Bild
Nästa artikel
Gamla Volvo XC60 gav draghjälp till nya generationen 2017. Modellen blev Sveriges vanligaste nybil.

2017 blev rekordår för nya bilar

Nyheter

379.393 bilar registrerades, vilket är fler än vad som förutspåddes. Och Volvo XC60 toppar listan.

Branschorganisationen Bil Sweden har sammanfattat nybilsåret 2017 och det visade sig bli bäst någonsin sett till antalet nya bilar som registrerades in.
– Personbilsmarknaden under 2017 gick ännu bättre än förväntat och vår helårsprognos på 375 000 bilar överträffades, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Supermiljöbilar, alltså fordon som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, ökade 2017 med 48 procent jämfört med året innan. 19.211 nya supermiljöbilar registrerades in under 2017.
– Även om det fortfarande är låga nivåer så håller Sverige sig väl framme och ligger på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, när det gäller andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, säger Bertil Moldén.

Andelen dieseldrivna bilar minskade under 2017, från 52,3 procent året innan till 49,1 procent av de totala nyregistreringarna. Enligt Bil Sweden är förklaringen till dieselnedgången att allt fler byter sin nuvarande dieseldrivna tjänstebil mot en elektrifierad bensin plug-in hybrid, tack vare gynnsamt förmånsvärde.

Vanligaste bilen i statistiken över 2017 års nya bilar blev Volvo XC60, följd av Volvo S90/V90 och Volkswagen Golf. Volvo har nu varit marknadsledande i 60 år i obruten följd.   

2018 spås antalet nya bilar minska: Prognosen ligger just nu på 360.000 nyregistreringar.
– Förutsättningarna är goda för en bra bilmarknad i år då den svenska ekonomin väntas vara fortsatt stark och räntorna förbli låga. Därtill är 2018 ett valår, säger Bertil Moldén.


Samtidigt tror Bil Sweden på en ketchupeffekt i statistiken, då det nya skattesystemet bonus-malus träder i kraft 1 juli i år. Det betyder att det troligtvis kommer att registreras många bilar med större, bränsleslukande förbränningsmotorer fram till 1 juli, eftersom de därefter blir betydligt dyrare i skatt de första tre åren. Å andra sidan blir bonusen för elektrifierade bilar högre under andra halvan av året, vilket resulterar i att många förmodligen kommer att avvakta med att införskaffa laddhybrid eller elbil efter 1 juli.  

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 4624 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 2452 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 1534 st.
4. Volvo V60, laddhybrid, 1058 st.
5. Nissan Leaf, elbil, 981 st.
6. Renault Zoe, elbil, 851 st.
7. Tesla Model S, elbil, 800 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 757 st.
9. Volvo XC90, laddhybrid, 634 st.
10. Volvo XC60, laddhybrid, 576 st.

 

Bilmärkenas 10-i-topp 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 75506 st, 19,9%
2. Volkswagen: 57488 st, 15,2%
3. Kia: 23092 st, 6,1%
4. Toyota: 23077 st, 6,1%
5. BMW: 21419 st, 5,6%
6. Audi: 20619 st, 5,4%
7. Mercedes: 19644 st, 5,2%
8. Skoda: 17319 st, 4,6% 
9. Renault: 15937 st, 4,2%
10. Peugeot: 12350 st, 3,3%
 

Bilmodellernas 10-i-topp 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 24090 st.
2. Volvo S/V90: 22593 st.
3. Volkswagen Golf: 20058 st.
4. Volvo S/V60: 15116 st.
5. Volkswagen Passat: 15057 st.
6. Volvo V40: 10524 st.
7. Volkswagen Tiguan: 9836 st.
8. BMW 5-serie: 6670 st.
9. Toyota Auris: 6208 st.
10. Skoda Octavia: 5974 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-01-02 13:15

Undrar om man hade blivit idiotförklarad om man påstått för tio år sen att KIA snart säljer lika mycket som Toyota i Sverige?
De har förstås en bit kvar till toppen.

#2
2018-01-02 13:45

Beträffande KIA, i våran stad (här får man vara diskret med ortsnamn) med rivaler av sedan lång tid tillbaka, etablerade märken som VOLVO och VW med flera, numera tagit ledningen av mest sålda bilar i staden! Ett trivsamt och vänligt bemötande med en "human" prisbild kan vara en orsak till denna närmast sensationella framgång!

#3
2018-01-02 14:03

Helt klart har KIA gjort en imponerande resa på så kort tid!

#4
2018-01-02 14:16

Om 20-25 år när bilar ses som en mobil digital plattform tror jag att koreanska och kinesiska bilar dominerar försäljningen i Sverige. Volvo tillhör kanske inte ens de fem bästsäljande. Hur många svenska mobiler eller tv-apparater säljs det...

#5
2018-01-02 14:45

Finns det någon initierad tanke kring varför Seat Ateca störtdyker ned till 38 bilar för december, från ett snitt runt 100 för årets övriga månader?

När Skoda kommer med sin version Karoq så dominerar Skodas starkare varumärke helt ut Ateca?

#6
2018-01-02 14:56

Ändå har Kia ingen modell på topp tio listan. Antagligen säljer de bra på många modeller.

#7
2018-01-02 15:00

Jag förstår inte hur XC60 kan vara så populär, har provat den och gillade inte mycket med den bilen. Inte ens körupplevelse var speciellt med den bilen. I övrigt trångt i baksätet och litet bagage. Måste vara av rädsla man köper den. Alla i mitt bostadsområde bytte iväg sina V60/70 bilar mot en XC60, och frågan är varför??

#8
2018-01-02 15:20

@Styggavargen: Fast Kia Ceed har legat stadigt på plats 5-6 i flera år tidigare, det är inte förrän i år dom har börjat tappa placeringar och nu precis trillat utan för topp tio.

#9
2018-01-02 15:22

Att Kia går såpass bra medan Hyundai inte gör det, ja det är ju intressant. Kia ska ju ha en sportigare profilering inom Kia-Hyundai medan Hyundai ska ha en profilering mer på komfort. Jag talade med en Hyundai-säljare som hävdade att Kia och Hyundai är precis samma, det är bara design som skiljer, men de känns t o m samma och det är precis samma delar och specifikationer på grejjerna. Inte som Peugeot och Citroën där dessa känns och upplevs olika, pga olika specifikationer och justeringar för att passa olika märkesprofil. Jag är inte imponerad av Kia-Hyundai, känns mer som koreansk Volkswagen-Skoda fast bullrigare och sämre komfort, men visst de har piggare formgivning där Hyundais mjukare formgivning är trevligare än Kias skarpare och hårdare linjer.

#10
2018-01-02 15:36

Att Raphael och jag har diametralt åtskilda önskemål på bilar har jag noterat tidigare. Jag tycker Hyundai generellt ser tråkigare ut och rent tekniskt finns ingen motsvarande modell till den jag kör hos Hyundai.
För några månader sen läste jag att KIA säljer bättre än Hyundai även i sitt hemland.

#11
2018-01-02 16:12

Vargen, XC60 är ju då inte för dig, då du inte gillar den. Du får välja någon annan bil.
24090 valde dock en XC60 under 2017 och var förhoppningsvis nöjda med det valet.
Tänk vad bra det är med valfrihet!!

#12
2018-01-02 16:24

Jag provkör bara exakt de bilar jag är intresserad av och bara när jag verkligen har tänkt att byta bil. Allt annat är slöseri med både min tid och bilhandlarens.

#13
2018-01-02 16:44

Jag tycker det är konstigt att inte fler golf ägare fattar att octavian är minst lika bra bil. Förutom att den plussar på många punkter där golf inte matchar.
Och vad det gäller Kia som inte är någon dålig bil så säljer 7 års garanti rejält för nervösa och då kan man acceptera lite extra buller.

#14
2018-01-02 17:05

Hyundai säljer dock bättre i USA än Kia, om än ganska knappt. Å andra sidan är deras sortiment annorlunda där också, bl a med Sonata som ju (tyvärr!) inte finns i Sverige (pga att den inte finns som kombi, kan antas). Säljs i PHEV-version i USA, säkert med samma drivlina som för Optima.

#15
2018-01-02 17:07

mso: vill man ha en smidig bil för stadstrafik så är Golf litet kortare och därmed mer lätthanterlig.

#16
2018-01-02 17:09

Skulle vara intressant att ta del av fördelningen försäljning till förmånsbilar(företag) respektive privatköp. Kan tänka mig att Volvo, Volkswagen, BMW, Mercedes och Audi har hög andel försäljning till företag säkert uppemot 70% av sin försäljning. Kia däremot har troligtvis tvärtom 70% försäljning till privatköpare, med en ökad andel försäljning till företag(ladd och elbilar). Hur ser en topplista ut för privatköpt respektive företag, troligtvis helt annorlunda gentemot de nu redovisade.

#17
2018-01-02 17:21

Undrar hur många av de storsäljande bilarna som registreras på privatpersoner respektive företag? Något säger mig att merparten av de som "glider" fram i en XC60 eller v/S90 inte äger sin bil!

#18
2018-01-02 17:34

Optimus/Huko: så är det definitivt. Sådana siffror finns förstås också, men publiceras inte lika frekvent och lättillgängligt vad jag vet. En något inaktuell tabell finns här: http://teknikensvarld.se/sveriges-mest-salda-bilmarken-till-privatperson...

Nu när privatleasing blivit mycket mer vanligt är det dock svårare att få fram förmånsbilarna gissar jag, eftersom de bilar som privatleasas väl också registreras på ett företag (juridisk person)?

#20
2018-01-02 20:41

Gå in på bilsweden.se så kan man se exakt hur fördelningen av juridiska vs fysiska personer ser ut. Dessutom är den mycket intressant att kika på vilka bilar män respektive kvinnor köper. Gamla XC60 fanns i drivor som har slumpats ut till kraftiga rabatter vilket inte kommer uppskattas när det är dags att byta men det är ju juridiska personer i huvudsak så vad spelar det för roll att lite pengar bränns.

#21
2018-01-02 21:08

Håller med dig Vargen. XC60 har kasst utrymme bak. Det har även tyvärr även V60/70 om man är över 185cm lång och vill sitta fram/bak. Är en dålig kombo i dessa bilar

#22
2018-01-02 21:11

Golf har en hög andel lojala ägare plus hög andel kunder inom kommunal och privat sektor. Jag vet flera kommuner och landsting som kör Golf. Hemtjänst, socialtjänst m fl. Däremot har jag inte sett Octavia hos dessa aktörer, endaSkodan jag sett inom offentlig sektor är Yeti.

Kia har två modeller med bland topp 25 och fyra modeller med bland topp 35. Det räcker för att de ska dela plats med Toyota.

Noterbart är att Opel sjunker som en sten, de har ingen modell som säljer bra. Mest sålda är Astra, men den minskar i försäljning trots goda omdömen i tester. Nya Insignia har inte lyft Opel, kanske Grandland kan göra det men det är för tidigt att säga.

Citroën C3 Aircross såldes fler av i december än syskonet Opel Crossland. Jag tror Aircross kan bli en framgång för Citroën. De har absolut chans gå om både Mazda och Seat i listan. Seat har för hård konkurrens inom VW-gruppen.

Renault Mégane har inte lyckats i Sverige, märkligt - nya generationen har ju betydligt fräschare design än den förra mer anonyma generationen.

#23
2018-01-02 23:35

Intressant att Toyota är tredje mest sålda bilmärke i landet, trots att det finns "tyckare" här på ViBs sajt som påstår att märket har tappat stora marknadsandelar de senaste åren till Kia.
Toyota har aldrig varit bättre än trea i landet.
Det verkar snarare vara framför allt Ford men även Opel som förlorat marknadsandelar till Kia.

#24
2018-01-03 00:00

De flesta nyare bilar om Max fem år ägs nog av en bank i mer el mindre stor utsträckning. Idag tycks senaste påhittet vara att låna till allt man tycker sig behöva.....en ganska skrämmande utveckling och inget jag tänker föra vidare till nästa generation. Förr el senare måste vi betala tillbaka.....

#25
2018-01-03 06:49

Tobo. Om vi studerar försäljningen av Toyota respektive Hyundai/Kia så har Toyota tappat c:a 365 000 bilar i total årlig försäljning mellan åren 2006 och 2016 (EU/EFTA). Marknadsandelarna har sjunkit från 5.61% för 2006 till 3.97% för 2016.

Samma siffror för Kia och Hyundai är att man har ökat sin försäljning med 373 000 fordon under samma period och sina andelar från 3.58% år 2006 till 6.19% för 2016. Så hög andel har aldrig Toyota haft i EU/EFTA.

Man kan faktiskt se samma tendenser i USA även om det inte är lika tydligt som i EU/EFTA.

Att Japan generellt haft stora utmaningar med både produktivitet som bytesbalans under perioden är också välkänt, och kommer till uttryck även i dessa siffror. Vi får se om den trenden vänder i takt med de omfattande stimulanser som centralbanken sjösatt.

Hoppas det gav lite ledning i en komplex fråga.

MVH AL

#26
2018-01-03 18:42

På våra allt bättre och dessutom snöfria vägar behöver vi helt plötsligt en dyr, tung och törstig XC60. När syrran arbetade med fattiga i Afrika användes Corollor från 1980-talet i terrängen.
Listan ser typiskt svensk ut även om det bättrat sig.
Volvo i toppen, ”det är ju svenskt, krocksäkert, billigt att äga med billiga delar.”
Status visas lagom i en XC60.

Som tvåa den billigare Folkvagnen såklart, ”farfar hade ju en sådan, grannen har nyss köpt så det är bra bilar”. Märket och modellerna sitter i våra huvuden, reklamen är tydlig. Det köps i bara farten, allt oftare online. (Något VW skryter om men som i verkligheten säger lite om kundens intresse och kunskap.) Tråkig, själlös, design passar dessutom till det stela huset och allt annat de äger som går i grått, vitt eller svart.
Eller så ”hottar” man till bilen för att sticka ut i det grå vädret och tar den i någon ”färg” som bara känns feghet.
Flest rostangrepp efter ett år, lacksläpp, lossnande inredning, turboras, DSG-lådeproblem, kamkedjor som går av, dålig koppling, konstruktionsfel, solkänslig lack, mängder av dieselfusk, hemlighetshållande av andra fel, tunn lack, elstrul, uselt bemötande, hög oljeförbrukning mm är även för den något insatte bättre än att tvingas prova något annat. Varken kunnig eller okunnig kan/vill förstå att inget av ovanstående är normalt utav rekommenderar vidare märket.
Argumentet ”tysk kvalitet” som flitigt används när verkliga saknas finns ju alltid och Volkswagen låter politiskt starkt.

Vill man lyxa till det och visa lite status köper man en dyster Audi från VW och dess handlare. BMW går bort, vad tänker grannen om jag köper en riktig premiumbil? ”De är dessutom dyrare att att äga än Audi.”
Jag känner de som inte är helt bekväma vid VAGs loggor. Framförallt Audis har en stark koppling till nazism och de slavar som byggde bilarna.
”Toyota rostar och Renault går sönder” är tvärtom verkligheten men svenskar är rädda för det okända som bara funnits här i över ett halvt århundrade. Toyota med sitt lite övriga kvalitetsrykte vågar en del dock köpa nu, tack vare att få tänker behålla den mer än fyra år ”och den då inte hinner rosta.”

#27
2018-01-03 09:02

Snart behöver du inte äga en bil över huvud taget, i alla fall om du bor i en tätort av större storlek. Endera är du med i en bilpool eller så anlitar du en förarlös taxi som finns tillgänglig 24/7 till rimligt pris. Ska bli skönt faktiskt. En följd blir att bilparken kommer minska avsevärt.

#28
2018-01-03 09:06

Men om det kommer en icke ”terränggående” förarlös taxi. Hur tar man sig då fram?

#29
2018-01-03 09:17

För mig som gammal stofil och bilintresserad finns det ett egenvärde i att äga en bil eller två, men för de individer som bara är intresserade av att transportera sig mellan olika punkter är det ekonomiskt vansinne att binda kapital i en burk som större delen av tiden står och tappar i värde. För den gruppen är det själva transporten man vill betala för.

#30
2018-01-03 10:05

Eddie, rolig analys. Använda en corolla i Afrika och en SUV med högre markfrigång i Sverige säger en hel del om läget. (ironi på hög nivå). Synd att Ford håller så låg kvalitéts nivå, nya Focus ser helt okej ut förutom tusen knappar då givetvis. Opel vågar man köpa det? Många vettiga modeller går bort på rent slarv ifrån biltillverkare, låg kvalité eller andra saker som borde kunna lösas.

#31
2018-01-03 11:00

A.L. Om vi studerar försäljningen i Sverige (vilket artikeln handlar om) så visar sig Bilswedens statistik att Toyotas försäljning under de senaste 15-20 åren har varit tämligen stabil med en marknadsandel på drygt 5% t.ex. 5.36% 1999, 5.85% 2002, 6.0% 2016 och nu senast 6.1% 2017.
Ingen stor dramatik för Toyota på den svenska marknaden således.

Kias framgångssaga är däremot svårslagen, märket hade för 15 år sedan en marknadsandel på 0,34% :)

Ford är den stora förloraren i Sverige, de hade en marknadsandel på över 7% i början av 2000-talet. Nu är de inte ens bland de tio mest sålda märkena.

#32
2018-01-03 11:36

Om EU tar bort Sveriges sedanförbud så kanske Sonata kommer hit. Stadsjeeparna är nästan ett måste idag för att få variation.
Jag kan t o m sakna Jetta...

Provkörde en Talisman, finns den som sedan att ta in? Mycket skönare säten än Volvo, framförallt V90ins man ska knöla ner sig i och få en klump i ryggen. Mycket luftigare än Volvons insida med grottkänsla. Skitsnygg och allmänt trevlig, bättre ersättare för V70 än XC60.

#33
2018-01-03 12:10

Tobo. Ja om man väljer att skala ner resonemanget till ytfragment så går det alltid att hitta avvikelser som både ligger över och under trendlinjen. För att eliminera sådana variationer brukar man därför ha med några fler regioner än en liten pluttmarknad som den svenska. Det var också det som tidigare resonemang, de som Tobo försökte raljera över, byggde på.

Att Toyota klarat sig bättre i Sverige än vad man gjort i EU/EFTA, USA och Kina generellt hänger nog också ihop med att Saab lagt ner sin tillverkning.

Kia och Hyundai är däremot en framgång. Nu större än Toyota i EU/EFTA och man jagar i USA. Kina är dock svårflörtat både för Toyota som Kia.

MVH AL

#34
2018-01-03 12:36

A.L. Artikeln avhandlar Bil Swedens statistik över nybilförsäljningen i Sverige, vilket även artikelkommentarerna bör göra för att hålla sig till ämnet.
Vill man diskutera andra ämnen såsom Europa-, Usa- och kina-försäljning så bör man starta en tråd i forumet eller söka sig till artiklar där de ämnen avhandlas.

#35
2018-01-03 12:49

AL
Ge dig. Håller med Tobo här. Hur försäljningen ser ut i yttre Mikronesien är ingen intresserad av...

#36
2018-01-03 14:04

Javisst Tobo. Men det skulle du kanske tänkt på då innan du fällde din raljanta kommentar i #23 -där du hänvisade till ett resonemang på större nivå än Sverige? Om Tobo inte vill diskutera det undrar man ju raskt varför han ens tog upp det? Men visst går det att dra paralleller mellan EU/EFTA:s försäljning och utvecklingen i Sverige, både på märkes som totalnivå. Då kan vi se att Toyota klarat av att försvara sina andelar bättre här än ute i övriga EU och EFTA och USA samt Kina. Jag tror att just Saab;s avveckling är en av förklaringarna till det. Utvecklingen på privatleasingsidan en annan.

MVH AL

#37
2018-01-03 15:13

A.L. Var i inlägg #23 hänvisar jag till ett större resonemang på större nivå än Sverige?

Jag ser ingenstans i det inlägget att jag pekar på något annat än den svenska marknaden.

Min tes är framförallt att Kias framgångar i landet har skett på bekostnad av Ford och Opel.
Toyotas marknadsandel i Sverige har inte minskat överhuvudtaget, trots Kias framgångar.
Att Saabs avveckling gynnat Toyota är tveksamt, då de ej var direkta konkurrenter. Snarare är det så att en hel del tjänstebils-Saabar numera är utbytta mot Passater.

#38
2018-01-03 16:14

Anmärkningsvärt avseende 2017 tycker jag är minskningen av privatförsäljningen och från Vroom är nedanstående hämtat:

Som vanligt i december stod bilhandelsregistreringar för en stor del av ”marknaden”. Var tredje nyregistrerad bil i december hade inte nått en slutkund den 31/12. Samtidigt fortsatte privatmarknaden att minska så som den gjort under de senaste månaderna. Minskningen i december var hela 34% jämfört med december 2016.

#39
2018-01-03 18:28

Både Volvo och Volkswagen är väldigt trista och släta, det är tråkigt för oss med bilintresse att se en massa sådana. Har reflekterat över att Volvo de senaste åren använt 1960-talsinspirerade lådhus i bakgrunden i sina annonser för att på så sett ge bilen ett starkare uttryck.
Därmed inte sagt att jag gillar bilar som ser sportiga eller barnsliga ut. Renault har en skön stil på sina modeller för att ta ett exempel, trots att jag hatar biltypen så charmar Captur mig mest av alla med sin design, det är lyckat!
Även Renaults Duster eller en Sandero, gärna i någon lite mörk färg gör mig glad!

#40
2018-01-03 18:12

Tobo; För framtida debatter och för din lärdom. Det torde vara mer relevant att uttrycka sig i termer som att Toyota tycks ha klarat sig bättre i Sverige än på EU och EFTA där Kia och Hyundai lyckats stjäla marknadsandelar från märket, snarare än att komma med efterhandskonstruktioner som uppenbarligen är oseriösa. Resonemanget om att Toyota tappar till Hyundai har alltid handlat om EU/EFTA (och i viss mån USA). Det har ö.h.t aldrig förts fram för svenskt vidkommande förrän idag - av den person som sedan inte tycker att vi skall diskutera EU utan svenska försäljningen. Att ta upp saken utan dess korrekta kontext måste då givetvis korrigeras, i annat fall riskerar parallellen att bli missvisande och mynnar lätt ut i felaktiga slutsatser.

Att Toyota sedan fått hjälp av Saabs bortfall är ganska rimligt. Köpbeteenden är inte binära. Saab var en såpass stor aktör i Sverige att det skapar överösningseffekter på flera bilmärken. Det är ganska sannolikt att det är en av förklaringarna till att Toyota lyckats bibehålla sin representation i Sverige och inte följer samma mönster som i övriga EU-länder där man tappat rejält.

MVH AL

#41
2018-01-03 18:13

Heja Tobo!

#42
2018-01-03 19:17

Dubbelpost, ursäkta moderatorer!

#43
2018-01-03 20:17

A.L. Du må ha diskuterat på EU/Efta-nivå, övriga har diskuterat Sverigeförsäljning.
Låter lika mycket efterhandskonstruktion från din sida som när du försökte slingra dig ur dina direkta felaktigheter i C30 EV-diskussionen.

#44
2018-01-03 20:42

Tobo. Jo det var just försäljningen inom EU och EFTA som jag "tyckaren" (#23) pekade på i tidigare inlägg och som du försökte raljera kring. På EU/EFTA-nivå har jag anfört att Hyundai tagit marknadsandelar från Toyota. Det är en uppfattning jag vidhåller och håller för trolig. Därför var och är kopplingen som gjordes i #23 ovidkommande - faktiskt på samtliga sätt. Ty Sverige är inte EU/EFTA, eller hur?

Men det är intressant att Toyota Sverige lyckats bättre än snittet av toyotaåterförsäljare i EU och EFTA. Men sannolikt beror det på Saab snarare än extra fördelaktig kundmatchning.

MVH AL

#45
2018-01-03 20:53

AL
Sluta nu. Det var bara du som missuppfattade Tobos #23.
Dessutom blir det blandad kompott från dig när du å ena sidan pekar på vikten av att se kontexten marknaden EU, å andra sidan vill du peka på att Saabs nedläggning gjort en inverkan.

#46
2018-01-03 22:32

Nej ingen missuppfattning alls. Jag konstaterar bara att man inte kan ta en enskild ytterlighet för att falsifiera ett påstående som just spänner över ett större geografiskt område. Det gäller alltså att pratar om samma saker, särskilt om man vill framstå som lite syrlig;-)

Vad gäller Saab är det dock en förklaring som jag håller för trolig.

MVH AL

#47
2018-01-04 08:50

I Australien är tyvärr Volvo den stora förloraren trots de uppdaterade XC60 och XC90 modellerna. Marknaden ökade med 0,9% till strax under 1,2 miljoner bilar men Volvo minskade med 20%. Största ökningen stod KIA för med 22%. Mest sålda märke var som vanligt Toyota. De mest sålda modellerna var Toyota HiAce, Toyota Corolla, Mazda 3 och Hyundai i30. Jag vet inte varför det går så otroligt dåligt för Volvo i Australien. VDn har fått sparken. Jag tycker att Volvo har mycket attraktiva modeller men måste kanske vara svensk för att tycka det.

#48
2018-01-04 08:50

I Australien är tyvärr Volvo den stora förloraren trots de uppdaterade XC60 och XC90 modellerna. Marknaden ökade med 0,9% till strax under 1,2 miljoner bilar men Volvo minskade med 20%. Största ökningen stod KIA för med 22%. Mest sålda märke var som vanligt Toyota. De mest sålda modellerna var Toyota HiAce, Toyota Corolla, Mazda 3 och Hyundai i30. Jag vet inte varför det går så otroligt dåligt för Volvo i Australien. VDn har fått sparken. Jag tycker att Volvo har mycket attraktiva modeller men måste kanske vara svensk för att tycka det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.