Bild
Nästa artikel

Ingen diesel i nya Volvo S60

Nyheter

När sedanen börjar byggas i USA i höst blir det inte med dieselmotorer.

Kombin V60 är redan presenterad och premiären för sedanen S60 ligger runt hörnet. Men trots att de är baserade på samma grund kommer det vara en väsentlig skillnad mellan V60 och S60, förutom karossformen. Volvo meddelar att det inte kommer att byggas någon S60 med dieselmotor. 

Biltillverkaren har tidigare kommunicerat att alla nya modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara mildhybrider med bensin, laddhybrider med bensin eller elbilar. 
– Vår framtid är elektrisk och vi kommer inte att utveckla en ny generation dieselmotorer, säger Volvo Cras vd Håkan Samuelsson.

Nya S60 blir inledningsvis tillgänglig med fyrcylindriga Drive-E bensinmotorer, samt två laddhybridversioner. Nästa år kommer mildhybriderna. 
S60 byggs uteslutande i Charleston, USA och exporteras därifrån till resten av världen.  

Volvo har som mål att 50 procent av de bilar som säljs 2025 ska vara rena elbilar.  

Diskutera: Gör Volvo rätt i att fasa ut dieseln?  
 

Kommentarer

#1
2018-05-16 16:04

För USA är det säkert rätt ja men för t ex Västtyskland m fl är det mer tveksamt. Kanske Volvo redan räknat bort dessa marknader för sedaner.

#2
2018-05-16 16:03

Ja beslutet bygger givetvis på affärsmässiga grunder och utifrån var sedanbilarna säljs är det helt i sin ordning.

Att det sedan medför högre utsläpp av olika gifter bryr sig ju sällan en producent om.. Det är köparnas betalningsvilja som avgör, inte tillverkarens eller vetenskapens önskemål. Och tilläggas bör att laddhybriden har kraft så att det räcker och blir över. Men snål, nja.....

#3
2018-05-16 16:42

Bara att vänta in de första köparnas bränsleförbrukningssiffror.
Blir relativa merförbrukningen lika stor jämfört med en fiktiv diesel som den är för xc90 lär det bli debatt.

#4
1
2018-05-16 16:58

Gott. Diesel är ett fördärv som biltillverkarna använt som buffert tills de hunnit ifatt de nya tiderna, och detta på bekostnad av miljö, kunder och stater. Jag kommer aldrig någonsin att köpa en diesel igen.

#5
2018-05-16 17:26

Diesel giftfritt? Nä, Volvo tar rätt beslut. Dags för biltillverkare att tänka mer på miljön. Efterlyser också mer forskning på alternativa bränslen.

#6
2018-05-16 19:34

Tror inte det.
Vi får vi en personbil på köpet för var femte lastbil vi köper.

#7
2018-05-16 19:57

föga förvånande

#8
2018-05-16 20:30

Volvo blir en stoor förlorare om de fasar ut dieselmotorn! Beslutet är alltså totalt felaktigt.
- Kom ihåg vem som sa detta först!

#9
2018-05-16 21:44

Att S60 inte får några Dieselmotorer indikerar att de prioriterar USA och Kina. Blir S60 lika lång som V60, så är det nästan också en indikation åt samma håll. V60 som de säljer bra av i flera europeiska länder har kvar Dieslarna.

Att Volvo inte verkar vilja sälja sedaner i Europa syns också på optionbegränsningarna de införde på S90 efter att produktionen flyttades till Kina. Nu har de ju i princip bara 4 eller 5 specar att välja på, och 1 eller 2 av de specarna går bara att få ihop med dyraste drivlinorna.

#10
2018-05-16 21:51

Javisst gör de rätt. Jag kör S90 på 0,78 i snitt blandad körning och S60 bör få ännu något lägre förbrukning.
Diesel passar bäst i arbetsfordon!

#11
2018-05-16 21:59

Saabnisse, nästan 0,8 l/mil är ju ganska mycket, så det kan inte ses som en anledning till att Volvo gör rätt när de tar bort Dieslar. Hade du haft en S90 med en Diesel med ungefär samma effekt som din bensinmotor så hade du haft en förbrukning på 0,55-0,6.

Om de gör rätt eller inte beror på om deras plan att bara ha någon form av bensin hybrider och rena elbilar leder till ökad försäljning och ökad vinst eller inte

#12
2018-05-16 22:55

Bosch har nu ett reningssystem för dieslar som gör den mycket renare än idag, tror inte det sista ordet är sagt och blir inte förvånad om dieseln kommer att vara ett alternativ långt in i framtiden

#13
2018-05-16 23:04

Frågan är vad det systemet kostar. Det är inget problem att rena en diesel men kostnaden drar iväg.

#14
2018-05-17 02:29

Vad jag kan se så står det ingenstans att V60 inte kommer att säljas med dieselmotor i framtiden?
Man säger bara att det inte finns ett dieselalternativ när den lanseras samt att man inte kommer att utveckla nya dieselmotorer.
Volvos existerande dieselmotor är dock en relativt modern skapelse som kan hänga med många år till.
Så en inte allt för vild gissning är att det kommer versioner av V60 för Europamarknaden med den dieselmotorn lite senare.

#15
2018-05-17 06:15

diesel motorn hör till en annan tid.. en tid då bilarna härskade över jorden

#16
2018-05-17 07:45

Varför säljs V60 som är samma bil med sunkdiesel?

#17
2018-05-17 08:36

Till och med Volvo förstår det alla här på forumen borde gjort, dieseln är på väg bort :)

#18
2018-05-17 09:21

Ja de gör rätt, det är bättre att satsa på elbilar än Diesel.

#19
2018-05-17 11:21

Märkligt ändå att man väljer att sälja V60 med diesel men inte S60... Nya dieselmotorer finns ju redan framtagna. Nog tycker jag man ser rätt mycket S60 på vägarna av tidigare generationer och dom flesta av senaste är diesel. Frågan är väl om det är Volvo som tagit detta beslut eller dess kinesiska ägare...

Men det positiva för oss som föredrar bensinbilar är väl att det framöver blir betydligt lättare att hitta en bättre begagnad S60 med bensinmotor. :-)

#20
2018-05-17 14:06

Detta har med produktion och försäljningsvolymer att göra.
S60 skall produceras i USA och har störst potential i USA och Asien, där är det bensin som gäller. Därför vill man inte skeppa dieselmotorer till den linan.
V60 skall produceras i Torslanda och har sin starkaste marknad i Europa, där diesel fortfarande är en dealbreaker så därför görs den med diesel, bensin och laddhybrid.
Orsaken till varför V60 inte kommer att få T5TE hybriden är för att man inte skall använda 3-cylindrigt i Torslanda utan den levereras till Gent, där XC40 byggs, som kommer både i bensin-3:a och hybrid-3:a
Är det rätt? Ja, nog kommer det fungera galant att köra S60 T4/T5 och även göra det rimligt snålt och utifrån hur många S60 som kommer att säljas i Europa så kommer det inte att göra så stor skillnad tror jag. Jag sakar min S60 T5

#21
2018-05-17 14:35

Nu måste man väl köpa en typ av hybrid nästa gång. Hybrid och Laddhybrid fattar jag vad det är. Men vad är Mildhybrid?
Sen finns det elmotorer som är ihopbyggda med bränslemotor och växellåda och bara når framhjulen och andra varianter som har separata elmotorer i bakhjulen och därmed betraktas som fyrhjulsdrivna. Det senare låter som en bättre men dyrare och tyngre lösning. Finns det namn för dessa två alternativa tillämpningar?

#22
2018-05-17 22:57

Mildhybrider är snarast ett sätt att åka snålskjuts på något som låter snarlikt men som inte har mycket att göra med fullhybrider eller laddhybrider.
Hybridbilar med elmotor/ generator även på bakaxel kan vara en fördel på vintern när man kanske inte vill ha all regenerativa inbromsning bara på framhjulen vid halt väglag ,speciellt där dubbdäck inte är tillåtna eller används.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.