Nästa artikel
Bilfrågan: Högre förbrukning med automatlåda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Högre förbrukning med automatlåda?

Publicerad 28 juli 2011 (uppdaterad 29 juli 2011)
"Är det verkligen sant att automatväxel på Saab 9-5 ökar förbrukningen med 20 procent?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Bengt Dieden skriver i ViB 3/09 att automatväxel på Saab 9-5 ökar förbrukningen med 20 procent. Är det verkligen sant? Min erfarenhet av automat är att förbrukningen är ungefär densamma som manuell växlat.

Hans Svensson, Harplinge

SVAR:
En automatlåda av konventionell typ får sin kraft via en momentomvandlare. Denna består av två turbinhjul som roterar i olja. Kraftöverföringen mellan turbinhjulen resulterar i värmeförluster vilket ökar förbrukningen. För Saab 9-5 närmare 20 procent enligt EU:s körcykel.

Vid körning i konstant fart är skillnaden i förbrukning mindre då växellådan använder så kallad lockup vilket minimerar värmeförlusterna. Bränsleförbrukning är till stor del resultatet av hur man kör och du kör uppenbarligen förnuftigt eftersom du lyckas hålla nere förbrukningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-28 10:04
saabnisse

Jag har samma erfarenhet som Hans Svensson .
Jag kör 9-5 (förra modellen) både automat och manuellt.
Det skiljer knappt något i förbrukning vid landsvägskörning, möjligen är automaten något snålare, men det kan bero på att den har 2,3l-motorn medan den manuella har 2,0.
Men vid mycket tätortskörning blir ju förbrukningen lägre med den manuella, men det är ju här man verkligen behöver automaten så den merförbrukningen står jag ledigt ut med.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-28 10:04
amoC

9-5 har lock-up på alla växlar utom ettan.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-28 10:14
saabnisse

Nix, lock-upen är endast på 3 ,4 och 5.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-28 11:05
pope

Hur fungerar dubbelkoppling?

#5 • Uppdaterat: 2011-07-28 13:54
lubos

Visst ökar förbrukningen något beroende på körsätt och användning med automatlåda.
Men: Den kostar mindre i underhåll, inget kopplingslitage, mjukare körning, mindre motorslitage bland de främsta orsakerna. Den underlättar "rangering" av släpfordon eftersom man undviker slirandet på en manuell koppling. Lägg märke till att taxi nästan uteslutande har automatisk växellåda och att i "billandet" USA är manuell växellåda en kuriositet.
Nackdelar: Det går inte att bogsera igång en automatväxlad bil och den tar mycket mer bensin med släp eftersom lockupen inte ska användas då på de flesta bilmärken.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-28 14:04
Audi A5 SB

lubos; "....den tar mycket mer bensin med släp eftersom lockupen inte ska användas då på de flesta bilmärken."

Det var nytt för mig. Hur kopplar man ur lockup-funktionen?

Visserligen kopplas start/stop-funktionen ur på fruns Golf VI (via eluttaget), men att en automatlåda skulle påverkas har jag aldrig hört om.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-28 17:43
adandersson (ej verifierad)

Fö en del år sedan körde vi från Italien med vår SAAB 9-5 2,0 med automat. Farthållaren var inkopplad på 100 km/h, och det var frågan om körning på autobahn till 95%. Verklig förbrukning var 0,64 liter per mil.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-28 20:37
hultarn

Visst kan det skilja 20% på vissa modeller, men.. å andra sidan kan det skilja betydligt mer mellan likadana bilar med likadana växellådor - beroende på föraren.
Jag vill påstå att körsättet påverkar mer än typen av växellåda.

En automatlåda väljer ju alltid den lämpligaste växeln, vilket inte alla förare av manuella lådor gör.

Jag kör min bruksbil runt 0,82 - 0,85(bara småkörningar), aldrig över litern ens på vintern med dubbdäck. På långkörningar går den runt 0,65, kör lätt 100 mil på en tank.
Då kör jag Xantia Combi 2,0 med automat.
En motsvarande manuell går inte snålare.

Btw: lock-up går in vid 72 Km/h, eller senare beroende på körsätt och situation. Lådan är adaptiv.

#9 • Uppdaterat: 2011-07-29 19:18
Raymond K (ej verifierad)

Håller med hultarn.
Körsättet betyder absolut mest när det gäller förbrukningen inte valet av växellåda. Om nu automaten dricker marginellt mer per mil än manuell vid exakt samma körsätt så får det göra det om man som jag tycker att sitta och växla är dödens tråkigt.

#a • Uppdaterat: 2011-08-02 20:32
amoC

@saabnisse: nu är ju visserligen lådan 6-växlad, så i så fall har vi båda fel ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.