Bild
Nästa artikel

Kängurur förvirrar Volvo

Nyheter

Studsiga rörelser gör att bilarna inte kan avståndsbedömma.

Vi Bilägare har tidigare berättat om att Volvo testar ett system som ska kunna upptäcka och undvika kängurur. Det är en slags motsvarighet till Large Animal Detection som finns i svenska Volvobilar som S90, V90, XC90 och nya XC60 och som kan undvika kollision med älgar.

Testerna med känguruskyddet inleddes för två år sedan i Australien, men att fordonen ska lära sig att känna igen och bromsa för det skuttande pungdjuret visar sig svårare än väntat. Orsaken är att kängurun har ett ovanligt och svårtolkat rörelsemönster.
– Vi har märkt att när kängurun befinner sig mitt i ett hopp ser den ut att vara längre bort än den egentligen är, säger Volvos tekniska chef David Pickett till australiensiska nyhetskanalen ABC.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetssystem?
 

Kommentarer

#1
2017-06-30 11:57

Hur många Volvo-ägare beger sig ut i outback-områden egentligen? Känns som överkurs att försöka profilera kängurur, bältor och andra udda varelser.

#2
2017-06-30 14:42

Jätte bra att dom försöker göra något, kängurur är otäckt precis som rådjur och annat om man kör på, och vi vill ju även värna om dom. Räcker att man kör ute vid Melbournes flygplats (20 minuter från city centre) för att man skall riskera köra på en. Knappast något outback fenomen. Bra initiativ Volvo!

#3
2017-06-30 16:03

Jag tyckte att kängurur kändes udda men där ser man. Har de som kör i Svalbard profilering för isbjörn?

#4
2017-06-30 16:24

Ja det är väl för väl att en gubbe som kallades för "Studsarn" har gått vidare... han hade levt farligt idag!
Iofs är min mening att allt som hopar sig mot bil är lite så om man säger, ungdjävlar som hoppar fram och så "snedseglarna".
Ja man kan se ett stolpskott nalkas faktiskt och det är bättre än att förlita sig på olika system.

#5
2017-06-30 18:02

Det verkar vara mer än kängurur som förvirrar Volvos autobroms: http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvolarm-om-problem-med-autobr...

Tvärnit på Essingeleden med en lastbil bakom är ingen höjdare ! ( Eller vad säger du Tvärnit ?! )

#6
2017-06-30 20:58

Det var väntat! Jag menar att systemen gör ingen skillnad! Det är som jag lär att stolpskotten dem ser man men systemet kör jämlikt, alla är vi likadana till att motsatsen är bevisad! Ermmmhhh...Systemen är säkert programmerade att godta avikare........

#7
2017-06-30 21:05

Kör på typ, en känguru? Fullt normalt. Ingen fara! En som håller ihop sig, ett, två, tre, den lever farligt.

#8
2017-07-02 08:37

Älg som hoppar då?

#9
2017-07-04 09:53

Känguru, snö-rök, sandstorm m.m. var saker som Subaru brottades med sedan sin första lansering av EyeSight 2001. Sedan några år tillbaka så fungerar EyeSight felfritt i samtliga fall och om det blir för svårt som tjock dimma så säger systemet till och stänger av sig tillfälligt. De borde kombinera EyeSight med radar, gps och ir/värmesök så kan man nog få till något extremt bra. Just nu är dock EyeSight det bästa systemet som finns på marknaden. Men utvecklingen går fort. Det här är bra utveckling!