Bild
Nästa artikel

AC-fel: Het dag försvann svalkan

Nyheter

Luftkonditioneringen på Igor Gromichs Volkswagen Passat havererade under semestern. Självrisken blev över 5 000 kronor.

–  Jag växlade från ettan till tvåan, då kändes det plötsligt som om någon samtidigt tryckte på bromsen. Motorn gick trögt och ryckigt under några sekunder.

Sedan fungerade bilen som vanligt igen. Med en skillnad. Det blev varmt i kupén. AC:n  hade gått sönder.

Igor Gromich berättar om familjens bilsemester utomlands, som blev avsevärt varmare än väntat, i vart fall inne i bilen. Efter bara 4,5 år och 4 500 mil slutade bilens luftkonditionering att fungera vid sämsta möjliga tillfälle.

Familjen Gromich fick en hemresa de sent ska glömma, 100 mil utan AC i den ovanligt heta sommarvärmen. Det första Igor gjorde när familjen kom hem var att lämna in bilen till Volkswagens auktoriserade verkstad.

Igor får besked om att reparationen skulle ta fem dagar. Men det dröjde 14 dagar innan han fick tillbaka bilen.

– Jag kunde inte förstå varför det skulle ta så lång tid. Men de skyllde på att det var semestertid och inte full arbetsstyrka på verkstaden.

Nionde Passaten
Igor behövde verkligen sin bil den andra veckan som den stod på verkstaden. Han påpekade det flera gånger, försökte skynda på ärendet genom att själv ringa till sitt försäkringsbolag och fråga varför de inte godkände skadan och reparationen.


”Det har vi gjort” fick han till svar, ”och det har vi meddelat din verkstad”.

Men Igors Volkswagen Passat stod ändå kvar på verkstaden i Helsingborg och hans ständiga påtryckningar resulterade mest i vad han uppfattade som bortförklaringar. Men han fick också höra att hans bil var den nionde Passaten som lämnats in för AC-fel på samma verkstad under juni och juli.

Igor tvingades till slut hyra bil under en vecka, till en kostnad som han fick stå för själv.

Kännbar nota
Reparationen skulle gå på maskinskadeförsäkringen. Men notan blev ändå kännbar. Kostnaden hamnade på över 15 000 kronor och Igor fick betala självrisken som var 30 procent.

– Jag betalade 5 872 kronor!

Men tyckte du inte att det blev dyrt?
– Jo, men det var bättre än 15 000, svarar Igor uppgivet.

Diskutera: Vad tycker du om fallet med Igor Gromichs bil?

Kommentarer

#1
Benny H
2010-11-11 08:06

Är det sämre kvalitet på AC nuförtiden? Verkar vara ett vanligt problem som drabbar alla märken. Finns det många underleverantörer av AC och vilken leverantör är sämst. Det vore väl något som ViBilägare borde rota i. Hade en Audi A4 (96) på 90-talet som jag sålde till en kompis. Han har den fortfarande och den har gått nu gått 27.000 mil och aldrig haft problem med AC. Är detta ett undagsfall? Känner till tre fall av nyare bilar bland bekanta där AC pajat en Mercedes, en Saab och en Volvo. Någon som vet mer?

#2
SiggeN
2010-11-11 09:43

VW har non-stop garanti på bilar som är servade enligt plan på märkesverkstad. Hur är denna bil servad och skött?

#3
simon_d
2010-11-11 09:50

En AC måste användas regelbundet. Kopplar man ur den på vintern så torkar packningar etc och till slut upphör den att fungera. Det här har varit ett problem typiskt i Sverige med våra långa perioder då kylning inte behövs. Som all mekanik mår de bäst av att motioneras regelbundet

#4
2010-11-11 10:09

VW... Köp en Toyota nästa gång.

#5
SiggeN
2010-11-11 10:20

Nu slutar jag kommentar tills ViB tar tag i dumheterna bland kommentarerna.

#6
simon_d
2010-11-11 10:22

Hoppas att moderatorerna kollar upp Jarl S, annars är risken att Vi Bilägares forum uppfattas som ett ställe för pajkastning och sandlåderetorik

#7
Raymond K
2010-11-11 11:49

Jarl är något tjatig milt sagt

#8
2010-11-11 13:37

Nåja, visst kan Jarl uppfattas som tjatig. Men är detta verkligen skäl nog för att bli avstängd. Alla har enligt min mening rätt till en åsikt. Tycker VIB gör ett bra jobb. Då en person för ett tag sedan gick över gränsen och hotade med hembesök m.m tog VIB tag i problemet på ett fördömligt sätt. VIB raderade kommentarerna och tillrättavisade vederbörande. Dock är Jarls kommentarer helt harmlösa och ibland slår han huvudet på spiken med sin satir och underfundigheter, vilket kanske retar en del.

#9
2010-11-11 13:49

Ja pajkastningen i trådarna börjar bil väldigt jobbig.
När nått som tidigare var ett lyxigt dyrt tillbehör ska vara standard görs det givetvis så billigt som möjligt, och kavliten blir där efter.
ACn funkar bra i min 16 år gamla bil där vägmätaren står på 37.658 mil just nu.

#10
Wiklund
2010-11-11 13:53

Benny H. Håller helt med dig. Har haft Audi-bilar från 80-talet och på dessa modeller fungerade AC´n bilens livslängd, men på de senare bilarna har det varit problem efter 10-12000 mil. Att en AC är trasig efter 4500 mil är ju helt horribelt. Vi behöver en Konsumentförening för bilägare som inte drar sig för att stämma bilåterförsäljarna och som orkar samla in olika fall, annars är jag rädd för att det kommer att bli med bilarna som med datorerna, de håller garantitiden ut sedan har ingen något ansvar längre. Det blir så här när "produktutvecklingen" styrs av ekonomer.. Allt snålas in, sämre materialval, billigare lösningar hela tiden allt eftersom sopbegen växer. En tragisk utveckling.

#11
simon_d
2010-11-11 14:02

Tekniken måste bli billigare hela tiden - detta är något som alla biltilverkare spenderar stora utvecklingsresurser på. Om man jämför hur mycket teknik som finns i "svenssonbil" idag jämfört med en motsvarande bil för 20 år sedan säger det sig själv att kostnader måske skäras. Mycket utrustning man får som standard idag var dyr extrautrustning i toppmodeller förr i tiden. Så en kostnad på 5000kr för att laga ACn får man nog acceptera. Den stora ekonomiska smällen är istället när folk köper dyra nya bilar - de faller ju som stenar i värde bara man kör ut ur bilhallen första gången.

#12
2010-11-11 14:12

Rikard.

Får jag gissa att den är en japansk bil och heter Mitsubishi Sigma!? Jag hade en Toyota Mark II av 1984års modell tills för några år sedan. Bilen var intagen från Japan av min före detta chef som flyttgods 1991. På den fungerade ACCn perfekt efter så många år. Förövrigt har jag inte haft några problem med AC anläggningar på bilar förutom en Audi 100 som läckte.

Japaner överlag har bra ACC anläggningar med få fel. Kolla med försäkringsbolagen.

Gösta L.

Du borde nog sansa dig med det du skriver själv och anklagar folk för än det ena än det andra. Och påstår saker som aldrig hänt!

#13
2010-11-11 15:47

Fel Shogun, den är Austaliensk !!! Men det är väl ett land där man ställer lite större krav på att ACn ska hålla.

#14
2010-11-11 17:09

Rikard.

Jaha, det är kombi modellen eller?

#16
Aldrig mer AUDI
2010-11-11 18:51

De tycks finnas hur myket fel som helst när det gäller VAG bilar
Så dit åker man aldrig mera.

#17
2010-11-11 19:20

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#18
2010-11-11 19:56

Är det detta som är sandlådan?

#19
Raymond K
2010-11-13 13:35

En del kommentarer är kanske lite väl mycket, men man måste väl kunna skämta litet med?

#20
Herbie no 53
2010-11-13 20:47

Hur många artiklar finns det om WV's AC?

#21
Herbie no 53
2010-11-13 20:48

VW, inte WV :o)

#22
Anonymous
2010-11-14 14:17

Köper man en VAG(vw, audi, skoda) så är man väl medveten om den bristande kvaliten och borde inte förvånas av detta

#23
Raymond K
2010-11-14 17:18

Bristande kvalitet finns nog hos alla bilmärken, vem minns inte Volvos dåliga framvagnsstag som slets ut på 2000 mil och hjulen lossnade eller Audis rusande bilar. Det var dålig materialkvalitet, så VW är inte ensamma. Detta är förstås ingen förmildrande omständighet utan alla bilmärken borde snarast rätta till alla bristande kvaliteer.

#24
dimon25
2010-12-01 20:40

привет с Украины)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.