Något nytt på uppfarten

112 inlägg 0 nya
Något nytt på uppfarten

Så fick jag plötsligt ett infall och bestämde mig för att ersätta den gamla kära Xantian med något nyare. Jag provade lite olika bilar, men de var för obekväma, man blir bortskämd med gashydraulisk fjädring...

Sen gillar jag ju automat i en bruksbil, så det begränsade urvalet. Det slutade med en C5 från 2006, riktigt trevlig. Lika snäll med bensinen som Xantian, snittet på hemresan (20 mil) blev 0,66, det tycker jag är helt OK för en så pass stor och rymlig bil. Jag var ju ändå lat och körde mycket med farthållaren...

Så, det ska bli intressant att se hur den kommer att funka framöver, Xantian har ju skött sig bra och motor o låda i den går utan anmärkning fortfarande.
[img=55537]

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nähä, det blev ingen bild, och inte kan jag redigera... skumt..
Nu funkar det! Är inte riktigt nöjd med färgen, men den är i vart fall inte silver... ;-)
Föregångaren står i bakgrunden.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grannen har en C5 ( jag tror det är en -12) som han varit helnöjd med trots flera dyra reparationer. Den har gått 24000 och senast brakade lådan ihop.
Typfall där man aldrig bytt olja i automaten. Nu fick han tag på en beg. låda som gått 18000 och den är monterad, men jag har inte haft tillfälle att höra hur det gått, men jag återkommer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ck, det här är en Aisin och den håller avsevärt längre, men den ska ha oljebyte och renspolning minst var 10000e mil, för vissa bilar som går hårt t.ex. taxi, lantbrevbärare, tidningsbud och likn. rekommenderar man byte var 6000e mil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanonbilar på alla sätt! Lycka till!

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja, Xantian hade ju en egen konstruerad PSA/Renault låda som verkar funka bra och länge. Vad jag har förstått så är Aisin mer känslig, så jag får nog se till att byta olja i C5:an.
Efter 24.000 mil har nog de flesta bytt koppling, det är ju sånt man räknar med. Men att byta olja i autlådan är kanske inte lika självklart, eller beror det kanske på fabrikanternas svammel om "sealed for Life"...?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lason1 wrote:
Kanonbilar på alla sätt! Lycka till!

Tackar! Vi får se hur det går, men nog känns det som mycket bil för pengarna. Jämför man med t.ex. V70 så kostar den ju minst 30.000 mer, och den är ju inte heller känd för att vara krångelfri.

Dock kan jag redan nu påpeka att jag saknar 3-läges sätesvärmen från Xantia, den är snabb och behändig! Här verkar bara finnas 1 läge.
Sedan har man förstås ständigt rädslan för krångel, ju mer grejor, desto fler möjliga felkällor...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nix Aisin rekommenderar byte, Saab kröp till korset efter några år och gick på Aisins linje, men Volvo anser det onödigt trots samma låda, men på taxi och polisbilar byter man!
Grattis förresten till bilen, det har jag glömt att skriva, jag har alltid gillat C5 även om jag slår skallen i dörröppningens överkant.
Och nu när de ska sluta med gasfjädringen blir det inte kul, då blir den ju lika slätstruken som en Pegga!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

von-Klotenhjelm wrote:
Har aldrig gillat franskt, men efter några mil i en C5, är jag beredd att ge efter lite. Tyst, mjukt och stolar som är svårslagna. Vad mer kan man begära?

Ja, men om man gillar stum vägkänsla får man välja något annat. Jag tycker också det är kul att svänga och härja runt (älskade min MI16), men i långa loppet är det gott att bara sväva fram. Tycker automatlåda passar extra bra ihop med den mjuka fjädringen. :-)
Det är få bilar som är så vilsamma att åka långt i.

Körde långsträckor i en del olika nya bilar (E och C-klass, V70, 9-5, Passat, A4, A6, Vectra, Camry, KoreaSUVar) för några år sen, och upplevde storskillnad i hur trött/utvilad jag var vid ankomst. Bäst då var E-klass, sämst Passat. (och Santa Fe o kusinen Sportage)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I mitt tycke är nog en C5 en av de mest prisvärda beg.bilarna som man kan köpa idag, väldigt mycket bil för pengarna.
Många är ju som bekant skeptiska till franska bilar men hör man med dess ägare så är det inga större bekymmer jämfört med t.ex. Passat eller V70, men dess rykte som problembil verkar vara svårt att bli av med.

c k wrote:
Saabnisse,
jag har en Aquamarinblåmetallic Saab 900 GLE -79:a med en treväxlad BorgWarner automatlåda som sommarbil som för övrigt är nästintill i "nyskick". Vet du om den lådan också behöver byte av olja i lådan? Jag har haft bilen i ca 15 år och har aldrig bytt olja i automaten motorolja och filter byter jag dock varje höst.

Har haft en likadan automatväxlad 900 GLE -79 i samma blå nyans och med blå plyschklädsel... :-)
Hopskruvad av Valmet i Finland och extrautrustad med TRX-fälgar tror jag de hette i en knepig dimension.
Köpte den av min faster 1990 för 4000:- och sålde den fyra år senare för samma summa, tyvärr så var rosten svår på dörrtrösklar och skärmkanter så det var ett ideligen rostlagande plus att den läckte lite olja från växellådan, annars en kanonbil som jag fortfarande kan sakna.

Instrumenteringen håller nästan fortfarande modern standard, jämfört med en 240 från samma tid så var Saaben i det närmaste futuristisk i sin layout.

ck, absolut, gör ett oljebyte, men gör som killen visar i #1 härhttp://www.vibilagare.se/forum/530/oljebyte-i-automatlada-42924
Att suga ut genom nivåstickan eller pluggen är bara slarv, då byter man bara hälften av oljan.
Eller åk till en firma som har oljebytarutrustning för automatlådor då får du den renspolad också med varm olja.
Ok det kostar ett par tre tusen, men det är billigt jämfört med vad lådan kostar.
Tänk på vad jag skriver underst!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis Hultarn! Skönare är svårt att åka, men nog tyckte jag att Xantian var lika skön att åka. Kunde tyvärr inte fortsätta åka franskt när ryggen pajade, (kommer inte in i bilen). Vad blev det för motor? Sexan? Glöm nu bara inte att spola vx-lådan. Håll oss uppdaterade om hur det går, det finns ju tyvärr dom som tror att en 2006/7 är för gamla att köpa.

ÅkeMjuk

benny karlsson wrote:
Grattis Hultarn! Skönare är svårt att åka, men nog tyckte jag att Xantian var lika skön att åka. Kunde tyvärr inte fortsätta åka franskt när ryggen pajade, (kommer inte in i bilen). Vad blev det för motor? Sexan? Glöm nu bara inte att spola vx-lådan. Håll oss uppdaterade om hur det går, det finns ju tyvärr dom som tror att en 2006/7 är för gamla att köpa.

Tackar! :-)
Jodå, komforten är ungefär densamma. Klart beroendeframkallande! :-)
Det blev 4:an denna gång, har egentligen inget mot V6 (har haft en sån i en 406) men 4:an är billigare att underhålla och något snålare. Är inte så stor skillnad som deklarationen anger, V6:an går ju mest på tomgång...

Ska faktiskt ta ett snack med verkstan om oljebyte, kan vara skönt att slippa fundera på. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, nu har jag snackat med grannen om hans automat. 18000mila lådan växlade bra men behöll inte oljan, det visade sig att den var spucken, kom från ett vrak! Ok in med en nyare som gått mindre, men den växlade helt fel, ungefär som den som satt i från början. Dags för tredje bytet, nu växlar den relativt bra men inte som den ska, han skulle byta styrelektronik i kväll, får se hur det går.
Jag är fullständigt övertygad att oljebyte från början i rätt tid hade inbesparat alla dessa åtgärder.
Någon som tvivlar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det finns ju alltid en risk med lådor (och andra delar förstås) från skroten, det kan innebära överraskningar.
Tycker nog ändå att det händer väldigt sällan att man hör om liknande fadäser.

Han hade säkert sluppit allt krångel om han bytt olja, ska nog ta och ringa verkstan imorn o kolla priset...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Han köpte bilen beg. så det skulle ju ha varit förra ägaren som slarvade, men det fritar honom inte från slarvet och det vet han om, han har trots allt kört över 10000 mil och borde gjort ett byte under sin tid som ägare.
Jag är inte så korkad att jag tror att om man bara byter olja med jämna mellanrum så får man inga problem, men jag tror risken minskar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag ringde "min" märkesverkstad och diskuterade oljebyte, men de tyckte inte att det fanns någon anledning att göra det. "OK, om du absolut vill, så gör vi det, självklart"
Jag påpekade att det där med Sealedforlife sällan är en sanning, det finns ju vissa automatlådor som är känsliga.
Men, de har inte sett någon trend med oljebyte/icke oljebyte, har lådor som gått 40.000 mil (hittills)

Nu känner jag dem på verkstaden, de håller på med bilhobby såväl som jag själv, så jag har ingen anledning att inte lita på dem.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, byt olja!
Men se till att de har ett spolaggregat så att de kan byta oljan i hela lådan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har hunnit köra en del med "nytillskottet", och upptäckt att den har ett C5-standardfel: värmeregleringen funkar inte på båda sidorna. Bilen har gått för långt för garantiärende, så det blir att betala för att frun ska slippa frysa (förarsidan funkar utmärkt, men inte högersidan)
Men, happy wife = happy life...

Så, verkstaden kontaktad, och tid bokad. Stort jobb, som jag inte vill göra själv. Kostnaden är dock överkomlig: 6000 kr, för uppdatering av båda sidorna.

För övrigt funkar allt, och den är ju så skööön! :-)

Den gamla bilen? Den har fått en ny ägare, och han vart nöjd. När jag räknar ihop kostnaden för den bilen har det varit en låg milkostnad. Största delen är förstås värdeminskningen, men 35.000 på drygt 10 år är ok tycker jag.
För övrigt har det varit låga kostnader, totalt stannade reparationerna på c:a 10.000 kr, inklusive de nya bromsskivorna som jag satte på strax innan jag sålde bilen (dumt nog..) Fast bromsar är bra. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Japp, livet är fullt av överraskningar. När bilen var in för åtgärd av ventilationen, bad jag dem checka AC-kretsen. Då sprack en slang!
Å andra sidan var den redan fuktig, så den var på G. Nu är den också bytt, och allt funkar som det ska.
Kylsystemet och ACC:n fick en rejäl test i helgen då jag tillbringade timmar i köer (pga Wings of life), inga problem.

Bilen rullar bra, och förbrukningen har stabiliserat sig på 0,80, helt ok om man tänker på att min körning mest består av kortare sträckor upp till 2 mil.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu har grannen bytt ventilpaket på lådan, men han var fortfarande inte nöjd. Efter en omprogrammering blev det bättre, men han har gett upp.
"Aldrig mer något franskt!" var hans senaste kommentar, nu funderade han på en Kasskaj som hustrun har. När jag frågade om det inte satt en Renaultdiesel i den såg han frågande ut, sedan kom det "Ja då dyker den!"
Igår hade han tittat på en Suzuki Vitara, han har alltid varit svag för Suzuki, han var ju fabriksförare för dem i flera år.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.