Bild
Nästa artikel
"För nuftiga människor", är en gammal slogan som Skoda använt sig av. Men ägaren till en Skoda Octavia från 2016 tycker att flera förnuftiga punkter saknas i sin nya bil.

Bilfrågan: Vart har ”nuftet” tagit vägen?

Bilfrågan

”Vid leveransen fick jag veta att CD-spelare inte ingick i 2016 års modeller. Det var en stor besvikelse. Jag saknar även flera fack som funnits i tidigare modeller. Vart har ”nuftet” tagit vägen?”

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger nu min tredje Skoda Octavia. De tidigare har varit av årsmodell 2006 och 2012. Den nuvarande levererades i december 2015. Alla försedda med 2-liters dieselmotor, DSG-låda, Webastovärmare och farthållare. Den senaste dessutom med start/stopp-system.
Min första Octavia drog i genomsnitt 6,22 l/100 km. 2012:an drog 5,6 l/100 km. Bränsleförbrukningen för 2016 års modell anges till 4,5 l/100 km vid blandad körning. Men den drar nästan 6,0 liter – över 30 procent mer än labbvärdet. Det tycker jag är för mycket. Kan den lägre förbrukningen för 2012 års modell bero på ”fusket”? Kan användningen av farthållare påverka bränsleförbrukningen?
När jag beställde min nuvarande bil fanns en broschyr där det stod att CD-spelare skulle finnas i bilen. Men vid leveransen fick jag veta att CD-spelare inte ingick i 2016 års modeller. Det var en stor besvikelse. Jag saknar även flera fack som funnits i tidigare modeller. Vart har ”nuftet” tagit vägen?
Lennart Ryberg
 
Svar:
Att många av dagens bilar drar betydligt mer i verkligheten än i laboratoriet konstaterar vi i nästan varje biltest. Skillnaden i förbrukning mellan 2012 och 2016 års modell kan eventuellt hänga samman med dieselfusket; det har ju gjorts modifieringar av motorerna. Att använda farthållare brukar i allmänhet påverka förbrukningen nedåt.
Vid modellbyte passar ofta bilfabrikanterna på att se över utrustning och detaljer som de kan spara in kostnader på. Skoda har uppenbarligen tyckt att de praktiska facken var för dyra för att få hänga med till nästa generation.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-08-31 09:51

"Att använda farthållare brukar i allmänhet påverka förbrukningen nedåt." Både ja och nej. Det beror ju på hur mycket närvaro och fantasi föraren har. För dem som har dålig koll och pendlar upp och ner i fart är det bra med farthållare, medan andra som kör med god framhållning och anpassar gas efter trafik och väg förlorar på farthållaren. För övrigt håller jag med frågeställaren om fack, det är ofta mer design än funktion i nyare bilar, som t.ex att det är få fack.

#2
2017-08-31 11:14

Jag har cd-spelare i min Skoda men den har jag aldrig använt. Jag använder SD-kort för med 32g SD-kort kan man ha hur mycket musik som helst, eller så kör jag Spotify via mobilen. Hade man kunnat ta loss enbart cd-spelaren så kunde TS fått min.
Förbrukningen kan man styra en hel del själv beroende på hur man använder gasfoten och hur mycket man varvar motorn. Även om man alltid har en massa last i bilen/bagageutrymmet så påverkar det förbrukningen.

#4
2017-08-31 11:47

Själv tycker jag det är rätt smidigt att bilen automatiskt kopplar upp min telefon och ger mig möjlighet att välja mellan ca 1500-2000 låtar. CD-skiva är ju ärligt talat rena hedenhös.

#5
2017-08-31 12:16

Nuftet som försvunnit är nog allt mest Lennarts eget,har han svårt med det tekniska får man väl be om hjälp.

#6
2017-08-31 12:28

När jag bytte bil i somras och det stod som anmärkning att "CD-spelaren ur funktion" fick jag som svar av försäljaren: "Ingen använder CD-skivor mera" när jag ville ha den fixad före köpet. Först blev jag litet sur men så tänkte jag efter... jag har faktiskt inte spelat en CD i bilen på gud vet hur många år!

#7
2017-08-31 12:51

Hehe, till och med min gamla 76 årige far använder Spotify och cd vad är det med dagens blåtandg uppkoppling.
Överförbrukningen är ju inte kul men den gäller ungefär på 98% av alla nya bilar.
Jag saknar också facket ovanpå instrument brädan men istället har några fack blivit större
Men till försvar är octavian 250% bättre vad det gäller fack än vissa konkurrenter.
Det finns bilar där man inte kan lägga igång sig ens en nyckel knippa på ett lätt sätt.

#8
2017-08-31 12:54

Själv använder jag mest radion idag, lyssnar på P1 mycket intressant där....jo, jag vet gubbe i hatt varning på mig....

#9
2017-08-31 13:22

Hustruns Renault Captur har inte heller CD spelare men min Peugeot 308 har det. Enligt dottern är det ingen som använder CD längre. Hennes Honda Jazz har CD spelare men hon har aldrig använt den. Hon kopplar in sin iPhone där hon har all sin musik.

#10
2017-08-31 14:10

I nuvarande Golf sitter det faktiskt en CD-spelare i handskfacket - men tror aldrig jag använt den. I förra Golfen var det dessutom CD-växlare men även den var mycket sparsamt använd - när inte radio-kanalerna räckte till så fanns (och finns) det ju BT-anslutning så man kunde köra Spotify. Så behovet lär ha minskat drastiskt så jag har viss förståelse för att bilindustrin plockar bort den detaljen.

#11
2017-08-31 14:27

Har en äldre V70 utan blåtand. Köpte en FM sändare med blåtand för att köra Spotify. En bra dag tar det 30-45 sekunder att koppla ihop prylarna. Efter ett tag märkte jag att jag mestadels lyssnade på en enda skiva (trots utbud på 2 miljoner låtar) köpte skivan och vips låtarna kommer ned bra ljud, utan att dränera mobilens batteri. CD är hedenhös och jag kanske borde skaffa hatt, men nytt är inte alltid bra..

#12
2017-08-31 14:41

Jag insåg att jag inte hade CD i bilen efter ett tag med min KIA. Jag hade köpt en skiva för att testa ljudet med, men nu är det "Google Play Music" som gäller via USB-anslutningen så man kan köra Waze samtidigt på skärmen i bilen. Oftast trycker jag på "Jag har tur musik" så den spelar liknande musik som Google vet att jag gillar.

Det där med förvaringsfack förstår jag mig inte på. I handskfacket finns instruktionsboken och en kulspetspenna och i armstödet finns ostbågar till hunden.

#13
2017-08-31 14:47

Varför fumla med lösa cd:ar i bilen? Jag spelar dem knappt hemma, ens.Däremot kan det ibland bli någon vinyl.

#14
2017-08-31 15:09

Spela vinyl i bilen? Det var ovanligt.

#15
2017-08-31 15:32

Kan faktiskt i någon mån sakna cd-spelare i bilen, nu när man fått en riktigt fin ljudanläggning i den så kan man i praktiken bara spela mp3 vilket alltid medför begränsningar av ljudkvalitén. Visst är det superfunkis med spotify etc men den dyrbara ljudanläggningen är rätt meningslös.

#16
2017-08-31 15:39

Håller med Kricko, MP3 och WMA begränsar ljudkvaliten kraftigt. Visst kan man lyssna på "skvalmusik" på den kvaliten men vill jag lyssna på t.ex. klassisk musik (jo, det händer) så är CD:n ovärderlig i jämförelse. Har testat att spela CD och ha samma musik i MP3 med högsta kvalitet, och man hör faktiskt skillnad, CD är i regel hörbart bättre - dock inte alltid, ska väl tilläggas.

#17
2017-08-31 16:16

Låt köpet gå tillbaka eller gilla läget

#19
2017-08-31 16:38

Håller med Kricko och BBT6, men ingen verkar uppskatta bra ljudkvalitet längre. Titta bara på dom trådlösa högtalare folk köper. I princip mono som kommit tillbaka... MP3 är ett komprimerat ljudformat, så kvalitén blir därefter.

#20
2017-08-31 16:52

I bilen är det ju mest lite musik för att det är trevligt och kvalitén där skall ju inte vara helt kass men behöver inte vara high-end tycker jag. I hemmet däremot gillar jag att lägga en vinylplatta på svarven och dra loss med en bra anläggning eftersom man lyssnar mer aktivt där.

#21
2017-08-31 16:58

fast nu blev jag sugen på att vara riktigt jobbig, har ändå ett 128gb SD-kort att tillgå så man kanske ska lägga över ett lass cd-skivor i Wav format eller nått annat förlustfritt digitalt format och vips kanske man har värsta jukeboxen i bilen... lär ju få plats ett hundratal cd skivor på ett sånt kort.

#23
2017-08-31 17:59

Ingen vettig använder CD i bilen...

#24
2017-08-31 18:05

audi har cd spelaren gömd i handskfacket..

#25
2017-08-31 18:30

Jag har en Golf, och därmed CD-spelare så jag kan jämföra. Och viss musik märker man skillnad, viss musik inte. Men poängen är att så länge man mestadels spelar MP3 eller andra komprimerade format så behöver man inte heller en ljudanläggning som kostar skjortan om man inte bara vill kunna blåsa ut rutorna med hög volym. Men Krickes idé att lägga över okomprimerad musik på SD-kort ska jag testa. Man kan ju ha flera kort... Och jag håller med om att det är opraktiskt med CD-skivor att sitta och pula med i bilen.

#26
2017-08-31 18:36

Den vakne kräver allt och har allt. Sitter med en massa Cd skivor jaehhh...klart att jag ska kunna spela upp även dem i bilen.

#27
.
2017-08-31 19:00

Även nuftet utvecklas.
Men visst, det var nuftigt då kassettbandet vände själv, det var då man aldrig mer bytte kassett.

#28
2017-08-31 19:53

För att få CD-spelare på nyare Skoda Octavia så måste man beställa största modellen av navigationen och den heter Columbus.

#29
2017-08-31 20:35

Jag har både CD och kassettspelare och nog är ljudet från CDn avsevärt bättre än nedladdat telefonljud. Men det skiljer också mellan telefoner.
Kassetten är ju kul eftersom jag har mängder av gamla inspelningar från Mosebacke Monarki, där en del är mögligt, men mycket håller än och en del är guldkorn!

#30
2017-08-31 21:46

Välkommen till 2017 där alla funkioner får plats i en iPhone istället för i bilen.

#31
2017-08-31 21:58

CEAT, jag har mängder av funktioner i min mobil, men ljudet är bättre i CDn än vad mobilen förmedlar.
Nu spelar det kanske inte så stor roll, bilen är ju inte något akustiskt finrum, så sämre ljudkvalité' kan säkert accepteras av de flesta.
Men det är lätt att kolla om man har möjlighet att jämföra nedladdad musik, CD och vinyl på samma anläggning, då märker man skillnaden.

#33
2017-09-01 07:24

Om man nu är bakåtsträvare och inte gillar att saker förändras, varför byter man bil till en modernare variant då?

Lennart har ägt en Leon MK3 och nu köpt sig en MK4 och saknar fack, det är ju en helt annan bil än tidigare och bristen på fack kan knappast komma som en överraskning om han provsuttit bilen.
När det gäller CD spelare så har dessa varit placerade i handskfacket innan, vilket ger en rätt bra indikation på att det är få som använder eller som byter skiva. Varför inte komma in på rätt sida 2000 talet och använda SD-kort, CarPlay/android Auto, Blåtand (ger dock något sämre ljud).
Är det ändå så att CD är ett måste så går det att köpa en portabel CD spelare som man kopplar på Aux-in.

När det gäller just fack så har man en uppsjö där man kan lägga saker som skramlar och tar plats, t.ex. så finns vid vänsterknät finns ett fack för mynt och annat smått och gott, under armstödet finns plats, under infotainment, under stolen. Vad mer behöver man?

Förbrukningen kan knappast heller komma som en skräll och överförbrukning är ju något som varit regel de senaste 10 åren.
En webastovärmare hjälper knappast till och räknas inte in i totalförbrukningen vad jag vet.

#34
2017-09-01 09:06

Jag propagerar för att det installeras skivspelare (LP) i bilarna. Mycket bättre ljud än CD och framförallt alla vidriga MP3-filer! ;-)

#35
2017-09-01 12:11

Särskilt speciellt blir LP-ljudet efter guppiga vägar, passar "rallyförare" lite extra=)
Föredrar annars LP före CD, om vi håller oss inomhus:)

#36
2017-09-01 16:43

Har CD i handskfacket på min Leon Xperience och SD-kort med massor av musik på. Lyssnar ändå oftast på det som är i iPhonen. Trodde jag skulle använda CD-n men den blir aldrig använd. Är 55+ och borde förorda skivspelare i bilen........ ;-)

#37
2017-09-01 17:58

SAABNISSE: Det där med kvalité är lite överdriven.. om du forskar i ljud och har extremt bra snäcka så förstår jag att du hör skillnad, men idag när du kan ta ner filer i extremt hög kvalité och där bluetoothen utvecklas så hör iallafall inte jag en sådan skillnad att jag känner att saker försvunnit, speciellt inte om du köper till ordentliga högtalare med sub. Annars kan man enkelt koppla in mobilen via T.ex USB och på så vis både ladda och få Max kvalité utan hack.

#38
2017-09-01 20:40

Har en bil från 2010 med både CD-växlare och "MultimediaInterface"; Ett uttag i handskfacket som man kan förse med exvis en USB-kabel. Har en del av skivsamlingen på ett USB-minne. Manövrerar mha ratten mellan framstolarna. Titlar och skivnamn syns på skärmen. Ytterst praktiskt. Inget fipplande med CD-skivor. Rippade CD-skivorna i 320K vilket var max vad mediespelaren kunde ställas in på. Låter helt OK. Kommer aldrig att börja använda CD i bil igen.

#39
2017-09-01 20:53

Det där med nuftigt tillhör väl historien. På den tiden ville man sälja en enkel och okomplicerad bil till lågt pris. Det känns som ett slags kannibalism idag när VAG-Skoda konkurrerar med VAG-VW och VAG-Seat om samma kunder. Det handlar om vem som tycker att några plåtveck blivit snyggare hos något av märkena, annars är det ju samma grejer. Är en av dessa nuftig är alla nuftiga. När Skoda var nuftig betydde det en enkel, avskalad och billig bil. Finns det någon sådan idag? Möjligen den billigaste Dacian.

#40
2017-09-01 20:55

CEAT, som jag skrev är inte bilen något akustiskt finrum och där duger i de flesta fall nerladdat ljud, men om man eftersträvar HiFi har det inte något att komma med.

#41
2017-09-01 23:18

Nä, akustisk finrum lär det aldrig bli men någon form av dynamik i musiken nu när man äntligen slipper köra Bamse på repeat är väl trevligt... .wav vart helt ok, och bra att ha musiken på SD kort, kan bläddra i skivsamlingen på pekskärmen och med rattkontrollerna. Mobilfipplande låter jag andra ägna sig åt.

#42
2017-09-01 23:21

Själv vill jag helst ha pinsam tystnad i bilen...

#43
2017-09-01 23:49

Ok stenålder med cd och kassettband men.. Kunden har alltid rätt? Om man köpt en bil och det varit specat att den ska vara utrustad med cdspelare så föreligger ett fel, köprättsligt. Så klart irriterande för frågeställaren om man inte får det man förväntat sig eller rentav blivit utlovad. Min Seat 2017 har fö både cd- och sdkortläsare i handskfacket som jag ärligt talat nog aldrig kommer använda mig av personligen. Tycker bara att det stjäl plats faktiskt så blev snarare missnöjd åt andra hållet.

#44
2017-09-02 15:55

Hade kunden läst specifikationen så hade han nog sett att det inte ingår CD-Spelare. Och låg det långt upp på kravlistan så borde man kanske dubbelkolla istället för att börja lipa efter leverans. Idag finns internet, all info är ett par googlingar bort.

#45
2017-09-03 17:27

Som du säkert såg, Hackenbush, så lirar jag vinyl hemma – knappast i någon bil.

I bilmiljö är inte MP3-format så avslöjande dåligt, lite beroende på bitrate, förstås.
De högtalare jag nu måste renovera, är fantastiska på att återge rumsinformation – om det finns någon och inte bara är en död, hopmixad studioinspelning. Bristerna avslöjas obarmhärtigt.
Minns för en tid sen när jag lyssnade på en speciell låt via Spotify och datorns 5.1-anläggning. Det lät så matt och livlöst, och det var inte högtalarnas fel. Var tvungen att gå in i vardagsrummet och lägga på vinylen. Ah, så där skulle det låta.

CD-spelare i en bil har så många nackdelar att jag inte alls förstår varför man vill ha det.
Det är bättre att använda en minnessticka (eller liknande) och FLAC-format. Visst, det tar betydligt mer plats än MP3 ( eller WMA, för den delen), men med de minnesutrymmen som nu står till buds finns det ingen anledning att nöja sig med något sämre – om man har en hyfsad anläggning att lyssna på i en någorlunda lugn miljö.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!