Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

127 inlägg 0 nya

Henrik M wrote:

Nej, det gör den inte, usch vad uselt, det gör ju bilen totalt oanvändbar! ;) Varför ska den behöva klara det? Olika bilar har olika egenskaper...
Ska man vara sån kan man ju fråga om man sitter bekvämt 5 personer i en 911...ungefär lika relevant som din kommentar och klipp ;)

Jag svarade på Grossers inlägg och inte ditt, så grattis till ännu ett meningslöst inlägg antar jag ;)

Vorwärts wrote:
Henrik M wrote:
Nej, det gör den inte, usch vad uselt, det gör ju bilen totalt oanvändbar! ;) Varför ska den behöva klara det? Olika bilar har olika egenskaper...
Ska man vara sån kan man ju fråga om man sitter bekvämt 5 personer i en 911...ungefär lika relevant som din kommentar och klipp ;)
Jag svarade på Grossers inlägg och inte ditt, så grattis till ännu ett meningslöst inlägg antar jag ;)
Först från rödljuset vinner, antar jag Backwards?

Power to the people

Grosser wrote:
Först från rödljuset vinner, antar jag Backwards?

Om det är det viktigaste kriteriet när du väljer bil så jättetrevligt för dig, jag antar att du redan har en S P100D stående på uppfarten? ;)

Då var ytterligare en positiv egenskap med elbil hittad, jädrar vad snabbt den blir varm på morgonen! Visst, Volvon behövde inte lång tid med dieselvärmaren heller men denna räcker att jag sätter värmen i appen 5 minuter innan jag går ut så var det riktigt varmt och skönt i morse. Och bra man även kan ställa in ratt och stolsvärmen från appen, det gick inte i Volvos app, det går kanske i många andras men inte i de jag haft.
Däremot måste jag läsa på om hur fasiken man gör när man ska hämta upp någon för att dörrhandtagen ska åka ut utan att jag öppnar förardörren.....flashigt med dörrhandtag som glider in och ut men kanske inte det mest praktiska alltid.

Hinner du fylla på en dagsförbrukning över natten utan att blåsa alla säkringar hemma?

Mäkinen: Gott och väl, jag kör 3-fas nedställd till 10A, bor i ett mindre hyreshus med 3 lgh. Inga problem alls med strömmen, och laddar upp den utan problem under natten. Får 7kW i timmen så, så teoretiskt om jag kommer hem med tomt batteri och ska långköra dagen efter så behöver jag 13 timmar.

Spännande! Jag tycker de är väldigt läckra, men har tyvärr aldrig haft förmånen att prova.
Har bara provat en Zoe, vilket är nåt helt annat...men kul ändå.
Kommer följa din tråd med erfarenheter. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bor du nära en Teslabutik hultarn tycker jag du ska åka och provköra, det är gratis och kan stilla lite nyfikenhet :)

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Oja, det är de helt klart. Tror att en del nu med kanske fattar smartheten Tesla gjorde som investerade massa i sin batterifabrik och laddinfrastruktur istället för att plocka vinst. Nu säger de andra att de inte kan göra samma sak utan EU-stöd....såklart de kan, men det kommer kosta, det de inte vill.....
Jag hade velat höra samtalen i styrelserummen hos de stora tillverkarna dagen efter Tesla sänkte priserna på sina modeller så de helt plötsligt blev billigare än konkurrenterna som precis satt sina prislappar efter att vara lite billigare än Tesla.....(e-tron, I-pace och Mercedes EQC.)

Oj vilken konstig artikel. Menar han att vi skulle sluta köra bil eller att just hans företag slås ut? Det lär ju komma andra isf liksom. Inget varar för evigt etc.

K_Klabbe wrote:
Oj vilken konstig artikel. Menar han att vi skulle sluta köra bil eller att just hans företag slås ut? Det lär ju komma andra isf liksom. Inget varar för evigt etc.

Det är ju inte vad han menar, när han säger, " Vi inom PSA ligger bra till, vi kommer perfekt till elekrifieringen ".

Men mycket jobb står på spel, pengar och resurser som kan försvinna till Asien inom bilindustrin för övrigt i Europa om elektrifieringen går för snabbt så man inte hinner bygga ut batteritillverkningen här i EU.

PSA-mannen är kanske något på spåret... Tänk om hövdingarna på Facit, Nokia och Agfa försökt med samma sak, då hade de kanske varit kvar

*Robban

Får erkänna att det gick lite snabbt i läsandet. Men tycker fortfarande att det är konstigt att skylla på att deras affärsplaner skulle ge förluster när det samtidigt klagas på att kunderna skulle köpa för mycket av det man evt. skulle investera i.

Jag tror att de tillverkare som inte vågar satsa riktigt och är beredda att förlora lite pengar initialt på det kommer får det svårt i omställningen. De som tror de ska kunna ta fram elmodeller och fortfarande ligga kvar på samma vinstmarginaler som tidigare under hela satsningen, de är nog lite väl naiva eller kommer de komma på efterkälken.......sen tycker jag det är en trist attityd som de har på PSA där att nån annan måste gå in och stötta och betala för att de inte ska förlora några pengar.....

Idag åkte jag i baksätet på min Model S för första gången, en tripp på runt 5 mil. Nu är jag inte speciellt överdimensionerat byggd med mina 170 cm och 75 kg, men jag åkte mycket bättre än förväntat, gott om utrymme bakom den bakåtvända barnstolen fram som ändå tar en del plats. Sen vet jag vi pratat förr om det men med en härlig rymdkänsla under panoramataket som vissa inte gillar. Även lastat bilen full inför en tripp till Småland i morgon med en spjälsäng i bagaget bland annat som ska skänkas till bättre behövande syster. Gott om plats ändå för barnvagn till sonen med och lite övrigt smått och gott. Ska bli intressant att se vad den drar i morgon i lugnare tempo på landsvägarna uppåt, tänkte ta 23:an istället för motorvägarna.

Roligt att du skriver och rapporterar. Intressant som du tidigare skrivit, Tesla som vanlig familjebil!

Kul det uppskattas Patrik! :) Klarar jag morgondagens tripp utan laddning utmed vägen så kommer jag helt klart va av med räckviddsångesten med. Blir c:a 46-48 mil i varierad trafik.

Med lite anpassad körning så borde du klara den resan på en laddning kan man tycka. Lycka till !

Jag satte farthållaren/semiautopiloten på att hålla 10 km över hastigheten hela tiden, och körde som folk gör mest, blev 45,6 mil med beräknad räckvidd kvar på 62 km. Så helt klart nöjd! :) Tror inte speciellt många behöver känna räckviddsångest med den räckvidden. Torrt väder, 8-12 grader varmt ute. Hjärup-Växjö via E22 och 23:an, blandat motorväg, landsväg, 2-1 och 4-5 mil stadskörning i Växjö.
Märktes dock en rejäl skillnad i att bilen gick mycket snålare söderut än norrut......vet inte om batteriet var varmare på vägen hem eller om den faktiska höjdskillnaden påverkar så mycket.
Annars visade sig bilen vara otroligt vilsam och skön köra även lite längre med, iofs förväntat och illa vore annars. En liten negativ sak är att ratten bara har ett värmeläge, som blir lite för varmt efter en stund, tyckte bättre om Volvos som var i 3 steg, åkte runt med den på lägsta nivån hela tiden mest från oktober till april, så skönt.....dagens I-landsproblem ;)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.