Bild
Nästa artikel

Seat gör Cupra till eget märke

Nyheter

Den sportigare linjen bryts ut till självständigt varumärke och de första Cupra-modellerna visas upp i mars.

Vi har tidigare berättat om Volvo som knoppat av sin trimavdelning Polestar till ett eget varumärke med fokus på sportiga, elektrifierade bilar. Nu gör Seat ett liknande drag när de omvandlar prestandalinjen Cupra till ett eget märke. En ny logotyp har bildats men vi får vänta till bilsalongen Genève i början av mars innan de första bilarna introduceras.  

Diskutera: Vad tycker du om Seats strategi att göra Cupra till eget märke?

Kommentarer

#1
2018-02-01 09:30

Enda anledningen att göra det är väl att slå ihjäl SEAT som märke. Mängden varumärken i koncernen är knappast för liten och att differentiera dem blir allt svårare.

#2
2018-02-01 18:50

Ja det är som att såga av den gren som man själv sitter på.
SEAT= Cupra = SEAT, när jag tänker Seat så ser jag alltid en Cupra framför mig.

#3
2018-02-01 20:06

Seat gör fina bilar men förknippar dom inte med CUPRA så pass att det ska vara värt att knoppa av såvida dom inte har tänkt att vara värst inom VAG..... Eller så har jag missat något. CUPRA, R, RS, GTI, GT, S,.. många koncernkusiner finns det.

#4
2018-02-01 20:30

Tittar man på dagens Cupra så är det en hel del skillnader i teknik jämfört med standard Seat. Bara grunddesignen som är gemensam. Att dem vill knoppa av är nog ett sätt att ha möjlighet till att sätta egen prägel på designen.
Cupra är nog mer poppis i andra delar av EU än här hemma. Iallafall om man kikar på nätet.

Inom VAG så står sig Cupra ganska väl prestandamässigt sett mot motsvarande från tex VW och utifrån prestanda per krona.
Visst kan det vara förvirrande med alla beteckningar...

#5
2018-02-01 22:12

Kanske är lite konservativ men har svårt för när ett märke måste göra ett nytt märke. Känns lite som man överskattar sin egen betydelse.
Detta känns lite som Citroen och deras DS satsning.

#6
2018-02-02 08:46

VAG samma bilar men sju olika märken. Orka.

#7
2018-02-02 09:12

Jarl Karlsson samma troll men sju olika namn. Orka.

#8
2018-02-02 10:33

Har branschen helt tappat konceptet med att finmodellerna ska ge stjärnglans åt det vanliga märket och därmed höja statusen för det? Utan Corvette är Chevrolet historiskt sett mest en tillverkare av skit. Utan Volvonamnet är Polestar mest anonymt. Utan Cupra blir Seat mest en tillverkare av små skruttbilar. Imagemässigt alltså. Man tappar ju hela synergieffekten när man knoppar av märken sådär. Och som påpekats - behöver verkligen VAG ett märke till? Vad härnäst? Ska GTI bli ett eget märke? RS?

#9
2018-02-02 18:52

Roger
Jo, man kan undra vad det blir av Seat efter avknoppningen.
Jag gissar att Cupra har en egen utvecklingsavdelning och som jag skrev tidigare kanske avknoppningen är ett sätt att sätta sin egen prägel på designen. Det kan ju även vara så att de har en ambition att tydliggöra sin riktning mot prestandabilar. Ska iallafall bli spännande se ifall de lyckas och vad det blir för modeller.

#10
2018-02-03 11:43

Om jag inte missminner mig så hade Seat en egen liten sportavdelning för många år sedan där vissa modeller passerade.
Det var inte Cupra modellerna utan t.ex. de som t.ex. fick heta Cupra R (Ibiza MK2) och tror även det fanns någon Leon MK1 som fick suffixet R efter Cupra.
Vet dock inte hur det ser ut idag.
Hoppas inte satsningen blir på bekostnad av Seat's vanliga modeller då dom nu för första gången på många år har vind i seglen och säljer bra, även på svåra marknader som här i Sverige.

#11
2018-02-03 18:24

Reverend Benny.
Jadå du minns rätt och att vi fick in en hel del udda varianter varav att jag ägt en väldigt extra utrustad Toledo med en anstrykning åt Cupra men ändå inte...ett set Bellina Negra fälgar ordnade till det rent visuella dock var motorn mer potent i Cupran.
Det är som med kvinnor att det är det outsagda som är lockande, drömmarna o potentialen...direkt som att sakens natur får sig en egen hylla så blir det trist.
Grejen är den att man ska kunna köpa sig en instegs Ibiza och drömma sig större, det växer sig både mannen och bilen sig större av och även kvinnan.

#12
2018-02-03 19:37

Hahha vad poetiskt ;)

#13
2018-02-04 20:03

@Tvärnit
Du menar boccanegra fälgar eller? Eller så är Bellina Negra någon Seatgrej jag helt missat.
Just Toledo MK2 var en snygg bil, visst, lite trist att det inte var hatchback men det löste ju Leon MK1.
Tycker det är lite synd att Seat glömt bort Toledon lite. Det var ju ändå en av deras första bilar.

#14
2018-02-04 22:02

Nej utan Diewe Bellina Negra, Diewe köps in av Audi/SEAT.
MinToledo var i FR-line utförande i allt utom fälgarna som var standard Audi, smällde på Bellina Negra och upptäcker i veckan efter att SEAT släppte Toledo FR- årsmodell -17 med just dem fälgarna men att SEAT Sverige slutade att ta in Toledo under våren 2016 och att jag kom över en typ FR ur den sista batchen Toledos här i Sverige och i färgen Rhodium Grey, det enda exet i Sverige i denna vackra grågröna färg.
Det var roligare förr, särskilt SEAT tog in lite sådana "esspeciale" neråt i Sverige.
Tror inte alls på dessa avknoppningar ur modermärket.

#15
2018-02-05 13:34

Första generationen Leon Cupra R var en riktigt fin bil. En av ytterst få bilar som är acceptabel i gul färg :P

Efter det så tycker jag tyvärr deras korta höga modeller brustit i designen i grundmodellerna. FR-varianterna har varit helt OK men inte riktigt som Leonen :P Antar att de som Skoda bygger en storlek större bil på plattformen än vad det var tänkt?

#16
2018-02-05 16:02

Är benägen att hålla med dig Roger, det verkar dock som dom hittat tillbaka med nuvarande generation Leon. Däremot så tycker jag att gjorde det lite för enkelt för sig med Toledo när man polerade och tuffade till en Skoda Rapid, det är en bra bil men tycker Toldeon ska upp en klass.
Toledo MK3 var bara något konstigt utseendemässigt, provkörde aldrig den men den modellen kändes väldigt udda.

En modell jag tycker dom ska damma av eller ta inspiration av är Seat Tango, konceptbilen som aldrig blev av. Där är kanske något att skohorna ner en trevlig motor i och kalla för Cupra.

#17
2018-02-05 19:18

Jag tycker personligen att Leon FR i nuvarande generation är trevlig. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.