Bild
Nästa artikel
En vanlig syn hos VW Passat. Tätningen har hamnat fel, limmet släppt och motorhuven är svårt angripen.

Här är biltillverkarnas hemliga rostlista

Nyheter

Vi Bilägare har kommit över sekretessbelagd undersökning som visar att rostskyddet blir allt sämre.

Enligt den av bilindustrin beställda rapporten av svenska Swerea Kimab, har rostskyddet generellt försämrats på bilar som är fyra–sju år gamla. Den allra största tillbakagången noteras för de allt sämre rostskyddade tröskellådorna. Här konstateras det att i stort sett varannan bil har angrepp, mer eller mindre allvarliga, efter endast sex–sju års brukande.

Swerea Kimab är ett forskningsinstitut som består av ett samägande mellan svenska staten och näringslivet. Det fanns en tid när det före detta Korrosionsinstitutet, med buller och bång kallade till presskonferens och öppet berättade om olika bilars roststatus. Undersökningarna fortsätter än i dag, men nu är det enbart bilindustrin som finansierar dessa och därmed har rapporten blivit sekretessbelagd.

Vi Bilägare kan ändå, tack vare pålitliga källor, presentera delar av de mest intressanta avsnitten. Och det mest anmärkningsvärda med rapporten är att rostskyddet faktiskt inte blivit bättre – trots att bilindustrin envist hävdat det i sina kommunikationer ut till kund.

Diskutera: Vad tycker du om listan?

Mycket mer om den hemliga rostlistan finnas att läsa i Vi Bilägare nummer 07/2016, som finns att köpa i butik från och med den 3 maj.

Fakta: Rostangrepp bil för bil, årsmodeller 2006/2007 och 2008/2009

(Bilmodell, undersökta metallytor, rostangrepp i %)

Audi A4: 56 st, 11 %
BMW 3-serien: 90 st, 4 %
BMW 5-serien: 60 st, 5 %
Citroën C3: 34 st, 35 %
Citroën C5: 24 st, 4 %
Fiat Punto: 64 st, 18 %
Ford Focus: 110 st, 3 %
Ford Mondeo: 96 st, 8 %
Hyundai i30: 18 st, 11 %
Hyundai Santa Fe: 18 st, 38 %
Kia Cee´d: 62 st, 18 %
Mazda 6: 22 st, 18 %
Mercedes C-klass: 24 st, 8 %
Mercedes E-klass: 54 st, 9 %
Opel Astra: 48 st, 4 %
Peugeot 307: 38 st, 8 %
Renault Clio: 10 st, 0 %
Renault Mégane: 140 st 3 %
Toyota Avensis: 62 st, 2 %
Toyota Corolla: 42 st, 14 %
VW Golf: 136 st, 13 %
VW Passat: 122 st, 41 %
Volvo C30: 22 st, 9 %
Volvo S40: 18 st, 11 %
Volvo V50: 94 st, 8 %
Volvo V70: 82 st, 7 %
Volvo S80: 20 st, 15 %

Fotnot: Mazda 3 har flest angrepp, 50 procent, men det statistiska underlaget är litet, endast fyra undersökta metallytor. Rapporten inkluderar angrepp på följande karossdelar: motorhuv, dörr, baklucka, bakskärm, främre och bakre tröskellåda.

Källa: Swerea-KIMAB:s rostrapport 2014.

Kommentarer

#1
2016-05-03 09:16

Finns inga undersökningar på balkar / platta / bärande delar och bromssystem?

#2
2016-05-03 09:24

Att Ford Focus skulle bara ha 3% rostangrepp tror jag så mycket jag vill på. Har knappt sett en enda Focus utan rost. Dessutom är underlaget ganska värdelöst utan någon form av ålder eller mil-relation.
Slår vad om att de flesta Volvo går längre än Renault Clio t.ex.

#3
2016-05-03 09:55

Ford förbättrade rostskyddet avsevärt i och med årsmodell 08 eller möjligen redan 07 och har efter det inga större problem. Men före de rostade de ganska friskt..

Om rostskyddet generellt blivit sämre vet jag inte men vad som är säkert är ju att trafikverket saltar allt mer och det får ju konsekvenser.

Renault i topp är väntat.

#4
2016-05-03 10:07

Stämmer rätt väl med mina erfarenheter, passat är en väldans rostburk som rostar friskt överallt. Renault rostar ingenting och Volvo har fortfarande sina jävla framskärmar sedan snart 30 år tillbaka.
Mikylainen: Står ju att det gäller 4-7 år gamla bilar, alltså 2009-2012 års modell. Focus förbättrades rejält runt 07-08.

#5
2016-05-03 10:21

Som begköpare så skulle det vara intressant information om man i rostprognoserna kunde lägga till när man senast måste göra en kompletterande rostskyddsbehandling om man är intresserad av det. Ja även det blir ju då en del av prognosen.

Exempelvis på en VW Golf, är det för sent att göra det när bilen är 3 år gammal?

#6
2016-05-03 10:50

Att Renault har marknadens bästa rostskydd och samtidigt är det märke som snabbast hamnar på skroten, visar att det inte bara hänger på rostskyddet om en bil ska bli långlivad utan även på kvaliteten på t.ex. mekanik och elektronikkomponenter.

#7
2016-05-03 12:07

Lason1:
Jo du har rätt. Men en 7 år gammal V70 lär ha gått längre än en Renault Clio. Ofta går större bilar mycket motorväg med mycket hårt saltstänk och stenskott som mosar lack och rostskydd. Det är ganska relevant hur bilarna används också. Tror inte riktigt på att jämföra typiska citybilen som åker ett par kilometer i sakta mak jämfört med motorvägsloket som plöjt i snitt 110km/h över 25000 mil.
Någon form av snittmil på testade biltypen borde vart relevant.

#8
2016-05-03 12:15

Lason1: Svårt att tro att Clion har det mest optimala skyddet även om Renault är väldigt bra på det. Min gissning är att Cliosar inte gått lika långt och helt enkelt inte kan uppvisa samma slitage.

#9
2016-05-03 13:02

Har en Focus -08. Har nu kosmetisk rost som ska åtgärdas på två femkronasstora partier på höger tröskellåda, har kommit i vinter. Samt lite vid bakrutan, två mycket små partier alldeles i kanten mot listen som finns i nederkant mot rutan. Undertill - det som syns - sa besiktningskillen såg ut som nytt.
Men visst måste även körsträcka vägas in - en Clio rullar ofta inte mer än 1000 mil per år om man tittar på genomsnittsbilarna i annonser. Att jämföra det med bilar som kanske rullar 2-3000 mil per år blir orealistiskt.

#10
2016-05-03 13:20

Visst rullar en Clio mindre än en V70, men å andra sidan lär knappast någon V70 gjort 25000 mil med 110 i snitt...
Intressant dock att se hur Astra lyft sig och hur dåligt Corolla ligger till. Fungerar inte den magiska plåten på dem?
C3 verkar vara illa, det märks att det är en mycket billigare bil än C5.

#11
2016-05-03 13:26

Sluta prata om Clio.
10 bilar är ett underlag utan värde alls.
Man kan notera det och minnas det men att lägga stor vikt vid det är fullkomligt fel.
Toyota Avensis ligger på plats 1 här.
Följd av Ford Focus och Megane på delad plats och sedan Opel Astra och BMW 3-serie och Citroen C5 på delad tredjeplats.
Skillnaden mellan Avensis och C5 är - 1 bil - samtliga dessa 6 bilar prestera därmed samma resultat.

Sedan är skillnaden till alla de övriga betydlig.

#12
2016-05-03 13:27

Hultarn, hur menar du att Corollan ligger dåligt till? 14% och Avensis 2% två bilar som dömts ut av VIB, snarare är det väl så att de uppvisar ett betydligt bättre resultat än vad de borde. Båda bilarna bättre än Tex, Volvo S80, Hyundai Santa Fe, Kia Ceéd, Mazda 6 för att inte tala om Passat och Mazda 3 som är riktiga rostburkar!

Avensis är ju för övrigt endast slagen av Renault Clio, snacka om bra plåt :)

#13
2016-05-03 13:34

Lite konstigt att Vi bilägare ger Avensis betyg 2 = underkänt och inte har signalerat att man tänker ändra det trots denna rapport. Man är tydligen fast besluten att ge Toyota underkänt, trots att det är märket som är absolult mest problemfritt överlag bland vanliga bruksbilar och allmänt brukar beskrivas som det japanska märke som haft minst rostproblem senaste 20 åren. Och problemfrihet är ju just vad folk önskar som läser Vi bilägare, särskilt viktigt med så lite problem som möjligt om man har lite äldre bilar.

#14
2016-05-03 13:52

Det är otroligt att fakta om det som är det värsta problemet för bilen och dess ägare är inte formellt tillgängligt för konsument. Ska företagen bestämma vad som är sant? Sjukt.

#15
2016-05-03 14:43

Procentsiffrorna borde anges med ett spann (t ex 3 - 8 %) beroende på signifikansen. Det är ju få bilar det handlar - i några fall otillräckligt få. Och, som påpekats, borde siffrorna räknas per körsträcka.
För övrigt tror jag (men vet inte) att det saltas mer i städerna än på landsvägarna.

#16
2016-05-03 14:53

Vidstige, efter två Toyotor (en 06:a och en 04:a) med knappt någon rost får jag nog hålla med om att det verkar vara skillnad på verklighet och vad ryktet säger. Båda bilarna hade runt 20K på mätaren. Verkstaden sade också att Toyota hade bra skydd, inga större problem jämfört med andra märken. Man måste också påpeka här att det är skillnad på nyare bilar, mycket händer i branschen och det svänger snabbt. Ett märke som hade bra rykte kan snabbt förstöras och vice versa.

#17
2016-05-03 15:01

Vad jag förstått så kollas balkar under bilen upp av VIB, detta tas ju inte i beaktande i denna undersökning. Därför kan betyget skilja sig åt, om nu båda är rätt bedömda. Sedan är en relavant fråga (tycker jag) att ställa sig om invändigt rostiga balkar under bilen påverkar bilens livslängd? Är det gravrost efter 8år så det spelar stor roll, men är det bara ytrost som ej blir gravrost tills bilen blivit 20år? Hur många bilar finns då kvar på marknaden?

#18
2016-05-03 16:23

Jag har aldrig ägt en bil som rostat så mycket som min ford focus av årsmodell 2009. Hela bakluckan är alldeles bubblig trots 3 omlackeringar på garanti, bägge bakre skärmkanter rostig runt om med lacksläpp, dessa är också omlackerade en gång som jag betalt själv då det ansågs vara yttre påverkan. Bilen har rullat 14 000 mil, aldrig krockad på norrländsk inlandsväg med ytterst lite salt. Titta på vilken focus som helst så kan man se rost runt bakre skärmar. Att bilen fick en 4 i rostskydd i vib. är för mig obegripligt! Jag har nu ledsnat att lämna in bilen för omlackering, så nu får cancern härja ohämmat.

#19
2016-05-03 16:50

Passat på 41%, det var ett mycket dåligt resultat. VW fubbar även på rostskyddet alltså.

#20
2016-05-03 17:00

Här i Tyskland nämndes rostproblemen med Passat på nyheterna i morse.

#21
2016-05-03 17:29

Myyycket intressanta siffror... Med tanke på hur mycket beröm Volvo bilarna får från ViBilägare vad gäller rostskyddet och hur lågt värderas japaner i samma tidning.)))) Nu visar statistiken ngt helt annorlunda.

#22
2016-05-03 17:53

Franska biltillverkarna i topp! Snart dags att lägga franskrosten på hyllan och lansera begreppen tyskrost och svenskrost i stället.

#24
2016-05-03 19:54

Ja min Avensis är orostad vad jag vet, trots många mil. Samtidigt när man läser bilprovningens resultat från 2012 ( sista året med detaljerade resultat) Årsmodell 2004, dvs 8 år gamla bilar. liknande den här undersökningen. Så är Avensis Diesel på 24e plats med 21.616 mil, 6,3% modellrelaterade fel svårslagen. Tittar man på milen på bilarna med bättre resultat dvs plats 1-23. Så är Toyota Prius på 15e plats närmast, med 14.086 mil, och 4,9% fel. Därefter Toyota Camry på 4e plats med 13158 mil, och 4,0% fel.

Första bil med minst 21.000 mil på mätaren, är Volvo S80 på 21495 mil. På 142a plats, med 19,2% underkända bilar. Så alla som skriver att det beror på mil, och att bara Volvo går långt, får kanske tänka till lite. Nu gäller ju bilprovningen inte rost på samma sätt. Men det är samma märken, och alla bilar är med.

Att jag valde just 2012års bilprovning, med 2004års modeller. Är för att det är sista året bilprovningen har detaljerade resultat. och 2004års modell där blir ungefär samma ålder på bilarna som i denna rostundersökning.

http://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/besiktningsstat...

#25
2016-05-03 19:15

VW Passat B6 rostskydd är under all kritik, VW Golf verkar bättre.

#26
2016-05-03 19:35

Har en Mitsubishi Space Wagon 2002, 33000 mil som rostar som satan! Åkte dit på rostiga bromsrör på besiktningen nu senast.

Ful i lacken är den också och går som ett bakfullt troll.

#27
2016-05-03 19:55

Då enligt tidigare kommentarer, intresse verkar finnas. 2012års besiktning Volvo V70 Diesel -2004 8år gammal 216e plats, 24816 mil, 27,5% fel. Samma Volvo i Bensin, och, eller gas utförande 199e plats, 16930 mil, 26,6% fel..

Renault Clio 224e plats, med 31,5% fel. Och endast 8399mil på mätaren. Inga stora växlar på felen, det var känt. Kan vara mycket bättre nu. Men köparna kör uppenbarligen mycket mindre än V70 ägarna. Som tydligen kör mindre än Avensis ägarna. Eller något mer kanske, då Avensis bensin. Som är överlägset vanligast gått 13279mil, kommer på 9e plats med 4,0% fel.

#28
2016-05-03 20:02

Skumt. Redigerade kommentar #24, och då hoppade den upp över #26. Även om #24 står kvar!! Verkligen skumt. Brukar det vara så här?

#29
2016-05-03 20:27

Smart att läcka rapporten.. Kimab lär ju inte få några mer uppdrag från några mer biltillverkare.

#30
2016-05-03 20:35

Kallandes;

Om du vill göra jämförelser med hjälp av bilprovningens resultat tar du en miniräknare och slår antal fel dividerat med miltalet. Och för att slippa för många nollor slår du det med en decimal extra eller två.

4 % fel och 21000 mil blir då;
0,04/21,0=0,002
I fallet Clio som du nämnde blir det istället 0,315/8,399=0,04
Volvo 0,315/24,816=0,01
Renault har alltså 4 gånger fler fel än Volvo om man samtidigt tar hänsyn till skillnaderna i körda mil.

Hoppas det var till hjälp.

MVH AL

#31
2016-05-03 20:56

AL

Jag har varit medlem här i 9 år. Och vet att du inte är helt osmart. Du, precis som jag. Vet att det inte är så enkelt. Då antalet fel ökar med milen. Hade alla märken, och modeller haft exakt samma ökning av fel per mil, Så hade det inte varit ett problem. Men att bara ta fel per mil, som du nu vill göra?? Snälla Al??? Du brukar ju älska att gå in på detaljerna!

#32
2016-05-03 21:01

Det är väl rätt svårt att göra bra jämförelser, även om man justerar efter ålder och miltal?

Modeller med genomsnittligt låga miltal rullar väl antagligen korta sträckor i stadstrafik i större utsträckning än de flesta långmilare. Slitage per mil blir ju olika beroende på användningsmönster samt att antalet fel lär öka i takt med miltalet.

#33
2016-05-03 21:40

Jag hade en Mazda 3. Den rostade som ett såll och fick en påtok för tidig grav. Tragiskt miljö- och pengaslöseri.

.

#34
2016-05-04 14:07

Swerea Kimab borde ha inspekterat Toyota RAV4 XA30 också

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.