Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Möjligt att bogsera automatväxlad bil?

Bilfrågan

"Kan man bogsera en automatväxlad bil om motorn är igång och lådan ligger i neutralläge?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Var i Kalifornien i höstas. Där såg jag ett flertal husbilar som hade en personbil på släp som var kopplad med dragstång. Dessa körde även på motorväg. Jag kollade en av personbilarna och den hade automatlåda och nyckeln satt i. Kan man bogsera en automatväxlad bil om motorn är igång och lådan ligger i neutralläge?

Clas Sandberg

SVAR:
Ett sådant ekipage som du beskriver får framföras i max 55 mph (88 km/tim) i USA. Att nyckeln sitter i kan ha två förklaringar. Den ena är att styrningen får inte vara låst då hjulen följer dragbilen. Rattlåset måste således vara upplåst.

En automatlåda har vanligtvis trycksmörjning där oljepumpen drivs av ingående axeln från motorn. Ska bilen bogseras längre sträckor måste alltså motorn vara igång för att undvika skador på växellådan. På vissa GM-växellådor finns dubbla oljepumpar, där den ena drivs av den utgående axeln, och detta möjliggör bogsering utan att motorn är igång.


Bengt Dieden

DIskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-04-16 10:56

Man kan även bogsera en Mercedes med automatlåda. Det är bara att lägga växelväljaren i N. Motorn behöver inte vara på. Fram till och med den femväxlade automatlådan gick det även att bogsera igång bilen vid dåligt batteri. Det är sådant här som skiljer agnarna från vetet.

#3
2014-04-16 11:27

Jag kollade vad som står i Saabs instruktionsbok och det står inget om begränsning för automatväxlade bilar.
Den enda begränsning som står är att maxhastighet är 50km/tim och max sträcka 50km, men det gäller även manuell låda.
Eftersom Saaben har en Aisinlåda antar jag att samma sak gäller Volvo, jag ska kolla den boken.

#4
2014-04-16 11:35

Sedan tar man agnarna och stoppar i jorden, precis som man gör med sitt huvud om biljournalisterna rapporterar om att ett ens bilar välter eller har rostproblem......
Var det de agnarna du menade?

#5
2014-04-16 12:00

StefanH STHLM. Kom med något nytt. Varje gång Mercedes tas upp så kommer samma kommentarer om och om och om och om igen. Det tillför ju inte direkt något intressant. Första Mercedes A-klass välte i ett test på 90-talet, ja och Mercedes miljölack som kom på 90-talet stod inte emot rosten som det var tänkt, ja. Och sen då? Det har vi hört så det räcker. Här handlar det om automatlådor och bogsering vad har du att tillföra om det?

#6
2014-04-16 16:55

Med risk för att kasta en jättesten i glashus så måste jag ändå ta bladet från munnen och säga: "Fy vad patetisk nivån ofta blir i det här kommentarsfältet". ...och eftersom du redan visat prov på riktigt dåligt omdöme "Thommys" så måste jag nog peka tydligt på dig för att du ska fatta över huvud taget. Bjuder du in med en så förjolat dum kommentar som den om agnarna och vetet så får du nog finna dig i att få mothugg. Det skulle vara så mycket roligare om alla kunde hålla en vuxen och saklig röd tråd här.

#7
2014-04-16 17:14

Dick vad har du att säga om automatlådor och bogsering?

#8
2014-04-16 18:13

Här måste jag ge Thommys rätt, han skrev ju om att det gick att bogsera automatväxlade Mercedes.
Och det var ju just bogsering av automatväxlade bilar det handlade om!

#9
2014-04-16 18:21

Som jag sa Thommys, "sten i glashus". I frågan om automatlådor och bogsering har jag inget vettigt att tillägga.

#10
2014-04-16 18:26

Jag håller med Dick. Kommentarfälten i Vi Bilägare sjunker ofta till samma nivå som kampen i sandlådan om vems pappa som är starkast.

#11
2014-04-16 18:30

Tack saabnisse.

#13
2014-04-16 18:43

Det är så här leifer, som också nämns i texten ovan. Sitter oljepumpen på ingående axel (den från motorn) så ger den bara oljetryck när motorn går. Sitter den däremot på utgående axel (den till kardanaxeln) så pumpar den så fort bilen rullar. Det är skillnaden mellan hur det går att bogsera olika automatlådor.

#14
2014-04-16 19:51

Thommys, aha, någon som gissar och inte läser vad andra skriver eller vad som står att läsa i det artikeln handlar om? (Jag kan inte läsa vad leifer skriver - och tvärt om.) Det var väl inget nytt?

#16
2014-04-16 21:46

leifer, det viktiga är att det finns en pump som drivs från drivaxeln. Idag sitter det även elektriska pumpar i automatlådorna för att hålla trycket uppe när bilen står still och motorn är avstängd med stopp/start-systemet, så att den kommer igång snabbare när man kör iväg. Denna pump kan även användas för att komplettera trycket från den mekaniska pumpen vid toppar i arbetet och hjälpa till att kyla lådan. På detta sätt kan man då också göra primärpumpen mindre och på så sätt förbruka mindre energi när det inte behövs.

#17
2014-04-16 21:51

Bogsera och bogsera?

Enklast är nog att läsa sin bils instruktionsbok och få svar på hur just bil bils automatlåda är konstruerad.

#19
2014-04-17 10:27

Den pumpen som går på motorns varvtal och som har till uppgift att trycka samman lamellerna, behövs inte vid bogsering. Den har jag inte pratat om, nej.

#21
2014-04-17 14:07

Dubbla pumpar? De har olika funktion. Jag skulle inte vilja kalla det för dubbla pumpar. Utan två separata. Jag tycker du för en underlig diskussion. Vet inte om du driver med mig. Är det så att det är antalet pumpar i en automatlåda som är det viktiga att veta och inte vad de är till för eller hur de fungerar? Det låter mer som ett barn som frågar. Då kan du fortsätta diskussionen med någon annan på den nivån.

#23
2014-04-17 18:04

leifer, vad spelar det för roll?
Det handlar ju om det går att bogsera en automatväxlad bil!
Enligt instruktionsboken till min 9-5 går det bra och eftersom det är samma Aisinlåda i Volvo så kan även de bogseras och även andra bilar med Aisinlåda, eller hur?

#24
2014-04-17 20:37

Jag kan inte heller läsa leifer (och tvärtom)
Men jag förstår mantrat . ...
Kan man bogsera en Prius, om man nu, till äventyrs vill det?

#26
2014-04-18 18:29

Tack Thommys, trevligt att läsa dina pedagogiska förklaringar!
Det är inte alltid sakkunniga som dig lyckas förklara på ett enkelt sätt,så att "vanligt folk" fattar.

#27
2014-04-22 20:08

Jag kan konstatera att leifer (utan att ens kunna läsa det han skriver) är ute på sitt sedvanliga sluttande plan;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.