Nästa artikel
"Fyrhjulsdrift hotar klimatmålet"
Nyheter

"Fyrhjulsdrift hotar klimatmålet"

Publicerad 27 januari 2014 (uppdaterad 28 april 2021)
Den ökade försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar är ett hot mot Sveriges klimatmål, menar Trafikverket som vill bromsa utvecklingen.

Svenskarna har fattat tycke för bilar som driver på alla fyra hjulen. Allt fler nybilsköpare kryssar i rutan för AWD, 4WD, Quattro och allt vad tillverkarna kallar systemen.

Bara mellan 2012 och 2013 ökade andelen fyrhjulsdrivna bilar i det totala antalet nyregistreringar från 23 till 30 procent. När det gäller dieselbilar var ökningen ännu större, från 29 procent under 2012 till 40 procent under 2013.

Enligt Trafikverket innebär den utvecklingen att Sverige riskerar att missa 2015 års klimatmål eftersom fyrhjulsdrivna bilar i regel är tyngre och drar mer bränsle än tvåhjulsdrivna bilar. Målet för 2015 är att det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nya bilar ska vara maximalt 130 gram/km. Under 2013 var snittutsläppet 136 gram/km.

Håkan Johansson, Trafikverkets nationella samordnare för klimatfrågor, förklarar att trenden mellan 2006 och 2012 var att utsläppen minskade med åtta gram per år.

– Sedan hände någonting under 2013 för då minskade utsläppen med bara två gram. Då såg vi att det hängde väldigt tydligt ihop med att andelen fyrhjulsdrift ökade väldigt kraftigt under det året, säger han till Vi Bilägare.

Trafikverkets slutsats är att det behövs styrmedel för att vända utvecklingen. Ett styrmedel skulle kunna vara att bilar med låga utsläpp får en bonus medan bilar med höga utsläpp straffas med en extra registreringsskatt, föreslår verket.

– För att gå mot en fossiloberoende fordonsflotta behöver vi succesivt skärpa kraven. Vi visste väl att det kommer att behövas styrmedel, men den här statistiken visar är att det behövs relativt snart eftersom vi har ett trendbrott, säger Håkan Johansson.

Att fyrhjulsdrift innebär säkrare vägegenskaper på vintern, det skulle åtminstone vissa bilförare hålla med om, men inte Håkan Johansson på Trafikverket. Han menar att fyrhjulsdrift först och främst handlar om framkomlighet.

– Trafikverket har inte pekat på fyrhjulsdrift som någon säkerhetsåtgärd, det man snarare pekat på är antisladdsystem och längre tillbaka ABS, säger Håkan Johansson.

Är klimatmålet viktigare än Nollvisionen i det här fallet?
– Nej, det finns en möjlighet att nå båda målen samtidigt. Vi ser inte någon konflikt mellan säkerhet och klimat i det här fallet, säger Håkan Johansson.

Diskutera: Påverkar fyrhjulsdrift trafiksäkerheten? Är fyrhjulsdrift ett klimathot?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-01-27 18:22
Raphael

Krister, fyrhjulsdrift innebär att kraft går ut till alla fyra hjulen - och det är precis vad som är möjligt med Hybrid4-tekniken hos PSA. Du kan alltså ha både dieselmotorn och elmotorn igång samtidigt och då driver dieselmotorn framhjulen och elmotorn driver bakhjulen, alltså varje axel har sin egen motor. När båda motorerna är igång samtidigt så synkroniseras deras kraftutveckling.

Fyrhjulsdriften kan kopplas på manuellt av föraren, men det kan också sättas igång av bilen själv när bilens sensorer upplever att underlaget så kräver - så det finns en automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften.

Det är många fyrhjulsdrivna bilar som inte är kontinuerligt fyrhjulsdrivna utan i grunden är framhjulsdrivna eller bakhjulsdrivna och där det extra hjulparet kopplas in vid behov, jag vågar nog t o m påstå att de flesta fyrhjulsdrivna bilar på marknaden har just någon form eller variant av inkopplingsbar fyrhjulsdrift.

#w • Uppdaterat: 2014-01-27 18:24
lelarsson

Ett hjul som bromsar eller driver sladdar lättare. Därför finns ABS. Om exempelvis bakhjulen (vilket är det farligaste) på en fyrhjulsdriven bil tappar greppet, bromsas hjulen tills de återfår greppet. Ett bromsande hjul driver inte. Bilen är alltså i praktiken endast framhjulsdriven under inbromsningen. Hur kan det då vara trafiksäkrare med fyrhjulsdrift när den måste förhindras att verka vid sladdtendens? Förklara det ni med övertro på fyrhjulsdrift. Och kör som om ni inte hade fyrhjulsdrift tills ni behöver den för framkomligheten.

#x • Uppdaterat: 2014-01-27 18:28
Raphael

Swemba, om du menar att allt som media lyfter fram är hitte-på - varför deltar du i den här diskussionen för Vi Bilägare borde ju vara en hitte-på-tidning och artikeln är hitte-på. Trots din kritik mot media (och Vi Bilägare är media) väljer du att ta del av medias kanaler och dessutom inte bara ta del av dessa kanaler utan även aktivt ingå i dem.

"Co2 är och förblir en nyttig gas som alltid har funnits i varierande koncentration och är en del av fotosyntesen där även världshaven ingår."

Jag konstaterar att du inte läste det jag skrev. Jag håller med om att Co2 i grunden är bra, men får jag påminna dig om att jag faktiskt skrev att de mekanismer vi har på planeten för att ta hand om Co2 har fått "stopp i rören".

Vad menar jag nu med det? Jo Swemba, jag menar att vi har för mycket Co2, mer än jordens naturliga mekanismer klarar av att hantera. Och hur kommer det sig? Jo, det kommer av att vi bränner upp allt fossilt material samtidigt som vi hugger ner regnskogen och bränner upp den. Detta innebär att normalt skulle växterna ta upp Co2, men när det blir allt färre växtlighet samtidigt som människan ökar Co2-utsläppen enormt kraftigt och har gjort sedan industrialiseringen, så klarar inte växterna av att ta upp det som finns att ta upp för det finns för få växter. Detta innebär i sin tur ett ökat tryck på haven, för haven tar upp Co2 och det leder till försurning av haven som hotar marint liv.

http://www.havet.nu/?d=176

#y • Uppdaterat: 2014-01-27 18:31
Krister_L (ej verifierad)

Jodå Raphael, jag vet det. Jag var ute och åkte i en av de första Golf Syncro som dök upp, och den var precis som du beskriver, den fördelade kraften ut till det hjul som behövde den. Men PSA har ju ingen chans att fördela kraften jämt, där är alltid 160Hk på framhjulen och 40Hk på bakhjulen. Lite snedfördelning tycker jag om det nu skall handla om trafiksäkerhet.

// Krister

#z • Uppdaterat: 2014-01-27 18:32
30

Straffskatt på fyrhjulsdrift, dubbdäck och andra säkerhetshöjande tekniker är bara ytterligare bekräftelse på att myndigheten för dagen totalt saknar verklighetsuppfattning. För det är väl inte så att det bara skall vara svårt att vara bilist? Man kan ju alltid ta tåget. Om det inte spårar ur......
Har myndighetstjänstemännen för lite att göra, eller?

#110 • Uppdaterat: 2014-01-27 18:33
Raphael

Oljebolag finansierar klimatskeptikerna... Och detta har pågått under flera år. Klimatskeptisk forskning av oljebolagen är precis lika trovärdig som tobaksbolagens forskning som säger att det är hälsosamt att röka. Jag vet vad jag tror på.

http://www.theguardian.com/environment/2010/mar/30/us-oil-donated-millions-climate-sceptics

http://www.theguardian.com/environment/2006/sep/20/oilandpetrol.business

http://www.greenpeace.org/usa/en/campaigns/global-warming-and-energy/polluterwatch/koch-industries/

http://www.newscientist.com/article/dn10888-report-singles-out-exxonmobil-over-climate-scepticism.html

"Over the past year, Greenpeace and other researchers have discovered that Donors Trust, a shadowy funding operation for anti-government extremists, is laundering millions of dollars in climate denial funding for donors who do not want to be associated with their pet causes. For the purposes of this report, any funding attributed to “Donors Trust” includes funding from both Donors Trust and Donors Capital Fund. Donors Capital Fund is the sister organization to Donors Trust, with the same mission, same leadership, and same office address.
Since the late 1990s, Greenpeace has tracked and exposed the funding to climate denial front groups from Big Oil donors, including ExxonMobil and the Koch brothers foundations. As these funding connections have been revealed, the publicly traceable funding to these groups has slowly declined, while the overall revenue and budgets of these groups has increased in many cases. This has coincided with a sharp increase in anonymous and untraceable funding for denial groups through Donors Trust."

http://www.greenpeace.org/usa/Global/usa/planet3/PDFs/DonorsTrust.pdf

#111 • Uppdaterat: 2014-01-27 18:45
quattron

Många teorier lelarsson, undrar om du någonsin kört en modern AWD i halka? Har du inte gjort det innan så låt bli. Du kommer att bli aningen förbryllad i så fall... Bättre att tre hjul driver än när antispinnet stänger av båda.

#112 • Uppdaterat: 2014-01-27 18:47
Raphael

Krister L, en bils kraftutveckling handlar inte enbart om hästkrafter - för det är vridmomentet som man kör med. Elmotorer och dieselmotorer har olika karaktärer på sin kraftutveckling, men genom avancerad elektronisk styrning så synkas de ihop i Hybrid4-systemet. Det innebär följaktligen att dieselmotorn anpassas och synkas mot elmotorn, vilket jag också skrev. Detta innebär att i praktiken så har hjulen samma förutsättningar för kraft på grund av den elektroniska styrningen. Det fina med elmotorer är att de har full power från start, alltså fullt vridmoment från start - och det har inte förbränningsmotorer. Därför kan också en elmotor vara mindre i kraft och ändå ha full dragkraft från start.

Detta innebär att du har helt fel när du påstått att PSA inte har en chans att få en jämn kraftfördelning över hjulen, för Hybrid4 har just det - tack vare avancerad elektronisk styrning av motorerna som synkar ihop kraftfördelningen och ser till så att det bra och anpassat efter underlaget plus varje motors förutsättningar, så det du ser som ett problem är alltså inte ett problem. Hybrid4 fungerar!

I höga hastigheter kopplas elmotorn bort, för där kan inte elmotorn hänga med, så denna lösning är inte för rallyföraren i skogen men det är en fullt fungerande lösning för i vanlig trafikmiljö.

Sedan så behöver man inte så mycket hästkrafter för att hålla ett fordon rullande, det är ju därför som Bosch experimenterar med ett elektroniskt frihjul och stopp-system som stannar motorn i fart och låter bilen rulla på frihjul, Bosch menar att motorn inte behöver vara igång hela tiden under färd för en vardagsbilist. Och när motorn inte är igång så innebär det 0 hästkrafter till hjulen och det är ju ännu färre än 40...

#113 • Uppdaterat: 2014-01-27 19:07
Krister_L (ej verifierad)

Jag tycker dessutom att det är lite roligt att jazza omkring med sladdlampan lysande, lite macho är det allt.

// Krister

#114 • Uppdaterat: 2014-01-27 19:07
bgl

Vi kan alla så smått undra varför detta utspel från myndighet och regering tidmässig så väl sammanfaller med Volvos tankar att avveckla mekanisk 4-hjulsdrift.
En avveckling som i praktiken redan är påbörjad genom nuvarande gen-5 version (kanske degeneration-5 version)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.