Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hållbar konservering?

Bilfrågan

Hur länge håller en lackkonservering av bilens lack och är det sant att bilen då inte behöver vaxas på sex år? Vi Bilägare svarar

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Hur länge håller en lackkonservering av bilens lack? Företaget Diamondbrite lovar i sin annons sex års total garanti och att bilen under garantitiden inte behöver vaxas. Är en lackkonservering verkligen så effektiv så att en bil som har genomgått en sådan inte behöver vaxas under en tid av upp till sex år efter lackkonserveringen? Finns det tillgång till bilvårdsprodukter på marknaden med vilka en privatperson själv kan göra en lackkonservering?

Gunnar Hellgren, Solna

SVAR:
Vill du hålla bilen blank och lättvättad under flera år utan att själv vaxa den är en lackbehandling en bra investering. Tycker du att det är kul att behandla bilen ett par gånger om året kan du göra det. Det blir förmodligen inte lika bra som när ett proffs gör det men det blir avsevärt billigare.

Ska du göra lackbehandlingen själv kan du leta efter lackskydd som det står ”polymer” på, de brukar hålla längre än konventionella produkter. Glöm inte att maskera lister och andra plast/gummidetaljer som är olackerade. Har du tillgång till en oscillerande maskin spar du arbete och tid och får ett jämnt och fint resultat.

En väl utförd lackbehandling hos proffs håller bilen blank och lättvättad under minst sex år. I regel görs en återbehandling med 12–18 månaders intervall för att se till att skyddet hålls intakt. Det här är ett hantverk och är yrkesmannen slarvig spelar det ingen roll vilken lackbehandling som görs, så leta efter firmor med goda referenser och som varit verksamma ett tag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-09-04 08:43

Detta kan inte vara korrekt. Flera tester visar att en lackkonservering oftast håller drygt 1 år. Hur fort det slits beror på vilken miljö bilen utsätts för samt hur användaren sköter om bilen. Att det håller 6 år händer nog bara om bilen står stilla i ett garage i minst 3-4 år...

#2
2012-09-04 09:24

Nyfiken på lackkonservering som jag är gav jag mig i somras på en fyra år gammal bil, ditecbehandlad före leverans; bilen går inte mycket men automattvättas (borste, inte högtryck) och står nästan alltid utomhus. Slutsatser: 1. Handtvätt kommer åt betydligt bättre (någon överraskad?). 2. Lackbehandlingen har gjort en viss nytta - utan konservering hade fyra år farit betydligt hårdare fram; förvånansvärt nog pärlar sig dock inte regnvatten på taket ens när bilen är nytvättad. 3. Den årliga sonaxbehandling jag gör på våra egna bilar (rengöring med polish, sedan "försegling" med flytande hårdvax) ger betydligt bättre resultat än en enstaka ditecbehandling.

#3
2012-09-04 10:24

Jag har gjort en Diamondbrite behandling på vår Hyundai i40. Bilen ska inte behöva någon efterbehandling under dessa 6år.

Det man behöver göra som kund är att var fjärde tvätt tvätta bilen med en conserver som man kallar den efter du tvättat bilen normalt så lägger du på denna conserver som du blandar i vattnet. Du tvättar alltså bilen två ggr den fjärde tvätten. Du ska även använda Diamondbrites shampoo som följer med tillsammans med conservern,kallat DB 32-After care kit. Du får ett sådant kit med vid en lackbehandling,sedan när du behöver en ny kostar det ca 120kr för shampoo och conserver om jag inte minns fel.

Nu är denna behandling bara ca ett halvt år gammal så det är svårt att avgöra om den kommer att hålla i sex år. Och den är lite dyrare än andra lackbehandlingar så förhoppningsvis är den lite bättre än andra. Betalade 5000kr för denna behandling. Kommer att berätta mer om hur jag upplever det i min tråd på forumet om Hyundai i40 som jag skapat där hur denna behandling är i ett längre perspektiv.Gjorde även en Dinitrol rostskyddsbehandling a 7150kr.

#4
2012-09-04 10:25

Jag har andvänt mig av Dimondbrite på 2 bilar, det är helt outstanding... Man ska andvända petroliumavfettning och den dagen du ser smårepor exempelvis efter naglar vid dörrhantag så tar man bara lite conserver på en trasseltuss och polerar, vips så är repan borta.....

Har en gång testat Dietec och det var inte mycket skillnad mot en vanlig vaxning, har även testat ett par andra lackkonserveringar, blank o fin bil nån månad, sen tappar den lystern, skillnaden mot Dimondbrite är som dag och natt, de gör ingen efterbehandling utan enbart en kontroll 1 gång om året....

Efter 3 år är bilen fortfarande spegelblank, har tyvärr inte ägt nån bil längre men ser ingen anledning till att det skulle bli sämre......

#5
2012-09-04 12:56

Det låter som att man behöver tillföra kemikalier lite då och då vid denna behandling. Låter nästan som när man vanligtvis lackkonserverar och sen toppar med dressing lite då och då. Självklart kan man i så fall även få vilken annan lackkonservering bra flera år i rad...

#6
2012-09-04 13:07

@unclebans, det stämmer, men saken är den att conservern funkar bara ihop med behandlingen, en extra tvätt och allt är klart utan en enda vaxning, andvänder du conservern utan lackbehandlingen händer ingenting....

Helt enkelt ett otroligt bra lackskydd.....

#7
2012-09-04 13:21

unclebans.

Visst tillför du lite kemikalier,men det kan du väl leva med när du ändå tvättar bilen var fjärde tvätt.Inte är det någon större kostnad heller under 6år,120*6=720kr under sex år som både shampoo och conservern kostar. Det är ungefär vad du betalar för bara shampoo under sex år för bara vanlig tvätt av bil. Så jag ser inget problem med det. Hellre det än att vaxa bilen själv kanske tre till fyra ggr om året om det ska va någon nytta med det. Man kan använda sin tid bättre anser jag.

Och betydligt billigare än motsvarande lackbehandlingar som kräver efter behandlingar vartannat år,vad är du uppe i för kostnad då när du räknar in den "toppingen/dressingen" under 6år?

#8
2012-09-04 13:58

Jag tycker det är helt ok att man väljer denna behandling om man vill ha smidighet och inte vill hålla på och vaxa bilarna. Det som jag stör mig på är att det låter som att den håller 6 år utan att man behöver göra något med behandlingen. Egentligen har man låst sig till deras conserver och schampoo i 6 år samt årlig inspektion, som i och för sig också tar tid.

Har följt diskussioner om just denna produkt och kan berätta att folk testat med Diamondbrites conserver på andra lackskydd och det har fungerat minst lika bra, alltså att blankheten håller mycket länge då. Den aktiva delen i denna behandling verkar alltså ligga i deras schampoo och conserver som man tillför var 4:e gång man tvättar.

#9
2012-09-04 14:08

@unclebans, jag har aldrig andvänt deras schampo och tvärtemot vad du skriver har jag hört att conservern är helt verkningslös utan grundbehandlingen oavsett lackskydd eller ej, men det är inget jag själv har testat......

Det bästa är dock till skillnad mot de flesta lackskydd så får du andvända vanlig avfettning....... Jag har ju bara kört 3 år med denna behandling som längst men då var lacken i absolut nyskick när den bilen såldes....

#10
2012-09-04 14:32

Använder Sonax hårdvax röd. Lätt att arbeta med samt det räcker att göra detta två gånger om året. Fullt tillfredställande resultat.

#11
2012-09-04 14:56

Uff.

Har tidigare också använt Sonax tidigare då jag vaxade själv,men det går inte att jämföra mot detta. Men har man tid så varför inte........

#12
2012-09-04 20:46

Har två Renault-bilar, en Laguna III och en Kangoo II. Den förstnämnda är Ditec-behandlad och den sistnämnda Diamondbrite-behandlad. Behandlingarna utfördes i stort samtidigt. Är nöjd med båda men tycker det verkar som Diamondbrite håller bättre och bilen blir inte lika lätt smutsig. Kommer aldrig vaxa mer utan nästa bil lämnas till Diamondbrite. Värt varenda krona.

#14
2012-09-04 22:00

Jag har gjort mycket behandlingar på mina bilar jag ägt gemom åren, förr gjorde jag alltid Ditec men sist jag gjorde det på en firma i Solna så blev jag så OTROLIGT missnöjd så när jag gjorde nästa behandlingen så gjorde jag det på Waxdepån i Arninge (Täby) och där är dom väldigt bra på sitt jobb. Dom gör en PPS Lackskydd och gör en ombehandling om 18 månader.

#15
2012-09-04 22:46

Om du får ett bättre eller sämre resultat privatperson vs rekondproffs.
Proffsen har rutinen, bättre utrustning.
Utrustningen kostar en hel del, men går att få tag på även för privatkunder.
Vissa lackbehandlingsmedel säljer tillverkaren/importören bara till företag inom rekondnäringen, kontakter och framförallt kontanter löser dessa "problem"
Rutin får du av att titta på hur proffsen gör. Leta upp en kunnig försäljare av
polerutrustningen be om demonstration och fråga, fråga. Köper du proffsprylar för flera tusen, köp av någon som bryr sig. Annars finns det andra säljare.
Bilvårdsforum på nätet är en fin tillgång.
Släkt och vänner kommer att förse dig med en aldrig sinande ström av
"övningsobjekt" när de väl har sett din egna bil. Tro mig jag VET....

Själv har jag sett priser på poleringar mellan 500 kr och 8000kr. Självklart speglar proffsigheten prislappen då det är arbetstiden som man får betala för. Och det är här som du som privatperson kan få till riktigt fina jobb med rätt kunskap och utrustning. Du behöver nämligen inte tänka på hur mycket tid som går åt för att arbetet ska generera vinst in till firman.

Behovet av att maskera lister beror mycket vad det är för lister på bilen, hur hårt poleringsjobbet är, utställningsbil eller bruksbil, samt inte minst vilken egenskap
ditt polermedel har här är det riktigt stora skillnader. Rätt medel sparar timmar.
Medel som kraftigt kritar med vit beläggning när det torkar är inte mina favoriter.

Var detta inlägg bara jobbigt eller var det interessant information till att börja med.
Din slutsats avgör, om du lämnar bort eller fixar själv.

Själv säger jag hellre 12 timmar i garaget på min egna bil än ger bort 1000kr till till någon annan.

#17
2012-09-05 07:53

Har själv en diamondbrite bil sen 4-5 år, och är inte imponerad, kanske hadde jag för höga förväntningar. 6års garanti, Ingen vaxning behövs, inga årliga uppgraderingar, fick mig o tro högt om produkten. Ett superskydd som nu skulle jag bara behöva skölja av bilen typ i 6år, men icke. Vinters obarmhärtiga saltslask sätter sina spår likväl. Visst, tvättar jag bilen varje vecka på vintern så håller den sig ren o lätttvättad (avfettning+shaponering), men så funkar det ju på en obehandlad bil oxo?. Tvättar man ofta så hinner inte smutsen gro in, o inte bli så mycket av heller. Låter jag bli o tvätta på 1 månad på vintern så får jag köra flera avfettningar för att få loss iaf det värsta av alla knottrer som fastnar i lacken.

Så vad är det som garanteras?, Knappast inte att skiten inte sätter sig. Glans/vaxad känsla?, Ja conservern ger ju den känslan, men den varar inte längre än snabbvax som man dushar på typ. dvs vid nästa tvätt 2 veckor senare o man dushar på avfettning igen o efter det finns inte ett spår av conservern kvar. Fick även höra att lackskyddet finns där iaf, det conservern gör är o ge en yta där vattnet lätt rinner av. Så att pula med conservern tröttnar man ju på efter flaskan var slut.

Så hur åberopar man garantin på ett skydd som inte syns?. Trodde den årliga besikningen var ett sätt dom kunde kanske mäta skyddet/glansen eller vad nu dom garanterar, Men det var mest ett sätt att få sälja en biltvätt a 300kr eller likn. Gjorde tvätten själv så slapp den kostnaden men besikningen var inte mer än att personalen kika på bilen o såg den såg fin ut, sen var det klart. Sen dess har jag inte åkt på några mer kontroller.
Sköter man sin bil så håller den sig fin, skydd eller inte.

#18
2012-09-05 09:23

Ja själv tyckte jag att min syster var helt "galen" då hon sa att deras lackbehandling kostade 4200Kr,...En kostnad som jag ansåg vara helt obefogad men de hade fått samma svar som "Martin77",..nämligen att bilen sedan skulle vara lätt att hålla ren och då de bor vid en grusväg så tyckte dem att det var en bra ide.

Nu får framtiden utvisa hur bra eller dåligt detta lackskydd fungerar för dem.
Kanske är jag snål på det området men jag tror också att det handlar om hur mycket man normalt brukar att pyssla med sin bil.
Kan jag spara tid och pengar på något så varför inte investera i något bra men jag tror inte riktigt på dem här produkterna.

Kanske är grannens bil alltid lite renare än min då jag aldrig ligger och gnuggar fälgarna med en tandborste men jag bryr mig inte.
Mina bilar blir tvättade ibland på en "gör det själv" station så att de håller sig hyfsat rena men mer blir det inte.

#19
2012-09-05 11:46

@ Martin 77, på ditt inlägg inser jag att du inte följt lackbehandlingens instruktion, du skippar conservern, du skippar årliga kontrollen och sen klagar du och vill ha garanti....:) Konstigt att det inte funkar...???? Not
Lycka till !

#21
2012-09-05 18:48

Leifer varför söker du provokation i allt du skriver?

#23
2012-09-05 19:57

Du har rätt i det du säger Leifer att det finns nog för många firmor numera, många oseriösa som inte vet vad dom gör.
Ditec firman jag tycker är oseriös kommer jag inte på vad dom heter, men låg vid Armègatan vid Västra skogen och om jag kommer ihåg rätt så tror jag firman Fordonsmäklarna låg i samma byggnad. Men en Ditec kommer jag aldrig göra mera, kommer alltid göra behandlingar på Vaxdepån eftersom dom gör väldigt bra jobb.

http://www.waxdepan.se/faq/referenser/index.html?gclid=CM6vs92Bn7ICFYp8cAodKnwA1A

#24
2012-09-06 00:24

Testade en lackbehandling (minns inte namnet) för några år sedan på en helt ny bil, som kostade flera tusen kronor, men jag skulle aldrig göra om det
p g a att jag aldrig riktigt fattade vad fördelen var. Ungefär som "Kejsarens nya kläder". Då tycker jag det är bättre att kosta på sig en riktig rostskyddsbehandling istället och tvätta bilen för hand ganska ofta och vaxa med ett bra vax som inte kräver maskin.

#26
2012-09-07 07:59

@Simon no1, Jag följde visst intruktionerna och mer därtill (första 1-2 åren), är extremt pedant så sköter bilen nogrant. Har fortfarande kvar samma bil o den ser fin ut. Min känsla är dock att det snarare beror på allt jobb jag lägger ner på den än lackskyddet jag köpte. Håller med flera andra här om "kejsarens kläder".

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!