Nästa artikel
Bilfrågan: Modifierad service på lågmilare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Modifierad service på lågmilare?

Publicerad 28 januari 2011 (uppdaterad 28 januari 2011)
"Vilka är mina möjligheter att undanta vissa kontroller vid service för att få ett lägre pris?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en Mazda 6 som är uttagen i trafik juli -06. Denna bil ska enligt föreskrifterna servas varje år eller var 2 000:e mil beroende på vad som inträffar först. Då jag bara kör 700 mil per år undrar jag om jag har möjlighet att få en fullständigt ifylld servicebok utan att utföra samtliga punkter som står föreskrivna varje gång bilen är på service.

Verkstaden behandlade till exempel den andra servicen som en 4 000-milaservice eftersom bilen då var två år gammal och det känns minst sagt onödigt. Vilka är mina rättigheter/möjligheter att undanta vissa kontroller i serviceprotokollet, för att få ett lägre pris på servicen än om bilen hade gått mer normala 1 500–2 000 mil/år, och ändå få en stämpel i boken?

Benny

SVAR:
Serviceschemat ska följas om verkstaden ska kunna stämpla bilens servicebok. År ett byts endast olja och oljefilter. År två byts olja, oljefilter och bromsvätska. År tre byts olja, oljefilter och luftfilter.

Samtliga dessa detaljer påverkas av bilens ålder. Olja och bromsvätska påverkas till exempel av kondens och luftfilter av materialutmattning.

Vad kunden sedan väljer att göra utanför garantitiden är givetvis upp till honom själv, men vår rekommendation är att följa serviceschemat.

Stefan Sandberg, Mazda Motor Sverige

SVAR:
Om servicen bara innehöll de uppräknade momenten skulle kunden säkert inte ha några invändningar. Priset skulle då också sannolikt legat på en lägre nivå än om en fullservice utförts.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-27 18:23
789 (ej verifierad)

Måste man serva en Mazda?

#2 • Uppdaterat: 2011-01-27 19:32
hahahahah (ej verifierad)

Trevlig bil. Finns nya mazda 6 som Mps version?

#3 • Uppdaterat: 2011-01-27 21:45
Big Bay (ej verifierad)

Självklart ska sunt förnuft finnas även på en auktoriserad bilverkstad.
Låt en erfaren mekaniker ta fram en lågmilserviceschema. Om man inte tycker sig kunna det så är det bara en ursäkt för att kunna överdebitera kunder även i fortsättningen.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-28 16:07
saabnisse

Olja och filter ska givetvis bytas, däremot kan det ju ifrågasättas om det är nödvändigt att gå ett helt varv runt bilen med huvudskakning för att servicen ska vara fullkomlig,
Det borde räcka med ett halvt.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-28 18:03
Micke J (ej verifierad)

Volvo (Bilia) erbjuder nåt de kallar "anpassad service" som innebär att man inte gör lika många servicepunkter på lågmilare.
Tyska prmiummärken typ BMW behöver endast service vartannat år vid kortare körsträcka.
Det har även hänt att biltillverkare ändrar intervallen från ett till två år, se ViB arkiv, har för mig att det har varit uppe tidigare för ngt franskt märke.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-28 19:45
Nithin01 (ej verifierad)

"Denna bil ska enligt föreskrifterna servas varje år eller var 2 000:e mil beroende på vad som inträffar först. "

Var är det som är oklart Benny?

Ett år är ett år oavsett hur långt du hinner.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-28 20:53
z655 (ej verifierad)

Att inte byta olja+ filter var 1000:e mil eller en gång i halvåret om man kör mindre är enligt min mening dumsnålt. Att ha fräsch olja och filter i motorn är det som avgör hur länge den skall gå oavsett märke.Allt snack om "longlife" olja och service är ren bullshit. Din motor mår inte bättre än oljan dom är i den.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-31 17:11
Roger Skagerström (ej verifierad)

Min 6'a från 2008 (nya karossen) kostar mellan 2700 och 2900 kr att serva beronde på om det är "stor" eller "liten" service. Varannat år stor, varannat liten. Bilen har dessutom kamkedja så det kommer troligen aldrig behövas åtgärdas så länge jag äger den.

Tycker det är väldigt humana ägandekostnader för den (en 2,5 Sport). Vet att dieselvarianten (2,2l) är bra mycket dyrare att serva, men så är väl alla bilar. Var spridare som skulle justeras och grejer.

Och "hahahahah", nya 6'an finns ej som MPS och kommer troligen heller aldrig komma som MPS. I USA har man, så som på förra generationen en V6'a i USA. Den har 272 hästkrafter (förra MPS'n hade 260). USA är en stor marknad för MPS-varianten. SÅ skulle man göra en nya MPS, som är snabbare än V6'an och dessutom kan konkurera med Insignia OPC och liknande, skulle den behöva över 300 hästkrafter. Nu är Mazdan rätt lätt så jag tror inte det behövs så mycket mer för att matcha de andra. Med ett i klassen obligatoriskt AWD-system (Nya 6'an är inte gjord för AWD, det var förra karossen) skulle priset troligen rusa upp emot en 350-400 000 kr. Prisvärt i klassen men troligen inget prisläge som Mazda kommer sälja några volymer i. Eftersom de är relativt små i Europa så krävs det en viss volym för att de ska ta in modellerna. Därför vi tex inte har någon RX-8 i Sverige längre.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-31 19:40
hahahahah (ej verifierad)

Åfan ganska dyrt med service för att vara en Mazda. Betalade 2600 för en vanlig service på min Audi A4 från 08. Toyota kostar runt en 1500 iaf för ett par år sedan.

#a • Uppdaterat: 2011-01-31 19:52
Uno Lööv (ej verifierad)

Kan man få en Toyota tidigare servad eller lite senare eller måste det vara exakt pga garantierna?

Tänkte om man kunde ta det ihop med återkallningarna om nu inte nackskydden dödat ägarn innan dess...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.