Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Låter helt ok! Jag borde kanske satsat på en liite dyrare men nästa gång....

Uppdaterat: 2018-01-16 15:51

@Hultarn.
Fast det handlar inte om ett specifikt märke utan att få viktiga kritiska uppdateringar levererade till telefonen. Både för din egen skull och andras.
Det är lite som att sitta med en Windows PC och inte få säkerhetsuppdateringar.
På Android är det tillverkaren som sköter utrullningarna av uppdateringar till enheterna. Det är lite det som du betalar för när du köper en lur som kostar några kronor till.

Uppdaterat: 2018-01-16 16:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny: Några kronor till? Jag kan ju kasta en sån här varje år och få en ny till kostnaden långt under vad en enda "märkestelefon" kostar.
Och då har jag alltid en fräsch lur. Inte en dyr som behöver bytas.

Uppdaterat: 2018-01-16 17:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

@Hultarn.
Vi har alla olika sätt att se på slit och släng, men i min värld så är det förkastligt att behöva slänga saker bara för att leverantören inte tar ansvar för en produkt dom levererar, om det nu är så vill säga, det kan ju vara så att din lur faktiskt blir uppdaterad löpande så fort en kritisk patch behövs.
Har dock inte sett någon "noname" kinalur som just haft något support att tala om när det gäller uppdateringar, men det finns ju många märken.

Kolla in länken nedan, där ser du vilka patchar alt. säkerhetshål som hittats månadsvis och vilka actions du bör ta.
Vissa går bara att lösa med patchar (som telefontillverkaren skickar ut) och vissa går att lösa med workarounds, som att t.ex. sluta använda bluetooth eller liknande.

https://source.android.com/security/bulletin/

Telefoner får uppdateringar månadsvis precis som vanliga datorer numera, det är dock stor skillnad på mellan olika tillverkare hur länge och ofta detta görs.

Uppdaterat: 2018-01-16 17:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast lite billigare lurar ifrån t ex Samsung får inte heller uppdateringar efter några månader så frågan är om det är så stor skillnad. Man skall upp i de dyrare lurarna ifrån de stora Android-tillverkarna för att få uppdateringar i alla fall under 2 år.

Uppdaterat: 2018-01-16 17:46

Fast är det så illa som månader på de billigare Samsung lurarna?
Om det är så dåligt så hoppas jag verkligen att Google gör verklighet av att börja leverera uppdateringar själva som det ryktas om.
Samtidigt så vill dom väl inte göra så att telefontillverkarna säljer sämre, så gissar att det blir någon kompromiss, Google tar hand om säkerhetspatchar och tillverkaren släpper större releaser eller något liknande.

Hoppas även det kommer lite nya lagar som gör att konsumenten och tillverkaren måste ta större ansvar för sina enheter.

Uppdaterat: 2018-01-16 17:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://new.webhallen.com/se/product/273657-Motorola-Moto-X4-64GB-Svart

Tips på en "billig" nalle som har support för Android 8.0.
Motorola brukar supportera några år framåt och denna släpptes q3 2017.

Uppdaterat: 2018-01-16 18:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

https://new.webhallen.com/se/product/273657-Motorola-Moto-X4-64GB-Svart
Tips på en "billig" nalle som har support för Android 8.0.
Motorola brukar supportera några år framåt och denna släpptes q3 2017.

Intressant, åker förbi infracity i morgon, man kanske ska svänga in.

Uppdaterat: 2018-01-16 18:25

Har man en telefon som inte längre får uppdateringar så är detta helt klart ett bra erbjudande. Verkar ha fått hyffsat bra kritik i tester.

Uppdaterat: 2018-01-16 19:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

@Hultarn.
Vi har alla olika sätt att se på slit och släng, men i min värld så är det förkastligt att behöva slänga saker bara för att leverantören inte tar ansvar för en produkt dom levererar, om det nu är så vill säga, det kan ju vara så att din lur faktiskt blir uppdaterad löpande så fort en kritisk patch behövs.

Fast en mobil lever ju inte så länge idag, det brukar vara batteriet som ger sig först. En telefon som är 2 år gammal är redan omodern, det kommer nya funktioner, appar och program, och luren behöver kanske därför ersättas.

Sen har vi också rena haverier på grund av våld, det tappas och plumsas. Ofta lönar det sig inte att reparera.

Jämför med datorer, nya program gör gamla datorer hopplösa.

Samtidigt är det barnsjukdomar med det nya, på företagen behåller man de gamla lite längre.
Detta för att slippa riskerna med det nya som släpps.
Och det är likadant med uppdateringar som släpps ibland, det jäklas, tar utrymme och resurser.
Bättre att skynda lagom.

Så, det handlar inte om slit o släng. Det kommer man ändå inte undan.

Motorolan kostar 4 gånger mer än min, det är inte så billigt.

Men, det är min syn på saken. Ville bara tipsa om ett prisvärt alternativ, som faktiskt funkar.

Jag köpte en iPhone-kopia för många år sen, den hette nåt liknande, och såg likadan ut.
Den var dålig..!

Så är det inte nu.

Uppdaterat: 2018-01-16 22:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En mobil lever faktiskt ganska länge idag, jag kör ofta mina i 3 års cykler och därefter säljs dom till någon som vill köra vidare. Brukar få en tusing för dom.
Batterierna håller bra om du väljer en telefon som är lite dyrare, det skiljer stort i kvalitet. Ett batteribyte behöver inte heller kosta många kronor.
Med undantag för grafikintensiva spel och program som kräver mkt cpu/gpu så är det faktiskt rätt ofta så att apparna fungerar till äldre telefoner.
Sen är det klart att vissa saker skiljer sig, tittar man på kameran på en iPhone X mot en iPhone 5S som släpptes 2013 (och som fortfarandes supporteras och får uppdateringar av Apple) så skiljer det sig mkt helt klart.

När det gäller uppdateringar så har dom ofta på Android hunnit testas en hel del, främst för att google släpper ut dom, sen hamnar dom hos tillverkaren som ska paketera dom för att sedan skicka ut dom till sina telefoner.
Att skynda lagom när det gäller uppdateringar är endast att rekommendera om man har koll på vilka säkerhetshål som lagas så att man kan vidta åtgärder.

Det handlar inte så mkt om pengar, det handlar om säkerhet, både din säkerhet och andras.

Ett litet test du och många andra kan göra för att få koll på om telefonen får uppdateringar från leverantören är att kolla en specifikt säkerhetsproblem som heter Blueborne.
Ladda ner appen och testa telefonen, är du oskyddad är det en stark rekommendation att du stänger av bluetooth funktionen på din telefon.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.armis.blueborne_detector&hl=en

Men tipset på telefonen som du gav Hultarn kan fortfarande vara ett bra tips, om det är så att tillverkaren tar sitt ansvar och levererar uppdateringar.

Uppdaterat: 2018-01-16 22:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hmmmm - Moto X4 har jag för mig kostade 1990 kr eller nåt sånt tidigare idag men nu står det 3990 kr... Eller såg jag fel, Benny ?

Uppdaterat: 2018-01-16 22:58

På lite äldre telefoner och säkert dom flesta billiga kinalurar som har bara säg 8 Gb mine blir det fort problem med uppdateringar när minnesutrymmet tar slut. En släkting som har en billig Samsung av nåt slag från typ 2015 har flera gånger bett mig om hjälp att rensa bort onödiga filer. Fast jag (för sent) skaffat 32 Gb minneskort åt henne och sökt appar för att flytta program dit samt rensat det som är onödigt har hon ännu inte lyckats uppdatera android. Samsungs förinstallerade (en del totalt onödiga) appar går inte att avinstallera så enkelt. Jag är ganska out på android och det går säkert men jag vill inte ta några risker med andras telefoner.

Uppdaterat: 2018-01-17 06:21
Pi skrev:

Hmmmm - Moto X4 har jag för mig kostade 1990 kr eller nåt sånt tidigare idag men nu står det 3990 kr... Eller såg jag fel, Benny ?

Du har helt rätt Pi, den såldes för 1995 men kampanjen avslutades tvärt vilket folk reagerade över på deras facebooksida.
Tror det är någon som var för snabb att ta bort den, eller kanske lägga upp den. Tror kampanjen kommer tillbaka, det var en bra deal.
Elgiganten kör en deal på en Huawei för 1295 just nu men just Huawei har fått lite kritik och tappat förtroende då dom inte levererar större uppdateringar till hyffsat nya lurar, så hade hållit mig från dom tills dom visat att dom faktiskt gör det.
Just nu verkar Sony faktiskt vara en av dom som är snabbt ute med uppdateringar.

Uppdaterat: 2018-01-17 07:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
L West skrev:

På lite äldre telefoner och säkert dom flesta billiga kinalurar som har bara säg 8 Gb mine blir det fort problem med uppdateringar när minnesutrymmet tar slut. En släkting som har en billig Samsung av nåt slag från typ 2015 har flera gånger bett mig om hjälp att rensa bort onödiga filer. Fast jag (för sent) skaffat 32 Gb minneskort åt henne och sökt appar för att flytta program dit samt rensat det som är onödigt har hon ännu inte lyckats uppdatera android. Samsungs förinstallerade (en del totalt onödiga) appar går inte att avinstallera så enkelt. Jag är ganska out på android och det går säkert men jag vill inte ta några risker med andras telefoner.

Det är inte bara Android lurarna som har problem med detta, en överfull iPhone med "bara" 16GB minne kan drabbas av samma problem.
Lösningen för båda är att göra uppdateringen via en dator, då behöver inte själva uppdateringen "mellanlagras" på enheten.

Sen är jag skeptisk till hur mkt uppdateringar som finns till en billigare samsunglur från 2015, men det kan ju finnas några och det är absolut bättre än inga, om nu användaren inte tar sitt förnuft till fånga och köper en ny telefon (om det inte finns uppdateringar vill säga).

Samsungs förinstallerade appar ska enligt uppgift vara lättare av avinstallera i senare versioner av Android, men det är främst av Galaxyanvändare jag hört detta, det är en premiumlur och man får ju lite det man betalar för.
Billiga lurar är precis som PC datorer ofta fyllda med bloatware för att just kunna vara billiga.

https://www.wikihow.tech/Manually-Upgrade-an-Android-Device-Operating-System
Steg 3 är inget jag rekommenderar mer än till entusiaster som vet vad dom gör och vad det faktiskt innebär att roota sin telefon.

Uppdaterat: 2018-01-17 07:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://www.windowscentral.com/category/news

Det bubblar ändå lite i Windows Phone grytan, t.ex. så är det på väg att släppas lite "noname" lurar med Windows Phone samt att MS släppt lite appar som gör att man kan installera andra OS på sin Lumia om man vill.
Intressant att MS släpper detta verktyg samtidigt som andra leverantörer släpper nya lurar med Windows 10.
Jag undrar vad MS har på gång....

Uppdaterat: 2018-01-17 08:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu använder jag nästan aldrig blåtand, det är bara hemma när jag kör Spotify.
Att ha hörlurar kopplade med blåtand kan vara vanskligt, jag föredrar sladd. Då är det inga bekymmer.

Att byta batteri kostar 6-700 kr, och då verkar de ändå inte vara någon bra kvalitet. Frugan har bytt på sin iPhone och suckar över batteritiden. Jag laddar varannan dag, hon varje.
Allt fler mobiler har inbyggda batterier, det var smidigare förut när man lätt kunde byta själv.

Uppdaterat: 2018-01-17 08:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skicka in den eller lämna den till en Apple verkstad eller Apple själva, dom tar runt 400 för batteribyte på nyare telefoner (iphone 6 och uppåt) och runt 700 för äldre telefoner. Då är det Apple orginal och dom håller, om det inte är så att du fått ett felaktigt (vilket Apple hade problem med på en batch med iPhone 6s)
Ett bra tips för att förbättra batteritiden är att uppdatera programvarorna. Det fanns t.ex. en bugg i youtube nyligen som gjorde att iPhones med en viss OS version laddade ur väldigt fort.

Be din fru kolla vad det är som drar batteri, det finns statistik på det under batterifliken under inställningar.

Exemplet rörande Blueborne var bara ett av väldigt många säkerhetshål som upptäckts, varför inte göra dig själv och andra en tjänst och kolla om din mobil får uppdateringar och är skyddad.
Se det lite som att vaccinera sig mot mässlingen, du slipper få det och slipper även sprida smittor vidare.

Uppdaterat: 2018-01-17 08:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, min bekantas Samsung vill nog själv uppdatera men minnet räcker ju inte till. Men hon använder den enbart för fotografering, Whatsapp och ringa och är inte speciellt brydd i att köpa ny så länge den fungerar.

Om du menar WP Internals så är det väl nog inte MS som är ansvarig, det är en privatperson? som jobbat med detta i flera år. Men ganska intressant att bl.a. kunna installera sgs valfri Windowsversion på en telefon.

Uppdaterat: 2018-01-17 09:32

Hade en Galaxy Alpha vilket trots allt var en relativt dyr telefon när den släpptes men inte fick jag uppdateringar speciellt ofta. Den köptes i börja av 2015 men såvitt jag minns fick jag inga uppdateringar under första halvan av 2017 och den låg också kvar på Android 5.x - sen byttes den till en Galaxy S7. Den telefonen har hittills fått hyfsat regelbundna mindre uppdateringar men ligger ännu kvar på Android 7.0. Så jag är närmast 100 % säker på att en billig Samsung-lur ifrån 2015 numera är fullständigt "uppdaterings-fri".
F ö är telefoner med mindre än 32 GB minne mer eller mindre oanvändbara idag. Allt kan ju inte flyttas till minneskort så tipset är väl att undvika telefoner med mindre än 32 GB minne även om 16 GB-telefoner kan fungera för vissa. Men 8 GB-lurar är stora No-No !

Uppdaterat: 2018-01-17 10:02

@L West
Tack för infon rörande Internals, var av uppfattningen att det var MS själva som snickrat ihop detta.
När det gäller uppdateringen av din kompis Android så testa Samsung Kies från en PC eller MAC, visst kan du behöva lite mer utrymme på telefonen men inte lika mkt som när du gör en uppdatering "Over The Air".

Hade nog ändå tipsat din kompis om en ny telefon om den inte får uppdateringar. Idag har vi ofta mer viktig info vi vill skydda på telefonen än på hem-PC'n. Och tror det är få som accepterat att sitta och jobba på en PC som inte uppdaterats med virusskydd eller säkerhetsuppdateringar, även om dom bara jobbar med officepaketet eller surfar på nätet.

Håller med dig Pi, de extra kronor det kostar för att få lite mer minne är allt som oftast värt pengarna. 32GB är nog det minsta man ska gå på idag.

Uppdaterat: 2018-01-17 10:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

I väntan på att en ny Microsoft telefon kanske dyker upp (surface phone!?) så är det nog många som letar ersättare till sin Windowsmobil.
Några saker som jag gissar Windows phone användare uppskattar är...
* Bra kamera
* ”Rent” OS
* Kontinuerliga uppdateringar
* enkelt gränssnitt
* bra skärm

Läste en test nyligen på Google Pixel 2 och måste nog säga att det är nog så nära en bra ersättare till Windowsnallen man kan komma om man vill hoppa på Android spåret.
Bland dem bästa mobilkameran på marknaden samt att Google lovar uppdateringar i 3 år framöver låter lovande.

Kolla in minitest nedan:
http://www.swedroid.se/google-pixel-2-pixel-2-xl-forsta-intryck/

Som med det mesta idag så finns det barnsjukdomar på helt nya produkter, dessa verkar nu vara lösta efter ett par månader på marknaden.

Uppdaterat: 2018-01-25 23:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag ska spana in den där Benny.

Nått jag kommer sakna är livetitel, eller vad det kallas. Skärmen är levande, jag bestämmer helt själv vad jag vill ha, i vilken storlek och var.
Mail, Messenger medelanden mm rullar på skärmen hela tiden, kortare medelanden behöver man inte ens öppna, eller öppna förens man ser nått intressant.
Vissa appar kan man ha igång som levande miniatyr, Bing levererar nya otroligt fina bilder dagligen till startskärmen.Det egna blidgalleriet rullar ut bilder slumpvis.
Öppna iPhonen är lika intressant som att gå på begravning i jämförelse.

Konstigt att ingen anna hakat på den iden.

Uppdaterat: 2018-01-26 00:26

Såg att den saknade hörlursuttag.
Är det nått genomgående för nya telefoner ??

Ska man räkna till nya hörlurar blir det riktigt dyrt.

Uppdaterat: 2018-01-26 00:38

På tal om telefoner... Kan någon tipsa om ett FUNGERANDE sk pocketlock till android. Min billiga kinalur går inte att ha varken I byxfickan, rockfickan eller ens I en väska. Alltid lika spännande när man tar fram den att se vad den hittat på. Och jag menar 99,9% av alla gånger. Trodde jag hittat en app förra veckan efter att surfat lite men den är lika värdelös som alla jag provat förut. Det måste väl finnas nån fungerande app för detta bland alla miljoners miljoner? Jag har den närmast för intresse och skojs skull och det är ingen big deal men nog måste väl en telefon tåla mer än att bara ligga på bordet utan att leva sitt eget liv.

Uppdaterat: 2018-01-26 06:09
Rikard skrev:

Såg att den saknade hörlursuttag.
Är det nått genomgående för nya telefoner ??
Ska man räkna till nya hörlurar blir det riktigt dyrt.

Apple var väl en av dom första som vågade ta steget och skrattades ut av övriga tillverkare, som nu något år senare gör samma sak.
De seriösa tillverkarna verkar dock ha tänkt till så att Google med sin Pixel 2 skickar med en USB-C till 3,5 mm plugg.
Så det är nog dom 3 valen du står inför om du väljer en nyare nalle.

1. Köra de gamla lurarna med konverter
2. Gå på trådlösa lurar
3. Köpa dedikerade USB-C eller till Apple Lightning lurar.

Jag är som vanligt lite kluven när det det gäller detta, ser både fördelar och nackdelar.
Nu kör jag mestadels iPrylar för närvarande och har alltid konvertern på ändan av luren även om jag kör mot enheter som har 3.5 mm uttag.
Nackdelen är när jag kommer till jobbet och vill köra samma lurar till datorn, där är ju USB-C en fördel då det mer eller mindre börjar bli standard på datorerna idag.
Dock inte helt utan problem, USB-C är långt ifrån EN standard utan finns i en uppsjö olika versioner och med tillägg såsom thunderbolt (även om det spelar mindre roll för just hörlurar).

Men...är jag beredd att offra det gamla dedikerade hörlursuttaget, ja faktiskt. Det luktar lite gammal 15pin VGA kontakt över den.

Uppdaterat: 2018-01-26 08:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
L West skrev:

På tal om telefoner... Kan någon tipsa om ett FUNGERANDE sk pocketlock till android.

Mina 5 cent är att kanske kolla på något skal där som fysiskt blockerar touchfunktionen på skärmen, men utmaningen där är väl att hitta någon som passar en mindre känd lur.
Alternativet borde ju vara att blockera möjligheter till att telefonen kan göra saker i låst läge och komma ihåg att låsa den eller ställa ner timeout för låsning.

Går det att justera känsligheten för skärmen så testa det under "settings, language and input".

Uppdaterat: 2018-01-26 08:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Stopp och belägg!
Jag vill veta mer om varianter av USB-C! Det jag har konstaterat är att vissa kablar inte fungerar till Android Auto. Min lösning har varit att köpa fler kablar och lägga de som inte funkar nån annanstans.

Uppdaterat: 2018-01-26 08:40

@L.Mäkinen
Har försökt skriva en förklarande text ett par gånger men inser att det är oerhört svårt att förklara lite kort.
Lättast att se det är såhär.

USB-C är egentligen bara ett kontaktsystem/kontaktstandard. Och över denna kontaktstandard så kan man överföra en väldigt massa olika saker, allt från ström för att ladda mobiler till dockningstationer till datorer eller mer avancerade saker.
Beroende på vad som överförs (USB2, USB3, USB3.1, Thunderbolt, HDMI, Displayport, Ethernet etc) så måste du köpa kablar som klarar av det som ska överföras.
Vissa saker har oerhört höga krav på kablar och längd medans andra där kan man komma undan med vad för skit som helst.

Detta betyder att du t.ex. inte kan koppla in din telefon direkt till en USB-C skärm och tro att det fungerar om inte telefontillverkaren valt att stödja det. Visst kommer kontakten passa men du har ingen aning om det kommer fungera.

På samma sätt är det med datorer.
Bara för att det sitter en USB-C kontakt i din dator så behöver den inte fungera att ladda över USB-C, kunna köra bildskärm eller dockningstationer. Det beror helt på vad tillverkaren valt att stödja över sin USB-C implementation.

Men....om man ska göra det lätt för sig så saxar jag detta från wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C
https://en.wikipedia.org/wiki/USB

Men det viktigaste om man är lat och inte orkar läsa på och vill att saker ska fungera.

USB 3.1 Type-C to Type-C full-featured cable
DisplayPort, Mobile High-Definition Link (MHL), HDMI and Thunderbolt (20 Gbit/s) Alternate Mode USB-C ports can be interconnected with standard passive full-featured USB Type-C cables. These cables are only marked with standard "trident" SuperSpeed USB logo (for gen. 1 cables) or the SuperSpeed USB 10 Gbit/s logo (for gen. 2 cables) on both ends.[37] Cable length should be 2.0 m or less for gen. 1 and 1.0 m or less for gen. 2.

USB 3.1 Type-C to Type-C active cable
Thunderbolt 3 (40 Gbit/s) Alternate Mode requires active USB-C cables that are certified and electronically marked for high-speed Thunderbolt 3 transmission, similarly to high-power 5 A cables.[26][29] These cables are marked with standard "trident" SuperSpeed 10 Gbit/s logo and a Thunderbolt logo on both ends.[37]

USB 3.1 Type-C adapter cable (plug) or adapter (socket)
These cables/adapters contain a valid DisplayPort, HDMI, or MHL plug/socket marked with the logo of the required Alternate Mode, and a USB-C plug with a "trident" SuperSpeed 10 Gbit/s logo on the other end. Cable length should be 0.15 m or less.

Vill du vara säker att saker ska fungera så får du betala för en vettig kabel.

Nästa gång någon kommer och säger att Apple är elaka som inte kör USB-C standarden så återberätta ovan ;-)

Uppdaterat: 2018-01-26 10:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

USB C 3.1 to HDMI adapter är nåt jag har stor nytta av i mitt jobb. Köpte en sån från Aliexpress för ett par år sen. Jag använder min Lumia 950XL och adaptern för att kolla videokontakten mellan datorer och tv-apparater. Lika imponerad varje gång telefonen orkar mata bilden genom t.o.m. 20 m HDMI-kabel. Det finns laptopar på vårt jobb som inte klarar av detta utan förstärkande repeatrar.

Uppdaterat: 2018-01-26 10:54
Reverend Benny skrev:

Vill du vara säker att saker ska fungera så får du betala för en vettig kabel.

Tack för lektionen!
Sist jag köpte en kabel för 150 kr fungerade den inte, men den från Biltema för 59:90 funkar bra.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Kablar-och-laddare/USB-kabel-med-Typ-C-kontakt-2000040491/

Uppdaterat: 2018-01-26 11:11

@L.Mäkinen
Det intressanta är att jag själv lär mig nya saker varje gång jag kollar in USB-C. Kollar man in forum där användare ska koppla in sin nyinköpte skärm via DisplayPort eller HDMI via USB-C så finns det milslånga trådar där det ofta slutar med ett konstaterande att antagande om en datormodell/typ inte är applicerbart på en annan.
Bara en sådan enkel sak att ladda en dator via USB-C är problematiskt då olika laddare levererar olika effekt.

Det hade varit kul att veta vad den andra kabeln var av för typ och modell så att vi kan jämföra och kanske hitta källan till varför den just inte fungerande. Man lär sig alltid något nytt på en sådan övning :-)

Uppdaterat: 2018-01-26 12:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag ogillar att rekommendera budgetlurar då dom ofta är just budget, men för dom som överväger en noname kinalur eller kör på en android som har några år på nacken och inte får uppdateringar så ör detta en bra lur. 1290 är riktigt billigt.

https://www.icahemma.se/mobiltelefon-motorola-moto-g5-16gb-lunar-grey-p-46343.aspx

Test
https://www.mobil.se/nyheter/test-lenovo-moto-g5

Nackdelen är lite internlagring, men det går ju att komplettera upp med.
Kameran får bra kritik och motorola verkar ha bra stöd (även efter lenovos uppköp) och patchas hyffsat snabbt. Inte Google Pixel snabbt men ändå.

Uppdaterat: 2018-02-02 18:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Arbetar ute på hemlig ort i Lappland, ganska kyligt senaste dagarna, runt -20 på dagarna.
Stup i kvarten lägger iPhonen av den tål ingen kyla alls. Innerfickan på jackan duger inte trots att den är isolerad, jag får ha den i en ficka på tröjan, väldigt bökigt då jag har en tröja till utanpå.
Den ringde när jag var i bilen, varm alltså, och jag fick kliva ur för att kolla en sak, telefonen dog under samtalet efter 3 minuter.
Lumian i sidofickan på byxorna bryr sig inte alls, 70% batteri efter 12 timmar ute i kylan.

Uppdaterat: 2018-02-06 21:51

Vet inte vilken iPhone modell du har eller hur ditt batteri mår, men vissa av iPhone modellerna är direkt dåliga, speciellt i kombinationen dåligt batteri och någon av de känsligare modellerna.
Har just nu en 6S som jag börjar fundera på att lämna in för batteribyte, räcker med -5 så kan man se när procenten börjar ticka ner.
Sambon kör en iPhone 7 som verkar mkt bättre fastän den har samma slimmade design, om det är för att batteriet är bättre eller någon skillnad på design låter jag vara osagt.

Min Luma 735 verkar inte lika känslig, men svårt att jämföra rakt av då jag inte använder den på samma sätt.

@Rikard
FIck du klämt på någon Android som föll dig i smaken?

Uppdaterat: 2018-02-06 22:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rikard - OJ, intressant att det är sån skillnad på iPhone och Lumia i kyla! Du kan inte ta med en Android också på "vintertest"? ;-)

Uppdaterat: 2018-02-06 22:07

Man kanske nog inte ska generalisera och dra alla modeller över kam, samma gäller med Android.
Men det hade varit intressant att ta 3 toppmodeller typ Pixel, Galaxy S, Iphone 8, Iphone X och Lumia 950 och en HP X3 och jämföra lite. Ju mer beroende man är av mobilen ju viktigare är det ju att den funkar.

Uppdaterat: 2018-02-06 22:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Batteriet är inget problem, det var 93% när jag värmt o startat om den efter samtalet som bröts. Jag tog upp ämnet i byggboden där samtliga utom jag jobbar i denna miljö normalt, ingen hade iPhone just av den anledningen. Det är inte telefonen för Lapplands inland.

Uppdaterat: 2018-02-06 22:28

Vilken modell är det som du kör?

Uppdaterat: 2018-02-06 22:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rikard - Vad var erfarenheten i byggboden av övriga mobiler då? Är det bara iPhone som är köldkänslig?

Uppdaterat: 2018-02-06 22:34

Jag har en Lumia 950 och den har jag inte haft köldproblem med.
Nu har jag visserligen inte varit ute med den under -15 så hur det blir när det är riktigt kallt vet jag inte.
Men en granne som är ute väldigt ofta, naturmänniska som övernattar i bilen vid -10, bytte sin två år gamla android, ska kolla vad det var för märke, till en ny, också android, för att den gamla inte klarade 0 grader!
Ska höra hur den nya klarar sig.

Uppdaterat: 2018-02-06 22:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Caterpillar gör ju även telefoner, heavy duty Androider. Hittar inget om hur dom klarar kyla men känns ju som det borde vara en av många saker den borde vara bättre än standardluren på.

Nedan är deras värsting med värmekamera
https://www.catphones.com/en_gb/cat-s60-smartphone.html

Edit:
Spec säger att den klarar -25 om det betyder att den lever och fungerar eller om den bara överlever att vara i kylan låter jag vara osagt.

Uppdaterat: 2018-02-06 23:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har för mig att jag sett nåt köldtest av telefoner på nätet men det var nog nåt år sen så det kanske inte är riktigt sant idag. Men jag minns att iphone inte gjorde speciellt bra ifrån sig.

Uppdaterat: 2018-02-07 06:06

Jag är ingen expert på varken batterier/PCB design eller design av telefoner, men bondlogiken i mig tror att det hela handlar mkt om hur väl isolerade batterierna är. Drar lite parallell till att batterier förvärms i bilar osv.
En tunn telefon, då gärna gjort i något material såsom metall som gör att den känns lyxig men som även leder kyla och värme bättre ihop med ett batteri som täcker 80-90% av telefonens innanmäte måste rimligtvis vara sämre än en Lumia med plasthölje som är tjockare, leder mindre värme och kyla och på så sätt bättre isolerad.

Sen finns det säkert smarta lösningar runt problemet men det känns som ovan gissningsvis är en anledning till varför telefonerna är eller har varit så känsliga.

Uppdaterat: 2018-02-07 08:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Noterade inga övriga erfarenheter i boden mer än "iPhone kan en int ha, tål int kyl"

Har en 5S.

Angående vad jag själv ska köpa, så ska vi få nya lurar på jobbet, 3 vill ha android, en Iphone och jag själv är neural, så troligtvis får vi Androider, och då kan jag prova det innan jag själv bestämmer mig.

Uppdaterat: 2018-02-07 09:23
Rikard skrev:

Noterade inga övriga erfarenheter i boden mer än "iPhone kan en int ha, tål int kyl"

Ha, ha, vilket underbart konstaterande!

Kom på, vi hade -21 här i måndags morse och då hade jag med min Samsung S7 i innerfickan på jackan. Visserligen bara 30min hundrastning, men det, inkl att jag fotade 8 vinterbilder med den, klarade den utan problem. Men det var ju inget längre vintertest...

Cat låter driftsäker som en "traktor" i mobilsammanhang.

Uppdaterat: 2018-02-07 10:18

Jo ni vet, här uppe slösar man inte på ord eller bokstäver, man pratar kort helt enkelt.

Uppdaterat: 2018-02-07 11:58

Jag vet. Kunde höra dialekten i det du skrev. :-) Eller "Jo", borde jag kanske kort svara. ;-)

Uppdaterat: 2018-02-07 12:07

Det finns ett par Cat S60 på firman och det har aldrig vara något problem med dem, en låg t.ex. en vecka på botten av en luttank, bara att spola av, ladda och den var som vanligt.
Kyla verkar den tåla, har aldrig hört att det skulle vara något problem.
Men den passar inte mig, jag tycker den är för klumpig och så är jag van vid min gamla Lumia.

Tack för påpekandet Rutger, det var här som inlägget skulle vara!

Uppdaterat: 2018-02-07 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Komiskt. Ämnet tog just upp på P4 västerbotten.
Då det är public service sa man det inte rakt ut, men dey framgick att iPhone inte var bäst i ämnet.
Går säkert att lyssna på nätet.
7/2 efter 15 nyheterna.

Uppdaterat: 2018-02-07 15:25