Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken bil är tystast?

Bilfrågan

Vilken bil bullrar minst? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vilken bil har det lägsta kupébullret?

Sven T

Svar:
Förra hösten mätte vi buller i 50 bilmodeller och kunde konstatera att den tystaste bilen är Mercedes S-klass. I kupén mättes bullret till 72,4 decibel i 110 km/tim på grov asfalt. 

Tystast bland bilar i mer vanliga prisklasser var Volvo V60 CC: 73,2 dB(A), Audi A6 Avant: 73,5 dB(A), Volvo V70: 73,6 dB(A), Volvo XC60 och Volvo XC90 med 73,8 dB(A).

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är bullernivån viktig när du väljer bil?

Kommentarer

#2
2017-10-10 08:07

ViBilägare har flera gånger haft artiklar om ljudnivån i bilar som de här.
http://www.vibilagare.se/reportage/bullrigast-och-tystast
http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-0...
Man måste prova själv då man upplever ljud så olika men listorna kan ge en fingervisning om vilka som ligger bra till.

#3
2017-10-10 08:41

Peugeot 508
I Autoindex undersökning var den med råge tystast i sin klass. Till och med tystare än många bilar i miljonklassen.

#4
2017-10-10 09:01

Vill man ha en tysssst bil ska man självklart välja någon av de bilmodeller som opartiska Vi Bilägare vetenskapligt har testat.

- Svårare än så är det faktiskt inte!

#5
2017-10-10 09:23

Vilken bil som är tystats respektive vilken som bullrar minst är två helt olika saker.

Buller är det som genereras av motor- och däckljud. Där bullrar stora bilar med stora/breda däck betydligt mer än mindre bilar med smalare däck. Dagens SUV-trend har rejält ökat på bullret i samhället. Bredvid en högt trafikerad väg/motorväg är det idag en konstant hög ljudmatta av däckljud. Skillnaden är enorm jämfört med hur det var för 20 år sedan då bilarna rullade på mindre/smalare däck. Då hördes mest motorbuller (och tjutandet frän Volvo 240).

Tystnad är hur något upplevs. Där har oftast dessa större dyrare bilar bättre ljudisolering och upplevs därmed tystare i kupen. Medan mindre bilar har, oftast av kostnadsskäl, mindre ljudisolering och upplevs mer högljudda, trots att de genererar mindre buller.

Så den bil som bullrar mest kan samtidigt vara den som är tystast. Det beror helt på vilken av in och utsida man mäter på.

#6
2017-10-10 10:16

Bra frågeställning särskilt med Mattes utvidgning av ämnet. Inre buller blir numera sällan problem med allt bättre material för buller dämpning, yttre buller ökar allteftersom av olika anledningar. Motionerar/promenerar dagligen, ofta i anslutning till vägar. Förvånande och störande buller numera från nya bilar. Mest vägljud. Borde mätas o begränsas.

#7
2017-10-10 10:17

Har troligen med "SUV vågen" att göra.

#8
2017-10-10 10:51

Hvor ligger toyota avensis og Prius i forhold til o.n tak

#9
2017-10-10 11:25

Och samtliga dessa siffror är urusla om man jämför med siffror från 1990.

#10
2017-10-10 11:27

Bilarna var kanske inte tystare förr men buller från asfalt fanns inte för då var det slät asfalt i jämförelse med dagens stenkross.

#11
2017-10-10 11:31

Större och bredare hjul är nog den största boven. Vägens beläggning spelar stor roll, precis innan Malmö på E22 finns ett avsnitt med annan beläggning, bilen blir nästan helt tyst på denna sträcka.

#12
2017-10-10 12:20

Varför kan inte nya bilar beställas med komfortpaket bestående av mjukare fjädring och smalare däck med högre profil?
Problemet är ju att även småbilar idag gör mer än 200 km/h vilket kräver hårdare fjädring och bredare däck för hålla fordonet kvar på vägen vid toppfart. Lösningen är förstås en elektronisk fartspärr vid, låt säga 120 km/h, då funkar det med smalare däck och mjukare fjädring?

#13
2017-10-10 13:34

Väldigt viktigt men samtidigt inte helt realistiskt om man ligger under 300 000 kr i nypris.
Det är sorten ljud som gör skillnad, en del märken är behäftade med oljud.

#14
2017-10-10 15:42

Jo, däcken är ju en del av bullrandet, men jag tror att de styvare bussningarna i chassiet är lika stor bov. Bilarna idag är ju så mycket styvare och mer kursstabila än för 25 år sen. Blir lite konstigt när utvecklingen går mot allt snabbare (och styvare) bilar, samtidigt som vi går mot alltmer låga fartgränser. Inte ens Tyskland klarar sig undan.

#15
2017-10-10 15:56

Det är viktigt med en bra ljudkomfort.
Subaru Outback är bland de tystaste i klassen "stor kombi" med Ljudnivå vid körning
69 dB. Källa Transportstyrelsen och Motorpress.

#16
2017-10-10 16:05

Inredning i mjuka material som absorberar ljud är helt bortglömt.
Mins när jag körde 2st helt nya Hyundai Tucson, en lyxigare med skinnklädsel, en enklare med plysch, även på dörrsidorna, som upplevdes mycket tystare än den lyxigare.

#17
2017-10-10 16:07

Hur man upplever buller är högst individuellt. För egen del är jag extra känslig för vägljud - eller rättare sagt oljud - medan motorväsen och vindbrus inte stör mig lika mycket. Därför gillar jag inte lågprofildäck - de är mest trevliga att titta på och att köra på torr asfalt. I övrigt har jag aldrig förstått dess nytta.

Bilar som jag (under de senaste tre åren) tycker motsvarat mina föväntningar på god ljudkomfort är:

Volvo (samtliga modeller - men särskilt V90 är särskilt tyst)
BMW 5-serie (f11)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen Golf TSI
BMW X1 2,0D x-drive

Bilar som jag tycker varit en bullermässig besvikelse är:

BMW 320d x-drive Touring
Kia Ceed Sportswagon

Samtliga av vagnarna nämnda ovan har jag kört i Sverige och på varierande underlag.

MVH AL

#18
2017-10-10 16:13

AL: alldeles riktigt. Även olika frekvenser är olika störande för olika personer. Det den ena störs av, kanske den andre inte ens funderat på. Just vägbullret på grov asfalt upplever jag är tröttande i längden, det är skönt att använda aktiva hörlurar när man kör bil. Vägbullret försvinner nästan helt!

#19
2017-10-10 16:33

Hultarn. Vägbuller är riktigt irriterande. Det är en befrielse att ta bron över till Danmark och njuta av tystnaden. Sådan asfalt borde vi ha här också. Frekvensomfång sägs ju minska med åren men det är inget jag har märkt av. Bilarna har istället utvecklats i fel riktning utifrån det perspektivet. Så även folk med nedsatt hörsel blir säkert störda.

Hade vi haft bättre asfalt hade man kanske accepterat lågprofilshysterin. Men som det är nu ogillar jag den.

MVH AL

#20
2017-10-10 16:42

Nja. Många betalar 5-15 tusen extra för typ 18-20 tums däck och får höjt ljud i cupen men fin bil.
Opel insignias demo bil med 20 tums däck är det bullrigaste jag kört på 10 år. Helt sjukt att ha 20 tum på en demo bil.
Gamla octavian 07an var nästan tyst i jämförelse.

#21
2017-10-10 17:00

Har också svårt för vägbuller och är också ganska frekvenskänslig. Tycker som A.L att lågprofildäck är ren idioti. Vem kör så fort på allmän väg att de har nytta av dessa? Tycker också att V90 är relativt tyst, dock så alstras det någon frekvens från däcken som jag har svårt för. De tystaste jag kört på svensk asfalt är Audi Q7. Även med 20 tums hjul, så går den mycket tyst på grov asfalt. Min egen X3:a är också relativt tyst, framförallt är alla sjungande frekvenser från däcken bortfiltrerade. Det bullrigaste jag kört är Toyota GT-86. Redan i 50 km/h var bullret på gränsen till det uthärdliga.

#22
2017-10-10 18:36

Bullernivån är absolut INTE viktig. Faktisk, för säkerhet skull bilen får låta!

#23
2017-10-10 19:09

"Opel insignias demo bil med 20 tums däck är det bullrigaste jag kört på 10 år. Helt sjukt att ha 20 tum på en demo bil."

Att ta i så abnorma uttryck är verkligen inte motiverat, jag har kört samma bil och den var inte bullrig överhuvudtaget, inte tyst men ljudet var inget problem, vilket visar att det är frågan om specifika fall med varierande omständigheter där det ena inte är det andra likt.
Min bil var tystare än Golf, som inte är speciellt tyst.

Sedan är den som har Bosesystemet utrustad med aktivt motljud som släcker ut oljud, om den jag körde hade det vet jag inte.

20 har inget med demo bilar att göra utan är standard på OPC paketet.

#24
2017-10-10 19:28

Niklas
Som sagt var, hur man upplever buller är högst individuellt och då finns det ingen orsak att behöva hålla igen i sitt tyckande.

Det tystaste jag kört är A8.

#25
2017-10-10 19:41

Tystast jag åkt i är en Mercedes w126 (s-klass) årsmodell 1990 i Serbien. Har nog en del att göra med den otroligt släta och fina asfalten där nere. Kändes som att bilen svävade

#26
2017-10-10 19:50

Har nyligen testat V60, S60 och nya Golf 1.0 hatch. Blev mycket förvånad över hur bullrig V60/S60 är på grov asfalt!
Jag upplever Golfen som klar tystare och behagligare på både fin och grov asfalt. Märkligt då V60 anses vara en
relativt tyst bil, i klass med Mercedes C-klass och Audi A4. Objektivt stämmer det dock ganska bra om man jämför bullervärdena i Vibilägares stora test i höstas.

#27
2017-10-10 20:27

Mercedes-Benz, das Beste oder nichts

#28
2017-10-10 20:33

N-iklas. Jag har köpte ny bil för dryga halvåret sedan och testade 8-10 eventuella köp bilar och på samma motorvägs sträcka med grov asfalt och jag står fast vid det jag säger.
Insignian med 20 tum är den överlägset bullrigaste bil vi testat på denna motorvägsträcka .
Så otroligt mycket bullrigare än dom 200 tusen kronors bilar (octavia, Astra, auris mfl) som jag körde tidigare.
Skulle aldrig kunna acceptera detta buller då min octavia med 18 tum känns riktigt tyst.
Jag satt inte i baksätet och det är ju oftast där man märker det mäst.

#29
2017-10-10 20:39

mso 1000

Hur är fjädringskomforten med 18" på din bil?

#30
2017-10-10 20:42

Amazon_1

Åkte i söndags upp till Norrköping från Gbg med kompisens v40 xc för att köpa min Golf 7. Körde hem golfen och upplevde den som klart tystare på alla sätt.

#31
2017-10-10 23:37

Tror jag har länkat till denna sida förr: http://hearinglosshelp.com/blog/exactly-how-quiet-are-cars-at-different-...
Var och en får dra sina egna slutsatser men det finns förstås bilar där hörselkåpor borde ingå, t.ex. Dacia Logan, BMW:s M-serie, Volvo S60 T6 och Porsche 911, men sportbilar är lite speciella. Att Kia Cee'd inte har en tyst kupé framgår klart. Vorwärts Mercedes klarar sig bra.

#32
2017-10-10 20:44

Tystaste jag kört är en Lexus LS6OO
Snäppet tystare än s600

#33
2017-10-10 22:21

Apex. Jag har svårt att säga men den är bra men varje tum upp och profil ned är ju inte positiv till komforten men tycker ändå inte att det gett avkall på komforten.
Det är klart en assfalts kant vid vägarbete märks mer.
Men är man dum och lägger på 3000:- på 18" får man ta det negativa för att få vara fin.
Tycker ändå att den är förhållandevis tyst och faktiskt jämnställd med golfen .

#34
2017-10-10 22:06

"N-iklas. Jag har köpte ny bil för dryga halvåret sedan och testade 8-10 eventuella köp bilar och på samma motorvägs sträcka med grov asfalt och jag står fast vid det jag säger."

Jovisst...
Men man kan ju inte bara se till sin egen upplevelse, jag skulle ju kunna hävda att Insignia är en tyst bil baserat på min erfarenhet, men det gör jag inte, eftersom jag tar hänsyn till andras erfarenheter som är annorlunda, på samma sätt bör man när man har en dålig erfarenhet ta hänsyn till andras erfarenheter som är positiva (när det handlar om saker där erfarenhet är det enda man kan ha och det inte handlar om en strikt teknisk funktion som kan bedömas betydligt mer entydigt) och inse att sanningen kanske inte är enbart den egna erfarenheten.

Golf påstås var tyst i vi bilägare, Teknikens Värld skrev nyligen att ljudnivån vanligen alltid varit ett problem i Golf och att Astra är klart tystare.

Alltså, man ska inse att man själv inte måste vara den som ensam har rätt erfarenhet.

Själv förstår jag inte detta alla pratar om med grov asfalt, jag har inte sett sådan på 6-7 år, förr var det vanligt, men numera stöter jag nästan inte på det.

Tydligen är andra delar av Sverige drabbade av detta i betydligt högre grad än omkring där jag bor.

#35
2017-10-11 08:51

N-iklas: Du får nog acceptera att det finns de som upplever en Opel som bullrig. Vad andra tycker hjälper ju inte den som störs, det är lika jobbigt ändå, och därmed går den bilen bort för den personen. Om han/hon (vägrar använda hen) föredrar en annan version/modell/fabrikat och trivs med den, så är det självklart bästa lösningen. Oavsett vad tester, mätningar och andras åsikter säger.
Och grov asfalt är vanlig, och jobbig. AL pekar på en bra asfalt i Danmark, strax utanför Köpenhamn finns en sträcka med en underbart fin asfalt, man bara susar fram! Där går nog även en 80kkr Dacia tyst.

#36
2017-10-11 09:26

Amerikanska fullsize-pickupper, alltså rambyggen, och med de mjuka originaldäcken är svåra att slå på grov asfalt. T.o.m vår 17 år gamla Silverado med allterrain-däck överraskar många som åker med första gången - senast en XC-90 ägare som dock hade (gjort sig märkvärdig med) större fälgar än original.

#37
2017-10-11 17:17

"N-iklas: Du får nog acceptera att det finns de som upplever en Opel som bullrig. Vad andra tycker hjälper ju inte den som störs.

Och om man inte störs så får nog den som störs acceptera att den upplevelsen också har rätt att finnas till, utan att bli förorättad över att någon annan kan ha en annan erfarenhet...

Jag har lite svårt att se varför det endast är de som upplever buller som ska anses vara de som har den enda relevanta och riktiga upplevelsen?
Och om man inte upplever buller så är det alltid och uteslutande helt ointressant strunt..!

Varför är inte den ena upplevelsen lika mycket värd som den andra?

Borde inte slutsatsen hamna i mitten istället för i den ena ytterligheten där endast den ena upplevelsen har någon talan?

#38
2017-10-11 15:54

Opel bullrar mest av de bilar jag kört följt av Toyota. Usch

#39
2017-10-11 19:37

#15: Har Subaru Outback fått förbättrad ljudisolering sedan den kom 2015 ?! Den var iofs klart bättre än Skoda Octavia när den testades i ViB 2015,
men den fick stryk av Opel Insignia.

Från ViBs test, om Opel Insignia: " Opel visade sig tydligt tystast, både i ljudmätare och i testföraröron. " " Testets klart bästa fjädrings- och ljudkomfort. "

Om Skoda Octavia skrevs: " Skodas motor slamrar oskönt på tomgång och brummar i låg fart, framför allt har bilen mer däck- och resonansljud än de båda andra "

#40
2017-10-11 18:53

Min prius är väldigt tyst men den tystaste jag själv ägt var en 1996 Chrysler new yorker mjuk o tyst Som en silkesvante ;)

#41
2017-10-12 16:42

Peugeot 508 är tystaste bilen för minst pengar.
Den är tyvärr dock ej med i undersökningen...

#42
2017-10-14 11:28

Prius är bara tyst i mycket låg fart.
Sedan skapligt bullrig över 70km

#43
2017-10-14 11:30

mso 1000. "Jag har köpte ny bil för dryga halvåret sedan och testade 8-10 eventuella köp bilar och på samma motorvägs sträcka med grov asfalt och jag står fast vid det jag säger."

För dryga halvåret sen var det då alltså gamla Insignian du testade. Nya Insignian är nog faktiskt lite tystare. Och 20" hjul är nog inte bra för ljudkomforten på någon modell.

#44
2017-10-14 13:15

Här är ett exempel på en mycket tyst Insignia i 200 km/t, det är bara att byta däck.
https://www.youtube.com/watch?v=tfW6uNaQZEQ

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.