Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför eldrift med så snål motor?

Bilfrågan

"Ni skrev att Opel Ampera drar 0,16 liter/mil med enbart bensinmotor. Varför behövs då elmotorn?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste artikeln om Opel Ampera i nummer 11/10. Där påstås att bilen drar 1,6 liter per 100 kilometer när batterierna tagit slut och enbart bensinmotorn står för framdrivningen.

Med en sådan drivlina undrar man varför det överhuvudtaget behövs batterier för 80 000 kronor. Varför inte konstruera en bil med denna drivlina, utan batterier?

Christer Eklund

SVAR:
Opel Ampera är en elbil i den bemärkelsen att det alltid är elmotorn som driver bilen. För att öka räckvidden har Ampera också en 1,4-liters bensinmotor på 100 hästkrafter.

Den driver alltid via elmotorn men laddar aldrig batteriet. Med enbart bensinmotorn som drivkälla når man inte förbrukningen 1,6 liter/100 kilometer. Att den siffran anges beror på det används en särskild körcykel för mätning av bränsleförbrukning hos laddhybrider.

Först körs hela cykeln på 50 kilometer enbart med batteridrift och då blir ju bensinförbrukningen noll. Därefter körs bilen med förbränningsmotorn påslagen under en halv ytterligare testcykel, det vill säga 25 kilometer.

En laddhybrid bygger på att bromsenergin återvinns via generatorn, så att även när bilen körs med påslagen motor fungerar den i praktiken som en hybrid, vilket ger cirka 15 procent lägre förbrukning än med enbart förbränningsmotorn.


Certifierad förbrukning blir därefter snittet av de två testkörningarna. En tumregel är att en laddhybrid certifieras för knappt en tredjedel av förbrukningen hos motsvarande bil med förbränningsmotor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-12-23 10:16

Det här är ju ett fullständigt idiotiskt sätt att ange en bränsleförbrukning.
Den bygger ju på att inga körningar är längre än 75km!
Ange i stället snittförbrukningen vid en körning på 500 km.
Då blir det inte några sådana här glädjesiffror utan i stället ca 0,5 l/mil.

#2
2010-12-23 11:22

Observera att det i artikeln står att bilen klarar körcykeln med 1,6 l/100 km - inte att den drar så lite när bensinmotorn går.
Sen kan man, precis som saabnisse, verkjligen fundera kring testmetoder. Med den här bilen blir förbrukningen verkligen beroende av hur långt den kör utan laddning. Dessutom så är ju inte elen helt gratis - men det är svårt att ange någon ekvivalent förbrukning, eftersom el kan framställas på så många olika sätt (vilket naturligtvis i sig är en stor fördel).

#3
Anonymous
2010-12-23 11:30

Eftersom Christer Eklund tycks hänga på en bilsajt är det förvånande att han inte förstår bättre. Å andra sidan kan man ge journalisterna en rejäl känga för deras tämligen otydliga sätt att skriva. I övrigt håller jag i stort med föregående om att körcykeln är för kort. MEN att den här körcykeln används beror på - om jag inte misstar mig - att man har räknat ut att 75 km är den körsträcka som är den mest normala för alla bilister. De flesta kör inte längre sträckor än så per dag.

#4
mythbuster
2010-12-23 22:42

Man kan alltid diskutera huruvida certcykeln är jämförbar med verklig förbrukning. Sanningen är att det är ett jämförelsepris. Precis som på ICA när man talar om vad tvättmedlet kostar per tvätt. Certcyklerna uppdateras med jämna mellanrum och de som kommer inom några år kommer ha en bättre relevans för laddbara bilar. I USA har man redan en omräkning som är tyvärr rejält konstig. Där visar de att Nissan Leaf har en förbrukning på 96 MPG vilket är märkligt då den inte förbrukar en enda gallon bensin. Men ok, jämförelsepris. Tror att man skall visa två förbrukningsvärden på laddbara bilar. En enbart el (kWh/km) och en enbart förbränningsmotor samt hur långt bilen kan åka på enbart batterier. Dagens bilköpare är kloka personer som kommer klara dessa tre värden. Däremot bör man inte räkna in produktionsvärden för enbart el om man inte gör det för bensin/diesel (400/500 g CO2/l)

#5
elak
2010-12-24 09:28

"Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!"

Skriver ViB i originalartikeln. Räckvidd enligt definitionen "stannar ofta för att ladda upp batterierna länge" antar jag.

#6
gunnar44
2010-12-24 12:42

Siffrorna kanske ska ses i jämförelse mellan hybridbilar? Även dagens "vanliga" bilars förbrukning har en körcykel som ibland äv väl teoretisk. Den stämmer någorlunda för Saab och Opel, men är rena glädjesiffrorna i Volvo. ( Det är dessa bilara jag har störst erfarenhet av).

#7
Mr_hjalmar
2010-12-24 13:37

Om den nu tog 1,6l under de 25 km motorn var i gång så borde det ju bli 4l/100km, typ!

#8
Kör BMW snåldiesel idag
2010-12-24 17:21

Saabnisse, det blir ju ännu mer fel att räkna förbrukningen på 500 km. En mycket liten andel av körningarna kommer att vara på 500 km. 90 % av alla körningar (utslaget på alla användare) kommer att vara på under 75 km. För dem som måste köra avsevärt längre än så utan att kunna ladda emellan passar nog en snål diesel bättre.

#10
Vet bäst
2010-12-24 23:21

Ingen bil för mig!
Nya Kapitän däremot är mumma med sexcylindrig halvtoppsmotor -det bästa från Tyskland helt enkelt!

#11
Benny H
2010-12-25 10:04

Den här kalkylen kan ju knappast vara i Einstein-klass. Det hela är egentligen ganska simpelt! Kör du inga längre sträckor i din vardag kan den här typen av bil räcka men för de som behöver köra längre sträckor flera gånger i veckan typ försäljare, hantverkare med stora distrikt ska naturligtvis inte ha en sådan här bil. För det stora flertalet blir det ett alternativ när priserna och tekniken blivit mer pålitlig.

#12
gunnar44
2010-12-25 12:48

Jag tror nog att bilen går ganska billigt även om bensinmotorn är igång. Den går ju med ett konstant varval hela tiden. Dem motorn drar vid besindrift i en "vanlig" bil ca 0,5-0,6. Nu går den motorn vid ett konstant varvtal och förser elmotorn med energi. Kanske borde man ha även denna förbrukning med i sina förbruknngsrapporter?

#13
Anonymous
2010-12-25 18:07

I amerikanska tester drar volt/ampera 0,65-0,75 liter milen när batteriet är tomt. I mitt tycke en dålig konstruktion, då energin måste omvandlas flera gånger och det medför förluster och därav den höga förbrukningen. Om bensinmotorn direkt drev hjulen när batteriet är tomt hade förbrukningen blivit lägre.

#15
Anonymous
2010-12-25 20:47

http://www.edmunds.com/chevrolet/volt/2011/#fullreview

"And in an Edmunds fuel economy test of a Volt with its battery depleted, the car returned only 31.4 mpg in mixed driving. That's far below the typical fuel economy provided by regular hybrid vehicles."

31,4mpg=0,749liter/mil
Prius is still the King ;-)

#16
Svenneman, nu med stulen id
2010-12-26 10:59

Ni jämför äpplen och päron. 1.6 drar den på US-cykeln inkl. Eldriften. Charge depleted innebär att man mäter från helt "tomt" batteri. Då drar den väsentligt mer i och med att bilen måste återladda till charge sustain mode vilket är den laddningsgrad som kan hållas i "genomsnitt" över cert.cykeln. Vanlig hybrid-Prius cert:as på detta sätt. Skulle Volt jämföras under detta fall skulle den sannolikt dra mindre än Prius.

#17
DeN
2010-12-27 11:50

Edmunds test är inte relevant och det har ju de flesta (tydligen inte alla) förstått än. De körde en prototyp på fel sätt...varför ska man köra en elbil på tomt batteri?
Edmunds är för övrigt jämförbara med Collin i Aftonbladet, så inte så mycket att bry sig om med andra ord.

För övrigt verkar vissa personer missa poängen med denna bil.

Hela idéen med Ampera/Volt är ju just att man ska köra den på el, och den räckvidd som man har tillgänglig för ren eldrift är tillräcklig för de flesta människors dagliga behov, åka till mataffären, pendla till jobbet osv.
Det finns ingen anledning att släpa runt ett tungt, stort och dyrt batteripack som räcker för 600-700km om man bara utnyttjar det ett par gånger om året. Bättre är då att ha en "räckviddsförlängare" ifall det skulle behövas...

Dvs. när man konstruerade Volt/Ampera gjordes studier på hur folk kör, man gjorde sedan en kompromiss på storlek på batteri och hur långt man kör 70-90% av tiden osv.
Bilen är gjord för de normala körsträckorna folk kör mest, inte för att pendla 300km om dagen på landsväg...

Om jag hade denna bil skulle jag personligen (liksom den stora delen av befolkningen) köra på el cirka 85-90% av tiden, då jag sällan kör mer än 50km total körsträcka per dag.
Med andra ord skulle bilen då totalt sett förbruka klart mindre mängd bensin än övriga hybrider.

#18
Anonymous
2010-12-27 16:38

EV-mode electricity consumption (*kWh/100 miles) *unlike mpg, smaller is better:

Volt 39.0
Prius PHV 23.2

HV-mode (hybrid vehicle) gasoline fuel economy (mpg):

Volt 31.1
Prius PHV 47.2

EV-mode electric range (miles):

Volt 33.9
Prius PHV 14.6

http://www.insideline.com/chevrolet/volt/2011/comparison-test-2011-chevrolet-volt-vs-2010-toyota-prius-phv.html

Volt/ampera är otroligt ineffektiv ! Gå inte på bluffen.

#19
DeN
2010-12-27 17:49

Haha...det där testet du länkar till är ju rätt komiskt.
Tror nog inte du läst hela.

De jämför ju äpplen med potatisar. Snacka om amatörer.

De tycker tydligen inte att det är värt att jämföra energiförbrukning för att det är något för "vetenskapsmän", utan de jämför ett rörligt elpris med ett rörligt bensinpris.

Sen kör de en prototyp på "deras sätt", bla genom att köra en elbil på tomt batteri och låta den konstant gå på räckviddsförlängaren verkar ju intelligent också.
Och att de hävdar att bara för att deras skribenter bor mer än 50 miles från redaktionen så gör tydligen alla andra det också. Haha!

Skulle även vara kul att veta vad för "special meter" de använt för att mäta laddningsenergin med...
För att över huvud taget göra det så krävs det att bilarna laddar linjärt och på exakt samma sätt. Knappats troligt va.

Ja jösses snacka om amatörer.
Kom med nått bättre nästa gång...

#20
Anonymous
2010-12-28 09:00

Volt 39.0 kilowatt på 16mil
Prius PHV 23.2 kilowatt på 16 mil

Vet någon varför volt/ampera drar 70% mer el i elbilsläget jämfört med prius plug in?

#21
2015-06-16 18:06

Opel Ampera.
Batteriet rymmer 16 kWh, men man kan bara utnyttja ca 8,8kWh, det kan laddas till max 85% och urladdas till ca 30%, allt för att spara på batteriet.
Prius.
Ett mindre batteri 4,4 kWh
Man utnyttjar 3,4 kWh
Batteriet i Opel Ampera väger bedydligt mer än Priusens batteri vilket till en del gör att Opels bil drar mer energi. Sen har Toyota haft många år på sig att fila på elmotorer och elstyrningar vilket hjälper en del då man även tagit hundratals patent under tiden.
När sedan bilen körs med bensinmotorn så är Opels motor en standardmotor, och Prius motor en mycket snål motor som utvecklades för Priusen där den driver mekaniskt direkt till hjulen till skillnad mot Opel där generatorns förluster kommer till vilket gör skillnad i bränsleförbrukningen.

#23
DeN
2010-12-28 13:26

Nån glömde visst att Volt/Amperans större batteri gör det är möjligt att köra ca 54km på ren el, vilket gör att de flesta personer kan köra den som elbil större delen av tiden, då folk klarar sig på runt 50km för "husbehov" dagligen.

Den Prius plug-in hybrid prototypen klarar ju max ca 22km på sitt "mindre batteri", tre mils skillnad alltså. Knappas nått att köra fram och tillbaka till jobbet i på ren el. Men Toyota kommer nog snart med en bil som liknar Ampera/Volt eller Nissan Leaf, för marknaden kommer kräva större el-räckvidd än prius PHV prototypen kan erbjuda, så toyotafansen får nog sitt och leka med också...

Å lägg ner snacket om elmotorerna, patenten och laddningen, det blir bara komiskt.

#24
2010-12-28 17:11

"Å lägg ner snacket om elmotorerna, patenten och laddningen, det blir bara komiskt."
Å varför blir det bara komiskt?
Varför skulle inte de flesta personer kunna köra Priusen som elbil större delen av tiden?
Till crister_1 Helt klart att det är två vägar att gå mot energisnålare bilar.

#25
Anonymous
2010-12-28 17:13

ja

#26
Anonymous
2010-12-28 17:14

Ja Volt Ampera verkar vara en riktig energislukare. I bästa fall går den 54km på el, men på vinter då? Då får man räkna med halva sträckan dvs, ca 27 km. På dom 27 km betalar du 8.8 kwh. 8.8 kwh gånger elkostnad 1,60kr = 14kr för 2.7mil = 5,18kr milen i elkostnad.

#27
DeN
2010-12-29 00:06

Ni är bara för roliga...

Previa...
1. Därför att det märks att du inte har koll på detta, utan bara svamlar.

2. Som jag skrev, men du kanske inte förstod, därför att lejonparten av förarna behöver mer än 22km räckvidd för normalbehov, men klarar sig rätt bra på 40-50km för de flesta turer. Då räcker Volts/Amperas batteripacke rätt bra, det är så att säga dimensionerat för "normala dagsbehov" som att åka till jobbet, affären eller pendeln...
Prius prototypens batteri räcker inte för detta med 22km, utan måste den måste bränna lite bensin varje dag för att du t.ex. ska kommen hem från jobbet eller så. Säkert en jättebra hybrid, men inte elbil.
Skulle dock inte förvåna mig om de klämmer in mer batterier Priusen PHVn sinom tid, då marknaden kommer vilja ha det. Kanske just detta är skälet till att de verkar dra ut på lanseringen av den riktiga produktionsbilen...

Anonymous...
Kan du upplysa oss var du hittat dessa siffror, kanske påhittade eller?
För övrigt verkar ditt elbolag blåsa dig, med den tariffen...läge att byta leverantör va?

#28
Anonymous
2010-12-29 11:12

Den:
Varför räknar du inte med nätavgiften till nätägaren? Jag betalar 47öre per kwh(94öre med moms+avgifter) + nätavgift som är beroende av hur mkt jag förbrukar, ca 1,30 ger jag, men tecknar du nytt fastprisavtal idag blir det allt 1,50-1,60kr per kwh inklusive allt. Vad betalar du? :-) Nästan 6kr per mil för att köra "elbil" på vintern, nja då åker jag hellre snåldiesel eller prius för samma peng.

#29
2010-12-29 11:20

Re: DeN
"men klarar sig rätt bra på 40-50km för de flesta turer."
Svenka bilister kör 4 mil per dag i snitt och 86 % av Sveriges invånare bor i tätort och åker flera korta sträckor per dag vilket gör att en bil som klarar ett par mil mellan laddningarna klarar nästan all körning på bara eldrift. Kvinnor som numera står för större delen av bilköpen enligt bilbranchen kör hela en mil per dag i snitt enligt SCB, räknar man sedan bort taxibilar och resandesäljare och 14 % av befolkningen som bor lantligt varav några har bil blir det ännu mindre mil per bil då många i tätort även har två eller fler bilar i familjen.Självklart vill alla ha ett större batteri i bilen men batterierna är fortfarande mycket dyra med osäker hållbarhet och väger många kg som man inte vill släpa på i onödan när de flesta turerna inte kräver så stora batterier.
En som inte svamlar lika mycket som vissa andra mindre roliga här.

#30
2010-12-30 17:12

DeN för in ett utmärkt argument i debatten. Hur långt kör folk i allmänhet per dag? Dock vore det bra om han(?) nöjde sig med att argumentera utan att försöka vara raljerande/nedlåtande.
-
Flera av Toyotas patent håller väl på att gå ut, vilket kan vara ett litet skäl (bland många större) till att flera tillverkare nu kommer med el-alternativ.
Toyota har helt visst ett försprång, men en hel del försök har rimligen gjorts bakom kulisserna hos andra tillverkare.
-
Egentligen är ju en modern dieselmotor avsevärt mer avancerad än en elmotorinstallation i en bil - men dieseltekniken har utarbetats och förfinats under lång tid. Komponenterna finns redan och därför är en diesel, än så länge, klart billigare.
-
Jag har själv haft funderingar och skrivit om huruvida en seriehybrid verkligen har några fördelar jämfört med en parallellhybrid. Delvis beror det på vad man prioriterar - ren luft eller låg förbrukning.
Just nu tänker jag inte än en gång dra de olika argumenten.

#31
DeN
2010-12-30 21:43

Vilka patent pratar vi om? Vore intressant att veta...
Det jag menar, utan att raljera, är att ingen av oss här har kompetensen att hävda ditt och datt om vilka patent, eller elmotorer är som är "bättre".
Men ibland verkar vissa försöka säga att de sitter på den spetskompetensen, trots att de mest googlar och hänvisar till diverse tveksamma tester.
För det är inte så att Toyota sitter på alla "hybridpatent" eller elmotorteknik-patent, som några verkar tro. Kika i esp@cenets databas så får ni se...

Och dessutom är patent fortfarande väldigt politsikt styrda idag och vissa länders patent är mer eller mindre värdelösa, då de saknar bra granskning och värdering av vad som tekniskt höjd innebär. Några exempel är USA och Frankrike och även i rätt seriösa länder som Tyskland varierar patentkvaliteten enormt.

Previa...
Som du skriver, det förutsätter att man måste ladda mellan de korta turerna i prius PHVn, vilket i sig förutsätter att det finns elstolpar vid mataffären, jobbet, osv...

#32
2011-01-01 23:00

Här i THE WALL STREET JOURNAL kan man läsa om Toyotas ansträngningar att göra det svårare för andra biltillverkare att utveckla egna hybridsystem utan att behöva betala licenspengar till Toyota för intrång i patent.
http://online.wsj.com/article/SB124640553503576637.html
" Vilket i sig förutsätter att det finns elstolpar vid mataffären, jobbet, osv..."
Stämmer att det måste komma upp många laddplatser för att detta skall fungera, och ser man hur få som orkar sätta i en sladd för att slippa skrapa rutor och skada hälsan i en kall bil så blir man inte så hoppfull att bilar som går helt eller delvis på el kommer att ha framgång här i Sverige.
Läser man den här utvärderingen så ser man att det inte är helt enkelt att tänka ut hur man gör en hybridbil.

http://inspire.ornl.gov/OriginalDocument/f38948a5-d6a2-4f80-8cc9-34b77e3862a3

#33
2011-04-16 10:28

Läser man den här utvärderingen så ser man att det inte är helt enkelt att tänka ut hur man gör en hybridbil.
http://www.osti.gov/bridge/servlets/purl/890029-WIfqPO/890029.PDF
Ford, Mazda, Daimler är några biltillverkare som licenstillverkar Toyotas hybridsystem till sina hybridbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.