Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

130 inlägg 0 nya
Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Lyxigt med egen mack hemma! ;)

Grattis, det gick snabbt!
Ska bli kul att få ta del av dina erfarenheter!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis, grattis! Och vilken tur att vintern är över så att den inte blev tagen av plogen. ;-)

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Stort grattis!

Grattis till en Snygg bil, men den är väl onödigt utrustad med 4wd och så är den på tok för tung :)
Är bara den där stora skärmen som jag inte gillar, men du är ju van från Volvon.

Grattis till bilen!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Saabnisse: Ja det gick fort, den var redan produktionsplanerad och på väg att tillverkas när jag la ordern. Någon som hoppade av tydligen. Och den var istort sett specad precis som jag ville ha den.

Pinjong: Tackar! Ja och med tanke på att den kom på sommardäck är jag med glad vintern är slut.

Guran: Tack, tung ska jag erkänna att den är, däremot märks det inte när man kör mer än att det verkligen känns att tyngdpunkten är låg, kan nog vara sjukt bra grepp när det går undan på kurviga vägar i sommar. AWD kanske kan ursäktas på en elbil med att det tydligen gör den ännu effektivare, Model S både blir snabbare och får längre räckvidd med AWD. Tydligen kan den även genom dubbla motorer regenera mer med. Ja större skärm än så här är svårt att hitta :) Men den är väldigt snabb och lätt att använda, och du kan styra det mesta med rattknapparna om man vill det.

Henrik M wrote:
Saabnisse: Ja det gick fort, den var redan produktionsplanerad och på väg att tillverkas när jag la ordern. Någon som hoppade av tydligen. Och den var istort sett specad precis som jag ville ha den.
Pinjong: Tackar! Ja och med tanke på att den kom på sommardäck är jag med glad vintern är slut.
Guran: Tack, tung ska jag erkänna att den är, däremot märks det inte när man kör mer än att det verkligen känns att tyngdpunkten är låg, kan nog vara sjukt bra grepp när det går undan på kurviga vägar i sommar. AWD kanske kan ursäktas på en elbil med att det tydligen gör den ännu effektivare, Model S både blir snabbare och får längre räckvidd med AWD. Tydligen kan den även genom dubbla motorer regenera mer med. Ja större skärm än så här är svårt att hitta :) Men den är väldigt snabb och lätt att använda, och du kan styra det mesta med rattknapparna om man vill det.

Tyngd och fyrhjulsdrift var mer en åsyftan/pik mot en Skoda ägande elak vargs evinnerliga tjatande.
Det du kommer får räkna med är ett högt däckskonto, vridet och glädjen av att få känna kraften ger ett rejält slitage. Men det ingår väl i ditt avtal :)

Guran wrote:
Tyngd och fyrhjulsdrift var mer en åsyftan/pik mot en Skoda ägande elak vargs evinnerliga tjatande.
Det du kommer får räkna med är ett högt däckskonto, vridet och glädjen av att få känna kraften ger ett rejält slitage. Men det ingår väl i ditt avtal :)

Jag förstod att det var med glimten i ögat! :) Men trots det är den mer energieffektiv än hans Skoda......

Han som ser väldigt bra kan nog med tycka detta stör hans syn på batterier.....

Jamen redigt kul, detta blir en tråd att följa - intresserad! Grattis och håll oss uppdaterade!

Grattis!
Jag är avundsjuk på att slippa stå vid en bensinstation och vänta på att den som blockerar pumpen sväljer korven.
Ska bli kul att höra hur det funkar.

Instämmer med övriga, grattis till bilen - eller paradigmskiftet rättare sagt - en gång elbil, alltid elbil. :-)
Model S är tämligen effektiv så förvänta dig en låg förbrukning för storleken på bil.

Power to the people

Som yrkesverksam i Norge så är det intressant att se diskutionerna om elbilar här.
I Norges större städer är elbilen en självklarhet för väldigt många, både små stadsbilar och stora familjebilar. Det brukar ta minst ett halvår eller eller ner innan en ny modell når Svenska marknaden. Tesla 3 är ett undantag som det började krylla av i Oslo för bara någon månad sedan.

Får instämma med övriga - grattis till nya bilen !
Och eftersom det är en "tjänstebil" så har du nog enklare att vara ärlig i dina omdömen än vi som köpt privat...:)
Skall bli intressant att läsa om dina erfarenheter och inte minst av ditt skifte till eldrivet.
Eldrivet skulle passa mig själv bra men jag har hittills avskräckts av priserna för i många fall tämligen mediokra bilar.
Och i egenskap av privatköpare med uteslutande "privata mil" är det nog fortfarande lite svårt att få det att gå ihop ekonomiskt, tyvärr.

Stort Grattis till bilen!! För egen del hade en M3 varit mer lagom, men liksom Pi betalar vi med egna, skattade pengar och elbil ligger minst 1-2 år bort känns det som. Tyvärr faktiskt, för det skulle passa vårt körmönster utmärkt. Jag kan absolut betala litet mer för att köra på el, men i dagsläget känns skillnaden som mer än ”liten”. Men det ändras förhoppningsvis ganska snabbt!

Tack för alla positiva kommentarer! :) Ska helt klart försöka dela med mig av både bra och dåligt efter hand här. Idag blir det en tripp till Blekinge för årets första golfrunda. Och redan här märktes det hur bred bilen är, golfbagen går in på bredden i bagaget utan att ta ur drivern. Det gick inte i Volvon, där fick den ligga på diagonalen.

Guran: Jag tror vi kommer se mycket av Model 3 här med snart, verkar ha registrerats över 1000 stycken än så länge i mars. Blir intressant se statistiken för registreringar i mars sen, tror Tesla gör ett rätt rejält hopp upp på listan tillfälligt.

Grosser: Ja det verkar som Tesla fått till effektiviteten bättre än de flesta andra, vissa i USA kör ju sina Model 3 på galet låga siffror. Och senaste Testet i vinterklimat i Norge mellan Model X som har några år på nacken och I-pace och E-tron så slog ju Teslan de med lätt.

Pi och ToRy: Förstår hur ni tänker, jag hade nog med tänkt både en och två gånger innan jag valt el privat med, men det beror ju helt på vilken prisklass man kör bil i idag. Jag köpte ändå privatbilar för runt 350-400.000 kronor innan jag åkte tjänstebil så en Model 3 LR AWD hade inte blivit dyrare totalt om man ser till hela kosten utslaget. Så hade nog tagit steget rätt snart även privat om jag vart i det läget. Skulle gissa på att de som köper bil privat idag för mellan 250-300.000 hamnar på samma kostnad totalt om de köper en elbil för runt 400.000 kr. Så om folk skulle börja räkna och det passar deras körmönster och behov av bil så tror jag e-Niro, Kona, Model 3 SR m.fl. kan vara ett alternativ för fler än idag tror det själva. Hoppas Tesla snart släpper Short Range och Short Range+ här för beställning.

0-100 på 2,6s! Det måste ju kännas helt sjukt med en sån acceleration? :)

Grattis. Spännande att höra fortsättningen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Skulle tippa på att man får väldigt bra bemötande om man går in på Audi och köper en ny RS6 eller RS7, för 1.300.000 kr. Blir lite svårt att tycka annat än fanboy, när man haussar kundbemötande, när man inte har på fötterna för liknande köp.

Förstår inte riktigt hur du kan få att 350-400 blir samma kostnad som 750?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.