Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?

Publicerad 21 augusti 2018
"Vad ska jag ha för däck för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC60, 2015, på vilken sitter däck av märket Continental i nästan nyskick. Jag kör en del på grusväg och har redan under kort tid fått punktering två gånger på grund av vassa stenar. Det är 70-väg och jag kör sällan över 60.
Vad ska jag ha för däcksort – fabrikat alternativt utförande – för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial? 
Ingemar H 

Svar:
Vi har hört oss för bland branschfolk och problemet norrut med grusvägar som numera beläggs med kross istället för sand (av miljöskäl) är inte okänt. Problemet är delvis att däcktillverkare pressas att göra så lättrullande däck som möjligt och då handlar det om att få ner vikten. Det medför bland annat att undergummit mellan slitytan och bälteskonstruktionen också bantas. Det här gäller främst så kallade OE-däck, det vill säga de däck som bilen förses med som original.
Bor man norrut och kör på den här typen av grusvägar, så bör man undvika de mest lättrullande alternativen och välja däck med sämre rullmotstånd och högre vikt, vilka vanligen är lite mer motståndskraftiga.
Eftersom du troligen har OE-däck från Continental, kontaktade vi Mattias Palmgren på Continental Sverige som svarade så här:  
”Vi har fått en del frågor kring problemen med punkteringar, framför allt i norra delen av Sverige. Flis istället för sand, och bergkross istället för noll-arton, blir lite problematiskt! 
Framför allt när man kombinerar detta med ett (förmodat) OE-däck där biltillverkaren jagat lågt rullmotstånd i däckspecifikationen. Robusthet och rullmotstånd står dessvärre i direkt motsatsförhållande till varandra.  
För bilägare som kör väldigt mycket på grusväg rekommenderar därför Continental ibland ett däck med lite kraftigare mönster som heter CrossContact ATR. Det fungerar perfekt men man får alltså en del av myntets baksida också. 
Man kan inte skylla problemen på någon enskild part. Biltillverkaren fokuserar på däck med lågt rullmotstånd. Och vi som däcktillverkare har svårt att kombinera lågt rullmotstånd med tillräcklig robusthet för den här typen av väg.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-08-21 17:18
celef

Många suvar körs omkring med rena rama race-däcken, det har jag sett.

Men dom sitter inte alltid på som standard.

Jag tror det är viktigt att även köparen specar sin bil för sitt tänkta ändamål, man kan inte begära att alla suvar ska ha traktordäck.

Lite eget ansvar och valfrihet tack!

#c • Uppdaterat: 2018-08-21 18:32
erikivan72

Köp riktiga A/T däck, med betoning på T.

#d • Uppdaterat: 2018-08-21 19:10
Styggavargen

Är inte SUV en slags "traktor", däcken borde väl rimligen vara sådana som till "offroad" körning. Eller vad ska man annars ha en SUV tiłl??

#e • Uppdaterat: 2018-08-21 20:26
EnannanRobban

Man väljer ju SUV bara för att reta dig, Vargen... ;-)
Att de inte har rena off-road däck beror ju på att den inte är tänkt att köras off-road.

#f • Uppdaterat: 2018-08-22 08:23
L. Mäkinen

Det blir alldeles för svajigt att köra SUV på däck som klarar lite sämre vägar. Hög tyngdpunkt, tung bil och höga däckssidor=sjösjuka.

#g • Uppdaterat: 2018-08-22 10:11
Swemba

Vad är mer miljövänligt med att belägga grusvägarna med kross istället för sand?

#h • Uppdaterat: 2018-08-22 12:06
L West

Om det på våren är menföre av den värre kalibern på en grusväg försöker man åtgärda det med krossgrus, ibland väldigt grovt.

#i • Uppdaterat: 2018-08-22 13:36
Swemba

Begreppsförvirring. Rullmotstånd har inget med vikt att göra! Det finns heller inget samband mellan rullmotstånd och tålighet. Ett tåghjul har extremt lågt rullmotstånd och krossar grus på löpande band ...

#j • Uppdaterat: 2018-08-22 13:41
Skodaägare

"Det blir alldeles för svajigt att köra SUV på däck som klarar lite sämre vägar. Hög tyngdpunkt, tung bil och höga däckssidor=sjösjuka."

Har 225/60-17 på min X3:a och den är inte det minsta svajig. Då var min Skoda Superb med 225/45-17 svajigare.

#k • Uppdaterat: 2018-09-04 16:39
tolling

Armedäck är rätt bra på grus alt. grusdäck för rally/rallycross

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.