Nästa artikel
Bilfrågan: Nya regler om släpvagnsvikt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya regler om släpvagnsvikt?

Publicerad 16 maj 2012 (uppdaterad 16 maj 2012)
"Jag har hört att släpvagnsvikter håller på att EU-anpassas. Vad gäller framgent och från vilket datum?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Mycket är bra i er tidning. Så även att ni i era tester anger släpvagnsvikt. Men, för vilken körkortsklass gäller angiven vikt? B-kort? Har hört att släpvagnsvikter håller på att EU-anpassas.

Vad gäller framgent och från vilket datum? Gäller de nya bestämmelserna enbart nya bilar eller även befintliga?

Tommy Sandberg

SVAR:
I tidningen anges endast den konstruktiva släpvagnsvikten, det vill säga den högsta vikt som tillverkaren godkänner. Någon referens till körkortsklass görs inte.

Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklas genom att regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt” tas bort, men i övrigt är det som vanligt.

En släpvagn på 750 kg totalvikt är alltid tillåten, och är släpvagnens totalvikt över 750 kg får bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiga 3 500 kg.

En betydelsefull nyhet för B-körkortsförare, som vill dra lite tyngre släp, införs med de nya reglerna. Det öppnas en möjlighet att genomgå ett körprov med bil och släpvagn och på så sätt förvärva en utökad B-behörighet, som kommer att framgå av en kod (96) på körkortet.

Utökad B-behörighet ger rätt att framföra fordonskombinationer bestående av personbil eller lätt lastbil med en tillkopplad släpvagn om dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter är högst 4 250 kg.

Körprov med bil och släpvagn ska kosta 700 kronor och kommer att utföras hos Trafikverket. Det som skiljer förarprovet för utökad B-behörighet från förarprov för BE-behörighet är:

1. Man behöver inte söka körkortstillstånd.
2. Man behöver inte göra något teoriprov.
3. Körprovet innehåller körning i stads- och landsvägstrafik, men inte det särskilda manöverprovet i körgård.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-05-18 07:42
lsoderlund

Varför inte göra det lätt för sig istället?

Ta bort möjligheten att framföra bil & släp om man inte kan det. Således är de bara dem som genomgått utbildning som får köra släp. Personligen anser jag att ett manöverprov är ett grundkrav. Att ligga i 80 knutar med släp är inga konstigheter, inte heller att framföra bil och släp i stadstrafik.

Men ca 95% kan inte backa med släp (detta enligt egna observeringar i trafiken). Du får ju inte körkort för bil om du inte kan backa med bilen. Varför skall du då få köra bil & släp om du inte kan backa med dem?

#c • Uppdaterat: 2012-05-18 13:33
Roy J

Håller med Isoderlund.

Om man nu faktiskt får dra släp med vanligt B-körkort så skulle naturligtvis det också ingått sådana moment i utbidlningen och uppkörningen.
Det är inte ett dugg märkligare än att man inte får köra manuellt växlad bil om man kört upp med automatlåda.

Och naturligtvis ska det ingå manöverprov!

#d • Uppdaterat: 2012-05-18 17:36
Roger Skagerström

Vikten har knappast nåt med körningen att göra mer än att det går tyngre och tar längre att stanna. Kan man köra ett B-släp kan man köra ett BE. Tycker allt man ska få dra det bilen klarar på B-kort. Tror 50% av alla som tar BE-kort gör det för att kunna köra hästsläp ändå, och de har knappast någon nytta av typ 70% av teoriprovet som går ut på att man ska kunna binda fast saker. Knappast de anra 50% som tar det för att dra husvagn heller. Skrattretande. Man måste ju binda fast saker på ett flak även på ett släp som är under BE-gränsen.

Och om man inte kan backa med släp - det är väl ens egna problem då... Skadar knappt nån annan om det tar 35 minuter att backa in husvagnen på garageinfarten.

Ska det vara nåt så borde det vara en enklare kurs. Som det är nu så är det som att ta körkortet en gång till. För att kunna köra hästsläp måste man alltså läsa in ALLT, även icke-kunskaper som kolmonixid, datumparkering och annat dravel som inte har ett dugg med saken att göra.

En enklare påbyggnadskurs och manöverprov vore mer rätt enlig min mening än att nån ska behöva lägga tusentals kronor på körlektioner bara för att bli "up to date" med hur dagens uppkörningar går till. En person som haft körkort i 30 år kan mycket väl bli kuggad för att de kör som folk och inte som Vägverket vill.

#e • Uppdaterat: 2012-05-18 17:41
Peugeote-Pär

Det är väldigt konstigt med vikter på B-kort... Jag har D-kort och kör ledbuss varje dag på över 30 ton men får inte köra ett litet släp på 1500kg. Hur sjukt är inte det igentligen!

#f • Uppdaterat: 2012-05-18 22:12
Roger Skagerström

Det är för att du inte vet hur man surrar fast plankor och hur man ska fästa utstickande last-vimpeln Pär ;) Förstår väl vem som helst att man inte kan släppa ut dig i trafiken utan dessa vitala kunskaper ;)

#g • Uppdaterat: 2012-05-19 09:53
Peugeote-Pär

Nog får jag göra det, för jag får dra max 1400 kg med min bil och så mkt plank behöver jag inte... Sen om jag har plank eller sand så får jag dra max 1400kg med bilen.
Jag tänkte mer på Husvagn, vill kunna dra mera med bilen runt 1500-1600kg men får ju inte utan E-kort men sen så åker jag till jobbet och kör en Ledbuss som väger över 30 ton och det är som att dra stort släp på alla sätt.
Så skulle man ha D kort så tycker ja man automatiskt skulle få E-kort till bilen får det får man ju på C- kortet.

#h • Uppdaterat: 2012-05-19 09:54
Peugeote-Pär

Roger föresten allt sådan har jag ju gått utbildning på alla som kör yrkestrafik måste ju gå YKB och där får vi går igenom allt som har med last och sådant att göra...

#i • Uppdaterat: 2012-05-19 10:32
c_olsson

Roy: På grund av alla säkerhetsdetaljer så har många familjebilar en totalvikt på runt 2200 kilo vilket bara ger 1300 kilo kvar till t.ex. en husvagn. De flesta husvagnar som rymmer en familj har ca 1490 kilo i totalvikt (när man köper en ny husvagn så brukar man kunna välja mellan några olika totalvikter så att man kan få en som passar bilen. Detta påverkar dock husvagnens lastförmåga).

Notabelt är att man på ett B-kort får köra en stor husbil med 3500 kilos totalvikt med tillhörande 750 kilos släpvagn. Detta ekipage är betydligt mer komplicerat att t.ex. backa med än en vanlig familjebil med 1500 kilos släpvagn..

Mistro: När det gäller arbetsfordon så är reglerna komplicerade och det finns en del undantag som gör att man t.ex. får flytta ett olastat arbetsfordon med B-kort men behöver högre behörighet så fort man har last på fordonet.

#j • Uppdaterat: 2012-05-19 15:59
Roy J

c_olsson, ja, det är ju totalvikterna som är intressanta i det här sammanhanget.
Tar vi den vanligaste kombin, Volvo V70, så har den en tjänstevikt på närmare 1800 kg och en totalvikt på 2300 kg. Max släpvikt är 1600 kg. (Det finns varianter med lägre vikter.)
Det här innebär att man inte kan utnyttja bilens maximala dragvikt, utan endast 1200 kg, vilket inte räcker så långt när det gäller en husvagn.

Vad fick dig att tro att jag inte visste detta?

Med den nya behörigheten får man i detta fall dra 400 kg mer, vilket täcker in många husvagnar.
Men många bilar får inte dra så mycket som 1600 kg. För dem kan skillnaden bli så liten att det känns meningslöst att göra körprovet.
Det var dit jag ville komma.

Det finns en ganska stor marginal upp till den tillåtna (nya) sammanlagda totalvikten eftersom bilen inte får dra mer än 1600 kg.
I just detta fall blir det 350 kg över, så att säga.
Förhoppningsvis innebär det här att fler kommer att köpa rejäla dragbilar som då också får dra mer..

Roger, det här borde ju vara det du efterlyser.
Men jag håller inte med om att det bara räcker med att köra rakt fram, för det är bedrägligt enkelt - tills det händer något.

#k • Uppdaterat: 2012-05-19 20:19
Mistro

"Peugeote-Pär": Fömodligen så missuppfattade jag dig men jag uppfattade det som om du menade att E kortet ingår då man tar C-kortet!??? ...Det gör det inte utan är liksom BE -behörigheten ett eget körkort ( CE )
Däremot om du tar CE så får du förståss samtidigt BE och har du CE och tar ett D-kort så får du alltså även DE.

Men jag förstår din frustration liksom en kompis till mig som köpte en V70 2.4d -10 ....han har inget E kort ( men väl C-kort ) och får därför inte dra ett tyngre släp än 1200kg.
Min tidigare Citroen C3 Hdi fick dra 1240kg ....logiskt och bra?
Tyvärr insåg han detta efter bilköpet,..men hade bilen varit lite äldre så hade det gått bra då dem får dra mer på B-kort.

Håller fullt med dem som vill att man antingen lär ut släpvagnskörning i körkortsutbildningen för att få framföra ett släp överhuvudtaget ....alternativt att man låter det vara valbart. ( ingen utbildning ...ingen släpkörning )
Dagligen ser man faktiskt folk som inte borde köra med släpvagn,..det är livsfarligt!
Kan tycka att om man inte kan backa med släpet så kanske man borde låta det stå? ( tänkt i det stora perspektivet med husvagn e.t.c )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.