Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Förstår detta. Hade själv blivit vansinnig. Nästan så ma. Parkerar bakom och ställer bilen på laddning och sedan står en bit bort och kollar när ägaren kommer *ler*

Uppdaterat: 2019-04-20 07:30

På mina bilar sköter jag hastighetsökning och minskning med pedalerna på golvet. Jag har båda händerna på ratten när jag styr och när jag aktiverar den adaptiva farthållaren så sitter den naturligtvis på ratten så jag aldig behöver släppa denna. Några problem med tummar som går ur led har jag aldrig upplevt.

Trevligt med ambulerande servicebil, sånt skapar bra PR för märket.

Uppdaterat: 2019-04-20 07:37

På Willys-butiken närmast bostaden har man löst problemet med laddplatserna på så sätt att dessa är de som ligger längst ifrån entrén - då är det inte den minsta risk att nån utan laddbehov parkerar där. Har aldrig sett det. Men på ICA Maxi är det ständigt fossilbilar som ställer sig på laddplatserna, tyvärr. Där ligger dom relativt nära entrén.

Uppdaterat: 2019-04-20 09:19

Jag fick höra av en fossilbilist som parkerat på laddplats att det inte finns elbilar i trafiken så det kunde inte spela någon roll.
Visserligen några år sen och nu är de fler. Körde sex-sju mil igår och försökte räkna elbilar lite halvhjärtat. Drygt 20 stycken och då var det fyra TM3.

Uppdaterat: 2019-04-20 09:29

Mäkinen fick mig att googla hur det ser ut med Tesla där jag bor. 2,3% av dom privatägda bilarna är Teslor på mitt postnummer. Samtidigt så finns det ungefär hälften så många företag reggade som det finns människor över 16 år och det finns väl ett gäng leasade Teslor där. Dom verkar populära iaf.

Som jämförelse med mitt egna bilägande så är det bara 1,3% privatägda V40 CC och 1% Golf Alltrack. 2% Ferrari:)

Uppdaterat: 2019-04-20 10:38

Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.

Uppdaterat: 2019-04-20 10:57
Apex skrev:

Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.

Kul att du gav dig ut på en provtur! Vad tyckte du i övrigt? Ja visst är det en rätt sjuk känsla när man drar iväg fullt...jag älskar känslan av kraft när man ska om en långtradare och kan göra det helt utan att bilen känns det minsta ansträngd ens och det går fort och säkert.

Uppdaterat: 2019-04-20 11:27
FXX skrev:

Mäkinen fick mig att googla hur det ser ut med Tesla där jag bor. 2,3% av dom privatägda bilarna är Teslor på mitt postnummer. Samtidigt så finns det ungefär hälften så många företag reggade som det finns människor över 16 år och det finns väl ett gäng leasade Teslor där. Dom verkar populära iaf.
Som jämförelse med mitt egna bilägande så är det bara 1,3% privatägda V40 CC och 1% Golf Alltrack. 2% Ferrari:)

Denna länken kan man använda för att se hur många och utbredningen av Tesla, men du kan även byta och se andra märken med av olika generationer och modeller.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map

Uppdaterat: 2019-04-20 11:35

Ja Henrik, det var den jag kikade på:)

Uppdaterat: 2019-04-20 11:40
Henrik M skrev:

Apex wrote:Provkörde precis en Model 3 Performance. Det var en fin upplevelse. Ett minus bara, tappade andan när jag tryckte gasen i botten! Det hade jag kunnat leva med dock.
Kul att du gav dig ut på en provtur! Vad tyckte du i övrigt? Ja visst är det en rätt sjuk känsla när man drar iväg fullt...jag älskar känslan av kraft när man ska om en långtradare och kan göra det helt utan att bilen känns det minsta ansträngd ens och det går fort och säkert.

Förutom lite högt däckljud och lågt baksätet så har jag inget att klaga på. Kvalitetskänslan i inredningen var inte i klass med dom bästa men skärmen är den bästa jag sett i en bil. Otroligt härlig att köra. Brorsans XC60 diesel kändes som en traktor efteråt, det är han som är intresserad och han är rejält köpsugen nu

Uppdaterat: 2019-04-20 12:14

Nu när leveranstiden är normal även för en Model 3 så känns det som ett riktigt bra köp i den prisklassen.

Uppdaterat: 2019-04-20 12:21
Power to the people
Apex skrev:

Förutom lite högt däckljud och lågt baksätet så har jag inget att klaga på. Kvalitetskänslan i inredningen var inte i klass med dom bästa men skärmen är den bästa jag sett i en bil. Otroligt härlig att köra. Brorsans XC60 diesel kändes som en traktor efteråt, det är han som är intresserad och han är rejält köpsugen nu

Ja det blir ju lätt lite mer däcksljud när man kör 20" och ingen motorljud som tar upp det andra lite. Lite synd de inte maskerat det lite bättre, hört en del andra med påpeka detta med Model 3. Model S och X har de ju lyckats bättre med ur det hänseendet. Vet inte om din bror kikar efter P eller LR alt. SR+, men vad man läst sig till iaf så är det betydligt lägre ljudnivå med de mindre hjulen.
Låga baksätet kommer ju tyvärr till en följd av det dubbla golvet och den svepande taklinjen, samma problem i min Model S. Sen kör jag knappt aldrig vuxna bak så för min del inget problem, men för de med långa tonårsbarn kan jag förstå det blir problem. Och kommer han från den gamla XC60:n så var ju den exemplarisk vad gällde baksätets höjd då de placerat det lite högre än framsätena med för en upprätt sittställning och bra sikt ut även för kortare. Hade en sådan för en bunte år sen. Men kul att din bror fick köpsug :) Vill han prata med några som äger så be honom kolla Teslaklubbens forum, det anordnas Tesla ´n Coffee lite runt om med jämna mellanrum där både Teslaägare och andra nyfikna kan dyka upp, ta en kopp och prata bilar och annat.
Ja skärmen är sjuk skärpa i, det ser otroligt snyggt ut. Och jag vet det pratades backkameror här för ett tag sen, nog inte många som slår skärpan i Teslas......

Uppdaterat: 2019-04-20 12:34
Grosser skrev:

Nu när leveranstiden är normal även för en Model 3 så känns det som ett riktigt bra köp i den prisklassen.

Verkar som de som beställer en P eller LR nu får dem med bara nån månads leveranstid, medan de som beställt den nya SR+ får vänta till efter semestern. Och Model S och X finns även en del lagerbilar för snabb leverans.

Uppdaterat: 2019-04-20 12:43
Henrik M skrev:

Smidig service har de iaf på Tesla! Min självstängande laddlucka har inte velat stänga sig helt ibland, troligtvis en liten brytare som är precis på gränsen till felställd eller nå´t.....
Ringde Tesla om detta i torsdags, i fredags ringde en tjej och sa att de hade en servicetekniker som kunde komma förbi mitt jobb och fixa problemet där så jag slapp åka in. Kunde det passa redan på måndag? Japp sa jag, blir kanon då jag har en ren kontorsdag. Så idag efter lunch rullade det in en Tesla Model X med full vertygsutrustning och lite annat, teknikern fixade laddluckan, kom in igen med nyckeln och undrade om det var nåt jag kanske undrade över när han ändå var där. Tackade för sig och åkte vidare. Så smidigt :) Och denna tjänst ingår ju även med Model 3. Tror det är nå´t folk med kan uppskatta idagens mer inrutade samhälle. Vet ju själv hur lång tid det tagit av en dag ibland när man även för en liten sak behövt lämna in bilen.

När jag jobbade på Alfa Romeo på 90 talet hittade vi själva på Hämta/lämna service efter att en kund efterfrågat en sån tjänst. 5000:- per år för att få bilen hämtad till service el reparation, och lånebil lämnad om det skulle ta mer än en dag.
Vi trodde att en o annan kanske ville ha det, men det blev mycket populärt, och tecknades till var enda bil som köptes av företag.

Uppdaterat: 2019-04-20 14:20

Det mesta pekar ju åt att man idag inte ska behöva ta sig fysiskt någonstans för att få saker utförda. E-handel, matkasse på nätet, in-car-delivery, har inte även Bilia hämta/lämna-service? Eller det kanske var nån annan firma. Jobba hemifrån, läkarna kör operation på distans, snart behövs inte vi människor längre:)

Edit: Mechanum var det, inte Bilia.
https://www.mechanum.com/tillaggstjanster/hamtalamna-service/

Uppdaterat: 2019-04-20 15:55

Jag testade en Tesla Model 3 Performance idag. Bra knuff i den och ganska skön att köra. Glastak är inte för mig, men jag skulle kunna stå ut.
Lite vägljud med 20" vinterdäck, men inte så extremt. Jag hade gärna haft en, men det får bli efter en Trissvinst. Skönt att slippa en brummande pryl som kräver en massa invasioner av fattiga länder för att fungera.

Uppdaterat: 2019-04-20 17:50
L. Mäkinen skrev:

Skönt att slippa en brummande pryl som kräver en massa invasioner av fattiga länder för att fungera.

Håller med helt och hållet!

Uppdaterat: 2019-04-20 18:49
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Jag testade en Tesla Model 3 Performance idag. Bra knuff i den och ganska skön att köra. Glastak är inte för mig, men jag skulle kunna stå ut.
Lite vägljud med 20" vinterdäck, men inte så extremt. Jag hade gärna haft en, men det får bli efter en Trissvinst. Skönt att slippa en brummande pryl som kräver en massa invasioner av fattiga länder för att fungera.

Som jag skrev tidigare efter Apex provkörning, kul att fler kommer iväg och provkör, tror det kan öppna ögonen hos end el som kanske suttit med lite fördomar. Kul ingen av er 2 nämnde nåt om den enbart centrumplacerade skärmen och hur det upplevdes, anar det innebär att det inte kändes för negativt iaf.

Uppdaterat: 2019-04-20 20:48

Skärmen i sig är inget negativt moment, det är bara lite annorlunda och mest en vanesak.

Uppdaterat: 2019-04-20 20:52
Power to the people
Henrik M skrev:

L. Mäkinen wrote:Jag testade en Tesla Model 3 Performance idag. Bra knuff i den och ganska skön att köra. Glastak är inte för mig, men jag skulle kunna stå ut.
Lite vägljud med 20" vinterdäck, men inte så extremt. Jag hade gärna haft en, men det får bli efter en Trissvinst. Skönt att slippa en brummande pryl som kräver en massa invasioner av fattiga länder för att fungera.
Som jag skrev tidigare efter Apex provkörning, kul att fler kommer iväg och provkör, tror det kan öppna ögonen hos end el som kanske suttit med lite fördomar. Kul ingen av er 2 nämnde nåt om den enbart centrumplacerade skärmen och hur det upplevdes, anar det innebär att det inte kändes för negativt iaf.

Jag blev van vid skärmen direkt nästan. Trodde faktiskt att det skulle störa mig mer.

Jag åkte i en med 20” sommarhjul, synd att samma design inte finns i mindre storlek. Med tanke på all utrustning man får som standard och prestandan man ändå får i en SR+ så är 470k efter bonusen ett riktigt bra pris. Tar den över en konkurrent med dieselmotor alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2019-04-20 22:01

Jag hade kollat på infofilm innan jag åkte dit så jag visste hur man justerar ratt och speglar. Inte helt intuitivt, men antar att man skulle vänja sig.

Första gången jag körde en Tesla var våren 2014 innan de hade börjat registrera dem här. Första elbil jag körde utanför ett nöjesfält var en BMW i3.

Uppdaterat: 2019-04-20 23:27

1500 mil på 3 månader passerade nu......känns som det är dags att skriva lite igen om mina intryck och upplevelser. Om vi börjar generellt med att leva med den i vardagen, verkligen hur bra som helst. Där finns absolut inget att klaga på eller några kompromisser jag behövt göra för att leva med elbil. Jo förresten, att jag numer alltid backar in bilen på uppfarten för ha nära till laddluckan ;)
Men bilen är otroligt rymlig, mer än jag först trodde. Har under denna tiden gjort flytt från Hjärup till Växjö. körde flera lass med flyttkartonger och även blivit ett par vändor till Ikea m.m...och i bagageutrymmet fram åker numer alltid golfvagnen som tidigare fått lyftas i och ur och varit i vägen på förrådsgolvet.
Och till alla som tror att man måste ha separata knappar till allt, nej det behövs verkligen inte. Dels vande jag mig en hel del redan vid V90 men i denna är det ju ännu mindre fysiskt. MEN, de har gjort det så smidigt och logiskt att det aldrig är några problem alls. Och vill man undvika skärmen går istort sett allt styra med rattknapparna, och allt går att styra med rösten. Panoramataket till ex. öppnar jag med ena rattknappen och bara rullar till den procentsats av öppning jag vill ha....behöver inte släppa ratten.
Som sagt en busenkel bil att ta till sig och använda i vardagen. Rymlig, bekväm, lättkörd som bara den. Alla som provat den är väldigt imponerade av hur lättkörd och smidig den är. Det har ju pratats om backkamera en hel del i detta forum innan, och olika kvaliteer på skärpan. Kan nog säga Teslan slår de flesta, helt sjukt skarp bild....ska ta en bild och lägga upp.
En annan sak som överraskat mig är hur lugn man blir i trafiken av denna biltyp, med den menar jag inte att man kör saktare, men man blir mer harmonisk på nåt sätt. Om det beror på avsaknaden av motorljudet, smidigheten i onepedaldriving eller den sköna luftfjädringen ska jag låta vara osagt, men jag känner mig betydligt mer harmonisk bakom ratten i denna bilen, och kommer fram betydligt mycket mer utvilad. Och det kan säkert ha med vissa ljud att göra, samt säkert till stor del AP. Autopiloten är ju Tesla verkligen överlägsna på, än så länge ska tilläggas. Tyckte Volvo var bra där jämfört med BMW och Audi bland annat men detta är ju helt makalöst. En sån sak som att linjer inte behövs. Körde förra veckan en sträcka mellan Jät och Urshult, de som känner till vet hur otroligt kurvig den vägen är..och utan linjer....vare sig i kant eller mitt, men bilen kör helt perfekt på sina sida av vägen och följer alla kurvor, saktar själv in inför de värre böjarna och ökar tills att hastighet ut ur dem....självklart måste man som andra system hålla handen på ratten. Men ändå, vilken uppvisning i tekniken...och på motorväg eller 2-1 väg om jag kommer ifatt saktare trafik föreslår den omkörning som jag får bekräfta med dutt på blinkersspaken, så kör den om när det är ledig lucka och går in igen efter omkörning.....och tar även avfarter från en väg till en annan själv med. Detta vid större vägar ska tilläggas än så länge bara.
Men vad tråkigt säger en del...ja, det kan man tycka kanske, men då kommer nästa överraskning, hur ändå kul och körglad den är på småvägar. Den är tung, men den har ju batteriet liggande så platt och lågt att tyngdpunkten ligger perfekt mellan axlarna och lågt....går att åka ruskigt fort med bra grepp innan man släpper av.....har än så länge inte vågat utmana greppet...men ska testa på Knutstorp i sommar var gränsen ligger. Lite mer kontrollerade former....
Var även lite skeptisk till Teslas AWD, om den verkligen fungerar vettigt.....återstår att se i vinter fullt ut såklart. Men testat att från stillastående på sand (Mellby) ge fullt, och det bara bettar iväg utan tillstymmelse till slir.
Underbart såklart ha "fulltankat" varje morgon. Det här med räckviddsångest har jag inte vart i närheten av. De gånger jag kör iväg ett par dagar i jobbet en bit bort så är det bara stanna och fylla upp på Teslas SuC. Hinner lagom gå på toa, köpa en mugg te eller en korv och svara på nåt mail som inkommit så är det redo att köra vidare.
Det som mer är kul är att se intresset för detta med elbilen. Har bott på ett par olika ställen, (väljer gärna udda mindre familjeägda hotell än stora kedjor när jag är ute), där ägarna direkt erbjudit laddmöjlighet utan att man frågat.
Sen får man ju inte vara blyg, jag trodde efter 6 år på marknaden att folk inte såg det likadant längre men står jag och tvättar eller på många parkeringar så ger folk tummen upp, säger häftig bil eller bara vill ställa nyfikna frågor.......än så länge faktiskt inte en enda negativ kommentar.
Men, har jag nåt negativt att säga då eller ska jag bara låta som en fanboy som jag tydligen blev kallad i nån tråd här :)
Jodå, som allt, och alla, har även denna bil mindre bra egenskaper. Som allt amerikanskt så pinglar den högt och ljudligt för diverse saker som man kan behöva uppmärksammas på. Varje gång man ska stänga bakluckan så plingar det till otroligt ljudligt, vilket känns sådär när man kommer hem framåt midnatt och grannarna sover med öppet fönster :)
Stereon är nog en av de mest välljudande anläggningar jag lyssnat på i bil, med en riktigt fin renhet i ljudet och bra distinkt bas. Men den går inte spela vidare högt på....hade gärna sett det gått att spela lite högre ibland....
Saknar fortfarande dörrfack i bilen, det förstår jag verkligen inte hur de tänkte där...och även övrig förvaring är osmart. 2 fack med lucka mellan stolarna framför mittarmstödet, varav det ena tas upp av 2 mugghållare och framför dem ett jättehål där man kan packa för en minisemester men där du inte varken ser eller har nån överblick på sakerna.....
Finns ingen genomlastningslucka bak. Man måste fälla ena sätet om man vill ha med sig även nåt litet smalt men långt.

Men på det stora hela, jag är positivt överraskad av hela upplevelsen, och om det inte händer nåt drastiskt så kommer jag inte gå tillbaks till diesel eller bensin igen. Ställ gärna frågor om ni är nyfikna på något. Ska försöka lägga till lite bilder med.

Uppdaterat: 2019-06-25 14:58

Tack för din redogörelse! Vad kul att läsa.

Hur upplever du vägljudet i jämförelse med en V90? Och sittkomforten?

Att den är snabb är uppenbart. Men om man ligger och kör så där som en tjänstebilsförare kan göra ibland, d.v.s med moms och nära körkortsgränsen under en längre sträcka (typ till Sthlm från GBG). Räcker batteriet eller behöver man stanna och ladda?

Skall bli kul att se hur du upplever fyrhjulsdriften i vinter. Just AWD är en av mina grundkrav på en bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-25 15:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vägljudet skulle jag säga är detsamma som det var i min V90, plus minus nå´t litet kanske, har inte så kvalificerade öron att upptäcka alla nyanser :) Dock upplever jag den som helhet betydligt tystare än Volvon. Som en parantes så lånade jag en kompis Passatdiesel häromdagen till affären, (han hade parkerat bakom mig) och jädrar vad det lät då tyckte man nu efter att ha kört el en stund....

Sittkomforten var aningen bättre i Volvon, nu hade jag visserligen de dyrare inscriptionstolarna med elutfällbar sittdyna m.m....Så kanske mer rätt att jämföra Teslan med Volvos standard skinnklädda stolar. Och då är det nog runt samma.
Det som jag tycker är bra är att det är ett rejält märkbart svankstöd om man så vill, och det även ställbart i höjd, inte bara in och ut som en del budgetbilar har. Däremot är jag väldigt förtjust i deras Veganskinn som jag nog håller som behagligare än Volvos läder. Jag som har barn är glad att det är väldigt lättrengjort.

Körde faktiskt som du säger häromdagen från Helsingborg till Växjö, låg i 140 på farthållaren hela tiden och kickade till lite extra runt långtradarna bara för att.....det där suget är rätt beroendeframkallande. Då låg jag med min Model S på 210 Wh/km. Så teoretiskt hade jag klarat strax under 50 mil på en laddning om jag startat med fullt.

Jag laddar vardagligt till 80%, då kommer jag realistiskt 42-45 mil utan problem i blandad körning utan att på nåt sätt tänka på hur jag kör utan köra på "som man gör". Sen självklart kommer det bli mindre i vinter, hur mycket mindre vet jag inte än....

Är du nyfiken på Model X och dess AWD, så kika på:
https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s
https://www.youtube.com/watch?v=hlSv9fGT1Fk

Uppdaterat: 2019-06-25 15:51

Henrik: Ok, så vägljudet är som i V90. Gäller det alla typer av asfalt eller har den som en del andra bilar problem med den riktigt grovkorniga asfalten? Kommer du köra på dubb eller friktion i vinter?

Sittkomforten är extra viktig som jag ser det. Går det inte att beställa komfortstolar? Själv är jag såpass bred över axlar och rygg så det är svårt att hitta stolar som passar mig bra. Jag hamnar så att säga med skulderbladen utanför stolen. Men Volvos och BMW:s stolar brukar passa mig bra. Mindre bilar - exempelvis Peugeot, Citroen eller ett knippe asiater brukar ge mig ont i ryggen och stel nacke vid längre sträckor. Men jag får testa Tesla och se om det fungerar för mig.

Bra att man kan köra längre sträckor utan att behöva ladda. Och snabbladdningen verkar ju fungera suveränt. Det finns vad jag sett gott om laddstationer både jäms med vägarna som hos hotellen. Elite har vad jag kunna se i alla fall laddstolpe på varenda anläggning i Sverige.

En sak som jag tycker verkar vara extra bra och som gör att jag absolut kan tänka mig en Tesla är att man kan ha AC:n igång när bilen står parkerad (eller när bilen laddar). Som hundägare är det guld värt. Är det en funktion som finns i din eller är det tillval?

Fyrhjulsdriften förefaller ha sina begränsningar, det verkar inte som att Tesla lagt något krut på en elektronisk diff liknande den som finns hos Volvo och BMW. Men å andra sidan behöver man ju inte det så ofta. Så mina funderingar rör snarare hur bilen är kördynamiskt i halka. Är den klippstabil över mittsträngarna, över- eller understyrd osv. Det skulle jag vilja veta mera om när du väl kört den i vinter.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-26 11:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L: Det som gör det svårt att avgöra hur vägljudet förhåller sig jämfört med andra bilar är ju avsaknaden av andra ljud och vibrationer m.m. Jag tror att man tycker det är högre än det är, mest pga. avsaknaden av annat. Men det är ju utan tvekan en behaglig dämpad bil att åka i. Däremot är den ju som alla bilar med lite större/bredare hjul mer känslig för olika sorters asfalt. Det låter ju såklart mer på grovkornig gammal asfalt, och blir sjukt tyst på nylagd asfalt. Då är det nästan som om det slår lock för öronen.
Jag kommer köra på friktion i vinter som vanligt.

Det som du ska tänka på om du testar en Tesla och vill bedöma sittkomfort, ljudnivå, materialval m.m, så har det hänt väldigt mycket sista åren. De pre-facelift som många kommit i kontakt med, ofta åkt taxi i Sthlm eller så, är väldigt mycket plastigare och sämre säten än de nyare. Senaste säten fram och bak kom under 2018, och de blev en riktigt stor förbättring.
Och jo, det finns premiuminredning, vilket är den jag har, och som de nu sista året skickat med som "gratis" tillval på alla svensksålda S och X. Bredd över axlar m.m tror jag inte du behöver oroa dig för i de nya stolarna. Och är du längre så har de nya stolarna även elektriskt ställbara nackstöd, på de gamla var det fasta. Jag upplever stolarna väldigt sköna, men då är jag inte speciellt överdimensionerat byggd. Jag har med problem med vissa andra märkens stolar, särskilt de som inte går att justera svank och sittdynans lutning på ett vettigt sätt.

Som du själv skrev, du får Testa, vet inte vart du bor men iaf Tesla i Malmö var väldigt tillmötesgående när jag var spekulant, inte som deras nästangranne BMW som man nästan fick tigga och be för att få prova bilen en kort sväng....

Laddmöjligheter med Tesla är verkligen inga problem, dels deras eget superladdarnätverk som ju finns i stort sett överallt i Västra Europa iaf. Och både deras egna destinationschargers samt som du skriver olika hotel, affärer, köpcentran m.m. Nu är jag själv sån att jag sällan kopplar upp mig på "slöladdare" bara för att tanka lite som en del gör bara för det är gratis, utan tänker att de med elbilar med kort räckvidd kan få dem.

Tesla har ju just för hundägare tagit fram "Dog Mode" som både håller klimatet rätt i bilen för hunden, och även om man vill spelar radio eller musik för hunden och så visar det på den stora huvudskärmen för förbipasserande oroliga människor att "det är ingen fara, ac är igång, min husse/matte kommer snart och en stor tydlig siffra med vilken temperatur det är i bilen".
Detta är standard på alla bilar och det lite roliga med Tesla är ju att de uppgraderar ju sånt här som är mjukvara även på redan levererade flera år gamla bilar. Så även de som köpte en ny testa för 5-6 år sen får dessa funktioner efterhand som de lanserar dem. Jag har haft min bil i 3 månader och redan fått ett par uppdateringar över nätet som ger små förbättringar m.m.

Ja deras AWD i fart så har jag ju inte hunnit testa direkt, det var moddigt som fasiken en av gångerna jag provkörde i vintras och då iaf var det inga som helt problem gå ut och om och känna sig stabil. Ska ta bild på sätena åt dig....

Uppdaterat: 2019-06-26 11:58

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-26 12:12

Varsågod A.L, bilder på stolarna, som du ser breddar de ut sig ganska bra över axlar/skuldror.....
Varför ViB:s sida lägger bilderna snett har jag inte en aning om dock...de var på rätt håll hos mig :)

Uppdaterat: 2019-06-26 12:14

Bjuder på en bagagebild med, som sagt man kan köra stora fyrkantiga saker även i bilar som inte är kombi :)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-26 12:16

https://www.nyteknik.se/fordon/lurade-tesla-att-kora-fel-ett-alarmerande-svar-6962918
Gäller att hålla koll på vart bilen har tänkt köra.

Uppdaterat: 2019-06-26 12:24

Som jämförelse i kupéljud och kupékvalitet.

Audi Allroad 100p
Volvo V90 80p
Tesla modell S 70p

Det skiljer så mkt att det inte ens är nödvändigt att ignorera fakta.

Uppdaterat: 2019-06-26 12:36

Guran: Utan tvekan är det så att ny teknik är sårbar innan den är fullt utvecklad, och som det även står i artikeln så gäller ju detta inte bara Tesla utan övriga som arbetar efter liknande system med. Det man får se som positivt i detta är ju att även om inte bilen har fullt skydd för detta så har de ju arbetat preventivt genom att när bilen tappar spåret så saktar den in och kör åt sidan på säker ficka.

Jag testade med min bil med att se vad som hände om jag inte höll i ratten, om man t.ex hade svimmat. Och samma där, när den efter varningar inte upptäckt reaktion från mig så saktar den in, slår på varningsblinkers och stannar vid kanten. Så att helt såga tekniken vet jag inte.

Men ja, den har brister, som allt som är uppkopplat idag. Sen kanske man lika mycket som man arbetar med skydd mot detta ska arbeta mot de illasinnade krafterna....

I min värld som använder semiautonoma funktionen som ett hjälpmedel som det är, och inte som nåt självkörande det inte är, så har man ju ändå kontrollen över bilen.

Uppdaterat: 2019-06-26 12:42

Magpie: En liten stilla undran bara i all nyfikenhet, vart kommer dessa siffror från, är det ren fakta eller även subjektiv bedömning? Vilka modeller är det utfört med? Vilka däck och vilka motorer? Kupékvalitet? Hur menar du att det är en faktasatt bedömning?
Jag ifrågasätter inte alls att en del anser Audi interiörer vara fina och välgjorda, men det är ju även en smaksak vart man trivs och vad man anser vara värt högre eller lägre poäng? Jag t.ex anser Audis interiörer vara så sjukt plottriga att jag vantrivs, då är ju det såklart en lägre kvalitet för mitt mående i bilen, eller hur?
Nu jämförde jag mellan 2 bilar jag brukat och levt med i många mil, långt fler än vad de flesta provare gör. Och min bedömning är att Teslan är bekvämare och tystare än V90, har jag då helt enkelt upplevt fel under all denna tid menar du?

Uppdaterat: 2019-06-26 12:47
Henrik M skrev:

Guran: Utan tvekan är det så att ny teknik är sårbar innan den är fullt utvecklad, och som det även står i artikeln så gäller ju detta inte bara Tesla utan övriga som arbetar efter liknande system med. Det man får se som positivt i detta är ju att även om inte bilen har fullt skydd för detta så har de ju arbetat preventivt genom att när bilen tappar spåret så saktar den in och kör åt sidan på säker ficka.
Jag testade med min bil med att se vad som hände om jag inte höll i ratten, om man t.ex hade svimmat. Och samma där, när den efter varningar inte upptäckt reaktion från mig så saktar den in, slår på varningsblinkers och stannar vid kanten. Så att helt såga tekniken vet jag inte.
Men ja, den har brister, som allt som är uppkopplat idag. Sen kanske man lika mycket som man arbetar med skydd mot detta ska arbeta mot de illasinnade krafterna....
I min värld som använder semiautonoma funktionen som ett hjälpmedel som det är, och inte som nåt självkörande det inte är, så har man ju ändå kontrollen över bilen.

I min värld vill jag helst inte ha några sådana funktioner. Det räcker gott med autobroms. Resten ser jag egentligen inget behov för över huvud taget i en bil. Än mer onödig elektronik som helt garanterat börjar krångla.
Stackars ägare till några år gamla bilar där alla dessa olika funktioner börjar krångla.

Uppdaterat: 2019-06-26 13:46

Fast hur mycket krånglar dem? Det har folk ojat sig över ända sen autobromsen och adaptiv farthållare kom, att allt detta kommer krångla och gå sönder....men hur mycket har vi sett, läst och hört om krånglande såna system? Tror det är lite överdrivet. Jag vet många som har bilar som är långt över 10 år gamla som fortfarande har fullt fungerande adaptiva farthållare m.m....
Sen att du inte vill använda dem och inte ser nyttan har jag full respekt för, får jag våga mig på en gissning att du inte haft nån bil med eller testat det över en längre period? Men som sagt, alla väljer att använda vad de vill. Jag är en mycket mer uppmärksam utvilad förare med dessa hjälpmedel iaf, och jag kör mycket....
Jag är övertygad om att hetsen i trafiken, och därmed mycket olyckor, skulle minska drastiskt om betydligt fler använde dessa hjälpmedel i sina bilar.

Uppdaterat: 2019-06-26 13:55
Henrik M skrev:

Fast hur mycket krånglar dem? Det har folk ojat sig över ända sen autobromsen och adaptiv farthållare kom, att allt detta kommer krångla och gå sönder....men hur mycket har vi sett, läst och hört om krånglande såna system? Tror det är lite överdrivet. Jag vet många som har bilar som är långt över 10 år gamla som fortfarande har fullt fungerande adaptiva farthållare m.m....
Sen att du inte vill använda dem och inte ser nyttan har jag full respekt för, får jag våga mig på en gissning att du inte haft nån bil med eller testat det över en längre period? Men som sagt, alla väljer att använda vad de vill. Jag är en mycket mer uppmärksam utvilad förare med dessa hjälpmedel iaf, och jag kör mycket....
Jag är övertygad om att hetsen i trafiken, och därmed mycket olyckor, skulle minska drastiskt om betydligt fler använde dessa hjälpmedel i sina bilar.

Och hur länge har dessa system funnits i den stora massan av bilar? Finns ju knappt några bilar som kan betecknas som gamla, förutom nån enstaka lyxbil, som har dessa system. Med automatik som styr bilen mm.

Uppdaterat: 2019-06-26 14:02

Pratar du system som även styr själv så nej, det är inte lika länge. Tesla kom med dem 2012 tror jag väl, flera ex där som både rullat flera år och väldigt många mil.
Pratar vi däremot adaptiv farthållare m.m så har ju det funnits i snart 20 år samt i "folkbilar" iaf i 12-13 år. (S80-V70). Inte hört om någon Volvo, som sålts i stora mängder, som haft brister i det systemet.
Men visst, du kan ju ha rätt och att det kommer börja krångla nåt hysteriskt framöver.....eller så gör det inte det helt enkelt och visar sig vara en både tillförlitlig och framförallt väldigt säkerhetshöjande vidareutveckling av tekniken i våra fordon.

Uppdaterat: 2019-06-26 14:06

Adaptiv farthållare har måhända funnits som tillval i Volvo under 12--13 år men likafullt så har väldigt många Volvo-bilar av så sena modeller som 2016--2018 inte den funktionen utan bara en konventionell farthållare. Likadant med märken som BMW och Mercedes. Den första verkliga "folkbil" med denna funktion och som standard i Sverige är nog Golf 7 som började säljas i början av 2013.
Det är som sagts tidigare lätt att bli "fartblind" när man själv haft funktioner under några år - men detta absolut inte sagt som nån kritik mot dig Henrik. Vi är nog flera som drabbats av den "fartblindheten" misstänker jag.

Uppdaterat: 2019-06-26 14:23
Pi skrev:

Adaptiv farthållare har måhända funnits som tillval i Volvo under 12--13 år men likafullt så har väldigt många Volvo-bilar av så sena modeller som 2016--2018 inte den funktionen utan bara en konventionell farthållare. Likadant med märken som BMW och Mercedes. Den första verkliga "folkbil" med denna funktion och som standard i Sverige är nog Golf 7 som började säljas i början av 2013.
Det är som sagts tidigare lätt att bli "fartblind" när man själv haft funktioner under några år - men detta absolut inte sagt som nån kritik mot dig Henrik. Vi är nog flera som drabbats av den "fartblindheten" misstänker jag.

Ja jag har också för mig att det var generalagenten som beslutade att erbjuda bilar, från Golf och uppåt, med (var det master paketet som hade adaptiva farthållaren) som lägstanivå. Eller var även Polon utrustad med detta? Oavsett är jag säker på att VW var först.
På MB och BMW är det väl fortfarande ett dyrt tillbehör på Svenska marknaden. Du finner knappt någon begagnad nyare BMW med något av dessa grejer.

Uppdaterat: 2019-06-26 14:42

Att det fortfarande är tillval på de flesta bilar är jag mycket medveten om, och det var aldrig min poäng om det var det eller ej, min poäng var att som svar på Gurans tvivel på funktionernas hållbarhet att det har funnits på marknaden ett bra tag nu, och absolut inte bara i lyxbilar,(vad det nu har för betydelse vilken bil det sitter i för hållbarheten), och att iaf jag inte hört eller läst några direkta synpunkter på att det är dålig hållbarhet i dessa system.
Sen som jag skrev, full respekt för att vissa inte vill eller har svårare att ta sig till nya teknik och använda den som det är tänkt. Min fd. sambo vägrade konsekvent använda farthållare för hon tyckte det var läskigt....
Dock som jag skrev från början, JAG tycker personligen att detta är fantastiska hjälpmedel och de får mig att vara en mycket säkrare, mer utvilad förare med mer uppmärksamhet. Och MIN PERSONLIGA åsikt är att det skulle vara mycket mindre olyckor och minska stresskörningen i trafiken för många om fler använde denna och andra funktioner som höjer säkerheten i våran körning.

Uppdaterat: 2019-06-26 14:48

Vanlig farthållare är ju standard sedan länge på en stor del av bilparken, men det finns helt nya bilar i A och B segment som kan köpas utan. Farthållare som även bromsar farten i nedförsbackar har väl funnits omkring tio år eller kanske nått mer. Adaptiva farthållare är väl kanske 5 år sedan det började bli lite mer allmänt tillgängligt samtidigt som filhållningsassistenter mm. Så jag tror inte vi sett ens början på eventuella problem ens med de första triviala systemen. Skall bli intressant att se hur detta utvecklat sig om 5-10 år när bilarna börjar komma lite till åren.

Uppdaterat: 2019-06-26 15:02

Guran: Som sagt, Volvo har erbjudit till sina volymmodeller S80 och V70 adaptiv farthållare sen höst 06 resp. höst 07. Så vart du får att det bara har funnits i 5 år vet jag inte.....
Med tanke på hur stora dem är tror jag vi hade hört ganska rejält om de "triviala" systemen hade falerat i nån större utsträckning.
Men visst, jag kan ha fel och de krånglat som bara den men att alla hållt tyst om det. Första bil jag hade det på var en XC70 -08, efter det har jag bara ägt eller brukat nån enstaka bil utan, (manuell sportbil). För mig är det en dealbreaker vid bilbyte att dessa funktioner finns med.

Uppdaterat: 2019-06-26 15:19

Guran - det var Golf 7 i det "svenska" utförandet som var först av VWs modeller med adaptiv farthållare som verklig standardutrustning. Det är inte ens idag standard på Polo - den modellen har av nån för mig outgrundlig anledning endast fartbegränsare som standard - alltså inte ens konventionell farthållare.
F ö håller jag med dig Henrik om förträffligheten med just den adaptiva farthållaren och att den säkert skulle hålla nere stressnivåerna hos många trafikanter om man skulle ha funktionen och verkligen använda den.

Uppdaterat: 2019-06-26 15:25
Henrik M skrev:

Guran: Som sagt, Volvo har erbjudit till sina volymmodeller S80 och V70 adaptiv farthållare sen höst 06 resp. höst 07. Så vart du får att det bara har funnits i 5 år vet jag inte.....
Med tanke på hur stora dem är tror jag vi hade hört ganska rejält om de "triviala" systemen hade falerat i nån större utsträckning.
Men visst, jag kan ha fel och de krånglat som bara den men att alla hållt tyst om det. Första bil jag hade det på var en XC70 -08, efter det har jag bara ägt eller brukat nån enstaka bil utan, (manuell sportbil). För mig är det en dealbreaker vid bilbyte att dessa funktioner finns med.

Med allmänt tillgänglig avser jag inte att Volvo erbjudit det som ett oftast dyrt tillbehör, så som även andra tillverkare gjort. Utan att det faktiskt är standardmonterat i basmodell eller ett billigare paket.
Mig veterligen var det Golf, som Pi påpekat som det inte gick att köpa utan att få adaptiv farthållare även i enklaste saluförda modellen.
Det är ju först nu senaste åren som det blivit mer frekvent förekommande, men långt ifrån nån standardutrustning på alla bilmodeller.
Men den funktionen är ju ganska trivial med en radar som detekterar att något är i vägen för framfarten och bilen sänker farten och bromsar. Tänker mer på övriga än mer finkänsliga tillbehör som skall styra bilen och hindra att den far av vägen.

Uppdaterat: 2019-06-26 15:34

Guran - helt rätt att adaptiv farthållare inte ens år 2019 är standardutrustning på väldigt många bilmodeller - även på 10-i-topp-listan. Och till väldigt många går det inte ens att få - i alla fall i B- och C-segmenten.
Och jag tillämpar också din tolkning avseende "allmänt tillgänglig".

Uppdaterat: 2019-06-26 15:42

Men alltså seriöst, vad har det med tillförlitligheten på produkten att göra om huruvida det var standard eller inte??!

Volvo sålde det i paket och väldigt många bilar utrustades med det, om det var var tredje, femte eller sjunde Volvo som har det kan jag inte svara på, men det är absolut så pass många på vägarna att vi kan se det som ett underlag för produktens funktion och tillförlitlighet iaf.....

Uppdaterat: 2019-06-26 15:51

Jag har inte ens i någon som helst av mina kommentarer använt frasen allmänt tillgänglig........så varför hänga upp sig på detta?
Sen måste väl inte något vara standard för att vara tillgängligt, finns det som tillval på den vanligaste bilen i landet kan jag väl definitivt anse det räknas som allmänt tillgängligt.....om jag nu ska ge min syn på just det.

Smart-TV tror jag de flesta ser som allmänt tillgängligt idag, men är det standard från instegsversionen? Nä, inte riktigt va.....

Uppdaterat: 2019-06-26 15:56
Henrik M skrev:

Jag har inte ens i någon som helst av mina kommentarer använt frasen allmänt tillgänglig........så varför hänga upp sig på detta?
Sen måste väl inte något vara standard för att vara tillgängligt, finns det som tillval på den vanligaste bilen i landet kan jag väl definitivt anse det räknas som allmänt tillgängligt.....om jag nu ska ge min syn på just det.
Smart-TV tror jag de flesta ser som allmänt tillgängligt idag, men är det standard från instegsversionen? Nä, inte riktigt va.....

Det var jag som skrev allmänt tillgänglig och med det åsyftade att det är utbrett och tillgängligt i de volymmodeller sim allmänheten köper. Dvs inte i en modellversion ur Volvos tjänstebilsflotta.
Men nog om detta, men roade mig under tiden att söka på problem med ACC. Och visst finns långa trådar på VW forum om detta......
Men nog om detta, det är Tesla S som denna tråd handlar om.

Uppdaterat: 2019-06-26 16:07

Ja, problem med VW/VAG förvånar mig inte, men det kanske vi inte ska lyfta ut som nåt generellt för hela fordonsflottan :)

Jag har ägt/brukat otroligt många bilar, runt 70-75 st, och min Passat -13 och min A6 -02 är enda bilarna jag verkligen sålde fort bara för det var bilar jag verkligen vantrivdes med...

Sen tror jag du med vet innerst inne att V70 legat otroligt högt/topp 3 på privatsålda bilar med under många år....så att säga att det är bilar inte allmänheten köper är att ta i ;)

Men som du sa, tråden är om Model S, några frågor på den?

Uppdaterat: 2019-06-26 16:21

För att återvända till trådens ämne:
Tack för en utförlig och trevlig rapport om Teslan! :-)
Det är en mycket snygg bil (i mina ögon), och den sticker fortfarande ut på ett positivt sätt.
Det där med få fack invändigt är tyvärr inte ovanligt, det är flera bilar jag kikat på som har samma fel. Design går före funktion, och diverse småfack är ju alltid smutt att ha. Gärna åtkomliga och inte som på Volvos "svävande mittkonsoll".

Bullernivån är subjektiv. Det enda rätta är att köra bilarna själv. Men när det inte finns någon motor som brummar, hörs andra ljud bättre. Svårt att jämföra.

Min erfarenhet av elbil är endast Zoe, men redan där upptäckte jag den udda charmen att inte höra nån motor, inte har något växlande, det bara susar iväg. Skönt på något ovanligt sätt. Ser även lite läckert ut utifrån när en Tesla snabbt försvinner iväg med bara däcksus.

Uppdaterat: 2019-06-26 16:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...