Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Pi skrev:

Trimmad hastighetsmätare också känns det som, Guran...:)

Nej då, min kusin monterade 70cc cylinder och 22mm förgasare, expansionsljuddämpare, rejält uppjusterad tändning och rejält drevad. Så den gick väldigt fort, den gick nästan lika fort på första växeln som min toppade. Men kan inte garantera farten då ingen GPS fanns på den tiden.
Jag själv hade en enkel 5hk cylinder, planad topp och 17mm förgasare med justerbart munstycke, lagomt drevad (har 13-36 vill jag minnas) så den var stark hela tiden och vanligt sportljuddämpare. Dock hade jag inget snabbgashanddtag från Hobbex :)
Men det var mest trimmandet som var intressant för kusinen snarare än att åka mycket på moppen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Köp ditt snabbgashandtag på hobbex för rivigare starter. ;).

Haha jag har också varit med på den tiden.
Man läste sönder svenska cyckelfabrikens katalog from Lomma när man sparade ihop till 70 jubilaren.

Uppdaterat: 2020-03-13 06:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ha! Ni snackar om trimmade mopeder, jag har faktiskt träffat Ivan Höök i Sågen.
-----
Nog sjutton kan man sakna gången i en BMW-sexa när man startar en trea eller fyra. Sen de började med fyrventilstoppar, VANOS och andra påhitt har de förstås gått jämnare med en flackare vridmomentskurva än tidigare, men jag gillade den där belöningen man fick på höga varv med de äldre stora sexorna. Just det där att motorn har lite karaktär har i princip försvunnit.

Uppdaterat: 2020-03-13 08:18

Jag hade en svår längtan efter en då ouppnåelig bil i slutet på 80-talet, en 528i. Det gick så långt att jag försökte få min dåvarande chef att ge mig hans 3 år gamla tjänstebil (som skulle bytas in) i stället för den tvärsura Sierra som jag själv hade. Misslyckades.

Men det finns/fanns faktiskt moderna motorer som motsvarar Mäkinens "krav" att köpa idag. Jag har en sådan bil, som jag kör på sommaren;-)

Uppdaterat: 2020-03-13 09:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tror att den härligaste raka sexa jag kört mycket av var min brors BMW 3.0s, den gick riktigt härligt. Vad gäller V6 står fortfarande Alfa 75 3.0 V6 America som en av de härligare bilar jag haft förmånen köra lite mera med. Törstigaste bil jag nånsin haft i förhållande till effekt var utan tvekan min Scorpio 2.9i Ghia, dock en riktigt komfortabel bil....

Uppdaterat: 2020-03-13 09:33
Guran skrev:

Och med ditt ”motoröra” så borde du absolut satsa på en BMW med rak sexa, skönare motorsång när den närmar sig 7000 rpm är få motorer som har.

Då är det inte tal om att den motorn "ylar" då? :)

Uppdaterat: 2020-03-13 10:05

Audi A5 SB,
Jag är glad att du skrev "krav" inom citationstecken för det är längesen jag tog mig friheten att köpa bil enbart med hjärtat. 528i passade mig bättre än 535i av samma generation. Just det där att den vaknar "på varv" är härligt.

Uppdaterat: 2020-03-13 10:21
40-talisten skrev:

Guran wrote:
Och med ditt ”motoröra” så borde du absolut satsa på en BMW med rak sexa, skönare motorsång när den närmar sig 7000 rpm är få motorer som har.
Då är det inte tal om att den motorn "ylar" då? :)

Nej då inte det monotona ylandet som från en svag toyotamotor där varvräknaren står stilla på 6000rpm och en moderat fartökning är det enda som märks.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vet inte om jag skrev det tidigare, men 2,5an ylar finare på toppen än 3,0an.

Uppdaterat: 2020-03-14 13:08

Färddatorn så 0,86 vid senaste tankningen, 0,82 blev det mätt vid pump. Sällan en färddator ljuger åt fel håll.
Däcken har funkat utmärkt, trots avsaknad av dubb. Det var 4 plus grader idag, och fjällvägarna vi åkte på var som nyspolad skridskois, men det greppade fint iaf.

Uppdaterat: 2020-03-15 22:37

Skrev i en annan tråd om att 330in är tyst, och konstigt nog uppfattar jag den tystare än 325an, trots att det i princip är samma bil, båda är utrustade med sportchassi.
Men funderar på om klädseln kan ha med saken att göra, 330in har halvskinn, där tex halva dörrsidorna är klädda med stoppat tyg.

Uppdaterat: 2020-03-17 21:33

Men är hjulupphängning mm samma?
Det är ändå en toppmodell där både bromsar, bussningar mm borde skilja då den är dimensionerad för en kraftigare motorn. Även prismässigt så var väl nypriset ett rejält kliv upp från 325:an

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Stoppad inredning gör mycket för att kväsa vissa frekvenser. Det är det som gör att jag inte gillar glastak.

Uppdaterat: 2020-03-18 09:17

Var tvungen att kolla på realoem.com och det är exakt samma chassi på alla modeller av E90. Lite det som jag gillar med BMW, oavsett om man köper en 316i eller en 330i så får man samma fina chassi. M3 har dock unika komponenter.

Uppdaterat: 2020-03-18 11:27

Lite av skillnaden kan ju även bara att 325an gått 11" mil mera.

Uppdaterat: 2020-03-18 12:16

La ut 325an på en lokal köp o sälj grupp på Facebook.
Skrev tydligt i annonsen att bilen kostar 25.000:- och inget annat.

Första svaret på annonsen löd: Hallo 15.000:-

Uppdaterat: 2020-03-19 07:23

Hopplösa fall av ej läskunniga kommer man aldrig undan.

Uppdaterat: 2020-03-19 08:30
Power to the people

Där märker man dock en stor skillnad beroende på vilken prisklass man säljer i, när man hållt på och byta andrabilar i prisklass under säg 75 kkr, då svämmas man över av sånt trist. Sen från 75-200 kkr, då minskar det stadigt beroende på prislappens storlek. Och över 200 kkr, då är det mail från diverse bilhandlare som vill köpa bilen billigt av en man får istället. Senaste lite högre prissatta bilen jag sålde själv tog jag hjälp av en större bilfirma som tog den som försäljningsuppdrag. Jättesmidigt, de fixade med allt och tog 5% i ersättning. Och jag räknar med att de fick ut 10-15% mer än jag hade fått om jag sålt privat samt att jag slappa allt det tråkiga.

Uppdaterat: 2020-03-19 08:56

Noterar att min 325a aldrig har varit avställd, den har varit påställd sen 2005 07 01, samma dag som den första gången den togs i trafik.

Uppdaterat: 2020-03-19 18:10

Angående annonsen, så drog en ärlig annons typ inga köpare alls. Förutom Hallo 15.000:- har en hört av sig med bytesförslag till en Citroen C4, men jag avböjde.
På en annan FB sida undrade nån hur en bil som gått 30" mil och hade flera fel, kunde vara pedantvårdad.
Pedantvårdad= lågt miltal och felfri, skrev han.

Jag har skrivit att främre stötdämpare måste bytas, och att nya medföljer.
Hardyskivan på kardanen börjar bli dålig.
Bakvagnen är svajig.
Motorn drar lite olja, ca 1 liter per 300 mil.
Glapp i stereons slutsteg, vänster kanal lägger av på låg volym efter en halvtimme., höjer man ljudet hoppar den igång igen (kallödning ??)
99 av 100 skulle inte ens märka dessa fel vid en normal provkörning.

Uppdaterat: 2020-03-19 18:24

Hur som var det stendött just nu, kanske beror på Coronan, jag får ställa bilen i ide ett tag.

Var o kollade på en bil i Linköping som utgavs vara i välvårdat skick (privatannons) men bilen var inte vårdad nån stans och läckte olja, den hade samma gula skinn som min bil men det var grådaskigt och hade slitage.
Bilen säljs nu av en firma, och kallas "Oerhört välvårdad" i jämförelse då är min bil "hyper super duper ultra välvårdad"

Uppdaterat: 2020-03-23 17:57

Vi noterade förut att det inte skiljer nått i hjulupphängningarna mellan BMWs E9X modeller.
Men jag kollade upp drivlinan mellan mina bilar, 330in har större bromsar, koppling, växellåda, kardan, diff och drivaxlar. Det är väl därför modellen är 50 kg tyngre.
Större hål i motorblocket borde ju göra motorn lättare ;)

Uppdaterat: 2020-03-23 18:51

Sommardäcken på, men det är nått som inte stämmer ???
Ser att 330an har högre profil på vinterdäcken (5 seriens) så rätt profil ser lite ynkligt ut, för den står av okänd anledning 2 cm högre högre över marken än 325an.
Hur som, konstaterar vid provkörning bilen underbara väghållning är tillbaka. De 225 breda Continental vinterdäcken är klart vingligare än 205 Hakka däcken på den andra bilen.
Trodde förut att bussningarna i bakvagnen var dåliga då bilen ålade sig fram, men med sommardäcken ligger den som ett strykjärn och viker inte en tum.

Uppdaterat: 2020-04-01 22:27
Jarl Karlsson skrev:

Har du sålt 325:an?

Nä, har haft typ 100 intresserade, men ingen har kommit o tittat på bilen.
Lite märkligt från min horisont, det första jag gör om jag är intresserad av en bil, är att titta på och provköra. Efter det kan man ju bedöma om bilen är nått att ha och om priset är rimligt.

Uppdaterat: 2020-04-05 16:44

Här är de 3 senaste spekulanterna, det ni ser de skriver är deras första fråga, förutom Vecliuc som har skickat en tidigare nått på okänt språk.
Bilen alla fel står i annonsen, även att allt annat funkar som det ska, det står även att jag bara pratar/ förstår svenska, och att bilen inte kostar nått annat än 23.000:-
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-04-05 19:32

Sålde en BMW 530i från 2004 för ungefär samma pengar för nåt år sedan. Fick nog 100 mail på blocket från samma typ av personer, ett äventyr =)

Uppdaterat: 2020-04-05 20:52

Mitt tips är att sälja till den första som skriver ”Hej”, två till tre fullständiga meningar och ”Mvh”. Brukar köra den strategin på blocket och då får man oftast kontakt med rätt köpare. Hjälpte en vän att sälja hans Vito på blocket och fick massvis med svar, men valde en av de första som svarade, just för att han skrev fullständiga meningar och gav ett vettigt intryck. Har oerhört svårt att förstå människor som släpper allt vad normal artighet och hyfs heter när de svarar på blocketannonser.

Uppdaterat: 2020-04-06 07:16

Plötsligt händer det.
Erik hörde just av sig på anonnsen, och undrade om han fick komma o kolla på bilen.

Tidigare i kväll fick jag medelande från Mustafa. "Hämtar bilen om en timme för 15.000, svara ja eller nej"

Uppdaterat: 2020-04-06 22:57

Erik köpte bilen direkt utan knot. Det finns hopp om framtiden än.

Uppdaterat: 2020-04-07 22:25

Inte för att vara den, men håller med om att om man vill ha en säker och trygg affär så säljer man till någon som kan formulera sig väl. För mig spelar det ingen roll egentligen om han heter Mohammed eller Erik, bara personen kan formulera sig väl.

Får man ett svar som "jag komma köpa den nu va?"
Men inget Hej som inledning, inget Mvh och namnet i slutet med mera. Då ringer varningsklockorna och jag vill dra mig ur.

Vill egentligen inte dra in invandrare i diskussionen här, men har tyvärr haft dålig erfarenhet av sådana försäljningar och då gäller det inte bara motor utan mobiltelefoner och andra varor jag sålt. De kommer gärna i klungor med flera "vänner" också som ska titta samtidigt och skapar en otrygg situation om du frågar mig.

Uppdaterat: 2020-04-07 22:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Nä, jag skiter fullständigt i vad folk heter, bara de som sagt åtminstånde försöker uttrycka vad de vill.
Jag hade en vettig konversation på engelska med en vars namn inte gick att uttala, men han hade inga pengar och skulle vänta på nästa lön.

Uppdaterat: 2020-04-07 22:54

Kul att det blev en smidig affär!
Det allra bästa brukar vara att få ta bort annonsen från nätet och slippa alla meddelanden från individer som inte ens vet vilken bil det handlar om när man svarar.

Uppdaterat: 2020-04-08 08:18

Har rensat bort 49 spekulanter från Messenger, 3 skulle jag säga varit seriösa.

Uppdaterat: 2020-04-08 09:35

Skrev tidigare nån stans att jag tyckte fäljarna från 325an kom längre in på 330an, trots att bilarna har samma uppgiven spårvidd. Men nu är problemet löst, 20 mm bak och 16 mm fram så smiter hjulen fint utmed skärmkanterna.

Kollade på nya däck på nätet, Däckonline ska ju ha bra priser, fick upp ett pris på 1.900:- st för de backdäck jag vill ha, men fick syn på att jag skrivit fel 245/45-17 när det skulle vara 255/45-17, ändrade och då kostade däcket 2.500:- !! 600 spänn för 10 mm. Kollade vidare och hittade däcket hos en svensk firma för 2.100:-

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-04-16 18:57

Problemet löst = sk spacers? Har de alltså inte samma spårvidd?

Uppdaterat: 2020-04-17 10:33

Just så, spacer.
Det ska vara samma på alla bilar 318-335 (ej M3) Men nått skiljer helt klart på min gamla o nya bil.

Tvättade o vaxade igår. Grannen som inte har så stor koll på bilar frågade när vi möttes bredvid bilen i förmiddags "Var inte din bil svart ??" Jo, har köpt en ny, den gamla blev påkörd. Han studerade bilen lite och frågade igen "Är den helt ny ??" Nä, den är 14 år gammal.

Uppdaterat: 2020-04-17 12:40

Idag blev det haveri på Zafiran. När däckverkstaden skulle backa ut bilen gick det inte att få i några växlar. De tillkallade en kille från en bilverkstad några km bort, som konstaterade att en växelvajer var av, han provade en provisorisk lagning utan framgång.
Men han skulle fixa en ny vajer, åka till däckverkstaden, och byta den i morgon förmiddag.
När särbon uttryckte sin oro för hur hon skulle komma dit o hämta bilen (det är nån mil mellan hennes hem och däckverkstaden) "Vi kommer hem med bilen när den är klar"
Hon fick en prisuppgift på 1.500-2000:- och det får väl kallas prisvärt, större verkstäder här i stan tar ju den summan bara man kliver in på verkstaden.

Uppdaterat: 2020-04-23 18:36

Verkstaden lovade mycket, men höll ingenting. De har inte hört av sig, och går inte att få tag på.
Bilen skulle få vara kvar i verkstaden tills de fixat bilen, men den stod utanför grindarna i ett industriområde, olåst.
Vi har dock ingen reservnyckel.
Jag sa till sambon att kolla efter nyckeln ifall de lagt den nån stans, och vi hittade nyckelringen under golvmattan, men ingen nyckel på !!! Man har även använt bilen för att köpa bröd, det låg en en hel kasse med baguetter i baksätet.

Hur som har sambon tröttnat på att ha en bil man inte riktigt kan lita på, den är ju gammal och har flera kryptiska småfel, som att den tex när som helst kan låsa sig, radion är trasig, lika så ACn.
Så nu kollas det på nått lite nyare. Lutar åt en Corolla Verso, högsta prio är att bilen ska funka.

Uppdaterat: 2020-04-26 19:18

Hitta en Verso att provköra var lättare än sagt. Vi hade tänkt kolla på nyare modeller, typ 13-17.
Toyota i Rissne hade 3 st, så vi åkte dit, 2 var redan sålda, den 3e ute på provkörning, och såldes när den kom tillbaka. Säljaren, en tjej var mycket trevlig och hjälpsam, men medelade att Versobilarna försvann fort.
Vi åkte till en annan hadlare som inte var intresserad alls, och bilen -16 med 3.700 mil på mätaren såg ut som fan själv och var väldigt dåligt rekondad, typ sprayad med silikon. Vi tröttnade o åkte hem igen.
Köper man en sån bil måste den in på rostskyddsbehandling, bakre regionerna av underedet har inget rostskydd alls.

Uppdaterat: 2020-05-02 17:31

När ni ändå är ute och tittar på så nya bilar kan jag verkligen rekommendera C4 Picasso, mycket bil för pengarna och bekväm.
Har en 2015 i familjen som gått 18000mil, efter att garantin gick ut har det inte varit några problem/fel. Efter 2015B har de dessutom alla riktig automat. Bättre rostskydd än asiatiska bilar har de också. Kan ju vara värt att åka och prova iaf. Sen finns ju också BMW-Picasson 2-serie active tourer.... Verson verkar bara vara dyr och burkig, tittar nog hellre på en Kia om det skall vara från den delen av världen..

Uppdaterat: 2020-05-02 17:46
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det en sjusitsig Toyota som du är ute efter Rikard. Min kusin har en Verso från 2015 och den har fungerat helt ok i 12000 mil förutom databoxen som har gett upp, flera reläer till elhissarna har gett upp och lambdasonden har gett upp.
Interiören är funktionell men ack så plastig den är och tråkig.

Uppdaterat: 2020-05-02 20:51

Interiören utan normal instrumentpanel är fruktansvärd i mina ögon, men det är inte jag som ska ha bilen.
Särbon fastnade för TKG, som kanske ger nån typ av trygghet framöver.

Databox och reläer lät inte normalt för Toyota, men å andra sidan är bilen tillverkad i Turkiet, troligtvis med delar från lite här o där.

Uppdaterat: 2020-05-03 12:30

Bilen ska helst vara som Zafiran, normalstor utanpå, men rymma hur mycket som helst, och gärna till nöds kunna ta 6 passagerare.

Uppdaterat: 2020-05-03 12:33

Då är det enligt mig C4 Grand Picasso eller Zafira Tourer det står i mellan, möjligen Kia Carens.
För 5 år sedan var de dessa det stod mellan för min far och hans sambo. Då blev det en C4 GP, och förra året blev det en till Picasso, 2016. Då de var nöjda med egenskaperna och speciellt komfort och stolar. Opeln är också en trevlig bil, kanske lite törstig/tung dock är skall 1.6:an vara snålare.

Uppdaterat: 2020-05-03 20:59
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi kollar på allt, men har inte hittat nån annan bil med rätt kriterier, framförallt inte nån i närheten där vi bor.
Den enda Picasson som skulle vara möjlig att titta på finns i Göteborg hos diversehandlaren Hedins bil (där sätter jag inte min fot) och var vit, vi ska ha en bil med nån typ av färg. Hittade heller ingen bil där det stod Blåtand i utrustningen, men det kanske finns även fast det inte står ?? Hittade heller ingen med backkamera, det vill särbon gärna ha efter att ha testat.

Särbon är tveksam till en Zafira efter jag tog fram beg test på motsvarande Astra, rubriken var typ "Prisvärd om du har tur" Och att Zafiran vi har nu kändes tajt o fin när den köptes med 13" mil på mätaren, men nu vid 17" klappat ihop totalt, allt hänger på trekvart, gnekar o gnisslar.

Vi ska även ha en manuell bensin utan turbo (få bilmodeller finns med den kombinationen idag) allt för att bilen i möjligaste mån minimera problem, och ska gå att laga själv utan att få psykbryt. Jag får redan bryt på Opeln idag, motorn är skohornad ner, resten har man kastat dit, sen slängt igen huven och hoppats på att det ska funka. Törs inte ens tänka på hur det ser ut i motorrummet på den modellen med turbo OPC.

Men jag ska lyfta på huven på flera bilar, och även krypa under. Det var ju när jag kröp under Toyotan jag konstaterade att den modellen måste rostskyddas.

Uppdaterat: 2020-05-04 19:59

Letade begtest på Picasso, det fanns här på ViB.
Tyvärr gick den bilen också bort.
"Den förra modellen av C4 Picasso har haft en hel del kvalitetsproblem och inte heller generation tre är förskonad från fel. Elektronikfel av olika slag förkommer, som falskvarnande servicelampa eller krånglande elektronik till soltaket. Det kan också handla om fel på sensorer, som tror att motorn överhettas vid starttillfället. En del ägare har haft återkommande problem med krånglande parkeringssensorer, regnsensorer eller sätesvärme. Den elektriska parkeringsbromsen har hängt sig på en del bilar och då kan inte bilen köras. Slitna hjullager har också förekommit.
Ett klonkande ljud från framvagnen betyder troligen utslitna fjäderben. Läckande kylare har varit ett annat fel, liksom problem med automatväxellådan. Det kan handla om mjukvaruuppdateringar om lådan slänger i växlarna, men vissa växellådor har också bytts ut. Det sistnämnda är en dyr åtgärd om inte garanti eller försäkring täcker kostnaden.
VTi-motorn på 1,6 liter och 120 hk har haft en del problem, speciellt om bilen ofta körs korta sträckor. Då bildas kondens i ventilerna, motorn går in i nödläge och oljebyte blir nödvändigt.

Det har också gjorts några återkallelser av C4 och Grand C4 Picasso. På tidiga exemplar kunde komponenter lossna i fjädringen. 2015 återkallades bilar för detta. Året efter återkallades Picasso tillverkade under 2015 för fel på låsmekanismen till dörrarna. En annan återkallelse gäller bilar tillverkade i början av 2016. På dessa kunde olja läcka från turbo-aggregat till varma motordelar och leda till motorbrand"

Uppdaterat: 2020-05-04 20:34

En bil med färg och sugmotor. Mazda 5.

https://www.wayke.se/objekt/448e4e25-bcad-4383-87fb-06628a92534b/mazda-5-20-sport-6-sits-manuell

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

En bil med färg och sugmotor. Mazda 5.
https://www.wayke.se/objekt/448e4e25-bcad-4383-87fb-06628a92534b/mazda-5-20-sport-6-sits-manuell

Ja jäklar, en bil som ser ut som en bil, hade ingen aning om att den fanns upp till -15, ska visa särbon den.

Uppdaterat: 2020-05-04 21:55
Rikard skrev:

Letade begtest på Picasso, det fanns här på ViB.
Tyvärr gick den bilen också bort.
"Den förra modellen av C4 Picasso har haft en hel del kvalitetsproblem och inte heller generation tre är förskonad från fel. Elektronikfel av olika slag förkommer, som falskvarnande servicelampa eller krånglande elektronik till soltaket. Det kan också handla om fel på sensorer, som tror att motorn överhettas vid starttillfället. En del ägare har haft återkommande problem med krånglande parkeringssensorer, regnsensorer eller sätesvärme. Den elektriska parkeringsbromsen har hängt sig på en del bilar och då kan inte bilen köras. Slitna hjullager har också förekommit.
Ett klonkande ljud från framvagnen betyder troligen utslitna fjäderben. Läckande kylare har varit ett annat fel, liksom problem med automatväxellådan. Det kan handla om mjukvaruuppdateringar om lådan slänger i växlarna, men vissa växellådor har också bytts ut. Det sistnämnda är en dyr åtgärd om inte garanti eller försäkring täcker kostnaden.
VTi-motorn på 1,6 liter och 120 hk har haft en del problem, speciellt om bilen ofta körs korta sträckor. Då bildas kondens i ventilerna, motorn går in i nödläge och oljebyte blir nödvändigt.
Det har också gjorts några återkallelser av C4 och Grand C4 Picasso. På tidiga exemplar kunde komponenter lossna i fjädringen. 2015 återkallades bilar för detta. Året efter återkallades Picasso tillverkade under 2015 för fel på låsmekanismen till dörrarna. En annan återkallelse gäller bilar tillverkade i början av 2016. På dessa kunde olja läcka från turbo-aggregat till varma motordelar och leda till motorbrand"

Ingen av de felen har hänt på våra bilar... Inte heller på Citroënakuten (cittra forumet) har jag sett så mycket fel, det är lite värre på gamla modellen och spec de med EGS-låda (=SMG, F1, selespeed typen). Nåt som har hänt är att stora skärmen kan krångla (pixelfel). Inte heller när jag jobbade mina somrar och praktik på Citroenverkstad, visst återkallerser och TSB's men inte mycket fel , köper man en 2016 el senare är man nog förskonad från barnsjukdomar.. Testvinnare i vibilägare, före en VAG , vaaa? Det är ju omöjligt

Blåtand är standard om det inte är nå snik möjligtvis

Uppdaterat: 2020-05-04 22:45
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre