Hur fungerar era hybrid bilar och är dom så snåla som vissa säger. Bara en fundering inför nästa bilköp.

55 inlägg 0 nya

0,4 i bland kullar hmm som prius ägare kan jag säga ja jo möjligen om man rullar mycket ner o sen bara precis tar sig över krönet för att sedan rulla igen så tja det går men ingen normal människa kör så inte jag i allafall som sagt jag har stigningar till jobbet då ligger priusen på ca 5,0 och hem nedför 4,0 vilket normalt på sommarhalvåret ger mig ett snitt på 4,7-4,8 l/ mil

Elbilen kommer att rädda muskelbilen. 100% skåning

Låter klart rimligare, Saslam.

Tvärnit wrote:
Jaehh... hur ska man säga....att Skoda Octavia 1.o TSI är världens bästa bil i alla kategorier!
Nu när detta är avklarat så kan jag meddela att jag är supernöjd med min Toyota Auris TS HSD hybrid.
Förbrukningen ligger i snitt på 0.54 och då ska man veta att jag kör min hybrid precis som en vanlig bil och att det är aktiv körning som gäller där jag inte sitter och funderar över några centiliter hit o dit utan njuter och då är 0.54 att se som en låg förbrukning.
Fördelen med hybrid är att den går mycket på el i staden och har ett påskjut utan tvekan vid start vilket tar ned stressen vid rusningstid, krypkörning i kö går helt på el och utan den minsta darr.
CVT-i lådan är ett under av smidighet och kan vara att de surrade illa förr men att det har Toyota idag ordnat till och att min bil en Selection har även växelläges simulation som tar bort känslan av ett gummiband.
Jag är otroligt nöjd med denna bil.

Det är bara att gratulera dig TN
Det är en trevlig bil men den passar inte alla och har sina brister för en norrlänning med skotersläp och krav på bensin värmare och alltid varm bil. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

En Auris vs Octavia,det går inte ens att jämföra.
Bara det med värmarfrånvaron gör att Aurisen hamnar i budgetligan.

Ja jag säger ju det att Skoda Octavia är den bästa bilen som finns och särskilt med 1.o TSI motorn som sägs vara i klass med W16 motorn som sitter i Audi Rosemeyer och Bugatti Veyron.

Jaehh.. min usla Toyota Auris HSD kan aldrig mäta sig med en Octavia jag vet men att ämnet är hybrid så att jag hoppas att jag ursäktas...

Med tanke på prispåslaget så känns det som tveksamt att det går att räkna hem en laddhybrid för en privatköpare. Ser man ur ren miljösynpunkt så är inte frågan helt lätt heller. Vår absoluta smärtgräns för bilköp ligger någonstans kring 300.000-325.000. Vi skulle kunna få en Kia Niro Plug In eller så får vi en välutrustad Tiguan. Vi kör oftast mellan 5 km och 30 km några gånger i veckan. Någon gång i månaden kör vi 120 till 150 km. Några gånger om året kör vi längre typ 250 km enkel resa, ibland 500 km enkel resa.

Niron skulle klara av de kortaste vardagskörningarna så länge som vi inte behöver använda värme eller kyla.

Har provkört Swift med mildhybrid och Toyota Yaris som hybrid. I Swiften var det sällan det kändes som någon idé trots att jag körde en hel del i stop and go traffic. Yarisen fungerade bättre.

Kan tro att en del mellanklassare skulle klara sig med en mindre bensinmotor i kombination med hybridlösning.

Har kört 13000 mil med en Kia C’eed 90 hk diesel. Den har dragit 0.59 över dessa 13000. Som lägst 0,47 (frugan körde långresa på landsväg), som högst 0,75 (stort släp).

Egentligen borde väl största vinsten med plug in och andra delvis elektrifierade vara i storstäderna med luftkvalitetsproblem. På landsbygd så borde moderna dieslar med partikelfällor och SCR / mindre bensinmotorer vara bra val. Med värt körmönster så får det bli bensin när vi byter bil nu. Kan man få en vettig plug in under vår smärtgräns nästa gång vi byter så blir det nog det (om fem till sju år).

L. Mäkinen wrote:
Jag säger inte att en diesel är att föredra, men den är snålare än en hybrid. Man kommer ner på likadana siffror som en Prius med en dieselbil utan att bilen optimerats aerodynamiskt. Jag ser inga uppgifter om snittfarten på cnets Priustest. Det hade varit intressant.
I mina ögon är en hybrid snålare även på landsväg då den tillåts gå på batteri då och då med bensinmotorn avstängd.
För nån vecka sen pratade jag med en kille som regelbundet kör längre sträckor, men som ofta kör även i stadstrafik. Han ville kunna köra på el i stan och åka snålt på landsväg och valde därför den enda laddhybrid han kände till med dieselmotor, Audi Q7.

Här är något över tvåtusen Priusar som är energieffektivare än motsvarande bil som drivs med diesel och av samma storlek på utrymme.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
”Consumer Reports skriver att deras mätning visade att det framförallt var vid stadskörning som den nya generationen förbättrats. Därtill så hade hybriden vid landsvägskörning i 105 km/h – bättre förbrukning än alla dieselbilar som testats.”
https://www.aftonbladet.se/bil/article22891997.ab
”Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.

Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.”
http://www.vibilagare.se/nyheter/prius-snalast-nagonsin
Och i morgon kommer någon likt Mäkinen att påstå att en diesel är snålare än nya Priusen.
Dieselbilen behöver inte ens vara optimerad aerodynamiskt för att vara lika snål som Priusen.
Ja vad säger man ,var och en blir salig på sin tro!

PREVIA wrote:
L. Mäkinen wrote:Jag säger inte att en diesel är att föredra, men den är snålare än en hybrid. Man kommer ner på likadana siffror som en Prius med en dieselbil utan att bilen optimerats aerodynamiskt. Jag ser inga uppgifter om snittfarten på cnets Priustest. Det hade varit intressant.
I mina ögon är en hybrid snålare även på landsväg då den tillåts gå på batteri då och då med bensinmotorn avstängd.
För nån vecka sen pratade jag med en kille som regelbundet kör längre sträckor, men som ofta kör även i stadstrafik. Han ville kunna köra på el i stan och åka snålt på landsväg och valde därför den enda laddhybrid han kände till med dieselmotor, Audi Q7.
Här är något över tvåtusen Priusar som är energieffektivare än motsvarande bil som drivs med diesel och av samma storlek på utrymme.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
”Consumer Reports skriver att deras mätning visade att det framförallt var vid stadskörning som den nya generationen förbättrats. Därtill så hade hybriden vid landsvägskörning i 105 km/h – bättre förbrukning än alla dieselbilar som testats.”
https://www.aftonbladet.se/bil/article22891997.ab
”Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.
Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.”
http://www.vibilagare.se/nyheter/prius-snalast-nagonsin
Och i morgon kommer någon likt Mäkinen att påstå att en diesel är snålare än nya Priusen.
Dieselbilen behöver inte ens vara optimerad aerodynamiskt för att vara lika snål som Priusen.
Ja vad säger man ,var och en blir salig på sin tro!

L. Mäkinen då borde det ju vara enkelt för dig att hänvisa till ett sådant test där en dieselbil i Prius storlek med automatlåda drar lika lite, eller är det inte så enkelt? Det hade varit intressant att få se något sådant och inte bara lösrykta påståenden från din sida.......

Enligt Auto motor och sport är Prius den snålaste bil de hittills testat med en förbrukning på 0,45l/mil.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

PREVIA wrote:
L. Mäkinen wrote:Jag säger inte att en diesel är att föredra, men den är snålare än en hybrid. Man kommer ner på likadana siffror som en Prius med en dieselbil utan att bilen optimerats aerodynamiskt. Jag ser inga uppgifter om snittfarten på cnets Priustest. Det hade varit intressant.
I mina ögon är en hybrid snålare även på landsväg då den tillåts gå på batteri då och då med bensinmotorn avstängd.
För nån vecka sen pratade jag med en kille som regelbundet kör längre sträckor, men som ofta kör även i stadstrafik. Han ville kunna köra på el i stan och åka snålt på landsväg och valde därför den enda laddhybrid han kände till med dieselmotor, Audi Q7.
Här är något över tvåtusen Priusar som är energieffektivare än motsvarande bil som drivs med diesel och av samma storlek på utrymme.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
”Consumer Reports skriver att deras mätning visade att det framförallt var vid stadskörning som den nya generationen förbättrats. Därtill så hade hybriden vid landsvägskörning i 105 km/h – bättre förbrukning än alla dieselbilar som testats.”
https://www.aftonbladet.se/bil/article22891997.ab
”Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.
Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.”
http://www.vibilagare.se/nyheter/prius-snalast-nagonsin
Och i morgon kommer någon likt Mäkinen att påstå att en diesel är snålare än nya Priusen.
Dieselbilen behöver inte ens vara optimerad aerodynamiskt för att vara lika snål som Priusen.
Ja vad säger man ,var och en blir salig på sin tro!

Jag skulle vilja se Hur dessa tester är gjorda.
VIlka sträckor? Vilka farter? Vilken yttertemperatur? ...
Vad används för utrustning i bilen? Är AC på eller av? Värme? ...
Hur länge kör man? När de pratar landsväg - är det en kurvig landsväg med mycket broms och gas eller är det mera rak landsväg, och hur länge? Kör man 1 mil? 10? 50? ...
Här är drygt 2.600 priusar av varierande årsmodeller:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&sort=1

Spannet är 3,19 l/100 km till 10,48 l/100 km
Exempel: 8,0 l/100 km efter 134 tankningar och en annan på 3,4 efter 128.
Stort spann med andra ord, och därmed är det än viktigare med hur dessa tester är genomförda.
Gör de samma tester om och om igen?
Gynnar det en viss typ av bilar då och missgynnar en annan typ?

Jag påstår alltså inte att bilen inte är relativt snål, men jag vill gärna veta hur de gjort testerna för att kunna avgöra om det ens är jämförbart med till exempel vårat körmönster.

På 2632 Prii ligger snittet på 0.515 enl spritmonitor.
Den går att snålköra om man kör den som tänkt,annars kan den dra "ofantligt" för vad den presterar,typ..

Mitt val beror på att jag behöver en hyfsad stor kombi med bra plats för 4-5 och alltid varm bil.
Skidutrustning för fem. Sport bägar för fyra och full semester last.
Dessutom ibland ett skoter släp och och så skall den se ut som en classisk bil utan grodögon lampor och extrem asiat utseende.
Då kommer det aldrig bli en prius ens som andra bil ens om nypriset var 149000:- på grund av utseendet och inredningen men man är såklart konservativ.
Men skulle aldrig heller köpa en törstig bil då man hitils kört typ 40000 smutsig snåldiesel mil.
Valet kan vara nästa generation auris som svällt lite och om Toyota släpper till lite dragvikt och mångsidighet eller så som fredl säger avvaktar några år och kan välja bland alla biltillverkare med extra allt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xanthopteryx wrote:
PREVIA wrote:L. Mäkinen wrote:Jag säger inte att en diesel är att föredra, men den är snålare än en hybrid. Man kommer ner på likadana siffror som en Prius med en dieselbil utan att bilen optimerats aerodynamiskt. Jag ser inga uppgifter om snittfarten på cnets Priustest. Det hade varit intressant.
I mina ögon är en hybrid snålare även på landsväg då den tillåts gå på batteri då och då med bensinmotorn avstängd.
För nån vecka sen pratade jag med en kille som regelbundet kör längre sträckor, men som ofta kör även i stadstrafik. Han ville kunna köra på el i stan och åka snålt på landsväg och valde därför den enda laddhybrid han kände till med dieselmotor, Audi Q7.
Här är något över tvåtusen Priusar som är energieffektivare än motsvarande bil som drivs med diesel och av samma storlek på utrymme.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
”Consumer Reports skriver att deras mätning visade att det framförallt var vid stadskörning som den nya generationen förbättrats. Därtill så hade hybriden vid landsvägskörning i 105 km/h – bättre förbrukning än alla dieselbilar som testats.”
https://www.aftonbladet.se/bil/article22891997.ab
”Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.
Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.”
http://www.vibilagare.se/nyheter/prius-snalast-nagonsin
Och i morgon kommer någon likt Mäkinen att påstå att en diesel är snålare än nya Priusen.
Dieselbilen behöver inte ens vara optimerad aerodynamiskt för att vara lika snål som Priusen.
Ja vad säger man ,var och en blir salig på sin tro!
Jag skulle vilja se Hur dessa tester är gjorda.
VIlka sträckor? Vilka farter? Vilken yttertemperatur? ...
Vad används för utrustning i bilen? Är AC på eller av? Värme? ...
Hur länge kör man? När de pratar landsväg - är det en kurvig landsväg med mycket broms och gas eller är det mera rak landsväg, och hur länge? Kör man 1 mil? 10? 50? ...
Här är drygt 2.600 priusar av varierande årsmodeller:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&sort=1
Spannet är 3,19 l/100 km till 10,48 l/100 km
Exempel: 8,0 l/100 km efter 134 tankningar och en annan på 3,4 efter 128.
Stort spann med andra ord, och därmed är det än viktigare med hur dessa tester är genomförda.
Gör de samma tester om och om igen?
Gynnar det en viss typ av bilar då och missgynnar en annan typ?
Jag påstår alltså inte att bilen inte är relativt snål, men jag vill gärna veta hur de gjort testerna för att kunna avgöra om det ens är jämförbart med till exempel vårat körmönster.

Då får du kontakta dom som gör testerna, här har nog ingen svaret. Jag vet att tex Lexus CT200h är snål med samma drivlina som Prius generation 3, det räcker för mig......

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Saslam wrote:
0,4 i bland kullar hmm som prius ägare kan jag säga ja jo möjligen om man rullar mycket ner o sen bara precis tar sig över krönet för att sedan rulla igen så tja det går men ingen normal människa kör så inte jag i allafall som sagt jag har stigningar till jobbet då ligger priusen på ca 5,0 och hem nedför 4,0 vilket normalt på sommarhalvåret ger mig ett snitt på 4,7-4,8 l/ mil

Fast nu har ju du en 2012a, med gamla drivlinan. Den nya är ju snålare och går på el även högre upp i fart, så att den är i varje fall något snålare än din kan vi nog utgå från, vid samma typ av körning.

I övrigt håller jag med mso1000 om att Toyotas hybrider blir ointressant även för mig pga att dom inte får dra släp. Hoppas dom löst det när nästa Auris kombi hybrid kommer. Rav4 hybrid får ju dra 1600kg, så det går ju lösa, om man vill.

Har haft ägt tidigare Toyota Auris HSD med snittat 0,46 liter per mil på 1 år och negativ är körupplevelse är trist, styrning, drag med släp, interiör, gupp körning på låga hastighet, störande start och stopp på motorvibration hela tiden på krokig, uppför och nedför backe mellan 70 - 80 km/tim. Positiv är bränslesnål.
Nuvarande min Opel Astra 1.0 T med snittat 0,49 liter per mil på 42 veckor och negativ är för liten handskfack. Positiv är körupplevelse är kul, styrning, drag med släp, interiör, medel hög komfort med bra fjädring på hela hastighet och bränslesnål. Helhet är jag nöjd med Opel och aldrig tillbaka med Toyota!

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!