Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag har en Honor 8. Nackdelen är att den har skört glas utanför ramen. Det är första telefonen jag fått skador på skärmen på utan att tappa den i golvet.

Uppdaterat: 2017-12-17 21:52

Honor 8 var en mobil jag övervägde innan det blev S7. En säljare rekommenderade den som prisvärd och jag läste flera tester där den fick bra omdömen. Honor 8 har också en bra kamera, t.ex. Men till sist trivdes jag bättre med Samsungs layout, som för mig kändes mer användarvänlig och valde därför den. Men sånt är ju högst personligt hur man upplever. Tråkigt om Honor 8 lätt får skador på skärmen...

Uppdaterat: 2017-12-17 22:03

Det låter ju inte bra. Jag har hitils klarat mig från trasiga skärmar. Inte ens när jag blev förbannad en gång och sickade iväg min Nokia N8 in i en dörrkarm så hela telefonen böjde sig, sprack skärmen.

Uppdaterat: 2017-12-17 22:11
Rikard skrev:

Vad tror vi om de nyare märkena ??
Jag fick för husfridens skull, åka till ett shoppingcenter igår, och gled in på en Telia butik för att kolla på telefoner.
Priserna på iPhone och Samsung är ju sjuka, SEs telefoner med kantiga hörn ser ut att tillhöra gårdagen och går helt bort enligt mig.
Nokia 8 fanns förvånande nog till visning, men ställd i demoläge, så det gick inte att prova den.
Fastnade ist för en Honor, mins ej siffra, men den var några tusenlappar billigare än Sam/iP med motsvarande prestanda.
Tror ni det är att kasta pengarna i sjön om man köper en sån ?? Jag brukar ha telefonerna i 4 år.

Finns många av dessa "alternativa" märken som är minst lika bra - Nokia, Oneplus, Huawei, Motorola som är prisvärda i jämförelse. Pengarna i sjön är det verkligen inte!

Jämför och se: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3542788&view=c

Uppdaterat: 2017-12-17 22:23
Power to the people

@Rikard
Ska du ha telefonen i fyra år så rekommenderar jag att du köper någon av de dyrare märkena eller väljer en iPhone.
IPhone är en av få lurar där du kommer få säkerhetsuppgraderingar bortom 3 års gränsen.
De dyrare samsung märkena brukar ha hyfsad support, men glöm inte bort vad deras inkomstkälla är, det är att sälja nya telefoner.
Med iPhone är det hyfsat billigt att byta batteri om det skulle börja ge sig efter 3år.

Sen vet jag inte om 6000 för en telefon man planerar att ha i 4 år är speciellt mkt pengar, sett till hur mkt man använder en telefon idag och jämfört med hur ofta jag själv bytte telefon innan mina smartphones så är det nästan billigt.

Uppdaterat: 2017-12-17 23:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Spanade lite på Telia om man skulle köpa en telefon med abb, men det blev bara dyrt om jag ska ha lite surfmängd. Har 12 gb ink Spotify premium för 399:- idag.

En S7a verkar man kunna köpa för 3.700 kontant i butik, det är en lagom summa tycker jag.

Har läst lite om nya Nokia, den fick inget vidare betyg " ser använd ut efter bara några veckor" Som jämförelse ser min förra 920 knappt använd ut, trots att jag hade den i 4 år. På 650an som jag har nu sen ett år finns inte en prick.

Jag ska plöja vidare och läsa om allt annat.

En annan fundering. Hur fungerar överförningen om man skaffar nått annat än WP ?? One Drive fungerar klockrent tycker jag, men det beror väl på att datorn och telefonen pratar samma språk.

Vad måste man göra/ ha på datorn för att en telefon med Android ska prata med den ??

Uppdaterat: 2017-12-17 23:16

OneDrive når du via app från iOS eller Android utan problem. Det är bara att ladda ner och logga in.
S7 är en trevlig telefon, riktigt trevlig. Men då du planerar att ha telefonen ett tag och s7 är fjolårets modell så hade jag läst på hur länge samsung planerar att ha support på den.
Inte fel att kolla vad ett batteribyte kostar heller.
För Apples varianter kostar ett byte under tusenlappen hos Apple.

Om du inte måste ha Telia så hade jag kollat Tele2 eller Comviq, är det surf du behöver har dom bra deals, tror comviq kör en vettig samsung deal just nu.
Men glöm inte att kolla support, dvs programuppdateringar rörande den luren du funderar på att köpa.

Uppdaterat: 2017-12-17 23:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag läser och hör vad du säger Benny, du verkar klok i det här ämnet.
Har iP i jobbet, och ska tydligen få en ny snart, batterierna börjar ge upp på våra 5S.
Jag gillar den inte, eller rättare sagt, jag är van med nått annat, och har kanske inte riktigt satt mig in i hur det funkar, lathet kanske.

4 år var kanske en utopi från mig, får skylla på Nokia som gjorde telefoner som höll, men idag är väl som du säger inte det som är problemet, utan mjukvaran som når bäst före fortare än kvickt.

Uppdaterat: 2017-12-17 23:34

Det är absolut ingen utopi, tvärtom. Och när nu vissa av tillverkarna själva erbjuder batteribyte till bra priser så är det definitivt möjligt.
När det gäller gränssnitt så brukar det vara en mängd olika anledningar varför man inte blir kompis med gränssnittet. Visst, lathet, bekvämlighet, vana, osv kan ju vara några. Ger du det en chans så kommer du kanske gilla iOS, men samtidigt så är de ju en smaksak.
Det är ju bara att titta på våra datorer, vissa hatar MacOS och vissa Windows, själv kör jag båda och båda systemen har saker jag kan irritera ihjäl mig på, men har även saker jag gillar.

Jag har historiskt inte varit någon fan av Samsung, men på senare år, s7 och framåt så verkar dom ha slutat att lusa ner nallarna med bloatware, och det som finns ska enligt uppgift gå att ta bort om man vill.
Hittar du en s7 för en vettig peng och är kompis med Samsungs gränssnitt så varför inte.
Många banker stödjer ju även Samsung Pay numera, en kul bonus om man gillar det.

Sen ska man inte glömma av att Android är Googles bäbis(delvis). Och Google lever ju på att sälja info om dig till 3e part. Men använder du många av googles tjänster idag och har konton hos Google så är du redan där, då är det sannolikt inte ett problem.

Uppdaterat: 2017-12-17 23:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag håller mig än så länge till Telia, erfarenheten är att dom har bäst täckning.
Även om det sägs att operatörerna använder varandras nät, så är det nått som inte stämmer. Det händer ofta att folk runt mig saknar mottagning/uppkoppling på andra abb, tvärs om är mycket ovanligt.
Jag har ingen fast lina in där jag bor, jag ser Telias mast på ön på andra sidan sjön. Telenor/Tele 2 delar mast och den ligger geografiskt närmare, men bakom en kulle som verkar skärma effektivt.
Jag har full mottagning och 4G på min egen telefon, kan kolla tv/film på datorn via telefonen.
Vi hade Telenor på jobbtelefonen tills för 2 månader sen, då visade den 1 prick i motagning och 3G.
Innan Telenor hade vi Tele 2 på jobbtelefonerna, det var bättre än Telenor, men inte i klass med Telia.

Uppdaterat: 2017-12-18 00:10

Har lite erfarenhet av sambon och hennes Samsung, och som du säger, segt som sirap efter ett tag.

Synd att den gyllene medelvägen WP snart är död.

Uppdaterat: 2017-12-18 00:15

Android: Du behöver inte göra något speciellt (om du inte har äppledator för då vet jag inte). I med sladden i datorn och den dyker upp som en mediaenhet eller USB-minne (beroende på windows-version).
Sedan tycker jag personligen det är sjukt smidigt med googlekopplingen. Ser man till att allt, kontakter med mera, är synkat med google så, den dagen man byter till ny android så bara loggar man in i den och vips finns alla kontakter, alla wlan inklusive lösenorden, alla appar man hade, många inställningar för appar (inte alla - det hänger på hur den som gjort appen hanterar det) och så vidare.

Samsung och uppdateringar: En grundregel som verkar stämma rätt bra, särskilt på de lite 'finare' modellerna är att man får två nya större androidversionen (har den 7 så får den med stor sannolikhet 8 och sedan 9), samt en drös säkerhetsuppdateringar. Sedan så är det ju som med all teknik - det segar ner sig med tiden. Främst för att allt tar så mycket mer kraft. Microsoft Office fick plats på några disketter och klarade sig med 640 kb minne på en PC en gång i tiden. I dag har jag tappat räkningen på hur många GB! en installation ligger på, och du vill säkert ha minst 4 GB RAM för att det skall kännas användbart...
Tänk om företag kunde optimera sin programvara?

Uppdaterat: 2017-12-18 09:24
Rikard skrev:

Har lite erfarenhet av sambon och hennes Samsung, och som du säger, segt som sirap efter ett tag.
Synd att den gyllene medelvägen WP snart är död.

Testa att rensa cachen (stäng av - håll nere volym upp och hemknappen samt sedan även strömknappen - släpp när du ser logga eller motsvarande - välj i menyn att rensa cachepartitionen - starta om). Det kan göra skillnad. Sedan också att göra factory reset (från samma meny som ovan). Har du googlekonto och ser till att synk med det fungerar (under inställningar i telefonen) så är det ganska smidigt trots allt. Det som inte följer med är hur ikonerna är sorterade på skärmen samt att vissa appars inställningar försvinner. Allt annat synkar så fint varje gång jag gjort det på olika androider.

Uppdaterat: 2017-12-18 09:27

Jag kan hålla med om att det är trist att WP kanske försvinner som vi känner det nu, men jag hoppas ändå att MS släpper ur sig något i nästa år så det fortsatt finns ett tredje alternativt. Det ryktas ju om ett "nytt" WP som delar kodbas med Windows 10.

Hoppas även att myndigheter och/eller andra organ försöker tvinga Google och Apple att dela fler funktioner. Att varje tillverkare ska ha ett eget "pay"system, meddelande system, ljudsystem, smartwatchintegration är inte hållbart i längden och hämmar konkurrensen

Uppdaterat: 2017-12-18 11:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Jag kan hålla med om att det är trist att WP kanske försvinner som vi känner det nu, men jag hoppas ändå att MS släpper ur sig något i nästa år så det fortsatt finns ett tredje alternativt. Det ryktas ju om ett "nytt" WP som delar kodbas med Windows 10.
Hoppas även att myndigheter och/eller andra organ försöker tvinga Google och Apple att dela fler funktioner. Att varje tillverkare ska ha ett eget "pay"system, meddelande system, ljudsystem, smartwatchintegration är inte hållbart i längden och hämmar konkurrensen

Där tror jag generellt sett att Apple är den stora boven.
Det mesta tenderar att fungera med en android, till skillnad mot en iPhone.

Uppdaterat: 2017-12-18 11:43

Vad jag vet fungerar inte Samsung Pay på iPhones eller Apple Pay på Samsungs telefoner.
Men visst, att få Airplay och fungera bra från en Android är inte helt enkelt utan att sätta säkerhetssystem ur funktion, det beror ju på att Apple inte släpper in andra system.

Problemet att dom inte fungerar med varandra idag handlar nog mkt om hur bolagen ser på säkerhet, tankar rörande integritet och funktion. Tror dock att om det ställs lite mer krav så tvingas dom två tillverkarna av OS närma sig varandra och komma på lösningar.

@Rickard.
Om det är som Xanthopeteryx säger rörande OS release och Android så bör du nog överväga en Samsung S8 eller liknande om du tänker använda telefonen i 3 år eller längre. En S7 släpptes med Android 6, och nu har Android 8 släppts.
Annars är nog ditt enda alternativ idag iPhone, där har du uppdateringar bortom 4 år om du köper en hyffsat ny modell (iPhone 7 eller senare.

Uppdaterat: 2017-12-18 12:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Vad jag vet fungerar inte Samsung Pay på iPhones eller Apple Pay på Samsungs telefoner.
Men visst, att få Airplay och fungera bra från en Android är inte helt enkelt utan att sätta säkerhetssystem ur funktion, det beror ju på att Apple inte släpper in andra system.
Problemet att dom inte fungerar med varandra idag handlar nog mkt om hur bolagen ser på säkerhet, tankar rörande integritet och funktion. Tror dock att om det ställs lite mer krav så tvingas dom två tillverkarna av OS närma sig varandra och komma på lösningar.
@Rickard.
Om det är som Xanthopeteryx säger rörande OS release och Android så bör du nog överväga en Samsung S8 eller liknande om du tänker använda telefonen i 3 år eller längre. En S7 släpptes med Android 6, och nu har Android 8 släppts.
Annars är nog ditt enda alternativ idag iPhone, där har du uppdateringar bortom 4 år om du köper en hyffsat ny modell (iPhone 7 eller senare.

Man kan ju rent krasst se det som att köp en S7 för 4 lusentappar. Den lever säkert gott i allafall ett par år till. Kom den med 6 så får det antagligen 8 också, och så några säkerhetsuppdateringar på det.
Och om den går i backen eller spontanhavererar om ett par år så är det trots allt inte 10 lappar som rykt utan 'bara 4'. Sedan ksnek det är dags för en ny (då saker ju inte tenderar att hålla så länge i dag känns det som), och då har du kanske läge på en 'gammal' modell S9 eller så, för 1/3 av priset på senaste.
Jag skulle utan tveksan köra på sjuan i detta läge om man inte har andra större krav och ekonomin är en viktig bit. Man sparar ju 6-7 mot att ta senaste flaggskeppet och S7 är INTE dålig. Redigt kompetent telefon vågar jag säga. S7 fick 80 poäng, av 100, i Råd och Rön. iPhone 8 får 80 poäng och S8 får 81 poäng...

Sedan är det ju verkligen läge nu att hålla utkik på kampanjer. Såg av en slump nu när jag skrev detta och kollade Råd och Rön-testerna att till exempel CDOn har S8 för drygt 6,5.
http://cdon.se/hemelektronik/samsung-galaxy-s8-rosa-p41736298?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=Samsung+Galaxy+S8+Rosa&utm_content=41736298&utm_campaign=pricerunner_Cell+-+Cellphones
Behöver du, eller känner att det är bra, nytt abonemang så kan man också hitta en del klipp ibland.
Mellandagarna brukar ju vara en bra sak också, och den rean startar väl typ i morgon......

Uppdaterat: 2017-12-18 13:11

Fråga. Jag har ju bara en 5S och vet inte hur nyare iPhone funkar.
Som ni kanske listat ut är jag inte vassaste kniven i lådan på att skriva, är nära nog ordblind analfabet.
Så frågan är om det finns, eller är påväg nån skrivhjälp, typ det som finns på Samsung, Lumia mfl.

Uppdaterat: 2017-12-18 13:45

Har som sagt en Samsung Galaxy S7 som jag köpte av Comviq för ett drygt halvår sen på ett "Månadens erbjudande". Telefonen kostar 120 kr/mån under 24 månader - alltså 2880 kr vilket jag tycker är ett väldigt bra pris för en mycket kompetent telefon. Och det var i maj/juni vill jag minnas och då hade ju S8:an trots allt inte funnits på marknaden så speciellt länge. Lägg till detta ett abonnemang med fria samtal, fria SMS och i grunden 4 GB/mån - vilket i praktiken har varit 8 GB/mån fr o m juli -17 och just nu fram till påsk nästa år - som jag betalar 145 kr/mån för så ligger totalen på 265 kr/mån under 24 månader. Visserligen "pensionärs-pris" men rätt OK tycker jag...:) Så är man på jakt efter en lur och inte så knuten till en viss operatör så finns det anledning att hålla koll på erbjudanden ifrån dessa. Jag körde redan tidigare Comviq så för mig blev det ingen skillnad i det avseendet.

Uppdaterat: 2017-12-18 13:51

@Rikard
Jag antar att du uppdaterat din iPhone 5S på jobbet och såsom den fungerar fungerar även den senaste varianten iPhone8.
Det är väl lite det som är grejjen, det ser likadant ut och fungerar på samma sätt (iPhone 10/X undantagen då den saknar fysisk hemknapp) så att man alltid känner igen sig. Tråkigt men tryggt kanske man skulle kunna säga.
Skillnaderna ligger mer i HW med skärm, kamera, CPU osv.

Just tester på mobiltelefoner är rätt svårt att luta sig emot då det om möjligt är ännu mer individuellt än biltester och många gånger så missar tidningarna just vitala saker.
Vissa tekniktidningar fokuserar på hur många cores, mhz, minne osv en telefon har och missar helt andra aspekter precis som råd och rön gör en del missar med sina tester.
Att en iPhone 8 springer cirklar runt en Samsung S8 rent CPU mässigt med högre prestanda siffor spelar ju mindre roll, däremot så kanske det är viktigt för någon som spelar mkt på telefonen eller redigerar film.

Är det så att du inte blir/är kompis med iOS och dess gränssnitt och gillar Samsungs så är valet lätt.
Gör dock inte misstaget att tro att alla Androidnallar är likadana, det skiljer stort i gränssnitt, så testa dig fram.

Klura lite på vilka saker du har hemma också och kanske planerar att köpa. Kör du eller tänker köpa någon mediamaskin eller smartklocka så kanske det påverkar valet på telefon.

Uppdaterat: 2017-12-18 14:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min tjänstetelefon är en iPhone 7 och efter att man stängt av autocorrect och installerat SwiftKey går den att använda. Som standard var tydligen tanken att man ska knappa in bokstav för bokstav vilket inte är så smart.

Hur de tänker angående inställningar av appar begriper jag inte för det känns bakvänt när justeringarna inte görs i apparna utan i inställningar. Antar att det är en vanesak.

Uppdaterat: 2017-12-18 15:17

Apropå appar har jag tankat ned TureCaller i iPhonen, men får det inte att funka, nån som har nått tips.

På mina egna telefoner har det funkat per automatik, så jag vet inte riktig vad jag ska göra.

Uppdaterat: 2017-12-18 16:56

Vilken iOS version har du?
https://support.apple.com/sv-se/HT201685

Uppdaterat: 2017-12-18 17:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

10.3.3
11 ligger o väntar, men jag har inte besökt nån med fast uppkoppling på länge, men ska fixa det på julafton.

Uppdaterat: 2017-12-18 18:23
Rikard skrev:

10.3.3
11 ligger o väntar, men jag har inte besökt nån med fast uppkoppling på länge, men ska fixa det på julafton.

Där är ju en klar fördel med androidtelefonerna: Jag kan uppdatera med mobilnätet om jag känner för det. Det är inställningsbart om man vill ha bara via wlan eller både wlan och mobilt.

Uppdaterat: 2017-12-18 18:43

Å andra sidan skall man väl i ärlighetens namn säga att de flesta Android-mobiler som säljs, frånsett de absoluta toppmodellerna, sällan får speciellt mycket uppdateringar - i alla fall inte med nya versioner av Android. Så där är ju helt klart Apple bättre.

Uppdaterat: 2017-12-18 19:20

Pi - Det var intressant och något jag inte kände till.

Uppdaterat: 2017-12-18 19:55

@Rutger Jönåker.
Du är inte ensam om att missa det och det är bra att Pi belyser det så att köpare av en telefon kollar upp hur länge en tillverkare planerar att supportera en modell.
Många gånger så går ju telefoner i arv, vet inte hur många gånger man sett barn eller partner fått ärva mobiler. Då är det bra att veta om mobilen får säkerhetsuppdateringar.

Dyrare mobiler = mer vinst för tillverkaren och därmer mer pengar att leverera uppdateringar.

Sen så tjänar ju Apple pengar på andra saker än att bara sälja hårdvara, det är därför vi ser många gamla iPhones fortfarande användas, Apple tjänar fortfarande pengar på dom.

Uppdaterat: 2017-12-18 20:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - Var hittar man info om det?

Uppdaterat: 2017-12-18 20:51

Det är en relevant fråga Rutger och jag har inget svar - eftersom jag tror att väldigt många tillverkare inte vill lova nåt överhuvudtaget i det avseendet.

Uppdaterat: 2017-12-18 20:53

Pi - Exakt min tanke. Utan att ha kollat tror jag knappast det står på deras hemsida under resp mobil...

Uppdaterat: 2017-12-18 21:04

Det är väl i stort sett bara de mobiler som säljs under Googles egna märken som det är lite fart på uppdateringarna på - t ex så är ju Samsung definitivt inte speciellt snabba.

Uppdaterat: 2017-12-18 21:35

Problemet med Android är i huvudsak två saker när det gäller uppdateringar enligt mig.
1. Hur länge levererar en tillverkare uppdateringar till sina modeller.
2. Tiden det tar att släppa uppdateringar, speciellt kritiska fixar.

Som du antyder Rutger så är det svårt att hitta tydligt hur leverantörer av Androidlurar kommer leverera support på dom.
Toppmodellerna verkar få bäst och längst support, vilket är logiskt efter som man delvis betalat för det.
Googles egna lurar verkar få säkerhetsfixar/uppdateringar snabbast.

Annars så känns det nästan säkrast att kolla historiken, hur länge har tillverkarna släppt uppdateringar historiskt sett.

Jag hoppas att Samsung och övriga Androidlurstillverkare börjar ta betalt för uppdateringarna, det lär nog snabba upp och förlänga support.

Google själva verkar ha lite bra tankar framåt för hur uppdateringar ska levereras och gå till, dom kommer eventuellt själva leverera dom direkt till lurar oberoende tillverkare.
https://www.google.se/amp/s/arstechnica.com/gadgets/2017/05/op-ed-google-should-take-full-control-of-androids-security-updates/%3famp=1

Uppdaterat: 2017-12-18 22:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Klämde på lite mer nallar nyss.
Elgiganten Kungens Kurva. Ett larm tjuter oavbrutet i en telefonmonter. En säljare kommer fram och undrar om han kan hjälpa till. Ja, stäng av larmet i montern så jag orkar vara kvar här. Den frågande blicken jag fick tillbaka tydde på att han inte hörde larmet eller var hörselskadad. Han hoppade på en annan kund istället.
De minuterna jag orkade vara kvar, klämde jag på Motorola, tror den hette 5Gs. Lagom stor, skön att hålla i, vettig prestanda enligt infolappen, måttligt pris. Android 7.1.
S7 har tydligen 6.0. Bara S9 verkar ha senaste Android.

Om Motorola är nått att ha idag vet jag inte, min Microtac funkade fint 1993.

Uppdaterat: 2017-12-19 14:52

@Rikard
Säkert ingen dålig telefon, men tror inte din Microtac fungerar som referens.
Motorola såldes för några år sedan till Google som sedan sålde det vidare till Lenovo (som gör telefoner och datorer).
Samsung S7 går att uppgradera precis som att iPhone går att uppgradera, det vi skrev ovan rör mkt om just uppdateringar.
Att en Motorola har en nyare version på OS från start är ingen garanti att den kommer gå att uppgradera längre fram.

Däremot så kanske Googles egna telefon Pixel är något för dig, där får du garanterat uppdateringar snabbast och den är garanterat fri från knasiga 3;e partsprogram. Samtidigt så kan upplevelsen i gränssnittet kännas spartansk (om man ska gå på vad vissa av testerna beskriver).

Om du planerar att ha luren ett tag så varför inte köpa någon lite vassare variant som Samsung S8? Alt leta på en bra deal på en S7?
Och vad är det som du uppskattar med en lur? Format, bra skärm, bra kamera osv. Topp tre på priolistan, vilka är dom?

Uppdaterat: 2017-12-19 16:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://new.webhallen.com/se/product/279921-Google-Pixel-128GB-Svart

Nu när Pixel 2 har släppts så är det vettigt pris på "ettan".

Uppdaterat: 2017-12-19 16:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vill minnas att min S7:a hade Android 7 vid leveransen för ett drygt halvår sen. Om inte så dök den versionen upp direkt efter att man konfigurerat telefonen så jag har aldrig kört Android 6 på min S7:a.

Uppdaterat: 2017-12-19 16:45

@Rikard:

Jag har en Motorola Moto Z Play, (gen 1), och har bara positivt att säga om den. Har haft den nu ganska exakt ett år och än då länge noll "issues". Fenomenal batteritid och i övrigt jättebra prestanda trots en på pappret medioker processor. Får Android 8 snart vilket blir sista programuppdateringen men det duger för mig då en mobil ofta börjar sagga ordentligt efter typ två år så då blir det nog en ny. Moto 5gs är mer än tillräckligt om man nu inte spelar de tyngsta spelen eller kräver extrem kvalitet på kameran. Prisvärd så den rekommenderas istället för nån lur för tiotusen som de värsta numera kostar vilket är helt galet egentligen.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Reverend Benny skrev:

https://new.webhallen.com/se/product/279921-Google-Pixel-128GB-Svart
Nu när Pixel 2 har släppts så är det vettigt pris på "ettan".

Ja den där verkade inte så tokig, 128 GB lagring med den prislappen är väl bra ??

Det är alltså inte Google/Android som stoppar i en massa 3e parts program, utan telefontillverkarna ??

Uppdaterat: 2017-12-19 17:17

Spot on Rikard, när det gäller Android så måste ju telefontillverkarna få in pengar någonstans, en del kommer från att preppa telefonerna med diverse tredjepartsprogram och då få pengar för det. Lite som med billiga datorer som kommer nerlusade med program (crapware eller bloatware)för att täcka upp för att datorn är billig, en sorts subventionering.
Problemet var förr att många av dessa tredjepartsprogram inte gick att avinstallera (som på en pc), detta har dock blivit bättre på senare versioner av Android.

Uppdaterat: 2017-12-19 17:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Galaxy S7 kommer med största sannolikhet få Android 8.0 (även kallat O eller Oreo). Det blir då den andra OS-uppdatering för S7 vilket är normalt för Samsung.

Nexus eller Pixel är mycket bra alternativ om man vill ha en så "ren" telefon som möjligt.

Uppdaterat: 2017-12-19 19:00
Power to the people

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-16 12:32

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-16 12:33

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-16 12:34

Telefonutbudet på andra håll, i detta fall Madeira, är betydligt större än i Sverige.
Här är några exempel.
Storsäljarna här var lika dyra el dyrare.

Bilderna hamnade på nästa sida.

Uppdaterat: 2018-01-16 12:36

Jag kastar in en räv bland hermelinerna här. Fick ett infall och köpte en telefon direkt från Kina, en "Bluboo Edge", mest för att prova om det verkligen gick att få en vettig telefon för runt tusenlappen.

Känns ju jobbigt att ha en lur för 6-8.000 som man ständigt är rädd att skada.
Min telefon är ständigt med, i garaget, i skogen, när jag bygger, ja, överallt. Då gör det inget om man skulle skada en billig lur. Fast, både skal och displayskydd medföljer, har varit behövligt...

Jag har haft den drygt ett år nu, och har egentligen inget mot den. Den ger väldigt mycket för pengarna, och har det mesta som de stora drakarna erbjuder. Kanske inte så konstigt, då de köper grejor från samma underleverantörer.
Visst finns det lurar som är bättre, men då får man istället betala duktigt.
Och ja: den har svenska menyer, ingen skillnad där heller.
Dessutom är den snygg med sin rundade skärm, har fingerprint och annat som andra har.

Jag antar att det inte är OK att länka till firman jag köpt den på, men om någon blir nyfiken, så löser vi det. :-)

Bild borttagen.

Tar hyfsade bilder: (Taget från Långe Jan på Ölands södra udde)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-16 12:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst kan man köpa billig elektronik generellt, men som jag skrivit ett antal gånger tidigare får man fundera på varför saker är billigt.
Idag så har vi väldigt mycket information om oss själva och andra på våra telefoner och nu är det viktigare än någonsin att vara lite eftertänksam om hur den informationen hanteras.
Samma gäller uppdateringar, det går inte nog att belysa hur viktigt det är att faktiskt ha en uppdaterad enhet och välja en enhet från en seriös leverantör. Seriösa leverantörer vågar heller inte riskera ryktet och lägga med en massa bloatware som kan klassas som säkerhetsrisker eller som stjäl information.

Uppdaterat: 2018-01-16 13:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Visst kan man köpa billig elektronik generellt, men som jag skrivit ett antal gånger tidigare får man fundera på varför saker är billigt.
Idag så har vi väldigt mycket information om oss själva och andra på våra telefoner och nu är det viktigare än någonsin att vara lite eftertänksam om hur den informationen hanteras.
Samma gäller uppdateringar, det går inte nog att belysa hur viktigt det är att faktiskt ha en uppdaterad enhet och välja en enhet från en seriös leverantör. Seriösa leverantörer vågar heller inte riskera ryktet och lägga med en massa bloatware som kan klassas som säkerhetsrisker eller som stjäl information.

Nej, från seriösa leverantörer har du ju redan godkänt att de äger allt om dig. Rent krasst...
Du vet, den där långe texten som ingen orkar läsa men som du måste godkänna för att få använda telefonen?
Sedan verkar ytterst få personer reagera över VAR information hanteras. Att du kanske har dina läkarjournaler i USA, eller att allt du gjort i telefonen ligger på servrar i Kina, eller... ja - IT i dag bäddar verkligen för intressanta, informationsspridningar.

Uppdaterat: 2018-01-16 14:35

hultarn, vilken androidversion hade din billiga kinalur? Jag köpte själv en Haweel 1 Pro ifjol för att testa. Den hade 6.0 och var helt befriad från onödiga program. Kameran var ett skämt, uppdateringar kan man glömma och den var ju ingen raket, quadcore och 8 Gb men ändå användbar. Köpte den bara för att känna på android.

Uppdaterat: 2018-01-16 14:43

L.West: det är 6.0 även på på min. 16Gb internminne och plats för minneskort (tror 256 är det största) ger stort utrymme.
Kameran är en Sony på 13 mp, helt OK. (se bild)
5,5" skärm som faktiskt är riktig bra.

Visst finns det bättre telefoner, men för det priset, och om man vill ha en som man inte behöver vara så rädd om så.
Varför ska jag punga ut med 6-8.000 på en "märkestelefon"? Det är som med bilar, det kostar att ligga på topp. :-)

Nu finns det ju nyare lurar (med 7.0), jag köpte min 2016.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-16 15:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...