Bild
Nästa artikel

Jonny Forsberg får tillbaka körkortet

Nyheter

Jonny Forsberg miste körkortet sedan han ökat farten för att släppa fram en ambulans med blåljus. Nu får han köra bil igen - men bara tillfälligt.

På måndagen fick Jonny Forsberg från Årjäng beskedet att han får köra bil igen. Transportstyrelsen upphävde beslutet om indraget körkort efter att Jonny Forsberg tagit tillbaka sitt erkännande om fortkörning.

–Jag fattade inte att det var sant först, jag skrek rakt ut! säger Jonny Forsberg till Värmlands Folkblad.

Jonny Forsberg hade dessförinnan varit utan körkort i tre veckor.

– Man blir så handikappad. Bilen betyder mycket för en när man bor så här, säger han.
    
Jonny Forsberg kör bland annat mattransporter i sitt arbete och behöver därför körkortet.

Tingsrätten avgör
Det var på nationaldagen Jonny Forsberg var på väg mellan Årjäng och Grums. På en väg med bara ett körfält och mitträcke närmade sig en ambulans med blåljus bakifrån.

Jonny Forsberg ökade farten från tillåtna 70 km/tim till ungefär 100 km/tim för att släppa förbi ambulansen när det blev dubbla körfält.

Bakom ambulansen fanns dock en polis på motorcykel som stoppade Jonny Forsberg. Enligt trafikförordningen ska trafikanter lämna vägen fri för uttryckningsfordon som signalerar med siren.

Men trafikanter får samtidigt inte bryta mot trafikregler. Polisen drog in Jonny Forsbergs körkort för fortkörning och skrev ut en bot på 3 600 kronor.


Sedan dess har fallet uppmärksammats i tv, radio och tidningar. Ambulanschefen i Säffle, Peter Gustavsson, visade sitt stöd genom att intyga att det var en högprioriterad sjukhustransport som Jonny Forsberg släppte fram.

Patienten i ambulansen överlevde. Nu är det upp till tingsrätten att avgöra om Jonny Forsbergs körkort ska dras in. Tills tingsrätten kommer med sin dom får Jonny Forsberg fortsätta att köra bil.

Diskutera: Hade du gjort som  Jonny Forsberg?

Kommentarer

#1
JAN
2010-06-29 14:55

Ja, herregud, mycket ska man få höra. Tingsrätten måste ju bara fria honom.

#1
Freddy
2010-06-29 14:58

Vilket land vi lever i.
På körskolan fick jag lära mig att man har rätt att öka farten om man inte kan köra åt sidan på ett säkert sätt om man har en ambulans bakom sig

#1
Erik
2010-06-29 14:59

Vad får polismannen för straff? Betala alla kostander i samband med detta vore väl rätt?

#1
Richy
2010-06-29 15:00

Är det inte dags att kolla över de regler som gäller vid fri väg.

#1
Sigge
2010-06-29 15:03

Rätt med böter! Läste att han bl a blåst igenom 4 mindre korsningar och en busshållplats i hög hastighet. Ambulansförarna har utbildning för detta knappast en vanlig bilförare.
Helt rätt att bötfälla!

#1
Sigge
2010-06-29 15:03

Rätt med böter! Läste att han bl a blåst igenom 4 mindre korsningar och en busshållplats i hög hastighet. Ambulansförarna har utbildning för detta knappast en vanlig bilförare.
Helt rätt att bötfälla!

#1
Janne i Stuna
2010-06-29 15:06

Flera gånger har jag jag kört över hastighetesgränser, upp på refuger och trottoarer, över linjen vid rödljus - allt med försiktighet förstås - för att bereda plats för uttryckningsfordon. Det tänker jag fortsätta med! Gå med i Våga Vägra Dumhet (VVD) och fortsätt att rädda liv.

#1
Gösta
2010-06-29 15:57

BOSSE: Intressant. Med andra ord gjorde polismannen helt rätt i att bötfälla. Det är upp till varje medborgare att kunna lagar och förordningar. Så Jonny får nog bita i det sura äpplet och ta konsevenserna av sitt handlande. Oavsett om man tycker det är rätt eller fel.

#1
Nils-Erik
2010-06-29 16:06

Vid en nödsituation som jag bedömmer detta är så skall han ej bötfällas. Skall bli intressant att se hur rätten tolkar detta.
Skulle givetvis själv skyndsamt flytta mig framåt till jag kan köra åt sidan det gäller ju liv!

#1
Lars-Gunnar Bjötklin
2010-06-29 16:38

Tydligen så finns det inget sunt förnuft hos vissa enskilda polismän men detta kan knappast vara en nyhet för någon . Byråkrater finns i alla yrkesgrupper.
Nästa gång kan det vara anhörig till denna polisman som ligger i ambulansen.

#1
Lars-Olof Svedberg
2010-06-29 16:57

En gång fanns det i vårt land en del "regler" som byggde på sunt förnuft och fungerade på den tid när folk fortfarande kunde använda huvudet!
"Ta seden dit du kommer" var exempelvis en sådan regel. Och "Nöd bryter lag" sa man också.
"Hål i huvudet" var ett senare uttryck för den absolut maximala dumhet man kan tänka sig.
Förutsatt att historien berättas korrekt känner jag nog att en kombination av två av dessa tre uttryck kan gälla för myndighetetsutövandet från polismannens sida.
(Och bara för säkerhets skull, för den som inte var med förr : det är INTE "Ta seden dit du kommer" jag syftar på.....).
Men (för att nu ta ett annat stolle-uttryck som numera anses garantera all från bra väder till bra kvalité) så hade väl hr polisman Paulus Bergström på MC-n nyss blivit "kvalitetssäkrad".
Och då kan det bevisligen hända vad fasen som helst, då gäller ju -som man också sa förr!- kartan före verkligheten.....

#1
Haubits77B
2010-06-29 18:00

Hade han haft en Toyota hade detta aldrig hänt - för bilen skulle inte ha startat!

#1
marja
2010-06-29 18:01

Hjälp. Vad får man göra när det kommer en ambulans med sirener på en liknande väg? Ska man då "skita" i abulansen och köra 70 och hoppas på att det är ingen döende i bilen? Jag fick lära mig på körskolan att om det kommer någon ambulans så har man rätt till att öka farten och köra åt sidan på ett säkert sätt. Vågar man köra mot rött ens nu? Hoppas att han får rätt. Jag håller tummarna...

#1
Roy
2010-06-29 18:10

Precis som Lars-Olof härunder och Freddy längre ner i spalten, så fick jag också lära mig att "nöd bryter lag". Körskolechefen sa att det var tillåtet att köra mot rött ljus om det var nödvänigt för att släppa fram ett utryckningsfordon - då knappast med hög hastighet, utan det handlade om att man står still för rött ljus när utryckningsfordonet kommer.
Bosses länk till Höga Myndigheten gör mig nästan mörkrädd. Om en väg är totalblockerad för utryckningsfordonet och någon måste köra mot rött ljus eller upp på en trottoar för att skapa en lucka - så är det alltså bättre att låta någon dö, för annars blir man av med körkortet.
Om Sigge har rätt i det här fallet, så¨må det vara hänt att föraren blir av med körkortet - men man måste också ta hänsyn till vad som kunde hänt om föraren bromsat för att kunna köra in på någon av vägarna.

#1
Eric
2010-06-29 18:13

Vi har två scenarion:
1. Dagens scenario. Polis bötfäller, flera myndigheter, tidningar rättsväsen går igång på alla cylindrar och resultatet blir en sur medborgare som förlorar lappen och kan inte utföra sitt jobb (men som senare återfår den efter utredning!) och som skall betala 3600 spänn till statsverket, . vilket inte på något sätt kompenserar kostnaden för arbetsinsatsen från alla inblandade..
2. Polis gör inget. Inget händer, inga kostnader ingen badwill för polisen, ja inget faktiskt..
Vilket är det mest sunda av de två?
I myndighetssverige tycks det vara nr 1!
Man vill skapa sysselsättning för byråkrater - till ingen samhällsnytta alls..
Grattis Sverige!

#1
Roy
2010-06-29 18:13

Inlägg nummer två under mitt tidigare inlägg är både smaklöst och synnerligen korkat. men vad annat kan man vänta av någon med den pseudonymen...
(Ja, detta är ett påhopp och såna ska inte förekomma i spalten - men det finns gränser även för mig.)

#1
Ragnar Hermansson
2010-06-29 18:20

Vad vänter ni er? I ett land där man håller dvärgbandmaskspridande varg som nästan helig är det bara att förvänta sig att man bötfälls om man lämnar plats för ambulans. Det var länge sedan sunt förnuft fick tillämpas, nu är det byråkrater som styr.

#1
Rålle
2010-06-29 18:23

Kul för Jonny och bara att hoppas att Tingsrätten också friar. Däremot hoppas jag att idioten till polis fått sig en tankeställare av den mediala uppmärksamheten som denna historia fått. Även om det i lagtexten kanske finns formuleringar som kan rättfärdiga bötfällningen så måste ju polisen inse att det eventuella lagbrott som Jonny gjorde, utfördes av honom för att i minsta möjliga mån undvika att sinka ett utryckningsfordon under utryckning. Denna polis saknar uppenbarligen gott omdöme vilket visar att han nog valt fel yrkesbana.

#1
McRill
2010-06-29 18:45

Gissa om jag kommer att ligga kvar på exakt hastighet, nästa gång jag har en ambulanstransport bakom mig på enfilig väg!
Den siste idioten i detta land är tydligen inte född, när man som polis ligger BAKOM en ambulans istället för framför och bana väg! Polisordonansen är den som borde bötfällas för tjänstefel och olämplighet i yrket!

#1
Crille
2010-06-29 20:37

Håller fullständigt med McRill, om det han skrev, räcker och blir över och säger allt om polisen....fy fanen för denna polis,har han kört färdigt?

#1
OLIRC
2010-06-29 21:08

Undrar om polismannen hade bötfällt om det varit hans mor eller barn som låg i ambulansen?

#1
leifer
2010-06-29 21:13

I de flesta andra länder hade en mindre muta till polisen på plats räckt. Men i Sverige jävlas polisen med vanligt folk och är omutbara. Man undrar vad som driver dom till att sabba för vanliga svenskar.

#1
S-E S
2010-06-29 21:30

Ja jag hade gjort som Jonny Forsberg och samtidigt krävt en kopia på bevismaterialet på ort och ställe.

#1
Pölsan
2010-06-29 22:01

vad kan man vänta sig annat i ett samhälle som leds av paragrafjägare och regel förvrängare, jag förvånas inte alls. Men, vad hade hänt om han inte släppt förbi ambulansen, och patienten inte klarat sig, vad hade dom haft för överaskningar i bakfickan då! VARFÖR ska SUNT FÖRNUFT vara så svårt att tillämpa för byråkrater. Håller fullständigt med MCrill

#1
Tony Werner
2010-06-30 00:40

Alltså det är väl liv det handlar om va?Vad hade hänt om han hållt hastigheten och patienten blivit sämre? Nänä, skärpning nu i anständighetens namn.

#1
pg
2010-06-30 01:05

Det är fortfarande ingen av er skribenter som vet vad som vekligen hänt. Om polisen gjorde rätt eller fel får nu domstolen avgöra.
Som jag förstått har det hela skett på en 70 sträcka med vajerräcke. Dessa brukar vanligtvis inte vara så långa. Ställ er även frågan, -hur många sekunder tjänar ambulansen i detta fall. Sekunderna kanske tickar iväg oacceptabelt om det blir många sådanhär hastighetssänkningar. Men handen på hjärtat gott folk, hur är det med uppmärksamheten bakåt. Om denne fortkörare tidigare ägnat en blick längre bak än de närmaste bilarna, hade han sett ambulansen redan när han befann sig på en 2 filig väg där han kunnat stanna och släppa förbi innan fortsatt färd på 1 filigt.

#1
eftertänksam liberal.
2010-06-30 01:19

Om man nu får en polis som är på uttryckning bakom sig så gäller det att inte överskrida hastigheten, utan fortsätta i laglig hastiget tills man kan köra åt sidan. Sedan kan polisen ha hur mycke sirener, blåljus, helljusblinkande och tutande som helst för sig utan polisen får vänta tills man kan köra åt sidan. För man vill ju inte få fortkörningsböter.

#1
Rålle
2010-06-30 01:40

Re PG: Du skriver att vi inte vet vad som hänt. Det gör uppenbarligen inte du heller då du påstår att bilföraren borde sett den annalkande ambulansen redan på den tvåfiliga sträckan. Du tror inte att det kan finnas andra orsaker till det förutom bristande uppmärksamhet? En kurva, eller en backe eller lastbilar som skymde bakåtsikten? Även om ambulansen bara kom fram 10 sekunder snabbare KAN det ju teoretiskt ha räddat livet på patienten i fråga. Det FINNS olämpliga poliser men jag förstår att du inte vill inse det. Det skulle också vara intressant att höra ambulansföraren intervjuas om sin syn på förloppet.

#1
Christer H
2010-06-30 02:00

Har flertalet gånger själv kört upp på refuger, mot rött (med stor försiktighet), ut i vägrenar, halvvägs ner i diken etc. Allt bara för att så snabbt och smidigt släppa fram utryckningsfordonet i fråga. Men ska nu sluta med det när man läser detta. Hoppas nästan bara för att den inblandade polismanen ska fatta vilken cirkus han startade, att hans mor ligger döendes i en ambulans och avlider för att framfarten av ambulansen hindras av en laglydig person som inte underlättar i ex en liknade situation. Kort sagt helt befängt av polisen. Nej jaga dom riktiga bovarna! Dom som ex kör på fyllan.

#1
Daniel Blom
2010-06-30 04:45

Varken jag eller någon av mina kollegor i Lund skulle någonsin komma på tanken att bötfälla någon som kör för fort för att släppa fram en ambulans - och jag har oerhört svårt att tro att någon polis någonstans skulle göra det. Det hade varit intressant att få veta när kollegan mätte hastigheten, det enda jag kan tänka mig är att han/hon mätte efter att ambulansen kört förbi och alla haft möjlighet att komma ner i laglig hastighet igen. Men men, som vanligt när det handlar om polisingripanden så får man bara läsa max hälften av man skulle behöva för att göra en rättvis bedömning. Glad sommar på er!

#1
Kurt
2010-06-30 09:14

Forsberg skall inte ha körkort. Enligt NWT "Från det att han såg ambulansen hade han 21 möjligheter att ta av och sträckan det rör sig om är lite drygt en halv mil lång".
Hela artikeln http://www.nwt.se/arjang/article731883.ece

#1
Sigge
2010-06-30 10:08

Kurt...tack för länken. Hoppas nu bloggaren läser och tar åt sig. Kanske dags för en pudel av Bäcklund? Helt rätt att bötfälla. Som vanligt bland kommentarerna massa självpåtagna besserwissers som gissar utan att ha fakta.

#1
Eric
2010-06-30 10:44

Vi förnuftiga grattar polisen som uppenbarligen hade tid att räkna antalet "möjliga avfarter" under sin halvmilafärd, detta alltunder en maximalt stressad bilist, med en vilt sirentjutande ambulans bakom, gör sitt bästa för att hjälpa att rädda liv och kör en smula för fort...
"Polismannen känner sig trygg i sitt handlande" säger han.
Säkert! Att in absurdum följa reglerna har ju i (S)verige ALLTID varit rätt - detta oavsett konsekvenserna och vad sunt förnuft sagt..
...och så har polisen pga klantigt beteende ytterligare förlorat sympati hos allmänheten..

#1
Onehp
2010-06-30 13:03

Tackar också för din länk Kurt: http://www.nwt.se/arjang/article731883.ece
Synd att polisen får ett orättvist dåligt ryckte pga onyanserad (åter-)rapportering.

#1
Klas2k
2010-06-30 14:57

Man funderar på om JF endsat ökade farten i ngn km och det var allt ?
Då tycker jag nog det känns rätt orimligt med indraget körkort och böter.
Å andra sidan: Kunde han inte ha saktat in och kört så långt åt sidan som möjligt för att släppa förbi ambulansen - tom på 1 filiga vägar brukar finnas plats om man kör ut så långt man kan ut på gräset i princip
Well - storyn komemr nog fram i tingsrätten - frågan är hur media vinklar det...
/K

#1
Kjell-Åke
2010-06-30 18:20

Läs gärna Kurts inlägg nedan där han hänvisar till NWT:s intervju med polisen. Hade denna visats i bloggens inledning av HB, hade de flesta inlägg här varit helt onödiga. I ett sånt här ärende är det oftast två helt olika sanningar, den bötfälldes och polisens.Oftast är polisens den riktiga.

#1
Roy
2010-06-30 19:09

Även jag tackar för Kurts länk.
Uppenbarligen hade Jonny flera goda möjligheter att köra åt sidan. Troligen höll han för hög hastighet redan innan ambulansen körde ut mellan motorcykelpolisen och honom.
Och herr Bäcklund får nog medge att han gjort en pudel.

#1
pg
2010-06-30 22:43

Den aktuella polisen borde inte skrivit ut böter direkt, för han måste ha insett att det inte rörde sig om ett normalfall. Om det gått till så som det angivits i relaterade länkar, var det säkert riktigt att rapportera till högre instans för ev. prövning inför domstol.
Jag har varit med om fall där ambulans under utryckning blivit omkörd av en bilist som sedan var ivägen för ambulansen när en bilkö bildades. Att köra ikapp med ambulanser är ganska vanligt enligt personal jag talat med.

#1
Harry
2010-07-01 01:28

Det finns väl andra uppgifter för övernitiska poliser som helst vill spela "Harry" på vägarna. Varför inte ge dem en kurs i självständigt tänkande kombinerat med sunt förnuft?

#1
Kjell-Åke
2010-07-01 01:54

Vissa vill tydligen inte inse att de hoppat på fel person, alltså polisen. Han uppger att han erbjudit mannen att överväga konsekvenserna men han ville klara av det på stället, alltså skriva på boten. Man talar om mediadrev men det är nog dags att införa begreppet bloggdrev.

#1
Nisse Hult
2010-07-01 08:36

Jonny Forsberg - Köp en Koenigsegg eller Spyker, så slipper du problem med MC-Poliser i fortsättningen! :-) ("Fri fart åt alla!" - © 2010 Autobahnklubben)

#1
Malkom
2010-07-01 15:04

Blir intressant om man får en vilt blinkande polisbil bakom sig på 2+1 väg. Eller varför inte vid ett rödljus?
Efter detta kommer jag aldrig öka farten vid ett sådant scenario, snarare låsa farthållaren på 89 km/h och lugnt knalla vidare med polisen bakom mig.
Vid ett rödljus är det bara och ta det piano och vänta till det blir grönt, sedan gör man sig ingen brådska att lägga i växeln och i maklig takt accelerera iväg, man måste ju tänka på miljön!!

#1
Lauda
2010-07-02 09:13

Avskeda poliskräken!

#1
Roy
2010-07-04 18:28

Det vore mer än önskvärt om Håkan Bäcklund erkände sin "pudel" och kompletterde med de fakta som aldrig kom fram i hans blogg. Då kanske man slapp kommentarer i stil med Laudas direkt härunder.

#1
Kjell-Åke
2010-07-04 20:37

Finns det verkligen ingen Moderator för den här bloggen som kan ta bort dessa vidriga övertramp som nu senast signaturen Lauda står för.

#1
pg
2010-07-07 01:21

man undrar vad det är för barnungar som skriver i det här forumet. I vart fall några utan körkort tycks det.
Visst kan man köra för fort för att hjälpa utryckningsfordon att komma fram, men det får ju inte ske till vilket pris som helst. En tillfällig hastighetsökning får ju inte vara så stor och varaktig som den i Forsbergs fall. Ingen vajerväg är så krokig att man riskerar att plötsligt få ett utryckningsfordon efter sig. Såvida man inte kör med mer än 50 km/tim förståss. Tittar man i backspegeln med jämna mellanrum, uppstår inte denna situation. Då hinner man bomsa in och köra åt sidan, vilket är betydligt bätttre än att försöka köra ifrån utryckningsfordonet ifråga.
Jag är övertygad om att polisen gjorde rätt. Ni som gnäller över detta har jag inget till övers för.
Alla hänvisningar till sidor i ämnet, tyder på att polisen gjort rätt bedömning. Om det hade varit så som artikelförfattaren vill påstå, är jag övetygad om att denne polis utgått från att detta inte var ett normalfall. Han skulle då ha skrivit en rapport istället.
Har man lyckats bli en sk. motorcykelpolis, har man genomgått många prov. Det är bara ett fåtal som klarar de prov de utsätts för.
Sedan får ni kalla dem paragrafryttare hur ni vill, men polisen är ju till för att övervaka att vi trafikanter följer lag och förordning, liksom att vi följer andra lagar och paragrafer. Givetvis ska alla brott stävjas oavsett brott.
Den tid som läggs ner på trafikövervakning är nåst intill obefintlig.
Sluta gnäll på polisen. Ni kan köra för fort för att hjälpa fram ett utryckningsfordon, men knappast mer än vad som är försvarbart dvs ca 30 över gräns. Ni kan köra mot rött, men inte på ett vårdslöst sätt och till vilket pris som helst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.