Senaste aktivitet

"328i" har kommenterat på "Klassikern: Spänst till din tjänst"

Bilfrågan: Hur länge håller mina nya hjullager?

Bilfrågan

"Efter 5 000 mil fick jag byta framhjulslager på båda sidor på min Volvo V70. Problem med kvaliteten?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 2.4D -08. I juni 2010, vid 4 500 mil, byttes vänster framhjulslager vilket gick på garanti (KKL). I september byttes höger lager vid 4 960 mil. Då ville inte Volvo stå för det bytet (garantin gick ut 10/08/22).

Efter förhandling fick jag prisreducering med 66 procent. Dessa lagerproblem är tydligen vanliga på Volvo, enligt verkstadspersonal som bytt lager på bilar som gått färre mil än min. Är inte detta ett kvalitetsproblem? Hur länge håller mina nya lager?

Ove Karlsson, Forserum

SVAR:
Vi har fått många brev till Bilfrågan om kort livslängd på Volvos hjullager. Volvo erkänner att de haft problem med detta under några år men säger att de ändrat konstruktionen och ser en förbättring av hållbarheten. Visst är 5 000 mil en kort tid för en komponent som oftast håller bilen ut. Någon utsatt livslängd för dina nya lager kan inte Volvo ange.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#59
2015-01-28 18:18

Originallagren märkta : SKF do Brazil !! Byttes till "Original Renault" de France, höll ca 600 mil, byttes till FAG från NOMO-kullager.

#58
2015-01-28 18:12

Ett exempel; inköpte 2004 en Renault Me'gane turbodiesel, körd ca 8500 mil. Vid 9000 mil började det morra i framhjulslagren, vilka byttes. Det kunde konstateras att avkastarringar saknades och när de gamla lagren undersöktes framkom svåra skador på inner och ytterringarna, blåanlöpta skadade kulor, obetydlig mängd förstört fett. Lagerdimension 36x72x36, samma som "lillebror"Clio, flera hundra kilo lättare !! Tala om besparingar !!

#57
2015-01-28 17:59

Tidigare användes oftast koniska rullager som framhjulslagring, ett grövre innerst, ett klenare ytterst. Gott om plats för fett i lagerhuset. Lagren drogs åt med momentnyckel och låstes. Fungerade hur länge som helst och kunde smörjas om. För att få ned vikten, och med hänsyn till bromsar etc gjordes hela navdelen i ett stycke. Därmed fanns inte plats till annan lagertyp än tvåradiga vinkelkontaktkullager. Dessa är av typ 2RS tätade på båda sidor medelst gummiläppar. Det behövs dock någon typ av avkastarringar utanför lagren, men av besparingssyfte utelämnas dessa. Under körning uppvärms lagret, luften expandera ut för att vid avsvalning sugas i igen, då tillsammans med fukt !! Den kondens som bildas förstör så småningom smörjfilmen med lagerhaveri som följd, vilket sker med olika intervall beroende på fettkvalitet, fyllnad och tätningens kvalitet.

#56
Lasse Hjärn
2011-03-05 20:17

Hej!-Jag har tidigare arbetat som tekniker hos Ford
men på senare år hos Audi/VW.När det gällde äldre
Mondeo så var lagren inte täta,mfl och etc..-Vad jag
mer tänker på är att jag Aldrig bytt bakhjulslager på
ex,en Ford under 10T/mil.Jag bytte ett par som "skar"
redan under 1000mil!!!-Sen läste jag i dagspressen
att"Dom"fångat en liga som sålde Kinesiska lager!!!
-Alltså pirattillverkade,IDENTISKA SKF-Lager!!!
Jag reklamerade lagret(Vilket normalt brukar vara
ett problem)men fick ett nytt UTAN "Snack".Kan det
vara så som att Volvo redan i förtid drabbats av dessa
oseriösa kineser???-Eller är det konstruktionsfel ???
Jag vet tyvärr intesjälv,tyvärr.När det gäller Volvo V70
hade jag själv helst viljat ha en sådan av många skäl
,men problemen med hjullager&fram&bakvagn gör
att jag "backar".Trots att jag kan byta alla bussningar
etc,själv.Jag förstår inte hur"Folk"har råd att ha dessa
bilar...???Volvo är dock inte sämst precis...Lasse.H.

#55
2011-02-11 01:08

Fordonsutvecklaren, Visst kan jag leta fram verkstads/försäljningsstatistik från våra datorer för jag har koll på det jag säger annars skulle jag inte ha någon anledning att säga det!
Vi har Volvo-orginal reservdelslager för flera hundratusen kronor mitt jobb och vi säljer överlägset mest hjullager till 850/S/V70-92-00 och V70N-00-07 jämfört med tex S40N/V50 från -04 och nyare Ford-konstruktioner som jag inte heller tycker har så bra hjullager, men de äldre var som sagt inte det minsta bättre.
Nu säger du självklart att Volvos "egna bilar" är äldre och att vi därför säljer mer hjullager till dom, självklart men om vi bara räknar hjullager till Volvos egenutvecklade V70N-00-07 så är det just dessa hjullager vi säljer allra mest och så gjorde vi även när dessa bilar var nyare än vad tex S40N och V50 är i dag och vi fick lägga upp dessa hjullager på reservdelslagret betydligt tidigare än vad vi behövt göra med S40N/V50:s hjullager, jag hoppas att den faktan räcker för att se att Volvo hade mycket problem med detta även tidigare på sina egenutvecklade bilmodeller?

#54
J
2011-02-02 18:44

Volvo "Jag rullar" hur länge Förtroendet för volvo är i botten. Varför betala 25 - 35 tusen mer för en Volvo när det finns massor med andra märken, som är lika bra eller bättre.

#53
2011-02-01 19:07

Vilken konstig bil är det som har absringen som lagertätning? Ringen sitter ju normalt pressad på drivknutens ytterring. Billigare bilar har en stansad remsa. Om lagren är dåligt tätade så har det inte med abs ringen att göra. Dessa sk Hubunit som är så populära för att de sparar vikt och montagekostnad är engångsprodukter. Det är bara att vänja sig.

#52
Uno Lööv, statsvetare
2011-01-31 22:50

Med åt samma håll menar jagh slutet.

#51
Erling Rasmussen
2011-01-31 22:33

Den lave levetiden skyldes den nye måten å lage ABS-bremser på. Giveren til ABS-bremsene er innebygget i hjullagersiden. For at pickupen skal kunne fungere må den ene lagersiden være åpen. Da kommer vannet til og ødelegger lageret

#50
S-E S
2011-01-31 11:04

Jag skulle säga så här: Beklagar den dåliga livslängden på lagren och ber därför konstruktörerna omedelbart kontrollera hållfasthetsberäkningarna för lagren. Oavsett om felet är lagrens eller beräkningarnas så kommer alla utslitna lager att bytas gratis om körsträckan understiger 15 000 mil.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: