Bild
Nästa artikel
Tesla kämpar med att få upp produktionstakten på Model 3.

Fortsatta förseningar för Tesla Model 3

Nyheter

Elbilstillverkaren med Elon Musk i spetsen skjuter på produktionsmålet 5.000 bilar i veckan till andra kvartalet 2018.

Det går fortsatt trögt för Teslas folkbil. Vi har tidigare berättat om flaskhalsar i produktionen av Model 3, vilket gjort att den försenats flera gånger. I höstas sades det att målet om 5.000 färdiga Model 3 i veckan skulle skjutas upp från fjärde kvartalet 2017 till första kvartalet 2018. Dessutom skulle produktionstakten på Teslas andra bilar, Model S och Model X, saktas ner för att gynna Model 3.

Nu är beskedet att veckomålet på 5.000 Model 3 skjuts upp till andra kvartalet 2018, vilket Tesla skriver om i sin senaste kvartalsrapport. Under oktober till december i fjol levererades 1.550 färdiga Model 3 och prognosen för januari till mars 2018 är att 2.500 bilar i veckan ska rulla ut från fabriken i Kalifornien, hälften av vad Tesla ursprungligen lovade.

”Vi fokuserar på kvalitet och effektivitet, snarare än att trycka ut största möjliga volym på kortast tid möjligt”, skriver Tesla i ett uttalande och passar också på att tacka alla tålmodigt väntande kunder som bokat en Model 3.

Diskutera: Tror du att Teslas senaste produktionsmål för Model 3 kommer att hålla?
 

Kommentarer

#1
2018-01-04 13:00

Tittar man på hur det sett ut historiskt med tidigare modeller är det egentligen inte så förvånande; det är snarare ganska fantastiskt att man ändå i nuläget är uppe i en takt av cirka 1000 bilar i veckan.
Även om man bara höll den takten hela året skulle det ge 50.000 bilar under året, och håller man den planerade ökningen och kommer upp i 5000 bilar i veckan i slutet av Q2 innebär det ändå att 125.000 bilar kommer att produceras under andra halvåret. Totalt lär alltså produktionen komma att landa mellan 150.000 och 200.000 bilar under året vilket ger hopp om att vi åtminstone kan få se någon eller några bilar i Sverige detta år.
Kandidat för långtestbil 2019 - eller har Vi Bilägare avvaktat med att lägga reservation? ;-)

#2
2018-01-04 13:29

Låter klokt. Heja Elon!

#3
2018-01-04 13:32

Om Elon säger "under Q2 2018" gissar jag att det blir i slutet av juni ungefär som de ökar takten.

#4
2018-01-04 13:32

Problemet med Tesla och Elon är väl att det ska vara så specifika mål / utfästelser hela tiden.
Ja MX vart väldigt mycket försenad och det är dåligt.
M3 har börjat producerats som utlovat och tillverkningstakten ökar kontinuerligt.
Man borde kunna visa på leveranssiffror istället för att utlova x st producerade bilar / vecka.
Bilarna kommer när de kommer, alla får göra sina antaganden och agera därefter.
Världens största tillverkare VW är ju inte snabba med leveranser av eGolf heller, ja nu annonserades en fördubbling av tillverkningstakten. Fine bra så..
Elon borde lugna sig med sina utfästelser, väldigt många litar ändå på att Tesla lyckas och levererar.
och bra med det.

#5
2018-01-04 15:39

Bättre att säkerställa en bra produkt än att släppa ut den halvfärdig. De senare brukar inte bli gamla på marknaden...
Och förseningar i samband med lansering av nya bilar är inget unikt.

#6
2018-01-04 19:04

Och världen lär sig aldrig att man ska ta folk med stort munläder med en nypa salt, oavsett vem de är.

#8
2018-01-04 22:09

Ser lovande ut för alla som bokat en modell 3... Haha ska bli kul att höra från alla sektmedlemmar nu om hur positivt det är att det tar ännu längre tid innan Musk lever upp till sina löften.

#9
2018-01-05 00:02

Anders varför är du så avundsjuk? Det är synd att det tar längre tid för leverans men du verkar ha något emot Tesla?. För övrigt så betyder det ju inte att det är en dålig produkt bara för att den blir försenad. Tesla är absolut inte ensamma om förseningar heller om vi säger så.

#10
2018-01-05 00:46

Model 3 var vackrare än beräknat när man såg leveranserna på youtube, därav blev det en beställning för min egen del! Det jag saknar är att kunna öppna taket, tonade rutor samt en head-up display! Räckvidden är urskön och jag börjar faktiskt må lite illa av att köra fossilbil. Det är så illa att audi som varit
mitt favoritmärke under flera år numera smakar beskt i munnen när jag tänker på att dem fortfarande inte har en renodlad elbil. Elbilen är tyst, accelererar utmärkt och gasar inte hjäl folk som cyklar till jobbet eller ligger bakom en i kö. Skäms audi, fy för många märken och GO Tesla!

#11
2018-01-05 14:36

Här kunde man göra stor vinst. Sälja bilen dyrare än man har köpt.

#12
2018-01-05 15:37

En fantastisk bil precis som Model S. Jag förstår att många blir avundsjuka, att den tråkiga avundsjukan dyker upp så fort de ser en Tesla eller någon annan elektrisk bil som pekar ut riktningen inför framtiden. Nå, de får väl välja sig, för under de kommande åren kommer bilbranschen att förändras i en mycket positiv och radikal riktning. Nu försvinner diesel bland annat.

#13
2018-01-06 14:41

Allt för många onödiga elektriska och elektroniska små funktioner som lätt krånglar, Tesla har mycket gemensamt med en gammal Citroen, att få allt det att fungera tar tid, inte konstigt att tillverkningen går trögt, en mer förnuftig bil hade varit halva jobbet att tillverka.

#14
2018-01-06 15:22

Diesel kommer inte försvinna under överskådlig framtid oavsett vad elbilskramarna tycker och tänker.

#15
2018-01-07 13:58

Vorwärts: Jag har alltid tyckt diesel varit bäst med tanke på hur mycket längre man kommer på en tank jämfört med en bensindriven bil. Dock när man lär sig saker och förstår mer så inser man vad man gjort och gör. Jag tror det handlar om att lära en gammal hund sitta, det kommer inte att gå på folk som är födda innan -80 talet. Däremot kommer den typen av fossildrivna medel försvinna ju fler som går i graven och är uppvuxna med det. Människor är ofta skeptiska till förändringar. Om 50 år kommer man inte förstå hur vi någonsin kunde köra på dessa fossildrivna färdmedel (förutom att vi behövde utveckla oss).

#16
2018-01-07 15:18

CEAT, det handlar inte om vilket bränsle som är "bäst" eller inte utan om elbilarnas och de kringliggande infrastrukturernas tekniska och logistiska begränsningar, det finns en uppsjö av frågetecken som behövs rätas ut innan elbilar blir varje hushålls egendom. En helt fossilfri fordonsflotta ligger fortfarande långt in i framtiden.

#17
2018-01-07 16:10

Större drakarna kommer ta Teslas plats när deras modeller kommer ut på marknaden.

#18
2018-01-07 23:51

Shogun, inser du att det blir svårt för dom "stora drakarna" att konkkurrera ut Teslas supercharger nätverk även om dom skulle göra en lika bra bil till ett lite lägre pris? Speciellt med tanke på att alla är så oroliga över räckvidd och laddtider

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.