Bild
Nästa artikel

Volvo V60 – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare var bland de första som fick chansen att provköra Volvos folkliga kombi V60 i Barcelona. Se video från provkörningen i artikeln!

Idag är en viktig dag för Volvo. För första gången har journalister fått provköra nya ”folkbilen” V60.

Känner du dig folklig nu, Tommy Wahlström?
– Alltid! Men sanningen och säga är de bilar vi fått köra i Barcelona idag allt annat än folkliga. Fullutrustad kostar dieseln D4 med 190 hk närmare 570 000 kr och bensin versionen vi provkört, T6 AWD med 310 hk, över 600 000 kr!
 
Mycket pengar! Är V60 värd det?
– Helt krasst tycker jag nog att ingen familjebil ska behöva kosta en halv miljon men lastar man på konkurrenterna hamnar dom också på den här nivån. Prislistan för nya V60 börjar på mer humana 317 000 kr för D3 med 150 hk och manuell låda.

Hur är den att köra då?  
– Väldigt trevlig! V60 är nästan två decimeter kortare och tre cm smalare än V90 och tillsammans med en lägre motorhuv gör det absolut att bilen känns mer lätthanterlig. Köregenskaperna är väldigt fina och framförallt med bensinmotorn blir bilen riktigt underhållande!
 
Och hur är det med utrymmet?
– Den är absolut rymligare än gamla V60, både för bagage och passagerare. Men man sitter lågt och kardantunneln stjäl mycket fotutrymme i baksätet. Bakluckan lutar inte lika kraftigt som i V90 vilket gör att V60:s bagagevolym bara är 30 liter mindre men lastgolvets längd är kortare så om det är långa men låga saker man behöver lasta, är fortfarande V90 den rymligare bilen. Men nu hinner jag inte snacka mer. Måste ut och köra nya V60! 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2018 som kommer ut den 29 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60?

Kommentarer

#1
2018-05-15 15:37

Råkade faktiskt se denna fräscha Volvo V60 på premiären ståendes på vägen nedanför då min arbetskollega råkar bo där. Den ser riktigt trevlig ut. En rejäl vagn som kommer att slå det mesta på dagens bilmarknad i detta segment. Den blir säljetta och en genuin toppnotch på bilmarknaden!

#2
2018-05-15 15:38

Hoppas att den kommer i en dieselhybridversion då kan detta bli den bil jag köper 20 / 21.

#3
2018-05-15 16:09

Stoor, den kommer inte som dieslehybrid utan bensinhybrider, två varianter.
Tyvärr inte heller med T5TE-drivlinan, 3-cyl+elmotor i fram som på XC40.

#4
2018-05-15 16:10

Mja, "nya ”folkbilen”...? Med start på 317.000?
Oavsett, så verkar den mer Volvo-kombi-aktig (mer praktisk) än gamla V60, och det tror jag är rätt.

#5
2018-05-15 16:55

Scoda Octavia är väl minst lika bra på allt och dessutom är ju trepipen en mycket bättre motor än Volvos olika rovor?

Nä, seriöst så är väl den här en bra och vettig familjebil på många sätt men med de prisnivåer som Volvo numera kan ta ut så är det ju givetvis förmånsåkarna som lär välja den i första hand.

Körde en V90 D3 i vintras och den var väl fin men fick ärligt talat inte några "vill-ha" vibbar. Kändes lite klumpig faktiskt så den här skulle jag nog hellre föredra. Ruskigt fin invändigt hur som helst även om jag är ytterst tveksam till att "allt" styrs via pekskärmen.

#6
2018-05-15 17:04

Riktigt snygg och välplanerad.
Tyvärr något för högt instegspris men jag hoppas dom lyckas bli sälj etta .
Och hoppas att trean blir en lyckad snål motor

#7
2018-05-15 17:26

Hade Volvo fått ut sin V60 med Drive-E-motorer innan 1/7 så kanske jag hade varit intresserad av att få fem års skattefrihet OCH en bränslesnål motor som ev kunde köras fossilfritt. Inget av det lär hända.

#8
2018-05-15 17:38

Betydligt snyggare än V90.
Med ett lite humanare frånpris på under 300 000 så hade det varit en riktigt folkbil.
Med det priset är jag mer intresserad av BMW, Merca eller Audi.

#9
2018-05-15 20:14

en snygg bil garanterat succé

#10
2018-05-15 20:46

Rille G. Hur vet du att Skodas trepip är bättre än Volvos?

#11
2018-05-15 20:52

Helt normal fjädring eller något extra? Borde vara extra för den mängd pengar.

#12
2018-05-15 21:14

Saabnisse
Kommer iallafall bli billigare med skatten...

#13
2018-05-15 21:59

Om du menar mig nisse:

Ironi. Tyckte att jag var tydlig med det ;-) Vi har väl som bekant haft "ett par, kanske rent av tre" inlägg som beskrivit den bilen som helt fulländad...

#14
2018-05-15 22:28

Rålle G. Helt riktigt, jag menade dig, det är den förb-e paddan som skriver annorlunda än jag och jag upptäcker det inte jämt!
Jo jag undrade hur du kan veta om något om den motorn, om du provat den?
Jag håller med om att Volvos priser är tokgalna, men de säljer ju ändå och det är ju det som bestämmer priset.
Är de prisvärda? Mja de vill ligga i premium, de vill jämföras med tyskarna i klassen, inte med de i steget under.
Om de är värda det är ju upp till var och en att bedöma.

#15
2018-05-15 22:38

Det måste vara en absolut pina att sitta på mittplatsen. I praktiken verkar bilen vara oanvändbar som taxi. Olyckligt!

#16
2018-05-16 02:30

V60 är klart smidigare, framförallt vid trånga parkeringsmanövrar där V90 inte direkt kan beskrivas som enkel. I övrigt är skillnaderna inre jättestora annat än att V90 är lite större generellt och lite sävligare i reaktionerna på vägen.

MVH AL

#17
2018-05-16 06:01

Lars_A hur många V60 tror du går som taxi? Där är det V90 som gäller.

#18
2018-05-16 13:27

Klart snyggare än V90. Klart det kommer bensinhybrider och att man följer i Toyotas fotspår så här drygt 20år efteråt......ett klart lyft för Volvo med denna modellen och i hybridutförande. Kardantunnel var dock väldigt omodernt som tar plats. Men jag gillar vad jag ser, och är en bil som i storlek skulle passa oss som en hand i handsken. Frontens utformning påminner om min nuvarande Mazda 6 tycker jag, och sämre förebild kan man ha designmässigt.

#19
2018-05-16 08:36

Skall det vara en Volvo, så skall den vara tillverkad i Kina, om man får tro Volvo Cars designchef Robin Page.
https://www.bytbil.com/nyheter/kina-volvo-battre-an-europa-volvo-10721

#20
2018-05-16 08:55

Det kommer inte att komma någon 3-pip i V60 som det ser ut just nu.
Det kommer att komma lägre specade motorer längre fram som kommer att sänka priset lite och då starta under 300K
Tycker att det är så roligt att många opponerar sig om pekskärmen, den behöver man inte peka på då röststyrningen fungerar väldigt bra, bättre än alla andra röststyrningar jag testat på nuvarande bilmarknad.
Shogun, Volvo kommer ju att ha laddhybrider med lite räckvidd och dessutom inte kalla dem för elhybrider...

#21
2018-05-16 09:10

Inte så speciell impad av baksätet. Reportern fick ju åla sig in och utrymmet verkar vara i klass med nya VW Polo...
Bilen kommer dock lätt bli mest sålda bil i Sverige inom en snar framtid.

#22
2018-05-16 09:11

2 meter motorhuv känns inte så smart rent utrymmeseffektivtmässigt

#23
2018-05-16 12:00

Skulle kunna tänka mig en när bolånet är betalt och jag investerat tillräckligt för en bra pension, alltså aldrig med dagens skattetryck. Så jag får nöja mig med en Skoda..

#24
2018-05-16 15:21

Mycket snygg, mycket mera harmonisk i linjerna än svulstiga V90. Men, varför så vansinnigt låg? Idiotiskt mode idag hos många. Redan V90 är på tok för låg, åker en del taxi och är lika besvärad varje gång det kommer en V90 (för att inte tala om BMW) som är så jobbig att kravla sig in i och ur. De 7-8 cm som skiljer i sitshöjd i V90 mot gamla V70 märks oerhört tydligt.
Misstänker att den låga höjden är ett sätt att hålla nere bränsleförbrukningen, men att sådant ska gå ut över den praktiska användbarheten är mycket trist.

#25
2018-05-16 19:44

Säkert många som kommer välja denna som tjänstebil. Men rent krasst så tycker ja inte denna direkt fyller någon funktion, precis som gamla V60. Varför välja denna, när V90 är i princip identiskt prissatt?

Eftersom Volvos plugin-hybrider inte är mycket att hurra för, så lär deras mild-hybrider inte heller vara något speciellt.

Tjänstebilsköparna kommer säkert välja denna, men som privatköpare så får du en bra fin Superb Kombi för samma peng, lägre förbrukning och större utrymmen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.