Bild
Nästa artikel

Lättast att klara uppkörningen i norr

Nyheter

76 procent klarar sina uppkörningar i Umeå. Samma siffra för Södertälje är 41 procent. Se hela topplistan om var det är lättast respektive svårast att ta körkort.

Under 2009 genomfördes 220 584 förarprov i Sverige.

Ungefär 55 procent av körkortsaspiranterna blev godkända och kunde kliva ur bilen med körkort.

Stora skillnader
Men statistik från STR och Trafikverket påvisar stora skillnader mellan olika städer.

I landets norra delar blev störst andel elever godkända.

Hela 76 procent klarade förarprovet i Umeå och i både Ã-rnsköldsvik och Skellefteå blev 73 procent godkända.

I Södertälje däremot klarade endast 41 procent av eleverna uppkörningen.

Topplista 2009, lättast att klara förarprovet:
Tabellen visar: stad, antal uppkörningar, godkända uppkörningar

1. Umeå, 3 570, 76 procent
2. Ã-rnsköldsvik, 2 113, 73 procent
3. Skellefteå, 2 015, 73 procent
4. Skövde, 6 007, 65 procent
5. Luleå, 5 341, 64 procent
6. Karlskrona, 4 436, 64 procent
7. Linköping, 11 470, 63 procent
8. Göteborg-Mölndal, 9 027, 63 procent
9. Karlstad, 7 352, 63 procent
10. Sundsvall, 5 170, 63 procent
11. Ã-stersund, 2 386, 63 procent
12. Falun, 8 284, 62 procent
13. Västerås, 7 171, 61 procent
14. Borås, 5 706, 61 procent
15. Visby, 1 700, 61 procent
16. Halmstad, 5 129, 59 procent
17. Vänersborg, 6 980, 57 procent
18. Kristianstad, 5 709, 56 procent
19. Eskilstuna, 7 695, 55 procent
20. Kalmar, 4 856, 55 procent
21. Jönköping, 10 705, 54 procent
22. Malmö, 15 341, 53 procent
23. Gävle, 7 095, 53 procent
24. Helsingborg, 7 659, 51 procent
25. Växjö, 4 745, 50 procent
26. Sollentuna, 9 885, 49 procent
27. Jakobsberg, 9 051, 49 procent
28. Göteborg-Hisingen, 7 889, 49 procent
29. Ã-rebro, 7 057, 44 procent
30. Uppsala, 6 330, 43 procent
31. Farsta, 12 582, 42 procent
32. Södertälje, 10 217, 41 procent

Källa: STR och Trafikverket

Diskutera: Vad tycker du om skillnaderna i godkända uppkörningar?

Kommentarer

#1
Tjabo
2010-06-30 15:46

Och ni anser naturligtvis att kunskapsnivån i bilkörningen är densamma i Södertälje och Umeå och att kuggningsfrekvensen beror på skillnader i bedömning?
Tänk till litet för en gångs skull.

#1
Gurra
2010-06-30 16:36

Måste bero på att norrlänningar kör bil bättre än 08:or med omnejd Ti hii !

#1
Erik F
2010-06-30 16:50

Det är ju för att det är svårare trafikmiljöer i de städer där flest elever blir kuggade. Ju längre söderut, desto svårare trafikmiljöer, grovt sett. Det är ju 10 gånger lättare att köra bil i Luleå än i Göteborg t.ex.

#1
MG
2010-06-30 18:02

Tänk bara en majoritet av de som tar körkort på
mindre orter oftast flyttar till storstad som ex.08-området och det märks inte att kvaliten på bilförarna ökar direkt ......

#1
leifer
2010-06-30 18:30

hur många tvåfiliga rondeller finns det i norrland?

#1
Svento
2010-06-30 18:37

Tjabo är inne på rätt spår!

#1
leifer
2010-06-30 18:42

Trafikmiljön i norrland är busenkel, lite trafik, enkla trafiklösningar. Låg svårighetsgrad vad gäller uppkörning.

#1
ad
2010-06-30 19:17

Glöm ej att många i söder klarar ej det teoretiska delen vid uppkörningen. Kan måntro vår befolkning i norra Sverige vara smartare?????

#1
Konservator
2010-06-30 19:18

Man kanske skall ha vissa synnerligen markanta demografiska skillnader mellan Luuule och al-Sodertelyeh i åtanke vid jämförelser, innan man drar slutsatser om hur "svårt" eller "lätt" det är för en given person att genomföra samma provmoment på olika platser.

Fast den verkligheten kanske "kränker" någon, på samma sätt som våra politiker har bestämt att vissa tydligen kan bli "kränkta" om de skulle behöva genomföra körkortsproven och -utbildningen på det språk som faktiskt används i trafiken i deras nya hemland.

#1
Jes
2010-06-30 19:32

re; KONSERVATOR.
Nu är det faktiskt så att du får köra bil i "annat" land i ett år med ditt körkort, därefter måste du genomgå ny utbildning för körkort.
Vari ligger logiken att man inte skulle få hjälp med språket i det "nya" landet?

#1
leifer
2010-06-30 19:44

KONSERVATOR, även norrlänningar är lättkränkta och tar åt sig som grupp, ser sig som en grupp. Ibland kommer korkade norrlänningar som pratar om att det är "dom" som förser Stockholm med vattenkraft, malm, skog etc. Nu är det väl så att körkort är närmast nödvändigt i norrland, en rättighet. I södertälje kan man klara sig utan körkort, åka kommunalt. Bortsett från det så är det ändå så att trafiklösningarna och trafikmängden är mycket mindre i norrland, det gör det lättare för körkortsaspiranter. Detta kan man inte blunda för.

#1
Konservator
2010-06-30 19:55

JES,
Jag tror inte att jag förstår din fråga. Hur får jag "hjälp med språket" om jag t.ex. flyttar till Japan och tillåts göra körkortsprovet på svenska? (Inte för att japanerna någonsin skulle tillåta något så vansinnigt och farligt, det är ett hypotetiskt exempel.)

Jag skulle själv inte vilja göra provet på något annat språk än japanska om jag skall leva där permanent och ha ett japanskt körkort. Det skulle vara ännu en anledning att lära mig japanska, det är "hjälp med språket" om något. Japanerna kräver självfallet för sin egna säkerhet att den som har japanskt körkort därmed har bevisat att de kan japanska språket tillräckligt bra för att kunna tillgodogöra sig och själva kunna vidarebefordra instruktioner, meddelanden, lagar och regler.

Tror tusan att godkännandeprocenten för körkortsprov skulle bli låg i en japansk kommun där det mestadels bor svenskar som inte talar japanska, och som inte tycker sig behöva lära sig japanska, och dessutom uppmuntras i det tänkandet!

Sverige är som vanligt ett bizarrt extremfall, där kulturmarxistiska politikers godhetskickar och experimenterande inom social ingenjörskonst sätts före sunt förnuft och undersåtarnas väl och ve.

#1
leifer
2010-06-30 21:13

KONSERVATOR, du är inne på fel spår, grundspåret är att det är mycket lättare att köra upp i norrland, oavsett ditt resonemang om språket. Försök inte kollra bort grundproblemet.

#1
Jag är en 08a...
2010-06-30 22:40

I tex Norrland växer man upp me bilen o många ha redan kört bil i unga år och är vana vid själva fordonet, sedan om man jämför me Södertälje som vi här kallar för Syriantälje inget ont om Syrianer de kan säkert köra bil, men det finns gott om andra typer av Kamelkuskar och många som inte har en aning om varken språket eller trafikkulturen i Sverige, (i många länder räcker det att man vet vart tutan sitter) lägg sedan till den betydligt svårare trafiksituationen så är det inte speciellt svårt att förstå skillnaden.....

#1
leifer
2010-06-30 23:16

08a, intressant teori men om du läser tabellen så stämmer inte resonemanget. Så det här pekar snarare på att man från kontrollantens sida bedömer olika på olika orter. Man är helt enkelt snällare i norr, där det f.ö. tydligen inte bor några kameldrivare heller om man får tro resonemangen här. Alltså bara välutbildade människor i norr... Ja jösses vilka resonemang norrlänningar kommer med, samtidigt klagar ju norrlännigar då på allt... Fel på stockholmare, fel på södertäljebor, men aldrig fel på norrlänningar.

#1
S-E S
2010-07-01 12:11

Jag tycker att godkännandeprocenten ganska väl överensstämmer med den upplevda trafikintensiteten. Om alla elever vore lika duktiga hade de sannolikt större förutsättningar att klara uppkörningen i Umeå än i Södertälje, eller hur? Med andra ord: ovanstående statistik visar på en jämn kvalitet i utbildningen, men olika svåra uppkörningsmiljöer.

#1
leifer
2010-07-01 21:25

S-E-S, du har nog fått det om bakfoten. För i Norrland är det nog så att folk övningskör privat i större uträckning, inte med bilskola. Det måste ju då betyda att bilskolorna är urkassa i södra Sverige.

#1
S-E S
2010-07-02 01:03

LEIFER, så som du vinklar det hela så betyder det att det inte är den mindre trafikintensiteten eller komplexiteten i trafiken norrut som gör att färre underkänns vid förarprovet, utan det faktum att flera kör upp privat. Har jag förstått dig rätt?

#1
leifer
2010-07-02 21:23

S-E-S, det jag säger är att många gör privat i Norrland ÄN mer pekar på att man har snällare bedömning där uppe vid uppkörning. För i normalfallet så är bilskolan bättre att lära ut än privatläraren, speciellt när det gäller alla nya konstiga läroplaner som eleverna måste lära sig för att klara körkortet. Trafikintensitet eller komplexitet må vara en faktor men ska inte avgöra uppkörningen, gör den det så är det igen just att bedömningen är snällare i norr.

#1
S-E S
2010-07-03 20:24

Och jag säger att det blir som det är troligen därför att den som kör upp i norr inte råkar ut för så många "överraskningar" under uppkörningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.