Bild
Nästa artikel

Cupra Ateca först ut från nytt märke

Nyheter

Prestandainriktade Cupra har blivit ett eget bilmärke separerat från Seat. Första bilen är en 300 hästar stark småsuv.

Vi känner igen Ateca från Seat, men under märket Cupra har den vässats till åt det sportigare hållet. En bensindriven tvålitersmotor med turbo och 300 hästkrafter finns under huven. Kraften skickas genom en sjuväxlad automatisk DSG-låda som skräddarsytts för att leverera snabbare, mjukare och mer precisa växlingar.

Bilen är fyrhjulsdriven med systemet 4Drive som skickar kraften till det hjul som behöver det mest för stunden. Maxhastighet är 245 kilometer i timmen och noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 5,4 sekunder. Förbrukning vid blandad körning uppges vara 0,73 liter per mil.

Vad som skiljer Cupra Ateca mot Seat Ateca visuellt är bland annat den omarbetade grillen med Cupra-logga. Cupra Ateca kommer till Sverige i höst. Det finns inga prisuppgifter än.

Diskutera: Vad tycker du om Cupra Ateca?     
 

Kommentarer

#1
2018-03-08 12:38

9,5 till 100? Låter inte helt hundra.

#2
2018-03-08 12:45

Tack för att du såg det Jarl Karlsson, det är så klart fel. 9,5 är siffran 80-120 km/tim. Jag har ändrat i texten.

#3
2018-03-08 13:05

Snygg! Lagom mycket krom för min smak, åtminstone på utsidan.

#4
2018-03-08 13:06

Stor och centralt placerad varvräknare i en bil med enbart (?) automatlåda. Patetiskt...

#5
2018-03-08 13:28

Samma bil. Ny badge. Högre pris. Sim sala bim, ännu en lurad kund.

#6
2018-03-08 13:39

Ähm, jag måste rätta mig själv. Avgasutblåsen blänker för mycket. Kunde gott ha varit i matt koppar.

#7
2018-03-08 13:50

Det var en hemskt dyster interiör. Bra rapp verkar den vara i vart fall.
Pris i Tyskland från 43.000 EUR ~ 440.000 kr

#8
2018-03-08 14:05

Är man ute efter prestandan och vill i övrigt ha en ok SUV så är det prisvärt. Jag tror priset hade blivit detsamma med Seat på grillen.

#9
2018-03-08 14:22

Trevlig bil, dock inte alla som gillar Suvar.

#10
2018-03-08 15:54

MMMmm.... gillar loggan! :) Den ser "elak" ut :D Kanske om några år, när priserna har sjunkit lite!

#11
2018-03-08 17:02

Jovars.
Gissar att displayen går att ställa om så att man slipper en Porsche-fånig varvräknare som huvudobjekt.

#12
2018-03-08 18:40

Ateca ser bra ut och särskilt i färgen Rhodium Grey som går mot grönt och den samma som jag på min Toledo-16 men jag tror inte alls på Cupra som eget märke, det är hybris.
För att vara en Cupra så ser denna bilen väldigt tam ut "inne" fälgar sitter på alla har en variant på samma tema...nej! En Cupra ska vara VULGÄR!!!

#13
2018-03-08 19:51

Tvärnit
Hur menar du att Cupra ska vara vulgär? Märket har ju inte haft några tidigare modeller att referera till...

Vad gäller Seat Cupra tex Leon så har det ju inte varit några jättestora skillnader designmässigt med den vanliga modellen.

#14
2018-03-08 20:11

Axa. Googla SEAT Cupra och du får upp starka kontraster Gönt Rött Orange Gult, rejält sänkta fordon.
En Cupra ska se ut en som en busbil.
Bilen där ovan ser ut som en Dressman kostym....den förnärmar ingen.

#15
2018-03-08 20:46

Tvärnit
Ah, du menar vulgär med färger.
Jag gillar mer att dem tonar ner busfärgerna, och snarare blir bilen en ”sleeper”.
Jag tror säkert man kan välja utstickande vulgära färger om man gillar att synas.
Det är ju en SUV så det skulle ju se knepigt ut om den var sänkt som en ”busbil”.

#16
2018-03-08 21:42

En pojkracer, så omodernt!

#17
2018-03-08 22:05

Juste med prestanda utan att sticka ut.
Vissa vill flasha och hävda sig,men jag gillar sleeperstuket.
Bra gjort.

#18
2018-03-08 22:36

Jisses va trista ni är gubbar!
Seat är spansk ådra, en bastard.
Min SEAT Ateca Cupra är knallröd sänkt till max i med en massiv spoiler i grillen med ett par extraljus i och en Cupra logga i vitt som löper i sidans nederkant och vita fälgar givetvis

#19
2018-03-08 22:46

Celef, en tråkgubbe...?

Tvärnit
Om du trivs med det, kör på det! :-)
*tummen upp*

#20
2018-03-09 07:31

Japp, Cupra modellerna skall vara lite tuffa tycker jag. Men denna modell var snygg också utan lite häftiga färger.
Celef, en tråkgubbe ? Japp :)

#21
2018-03-09 17:12

Jaehh för tusan ingen ser märkes emblemet Cupra i grillen.
Nej. utan på bakluckan på min illröda... Så löper en vit text: Loco

#22
2018-03-12 14:15

Jag tror inte ett dugg på detta, byta namn och pimpa en befintlig modell och vips säljer den som smör i solen...not.
Se bara hur det har gått ( i alla fall i Sverige ) vet ej utomlands för Citroen och DS.

#23
2018-03-12 18:24

Stefan
Det handlar inte om att pimpa...
Cupra har ju funnits som prestandaalternativ till standardmodellerna, precis som motsvarande M-bilarna och RS-bilarna.
Det enda som än så länge skiljer Seat Cupra och Cupra är namnet och emblemet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.