Nästa artikel
Så ska S90 locka premiumkunder
Nyheter

Så ska S90 locka premiumkunder

Publicerad 3 december 2015
Animal Detection och Pilot Assist ska locka bilköpare i premiumsegmentet.
Volvo släpper rörligt material med intervjuer och demonstrationer av Animal Detection och Pilot Assist.
I en intervju berättar Volvo Cars vd Håkan Samuelsson om planerna att etablera nya S90 på marknaderna i USA och Kina där stora sedanbilar är populära.

– Vi är starka på kombibilar och suvar, men för att vara en riktig premiumspelare måste vi vara starka även i sedansegmentet, säger Samuelsson.

Filmklippet innehåller också tankar från flera ur Volvos designteam där de berättar om utvecklandet av S90.

  
Volvo har även lagt upp ett filmklipp där man demonstrerar sin halvautomatiska självkörande funktion Pilot Assist:

  
Animal Detection är en vidareutveckling av autobromssystemet City Safety och ska kunna upptäcka stora djur som älgar. Se hur den fungerar i filmen här:

  

Nu finns också fler bilder på nya Volvo S90 i vårt bildspel.

Diskutera: Vad tycker du om Large Animal Detection och Pilot Assist?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-03 20:23
Rasolish

Kan det verkligen stämma?

#2 • Uppdaterat: 2015-12-03 20:32
McTar

Undrar vem som har pinsamma inlägg? #3?

#3 • Uppdaterat: 2015-12-03 20:42
Vidstige

Återstår hur Volvo lyckats med ljudisoleringen men jag tycker denna nya S90 överraskar positivt i det mesta än så länge. Den känns som en riktig Volvo! Den kinesiska ägaren är klart mer förståndig och låter Volvo bygga en helt egen bil, Ford fattade aldrig vikten av det.

Robert Collin skriver att S90 och V90 ska säljas med 7,5 basbelopp i Sverige, dvs den kan då bli riktigt populär som förmånsbil, vilket är nog så viktigt.

Sen om man jämför med Bmw 5-serie och Audi A6, så är det ju ändå mest fyrcylindriga motorer i dom med i praktiken. Och Volvos nya toppmoderna dieselmotor är minst lika bra!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-03 22:03
Bilnerd

Vidstige. Varför skulle man misslyckas med ljudisoleringen,? Redan dagens volvo är bland de tystare på marknaden. Det e väl ingen som tror man gör den nya bullrigare? Åkte i en ny xc90 D5 förra veckan. Den gick tyst som i graven med mycket lågt vägljud. S90 är ju ungefär samma bil så den lär inte vara sämre.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-03 22:20
Vidstige

Bilnerd, tänkte särskilt på att isolera motorljudet och extra så när S90 ställs mot konkurrenter med 6-cyl eller fler. XC90 med T6 t.ex. har fått kritik för motorljudet. Är det istället rejält dämpat så spelar det kanske inte nån större roll hur det låter, är ju liksom omöjligt att få en fyra att låta lika bra som en sexa eller åtta. Alternativet är då att dämpa och sälja på att motorn går närmast ljudlöst så bryr man sig kanske inte om att motorn "saknar" ett antal cylindrar. Detta om nu Volvo seriöst vill konkurrera med dom bästa och lyxigaste bilarna i klassen på alla marknader. Att en fyra inte levererar samma kraft som sexor och åttor tror jag är lättare att komma undan med, särskilt i dessa tider av miljötänk. Men ska man ta lika mycket betalt som konkurrenter gör som har fler cylindrar så krävs det ju att man kan konkurrera på alternativt sätt och mest dämpat motorljud kan då vara en variant tänker jag.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-03 22:28
Bilnerd

Vet inte om motorn lät så mycket i xc90. Där sitter ju en diesel. Men det jag upplevde som bäst var det låga vägljudet. Om någon kritiserat ljudet måste de ha super hörsel. O så är det. Man upplever buller på olika vis. En del e känsliga, andra inte. Lågt ljud e något man även har på v70. Bilarna är ju utvecklade i sverige, på svensk asfalt. Så det e nog därför de tål underlaget bättre. En fyra kan låta lite mindre maffig än sexa. Men bmw säljer också turbo fyror idag o även mercedes med kompressor. Så det tror jag spelar mindre roll.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-03 23:12
Vidstige

Bilnerd, tänk på att denna är tänkt att konkurrera med dom bästa i Kina och USA. Skulle du själv välja en fyra framför en sexa eller åtta, när priset är ungefär samma i den övre prisklassen? Jag skulle själv vara tveksam i alla fall. Volvo vill ju inte sälja på lägre pris här alls, därför blir ju frågan mer aktuell. Det gäller ju att konkurrera med lyxkänsla på alla nivåer.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-04 07:16
Hackenbush

Bilar blir inte premium bara sådär för att tillverkaren vill det. Tiden och tester får i framtiden utvisa om Volvo blivit premium eller inte. Det är en sak om bilen ser premium ut och en helt annan sak om bilen upplevs som premium.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-04 07:53
Grosser

Min upplevelse av XC90 var att det är väl isolerad både från väg- och motorljud vid vanlig körning. Enda "plumpen" i sammanhanget är att motorn hörs tydligt när man sätter plattan i mattan, ex. vid omkörningar och accelerationer på riksvägar.
S90/V90 skulle kunna bli bättre än XC90 då de är låga, normala bilar som inte lider av hög tyngdpunkt etc.

#a • Uppdaterat: 2015-12-04 16:36
Hackenbush

För de som undrar så är det svenska ordet "Upptäcka" för detecta som kloten skrev.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.