Nästa artikel
Frankrike fortsätter stoppa Mercedes
Nyheter

Frankrike fortsätter stoppa Mercedes

Publicerad 31 juli 2013 (uppdaterad 31 juli 2013)
Bråket om Mercedes kylvätska har trappats upp. Frankrike håller fast vid sin linje och fortsätter att hindra fyra av Mercedes bilar.

Sedan i mitten av juni har franska myndigheter stoppat den tyska biltillverkaren från att sälja modellerna A-klass, B-klass och CLA. Bakgrunden är att Mercedes använder en kylvätska i bilarnas luftkonditionering som sedan årsskiftet är förbjuden av EU.

Kylvätskan, som kallas R134a, har tidigare använts på bred front, men är inte längre tillåten eftersom den anses vara miljöfarlig. Mercedes menar dock att kylvätskan som numera är godkänd, R1234yf, är brandfarlig och vägrar att använda den i sina bilar.

I Tyskland har Mercedes fått dispens att använda den äldre kylvätskan, men i Frankrike ser man annorlunda på frågan. Trots att beslutet om försäljningsstopp hävdes av en fransk domstol i förra veckan vägrar regeringen att acceptera kylvätskan.

”Vi står fast vid vårt beslut att inte registrera A-klass, B-klass och CLA i Frankrike så länge Mercedes struntar i europeisk lagstiftning”, skriver regeringen i ett uttalande.

Blockaden har hittills stoppat leveranser av 4 518 bilar, varav 2 704 redan är sålda till franska köpare. Frankrike är det enda landet som stoppat Mercedes bilar och Mercedes är i sin tur den enda av de större biltillverkarna som inte bytt till den nya kylvätskan.

Diskutera: Vad tycker du om konflikten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-31 11:03
Hackenbush

Ja vad skall dom göra? Är kylvätskan förbjuden av EU så måste de stoppa de aktuella bilmodellerna. De har inget val faktiskt för annars blir det böter förmodligen.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-31 11:52
saabnisse

Men då måste ju samma sak ske i Sverige och i alla övriga EU-länder. eller hur?

#3 • Uppdaterat: 2013-07-31 12:05
Mistro

Varför handlar det inte om alla Mercedes modeller?
Har de andra godkända vätskor? ( känns märkligt i så fall )

#4 • Uppdaterat: 2013-07-31 12:07
Hackenbush

Är det ett EU krav så måste det gälla alla EU länder ja.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-31 16:10
Peugo

Det är ju såklart dåligt ifall inte alla följer samma regler. Har läst på en massa ställen att Daimler överdriver kraftigt hur brandfarligt vätskan är när man använder den i en bil. Vet dock inte vem som har rätt men tom. Daimler själva har varit med och beslutat om saken. Orkar inte bry mej, dom får slåss utan att min puls stiger ens det minsta. :)

#6 • Uppdaterat: 2013-07-31 16:22
wheel1

Att det bara gäller vissa modeller, beror på att de bara kan bråka om modeller som lanserats efter något visst beslut.
Befintliga modeller, som godkänts enligt tidigare beslut fortsätter vara godkända.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-31 16:41
MichaelTow

Jag tror att du har helt rätt Wheel1: "Befintliga modeller, som godkänts enligt tidigare beslut fortsätter vara godkända".
Det är bra tycker jag att de Franska myndigheterna gör ett försök att driva detta. Dessa regler och bestämmelse måste gälla alla. Surt blir det om vissa skulle lyckas att kringgå detta. PSA koncernen spendera omfattande belopp just för att göra dessa bilar bättre för miljö, detta trots att försäljningen har minskat i de länder där PSA har stora marknadsandelar (p.g.a. låg konjunktur).

#8 • Uppdaterat: 2013-07-31 17:21
Mythbuster

Wheel1 har naturligtvis rätt. Alla nya modeller måste ha ett köldmedium till ACn under 150 GWP. R134a ligger över 1300. 1234yf ligger på GWP 4. Befintliga modeller lever på en övergångsregel där även de måste byta så småningom. Tror det är 2017 som deadline är men kan ha fel. Detta direktiv gäller i alla EU länder. Även Tyskland som gett Mercedes undantag. Inte omöjligt att Tyskland får stå till svars inför EU rätten i denna fråga.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-31 18:25
saabnisse

Kan bli ganska intressant det här.
Och ännu mer intressant när mjäkiga svenska politiker ska försöka fatta beslut.

#a • Uppdaterat: 2013-07-31 21:19
V8-Power

Man ska ha klart för sig att det nya köldmediet är extremt lättantändligt, jag vill inte sitta fast i en brinnande bil vid en krock.

I Tyskland kallas det nya köldmediet Killer-kältemittel pga flera olyckor, dessutom vågar knappt räddningspersonql röra en krockat bil med medlet innan brandbil finns på plats.

Här är det inte lätt att ha en entydig ståndpunkt faktiskt.

http://www.handelsblatt.com/auto/test-technik/r-1234yf-schlammschlacht-um-das-killer-kaeltemittel/8179804.html

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.