Nästa artikel
Bilfrågan: Tillverkningsfel
 på nyckeln?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tillverkningsfel
 på nyckeln?

Publicerad 6 september 2012 (uppdaterad 6 september 2012)
En morgon var vår Volvo V50 stendöd. I displayen visades texten "nyckelfel". Ska jag reklamera tillverkaren? Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
En morgon var vår Volvo V50 -07 stendöd. I displayen visades texten ”nyckelfel”.  Ringde efter hjälp och bärgningskillen stoppade i nyckeln och inget hände. Han stoppade in den igen och ruckade på den ett par gånger och då startade bilen omgående.

Felsökningen på verkstaden kostade 900 kr och sedan får vi se vilka ytterligare kostnader som tillkommer. Bilen har rullat 4 800 mil och jag antar att Volvo har satt in en tändningsmodul som åtminstone ska hålla i 15 000 mil.
Vad känner ni till om detta problem och tycker ni att jag ska reklamera tillverkaren beträffande detta fel? Bilia Varvsgatan Stockholm var helt ointresserad när jag påtalade att detta bör vara en kostnad som tillverkaren står för.

Göran Engbo

SVAR:
Bilens startnyckel är ett känsligt elektroniskt instrument och måste behandlas med samma försiktighet som exempelvis en mobiltelefon. Om den skadas störs kontrollfunktionen mellan startnyckel och startlås och startspärren aktiveras. Det är inte bara det själva nyckelämnet som är dyrt, det är ett verkstadsjobb att programmera in den nya nyckeln också.
Extra anledning till försiktighet är att för dessa komponenter råder inte längre garanti än på bilen i övrigt. I det här fallet har vi erfarit att Bilia subventionerat reparationskostnaden till 2 000 kr genom goodwill.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-06 08:32
KaptenOberkommando

Hur kan någon vara så naiv att denna tror att det skall finnas garanti kvar efter fem (5) år och 5 000 mil? Jag brukar hävda konsumenträtten här under Bilfrågan men jag måste nog lägga till att det också borde finnas något som kan kallas konsumentskyldighet - i det här fallet att faktiskt förstå och känna till det mest elementära i vad konsumentlagstiftningen säger om garantier.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-06 08:34
saabnisse

Men vad var felet?
var det fel på nyckeln eller mottagaren i bilen?
Eftersom det var en -07 kanske det var så enkelt att batteriet i nyckeln var slut.
Lithiumbatterier brukar hålla fem år.
Jag känner en Saabägare som råkade ut för ett liknande fel.
På Saabverkstan kollade man felkoder och bytte batteri för 600:-.
Billigt?
Mja, ett batteri, vanligt 2032 kostar ca 25:- och tar två minuter att byta.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-06 09:19
Hanzzon

Saabnisse, Bilen ska starta även om batteriet i nyckeln är slut då det är bilen som känner av transpondern i nyckeln, hur illa skulle det annars bli om man står ute i ingenstans och blir stående för en sån skitsak.
Däremot sköter batteriet i nyckeln fjärrlåset.

Detta fenomen som beskrivs ovan är inte alls ovanligt hos Volvo V50 och oftast brukar det vara det elektroniska tändningslåset som går sönder och måste bytas ut och det är tydligen inte konstruerat för att hålla "åtminstonde 15 000mil" som ägaren tror.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-06 09:47
saabnisse

Ok då kanske man gjorde något annat också för de 600:- som verkstaden tog?

#5 • Uppdaterat: 2012-09-06 09:59
BAnd

Det nya är hundsäkra bilnycklar. VW är först ut. http://alturl.com/ffcfo

#6 • Uppdaterat: 2012-09-06 13:18
Cox

Det är inte så naivt alls Kapten !
Volvo har tex Goodwill på AC kompressorn till V 70 i 5 år, min skar och jag fick ny utan att påtala varken garanti eller Goodwill. Det var verkstan som talade om detta för mig när jag frågade vad kalaset skulle kosta. Det blir skitbilligt sa meken jaha och vad är skitbilligt frågade jag Svar: Gratis ! Så inte tycker jag att det är så naivt att fråga om en sådan sak. Kanske Mercedes har den kundvården att det inte är någon mening att fråga vad vet jag !

#7 • Uppdaterat: 2012-09-06 18:25
keoh

Man kan väl knappast bli överraskad att nyckeln inte fungerar när bilen har förvarnat i flera veckor! I vart fall inte i en SAAB.
Struntar man i varningarna får man skylla sig själv.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-06 20:01
Elon_1

Bengt Dieden, det var det oseriösaste svar jag någonsin läst. En sketen analog nyckel med en liten fjärrkontroll kostar som en komplett dator. Och du försvarar det. Är det en ny uppgift Vi Bilägare tagit sig, att slicka bilindustrin i anus?

#9 • Uppdaterat: 2012-09-06 20:59
Olov

Har haft detta fel två ggr på en V70 och det har i båda fallen varit antennen som sitter runt nyckelhålet. Har svårt att tänka en nyckel kan gå sönder om man inte skadar den fysiskt, den innehåller ju bara passiva kretsar. Det är lite fult av av verkstan att ta 900:- för att läsa av felkoder det bör gå på max 10 min. Tyvärr också lite okunnigt svar av ViB.

#a • Uppdaterat: 2012-09-06 21:43
Roger Skagerström

Ja att bilnyckeln skulle vara så känslig är mest bullshit. Smidigt för tillverkarna att skriva det, då kan de säga att - Hey det är märken på nycklen - då har du varit oaktsam.

Alla som nån gång bytt batteri i en nyckel vet hur detta elektroniska underverk ser ut. Ett kretskort på kanske 2x3cm... Som dessutom sitter fuktskyddat och omöjligen kan utsättas för vridkrafter (ska man vrida det så får man man krossa hela lådan först). Kan nog kasta den i väggen hur mycket som helst utan att det kommer gå sönder. Sitter ett passivt chip i som, precis som någon sa, inte ens behöver ström. Drivs av nån form av induktion, iallfall i dom fall man trycker in nyckeln i ett hål i instrumentbrädan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.