Nästa artikel
Elbilssubventioner rätt för Norge
Nyheter

Elbilssubventioner rätt för Norge

Publicerad 3 december 2014
En studie som granskat de norska elbilssubventionerna visar att satsningen varit ett effektivt sätt att minska utsläppen. Men det är inte säkert att det skulle fungera i Sverige.
Elbilar är kraftigt subventionerade i Norge. Bland annat slipper elbilsköpare registreringsavgiften på cirka 100 000 kronor och momsen på bilköpet, dessutom får man köra elbilen i bussfiler, parkera gratis och slipper trängselavgifter och vägtullar.
 
En rapport från Transportøkonomisk institutt visar nu att satsningen kostat norska staten 2,3 miljarder kronor. Men jämfört med andra satsningar så är det ändå lönsamt. Om pengarna i stället hade investerats i kollektivtrafiken hade det inte fått lika stor effekt på utsläppen enligt rapporten.
 
– Jag är säker på att det inte finns andra metoder inom transportsektorn som minskar koldioxidutsläppen med flera miljoner ton per år och till en så pass låg kostnad, säger forskaren Lasse Fridstrøm på Transportøkonomisk institutt till Sveriges Radio.
 
Men det innebär inte att det skulle fungera lika bra i Sverige, menar VTI-forskaren Jan-Eric Nilsson. Han menar att kraftigt höjda skatter på bensin och diesel vore effektivare här.
 
– Jag tycker att det är en gedigen och intressant rapport som tittar på frågor som inte är möjliga att överföra direkt till svenska förhållanden, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid VTI.
 
Källa: Sveriges Radio

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-03 11:39
PREVIA

Höjning av skatten på bränslet drabbar främst de ute i landet som inte har någon som helst möjlighet att ta sig till jobb eller affär med kollektiva färdmedel som vi är så bortskämda med i städerna. Trotts att vi som bor i tätorten har möjlighet att åka kollektivt tar vi bilen av bekvämlighet i många fall. I delar av USA har man haft möjlighet att åka i egen fil utan att betala någon någon avgift om man åker eldriven bil sedan många år.
http://www.youtube.com/watch?v=4xul-H4HsMw&sns=em
Borde vara en bra användning av Sveriges ökande elöverskott som redan nu räcker till att alla våra bilar kunde vara eldrivna redan idag.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-03 14:01
1storstark

Inför morötterna ett längre tag, innan piskan. Då kan vi som inte har tillgång till kollektivtrafik eller laddstolpar längs vägarna, fortsätta leva under drägliga förhållanden. När elbilarna blir bättre kan kanske även vi lantisar kan köra sådana.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-03 15:48
doktor olle

Antagligen lönar det sig ännu bättre för Sverige än för Norge med tanke på att vi inte har egen olja och därmed kan minska vårt importberoende. Sedan tror jag mer på morot (som i Norge) än piska (föreslagna shockhöjningar på drivmedel)

Artikeln pratar bara om kostnaden för koldioxidutsläpp. Sedan har vi ju sjukvårdskostnader och arbetsbortfallskostnader för hjärt/kärl, cancer astma och andra avgasrelaterade kostnader som kan vara väl så höga. Vissa anser att dessa sjukdomar kan vara på frammarsch i och med dieselns intåg inom personbilar.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-03 16:16
caterpillar950

Ta bort momsen på bilar som inte kan drivas på bensin eller diesel, höj momsen till exvis 30% på bensin och diesel bilar, nuvarande moms på hybrider.
Sänk skatten på bensin och diesel med runt 25 öre.
Då är det bara rika personer som har råd med nya bilar som blir drabbade, alternativt får en billig elbil eller så (exvis 20%rabatt på en tesla).
Dom "fattiga som ändå inte har råd med en ny bil" på landet som är beroende av bilen får en liten lättnad. Samtidigt som det kommer ut mer elbilar på vägarna som så småningom kommer att kunna köpas begagnat.
Att bara höja drivmedelsskatten kommer inte att få biltillverkarna att börja göra fler och vettigare elbilar.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-03 16:32
PREVIA

Inget intresse finns hos våra folkvalda att vi går över till eldrivna bilar då 60 % av bränslets pris är skatt som används i huvudsak till annat än något som har med bilism att göra. Handelsbalansen för Sverige skulle självklart vinna på att vi körde eldrivna bilar men då pengarna vi betalar för skatten minskar så är nog ingen politiker intresserad av någon förändring som gör att man inte längre kan slösa med våra pengar som köp av Nuon, kolkraftverk och kärnkraftverk i Tyskland, tunnel i Hallandsåsen som inte används och Botniabanan som inte används av trafikbolagen.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-03 16:54
caterpillar950

@PREVIA
Äsch! tänkte inte på det.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-03 19:13
doktor olle

@Previa, som Cat950 sa, Tänkte inte på det!
Nu har ju Tyskland som bekant just beslutat sig för att lägga ner kolkraften så höjer vi bensin och dieselskatten med 1000% och förbjuder elbilar så kanske staten får in pengar nog för alla nedskrivningar på kolkraftstillgångarna

#8 • Uppdaterat: 2014-12-03 20:09
PREVIA

Tyskland funderar på mångmiljardstöd till elbilar för att uppnå en miljon elbilar på vägarna 2020 skriver man i Ny Teknik.
Så länge så får vi nöja oss med en film som visar att elbilen kan återfå en del av batteriets energiinehåll när man kör ner för backar.
http://www.youtube.com/watch?v=oIS08-A3H0s&sns=em

#9 • Uppdaterat: 2014-12-05 16:22
S-E S

Bra Jes, helt rätt!
Man kan även tänka sig att ta bort alla miljörelaterade skatter från bilbränslet och låta bilisterna köpa utsläppsrätter i stället. Vissa tror att detta minskar utsläppen!
Kombinationen utsläppsrätter och flera utförsbackar är oslagbar?

#a • Uppdaterat: 2014-12-08 09:06
Mistro

Ja Tyskarna är "duktiga"...1 miljon elbilar på vägarna i Tyskland skall det minsann finnas till år 2020 och då kan man dessutom skryta med att vara bäst i världen! I bästa fall kommer då kanske en bil utav 53 ( om inte vagnparken ökar med en enda bil mellan 2012-2020 ) att vara eldriven. Dessa siffror tycker jag talar för sig själv men ändå skall elbilen motarbetas ifrån alla håll.
Fungerar det i Norge så fungerar det även här...allt annat är bara skitsnack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.