– Att vi nu är tredje största bilmärke i Sverige gör oss oerhört glada och stolta. Vi är glada över att bilköparna uppskattar våra bilar och den höga kvalitet som varumärket står för. Vi vill rikta ett stort tack till våra nya och trogna kunder, säger Peter Himmer, vd på Kia Motors Sweden.

Populäraste Kiamodell var Cee’d med 5781 inregistrerade bilar. Niro stod för 3382 av de nya bilarna och det tillkom 2867 nya Rio under 2017.  

Diskutera: Tror du att framgångarna för Kia fortsätter under 2018?
 

Kommentarer

#2
2018-01-08 15:14

När jag ser fronten på bilarna på bilden så förvånas jag över att dom säljer överhuvudtaget, men smaken är ju som baken.

#3
2018-01-08 15:19

Toyota har den klart snyggaste fronten men KIA kommer säkerligen att ta fler kunder från Toyota under 2018.

#4
2018-01-08 15:23

Ja, det tror jag att de gör, om de fortsätter med hybridisering laddhybrider och elbilar i modellfloran. "Normalt" folk efterfrågar folkbilar med någorlunda vettiga prislappar och långa garantier om de ska betala med egen plånbok/skattade pengar. Men Toyota lär inte sitta still i båten med nya kommande modeller de närmaste åren som är elektrifierade i olika omfattning, och inget annat märke heller.

Ser ut som helt normala fronter, inget uppseendeväckande så jag skulle dra mig för köp pga det.

#5
2018-01-08 16:34

Håller med Shogun, bilar för "normalt" folk till vettiga priser. Kommer säkert ånga på även under 2018 när andra bilmärken "vill bli" premium och ta ut högre priser.

#6
2018-01-08 16:42

Ja det är alltid lika kul att få rätt;-)...

MVH AL

#7
2018-01-08 16:43

Koreanerna har utvecklats enormt, från att gjort dåliga Kadett-kopior till riktigt vettiga bilar. Förr skrattade man åt "Japan-skit", sen åt "Korea-skit", snart slutar man skratta åt "Kina-skit"...

#8
2018-01-08 16:50

7 års garanti säljer och dessutom är designen skyhögt över toyotas på alla punkter.
Snart kan man nog lägga bort öronpropparna förhoppningsvis.

#10
2018-01-08 16:50

Tror att nya Dacia Duster 2 kommer att bli glödhet som "folkbil" under 2018.

#12
2018-01-08 20:02

Toyota är verkligen ett sömnpiller!

#13
2018-01-08 20:09

Har Toyota någon modern modell på europeiska marknaden? Precis som konkurrenten Ford känns de som de givit upp.

#15
2018-01-08 20:13

Kias framgångar kommer att fortsätta även i år. Samtidigt fortsätter Toyota att sälja bra i Sverige, utan att tappa marknadsandelar. Till de stora förlorarna det senaste årtiondet är bl.a. Ford som lär ha förlorat många kunder till Kia.

#16
2018-01-08 20:16

Sigge, dom har ju onekligen C-HR som har sålt långt över förväntan. Sen skulle jag inte ha något emot en GT86. Tror nog att Toyota inte har gett upp. Snarare tar dom ny fart.

#19
2018-01-08 20:57

Som mångårig Toyotaägare måste jag ändå hålla med SiggeNn. Min Auris går snart in på tredje året och börjar se mig om på marknaden men Toyota har bara gammal skåpmat att erbjuda. Både Auris och Avensis är ju nu gamla och inget nytt ses vid horisonten. C-HR är helt ointressant. Kia verkar mycket mer på bettet.

#20
2018-01-08 21:18

CH-R och GT86 är väl det enda nya fräcka dom haft sedan Supran. Annars är det väl bra fungerande bruksbilar med ganska tråkig design.

#22
2018-01-08 21:50

C-Hr det enda fräcka.???? Den är ju så ful att klockorna stannar och med daf ljudet som surrar över radio ljudet och den hopplösa bakåtsikten fattar jag inte att den säljer alls och att sitta i baksätet måste vara katastrof utan sidosikt även för en vuxen.

#24
2018-01-08 23:00

Små rutor och hög bakdel på 90-talare ? Nja - det var nog rent allmänt betydligt större rutor på den tiden.
Och som mso 1000 säger - att sitta i baksätet på en C-HR är verkligen inte kul och inget för ungar. Har man t ex tendenser till åksjuka så lär det inte nöja sig med tendenser i det baksätet, tyvärr.
F ö behöver Kia en ny Ceed i allra högsta grad så vi får hoppas att den dyker upp under första halvåret - idag saknar den ju modern säkerhetsutrustning som bl a autobroms och adaptiv farthållare.

#26
2018-01-09 01:54

Att Kia skulle gå om Toyota lokalt (Sverige) var oundvikligt. Det har varit på gång under ett par år. Personligen så är jag inte förvånad. Det finns mycket utvecklingspotential hos Kia och det ska bli spännande att se om de kan norpa högre befattningar i fler länder.

#27
2018-01-09 07:05

Micke82. Nej det var inte ett dugg förvånande. Det är nämligen inte bara i Sverige som Kia och Hyundai har kört om Toyota. Tvärtom är det en trend inom hela EU och EFTA. Koreanerna är större här än vad Toyota någonsin har varit - som uppvisar ett tapp på hundratusentals bilar i årsvolym under de senaste tio åren. Vid sidan av uppenbara brister i produktutformningen torde en försämrad produktivitet och andra makroekonomiska faktorer vara en bidragande orsak till det.

Men just nu ser det faktiskt ut som att Japan fått ordning på sin allt sämre konkurrenskraft. Så det är inte omöjligt att Toyota kan komma att återhämta sig, och måhända även försvara sina positioner i USA - där utvecklingen är och har varit snarlik (även om Kia inte kört förbi där än såsom man har gjort i EU/EFTA).

MVH AL

#28
2018-01-09 07:44

Hittar ingen statistik över nybilsförsäljning i Europa 2017. Förklaringen är att vi är bara i början av januari. Hittar en sida som jag länkar till längre ner, den berör nybilsförsäljning under de första 9 månaderna i EU och EFTA. GM's dalande siffror är inget som förvånar men däremot deras volymer (?). Vet inte om man vågar lita på den siffran. Hyundai och Kia är stora tillsammans och växer. De har i tur och ordning BMW Group, Ford Group och FCA Group (Fiat, Chrysler/Lancia, Jeep och Alfa Romeo) framför sig. De två första kommer de att gå förbi inom några år tror jag.

https://www.best-selling-cars.com/europe/2017-q3-europe-best-selling-car...

#30
2018-01-09 07:53

Micke82. På http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/ kan man själv se försäljningen över tid hos olika märken och på flertalet stora marknader, både i form av antal bilar som marknadsandelar.

Toyota ligger då på 3.97% andel för 2016 - vilket skall jämföras med 2007 och 5.7%. Siffrorna för 2017 är inte klara än men kanske att man nu kommer över 4% igen då C-HR blivit en stor framgång.

Kia och Hyundai ligger över 6% för 2016. Så hög andel har Toyota aldrig uppvisat.

MVH AL

#31
2018-01-09 08:35

mso 1000
Nu tror jag inte kundsegmentet som CH-R inriktar sig mot är dom samma som höjer Octavia till skyarna för dess förträfflighet på alla plan.
Är väl snarare en tvåpersonersbil, för dom som tröttnat på likartad desig, som har nödutrymme för fler. Men jag har sett flera CH-R som Taxibilar.
Sen det evinnerliga tjatet om surrande ylande motor. Visst låter varvar motorn på ett monotont vis när man gasar hårt. Men bara då. Men om man störs kan man skruva upp JBL stereon så att den med god marginal överröstar eventuellt motoryl.
Jag förstår att det blivit en succé, en bil som sticket ut i mängden med en prisvärd modern hybriddrivlina.

#32
2018-01-09 08:33

Billiga bilar med bra garantier attraherar många.

#34
2018-01-09 12:39

måste vara stinger som säljer.. hoho

#35
2018-01-09 14:24

Välförtjänt. Vi har en 9 år gammal slitvarg som bara fortsätter att leverera med förtjänst. Inget knarr eller gnissel, inga problem med elektronik, hydraulik, AC eller motor; det enda vi fått åtgärda är bromsarna, samt byte av torkarblad och lampor. En rullande, pålitlig spargris helt enkelt.

#36
2018-01-09 23:28

Kia har en hel del laddhybrider nu, till faktiskt hyfsade priser. Tror detta lockar de som är ekonomiskt intresserade, vi lägger trots allt mellan 20-40 tusen kronor/år i bränsle kostnader på en helt vanlig bil med normal årlig körsträcka. Det blir snabbt pengar, på 10 år har man lagt lika mycket pengar på bränslet som bilen kostade som ny. För egen del kommer nästa bil antagligen vara en laddhybrid, då det passar bra med mitt dagliga körmönster (mindre än 6 mil/dag). Helst vill man ha en ren elbil, men det lär väl knappast hända med nuvarande priser. Varför inte kombinerad laddhybrid med bränslecell teknologi? Kunde inte det vara något?

#37
2018-01-10 07:53

Vargen, du kan väl inte på något sätt tro att elen till bilar kommer vara så här lågt beskattad framöver? Regeringen, oavsett färg, kommer se till att inte gå miste om skatteintäkter och fordons-el kommer beskattas lika mycket som dagens bränslen.

#38
2018-01-10 10:22

Inser problem med att elbilar för eller senare kommer att beskattas. Det är nog oundvikligt. Vi vill väl ha bra vägar så att folket inte måste ha en SUV för att ta sig fram? Elbilar ställer också högre krav på utsläppsfri elproduktion, vilket kommer att vara en utmaning.

#39
2018-01-10 10:27

Men även med mera beskattning av elbilar så lär beskattningen på fossilbränslebilar rimligen bli ännu högre än idag om man verkligen menar allvar med att man vill minska bilparken med fossilbränsledrivna fordon och därmed de hälsovådliga utsläppen som dessa genererar.

#40
2018-01-10 12:24

Fossilbränslen har en begränsad tillgång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.