Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rost i oljetråget vanligt?

Bilfrågan

"Jag blev överraskad av beskedet att det var rosthål i oljetråget. Har någon hört detta tidigare?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Fick ett problem med min Renault Clio -04 dagen efter 6 000-milaservice. Oljeläckage från motorn. Åter till verkstaden. Blev överraskad av beskedet att det var rosthål i oljetråget strax intill avtappningspluggen. Har någon hört detta tidigare?

Det måste vara möjligt att få någon ersättning för detta från Renault eller försäkringsbolaget Volvia. Bilen är underredsbehandlad och servad. Pris för byte av oljetråg är 8 000 kronor.

Undrande Renaultägare

SVAR:
Felet är mycket ovanligt och måste ha uppkommit genom att kondensvatten legat i botten av oljetråget under en längre tid som därför rostat inifrån. Det känns som att det kan ha gått lång tid mellan oljebytena och att du förmodligen kör korta sträckor.

Nybilsgarantin är för länge sedan slut men Volvias maskinskadeförsäkring gäller fortfarande. Vårt råd är att göra en anmälan dit och hävda att här föreligger ett konstruktionsfel.

Självrisken är visserligen 2 000 kronor men det blir ju i alla fall billigare för dig om de tar skadan. Vid en förfrågan vill Renault inte utesluta att skadan kan behandlas som rostskada och efter undersökning reglera den via rostskyddsgarantin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-12-21 10:55

Pinsamt av Renault, tycker att VIB brukar hylla deras rostskydd... Men 6 år gammal och 6 000 mil och det lyckas rosta hål... Hmm.. Luktar verkligen inte kvalitet...

#2
Kjell Bergquist
2010-12-21 11:14

Om du har en bra motor som inte läcker en massa olja, så finns det stora möjligheter att oljetråget som inte alls är rostskyddat kan börja rosta. Eftersom det sitter längst fram och är väldigt utsatt för vägsalt samt värme (perfect för rost) så är det inte omöjligt att oljetråget rostar sönder. Har själv varit tvungen att rostskydda tråget på ett par av mina bilar då materialet varit lövtunnt och faktiskt bubblat sig för ett ganska lätt tryck med tummen.

Kjell

#3
Jalle E
2010-12-21 12:38

Dåligt Renault. Ett oljetråg ska inte rosta sönder efter 6 år och 6000 mil.

Att oljetråget är oskyddat och ej rostskyddat som Kjell Bergqvist säger är ingen ursäkt. Så är det väl på många bilar men inte rostar det hål ändå.

Att det kostar 8000:- att byta det låter även det otroligt.

#4
Urban D
2010-12-21 12:43

Tja om det är innefrån förståss. Jag hade en Mazda Premacy där det rostade utifrån och in. Jag byter olja var 700 mil på alla mina bilar jag haft. Så någon kondens var det inte där iaf.

#5
Mr B
2010-12-21 14:08

@Simon TRor du verkligen på Vi bIlägares rost "Expert", han är bra en självutnämnd expert med egen rostskyddsfirma. Så han trovärdighet är NOLL.
Hade han varit professor i Metallurgi hade han varit expert men det är han inte.

Han hitta tex rost i en Ny bil, denna bil skickades till tillverkan, fanns ingen rost , däremot var det monterat dragkrok, så det låg en del rostiga spån efter man borrat. Denna bil går fortfarande i trafik och som gott rostfri ;-)

#6
Andreas R
2010-12-21 14:32

Renault har väl 12 års rostskyddsgaranti? Vill iallafall minnas att min gamla Clio-00 hade det. Vore intressant att veta hur mycket denna garanti är värd.

#7
Albino
2010-12-21 15:20

Hade en Golf II där rostade oljetråget utifrån.

#8
Roland P
2010-12-21 15:46

Hade också en Golf II där tråget rostade sönder utifrån. Vanligt fel sa de på bilskroten som inte hade begagnade tråg, bara nya inte allt för dyra.

#9
Peronet
2010-12-21 15:52

Bör inte rosta inifrån då oljan borde skydda och inte minst lyfta syre från vattnet. Rostar inte mycket utan syre.

#10
Björn Jansson
2010-12-21 16:51

Prata om rostskydd, Titta på dina plåtfälgar efter ett till
två år börjar rosten. Det är en tunn hinna halvmatt
svart färg målat , utan grundfärg. Så ser ditt tråg ut när din bil är ny, framvagn - bakvangn. Har jobbat med bilar i förtio år och sett utvecklingen. Vissa oljetråg vågar man inte ta i det lossnar stora kakor av rost. Har även bytt otaliga tråg genom åren.

#11
S-E
2010-12-21 17:11

Har sett samma fenomen på en Ford Ka, och trodde knappt mina ögon. I ett oljetråg finns ingen kondens eftersom det är fyllt med olja, så rosten måste få fäste på utsidan. Men ska det bli så mycket rost att tråget börjar läcka olja igenom själva plåten som jag såg i mitt exempel kan man bara utgå från att plåten har varit för tunn från början. Som gamla tiders ölburkar i tunnplåt ungefär...

#12
Roland P
2010-12-21 20:19

Men vad är förklaringen till att det kostar 8000:- att byta på en Renault Clio? Måste motorn plockas ur?

#13
Björn Ohlsson
2010-12-21 21:23

Visst kan det bli kondens i ett oljetråg. Korta körsträckor då motorn (och oljan) inte blir riktigt varm gör att det vatten som kondenseras i oljan inte hinner förångas utan ackumuleras i stället. Eftersom vatten är tyngre än olja så samlas det i botten av oljetråget. Vanligtvis så sitter väl avtappningspluggen där.
Att byta olja var 700:e mil hjälper bara delvis mot detta eftersom ny kondens bildas så snart motorn körs. Verkar vara slöseri men gör naturligtvis ingen skada. Enda boten om man vill få bort kondens i oljan är nog att ta en längre tur med bilen då och då men det är väl inte så miljövänligt förstås.
Har själv en gammal Golf III som andrabil så det är väl bara att vänta på att oljan börjar rinna ur det rostiga tråget på den. Förresten så är det en hel del annat som rostar på Golf treor också.

#14
Nithin01
2010-12-21 22:49

Hela historien låter osannolik och jag tror knappast att tråget är i så dåligt skick att det måste bytas ut. Det låter som kostsamma pärlor för.....

Har problemet dessutom kommit plötsligt, dagen efter servicen, så skulle jag kort bara hävda att läckaget inte fanns där innan.

Jag vet inte om dom har förstört något men dom borde rimligtvis ha varnat dig innan oljebytet för att problem kan uppstå pga. det allmänna skicket på tråget som nu helt uppenbart måste bytas ut.
Som minst borde man ju kunna kräva att bilen ska rulla mer än ett dygn efter service innan man uppsöker verkstaden igen...?

Jag är inte helt grön, varken när det kommer till märke eller hur det fungerar på en BRA verkstad.
Och när man hör sånt här så blir jag riktigt förbannad.
Jag ger blankt i om verkstaden har rätt eller fel.
Du kan inte göra en service på bilen för 6000 kr och dagen efter hävda att oljetråget är trasigt vid avtappningspluggen vilket medför ett komplett byte för endast 8000 kr....

VAD??

Nu ska du göra dig obekväm och ställa mycket frågor.
Vill du ha hjälp så vill jag ha mer info och bilder.

Men jag tycker på det jag vet nu att du inte ska betala en krona till.

#15
Nithin01
2010-12-21 23:03

Försäkringsbolaget kan dom blanda in om dom vill, så länge dom tar självrisken.
Att kräva något från Renault är ett långskott.
Men om du har gjort servicen varje år som man ska och i övrigt inte blivit informerad om att det kan samlas vatten inuti motorn vid frekventa kortkörningar som i sin tur kan få tråget att rosta sönder efter 6 år så ser jag inte det som ditt problem.

Men jag känner (kan ha fel) att alla kort inte ligger på bordet just nu.

#16
Roland P
2010-12-21 23:15

Om det nu är vatten i oljan så är nog ett sönderrostat oljetråg det lilla problemet, det brukar bli ett förfärligt klet.

#17
2010-12-22 03:41

Det verkar ju som om bilverkstäderna trissar upp priserna såpass att bilägaren hellre byter bil

#18
Sven Pettersson
2010-12-22 09:18

Som en klen tröst kan meddelas att vissa bilmodeller och tillverkare drabbas av sönderrostade oljetråg, beror oftas på genomrost utifrån, stenskott, hjulsprut från andra bilar troligaste orsaken. Kanske inte vanligt men dock inte ovanligt. Tyvärr.

Tio år på Bilprovningen.

#19
Peter Sandberg
2010-12-22 09:39

Rötet tråg Fiat har jag och det är inte ovanligt.

#20
Nithin01
2010-12-23 00:51

Bumpar till förmån för Clioägaren

#21
Erik Persson
2010-12-23 16:40

Fick samma problem med en WV Golf. Rosthål i oljetråget. Det var tydligt att det var ett angrepp utifrån. Rosthål inifrån på en bil som brukas regelbundet tror jag inte på.

#22
Jonas welinder
2010-12-27 22:53

Mazda 3.
Min verkstad sa att min Mazda 3 hade rost på tråget som dom ville fixa vid min service. Bilen är från -07 och har gått 6000 mil.
Jag sa -Nej tack. Jag tänker inte batala något sådant. Skall kontrollera själv och eventuellt försöka slipa och rostskydda om jag ser något

#23
2014-08-13 00:10

Jag hade också rosthål i tråget på min Ford KA. Verkstaden sade att det var ett relativt vanligt problem och att set berodde på att Ford använde återanvänt stål vid tillverkningen. Tråget byttes på garantin den gången.

#24
2015-09-10 11:02

Fiat Punto , rostade oljetrågen på. Hade en 02a och det såg inte roligt ut. Samtidigt har jag en Alfa på 30 år...ingen rost ;-). Aluminium är god shit :-P

#25
2016-05-27 19:47

Kan det bero på att man kanske suger upp oljan genom oljestickan i stället för att tappa ur genom oljepluggen i botten så att vatten kan bli kvar där och plåten rostar inifrån.