Bild
Nästa artikel

Brakförlust för Tesla

Nyheter

Tredje kvartalet 2017 blev ingen rolig historia för Elon Musk och hans elbilsföretag. Orsaken är den segdragna produktionen av Model 3.

Tesla redovisar en nettoförlust på 619 miljoner dollar under tredje kvartalet som slutade den 30 september. Orsaken till att det inte gick så bra är flaskhalsar i produktionen av budgetbilen Model 3.

Tanken var ursprungligen att 1 500 bilar skulle byggas under september månad. Men bara 260 rullade ut från produktionsbandet. Tesla skriver i sin kvartalsrapport att det främst är monteringen av batterimoduler vid Gigafactory som varit mer komplex än väntat och tagit längre tid än förutspått. Elbilstillverkaren har nu skjutit upp sitt mål att nå upp till 5.000 Model 3 per månad från fjärde kvartalet 2017 till slutet av första kvartalet 2018. Dessutom ska produktionstakten av företagets andra elbilar, Model S och Model X, skäras ned med 10 procent till förmån för Model 3.

”Även om vi fortsätter att göra signifikanta framsteg varje vecka i att eliminera flaskhalsar i Model 3-produktionen gör naturen hos utmaningarna vid den här typen av upptrappning i produktion det svårt att förutspå exakt hur lång tid det kommer att ta att lösa alla flaskhalsar, eller förutse om eller när nya kan uppstå”, skriver Tesla i ett uttalande.

Diskutera: Tror du att Tesla kommer att få ordning på produktionen av Model 3?
 

Kommentarer

#1
2017-11-02 12:37

Frågan är hur mycket pengar Tesla kan bränna innan de går i konkurs?! Och aktien är helt uppenbart kolossalt övervärderad.

#2
2017-11-02 12:39

Ja en förlust på 619 miljoner dollar lär ju påverka kassan på även ganska solida bolag. Synd, för jag tror Model 3 kan vara en intressant bil för den stora massan.

#3
2017-11-02 12:45

Instämmer med föregående talare. Den här resan kommer ta ett slut om man inte får igång verksamheten ordentligt. I takt med att allt fler traditionella biltillverkare får fram fungerande elbilar tror jag också att så kommer att bli fallet. TESLA har dock gjort mycket - inte minst för en ganska trög bilmarknad. Men utan en volymprodukt är man körda. Och någon volym blir det inte om man inte kan producera....

Jag ger detta två år till - kanske tre om man lyckas få fram mer kapital via aktiemarknaden. Men den senare kommer att tröttna och har en tendens att göra det snabbt om förlusterna fortsätter...

MVH AL

#4
2017-11-02 12:47

Raphael: Däremot är Toyota att gratulera som sålde av sitt innehav i rätt tid. Man gjorde bra pengar på kursuppgången - milt uttryckt....Men höga värderingar kräver mer än förväntan i det långa loppet - d.v.s man måste leverera också. Och där misslyckas man - av flera skäl.

MVH AL

#5
2017-11-02 12:49

Jag börjar tro att de kommer att klara det och att de har insett vad som krävs.

#6
2017-11-02 12:52

Bilföretag som går med förlust brukar dessutom ha en tendens att pruta på kvalitén på detaljer i bilarna, så generellt brukar jag avråda från köp av förlustföretag. Men hoppas Tesla får ut 3an och reder ut detta, för det är ett intressant företag.

#7
2017-11-02 12:58

Tyvärr brukar vinstföretag också pruta på kvaliten i bilarna, det är kanske i vissa fall just därför de tjänar så bra med pengar...

Man får nog studera bilarna snarare än bankkontot om man vill veta något om kvalitet.

#8
2017-11-02 12:57

Läste i GP att utvecklingskostnaden för Volvo XC90 uppskattades till 34 miljarder sek. Model 3 är väl en ny plattform, och då kostar det väl?

#9
2017-11-02 13:26

Om Tesla går under tror jag andra biltillverkare struntar i elbilar, då konkurrensen uteblir. Då kan man lugnt bygga vidare på sin SUV's med dieselmotorer. Tesla har varit där som motvikt och hållet i taktpinnen för elbilar.

#10
2017-11-02 14:09

N-iklas: En biltillverkare är beroende av en viss volym för att kunna betala sina samkostnader. Typexempel på sådana är fabriksanläggningar, infrastruktur eller apparatur. Andra saker som brukar kosta en slant är utveckling av ny teknologi.
i Teslas fall är det alltså inte nödvändigtvis kvaliteten som är för hög, utan att man inte kan producera tillräckligt många enheter för at slå ut de höga fasta kostnaderna.

Bara för att ge dig lite information på vägen. En plåttpress kostar ett antal miljarder i inköp och utveckling, ja det är en av utvecklingsbudgetens tyngsta poster. För att betala den under produktens livstid måste man alltså sälja ett visst antal bilar, annars går man med förlust. Om man exempelvis då når en volym om 10 000 bilar och har köpt en plåtpress för två miljarder (som skrivs av under modellens livscykel om sex år) blir styckkostnaden 2miljarder/6 (år)/10 000=33 000 kr per bil. Utan volym blir det alltså för dyrt att producera, och den där extra investeringen (i bättre material och lösningar) kan inte motiveras.

Ett bilföretag som varit extra hårt drabbat av det här är N-iklas favoritmärke, men även PSA, Toyota Europa och GM generellt har haft denna typ av bekymmer.

MVH AL

#11
2017-11-02 16:17

Jag trodde redan tidigare, i några trådar, att Tesla skulle få mycket svårt att skala upp produktionslinan till den volymen som de ansåg vara nödvändig, på den korta tid som stod till buds. Nu sitter de i knipan, stålarna rinner ut. De har stora utgifter och små inkomster, inte världens bästa läge. Det är bara att hoppas att de har råd med detta, börjar deras finansiärer bli nervösa kan det gå fort utför. Men det är bara att hålla tummarna för Elon Musk, han verkligen rört om i den konservativa bilbranschen.

#12
2017-11-02 16:47

Tesla är ett övervärderat bilmärke utan möjlighet att hävda sig. Visst man har tagit fram en 2,5 ton tung bil som ser ganska bra ut och eftersom klimatalarmisterna skriker halleluja och bjuder på subventioner och andra fördelar så har man lyckats producera något hundratusental bilar. Detta kommer att sluta med en skräll. Det är inte utan att tankar på Ivar Kreuger kommer upp. Nej herr El on kommer nog snart bli känd som El off.

#13
2017-11-02 19:06

Tesla är ingen direkt kvalitetsprodukt,finns massvis med allvarliga problem.
https://youtu.be/bAWq2HE9wmU

#14
2017-11-02 20:35

Investerare finns det gott om. Får dem bara igång 3:an är saken biff. Elon är en hjälte.

#15
2017-11-02 20:40

Samtidigt har Model X och S sålts i fler ex än nånsin tidigare och man har inget behov av att plocka in mer kapital utan klarar sig på egen kassa. Så det är luuuugnt. Man hinner fortfarande med råge få igång produktionen av Model 3 - ett par år innan nån konkurrens finns i sikte.

#16
2017-11-03 13:14

Oavsett om tesla överlever eller ej vilket jag tror dom gör så är elbilsbollen i rullning. Den största faktorn heter kina och Indien vad vi väljer och tycker i Europa och USA blir mindre och mindre viktigt då 2 miljarder människor finns i dessa länder. Och att dess ledare driver hårt mot reducerade utsläpp

#17
2017-11-03 17:43

En Tesla köper man inte för lyxbilskänslan – då köper man en Mercedes. Man köper den för helt andra, unika kvaliteter.
Duracellkaninen Elon Musk är man med stor optimism, men hittills har han klarat flera saker som andra ansett vara omöjligt. Får de "bara" igång produktionen av 3:an, vilket de rimligen bör kunna innan stålarna tar slut, så är saken biff. Andra tillverkare visar prototyper och snackar om lanseringar om tidigast två år.

#18
2017-11-03 21:18

Men vad är det egentligen som gör Tesla så märkvärdig?
Man har lyckats hyfsat med formgivningen till skillnad från flera andra elbilstillverkare, men i övrigt är det ju bara en väldig mängd ficklampsbatterier och ett par kraftiga elmotorer som skiljer den från de mera jordnära elbilarna som ju faktiskt har mer överkomliga priser.
Bolt/Ampera-e är ju direkta konkurrenter till Model 3 och jag tror att allt fler tillverkare kommer med alternativ som kommer att göra det svårt för Tesla.
Får man inte igång produktionen av 3 väldigt snart, blir man säkert omkörd.

#19
2017-11-04 08:19

Det finns några saker till som gör Tesla unika och det är deras utbyggda superchargernät, uppgradering av bilarna via internet, autonom körning m m. Så jo, nog finns det egenskaper hos Tesla som andra bilar inte har.

#20
2017-11-05 00:09

DI säger att enligt Musk själv befinner sig nu bolaget i helvetets åttonde krets. Kanske är det en slump att i den åttonde kretsen, enligt Dante Alighieris "Den gudomliga komedin", straffas här "De som lurat och bedragit, stulit och splittrat, smickrat och spått, gjort sig skyldiga till ondskefulla, kallblodiga synder associerade till svek ..."

#21
2017-11-05 00:52

Toppar o dalar. Päron o äpplen. Men den som väntar på något gott.. Eller är de så unika eller är det bara uppblåsta bubblor? Om någon frågar mig är svaret enkelt.

#22
2017-11-05 10:02

liebhaber, utbyggt superchargernät är naturligtvis väldigt bra, men inget som alla elbilsägare behöver, inte ens de som kör Tesla, förutom att de laddar utan kostnad (den har de ju redan betalt!), kommer ju inte att gälla Model 3 förstås.
Uppgradering via internet och autonom körning är de inte ensamma om, det kommer allt fler märken med.
Jag skriver det igen, får man inte igång produktionen av 3 väldigt snart, blir det väldigt svårt för Tesla och då kommer det att krävas extraordinära åtgärder.
Har man då inte något alldeles extra, snabbt inkomsbringande, att komma med är det nog tack och adjö!
Men jag hoppas att jag har fel, det brukar jag ha.

#23
2017-11-05 16:52

Saabnisse
Om de inte är något speciellt med Tesla, bara lite batterier och sladdar, så kanske du kan svara på varför dinosaurierna inte levererat elbilar så som marknaden efterfrågat? Det borde ju vara hur enkelt som helst enligt dig...

#24
2017-11-05 18:00

@Axa, "som marknaden efterfrågat"? Elbilen har 1-2% marknadsandel. "Dinosaurierna levererar bevisligen bilar som marknaden vill ha. Teslas målgrupp är försvinnande liten.

#25
2017-11-05 18:18

Swemba
I jämförelse med andra elbilar. Antalet förbeställningar på Tesla visar ju trots alltså det finns ett stort intresse. Dinosaurerna har ju trots resurser långt ifrån skapat intresse för elbilar till skillnad från Elon. Innan första Tesla så var elbilar något obskyrt och ovanligt.

#26
2017-11-05 18:26

Axa, läste du vad jag skrev i #18?
Det Tesla gjort, egentligen, är att de gett etablerade tillverkare en spark i röven och gett dem en anledning att komma med egna lösningar.
Samtidigt har de väckt ett intresse för batteribilar hos både politiker och presumtiva bilköpare.
Men de har faktiskt inte kommit med några direkta nyheter, bara tidsanpassat dem.

För några år sedan tog man ut en hundra år gammal Anderson Electric från ett museum, laddade originalbatterierna (!) och körde ett antal mil!
Tror du att det är möjligt med en Tesla om hundra år?
Det vore kul att få reda på. :-)

#27
2017-11-05 20:41

@Axa, att "Dinosaurierna" skulle satsa mer på något som marknaden inte efterfrågar bara för att de har resurserna är ingen vidare bra strategi och lär inte gillas av vare sig styrelse eller aktieägare. Artikeln vi kommenterar är väl ett ganska tydligt bevis på att Teslas affärsmodell är tämligen usel? Varför skulle någon annan vilja kopiera denna förlustmaskin?

Dessutom så har Nissan sålt betydligt fler elbilar än Tesla.

#28
2017-11-05 21:15

Saabnisse
Det Tesla uppfann var kombinationen snygg design och miljövänlig bil. Ditintills har vi dragits med japanska manga-skapelser. Haha! Nej, det är möjligen så att det inte kommit med några ”nyheter” men å andra sidan är det några andra biltillverkare som gör det? Förutom samma gamla i ny förpackning.

Swemba
Jag är ganska säker på att marknaden suktar efter vettiga elbilar i normal/snygg förpackning. Något dinosaurierna börjar förstå. Och det är ändå Teslas förtjänst.

#29
2017-11-05 21:35

@Axa, marknaden skulle nog också vilja ha en Koenigsegg till priset av en Ford Mondeo. Problemet är att det inte är en bra affärside. Att tillverka elbilar med snygg design, bra räckvidd, hyfsat låga laddtider till ett pris som marknaden är beredd att betala är bevisligen inte heller en bra affärside. Visst har Tesla givit elbilen ett ansikte och höjt dess status, men om produkten är kommersiellt omöjlig så spelar inte det någon roll i långa loppet.

7% tycker att Tesla är det coolaste bilmärket, men hur många köper den?

#30
2017-11-05 22:12

Swemba
Nåja, nu behöver du inte överdriva ang Mondeon.
Får Tesla ordning på produktionen av model 3 så överväger jag starkt en sådan. Problemet med model 3 är produktionen inte efterfrågan...
Hade någon av gammeltillverkarna bemödat sig att med sin produktionsförmåga ta fram något motsvarande så finns det köpare.

#31
2017-11-06 11:27

Tesla är ett svajigt projekt på många sätt.
Snyggt designat iaf.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!