Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur länge håller mina nya hjullager?

Bilfrågan

"Efter 5 000 mil fick jag byta framhjulslager på båda sidor på min Volvo V70. Problem med kvaliteten?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 2.4D -08. I juni 2010, vid 4 500 mil, byttes vänster framhjulslager vilket gick på garanti (KKL). I september byttes höger lager vid 4 960 mil. Då ville inte Volvo stå för det bytet (garantin gick ut 10/08/22).

Efter förhandling fick jag prisreducering med 66 procent. Dessa lagerproblem är tydligen vanliga på Volvo, enligt verkstadspersonal som bytt lager på bilar som gått färre mil än min. Är inte detta ett kvalitetsproblem? Hur länge håller mina nya lager?

Ove Karlsson, Forserum

SVAR:
Vi har fått många brev till Bilfrågan om kort livslängd på Volvos hjullager. Volvo erkänner att de haft problem med detta under några år men säger att de ändrat konstruktionen och ser en förbättring av hållbarheten. Visst är 5 000 mil en kort tid för en komponent som oftast håller bilen ut. Någon utsatt livslängd för dina nya lager kan inte Volvo ange.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-27 08:35

Volvo i ett nötskal.

#2
789
2011-01-27 08:35

Skärpning Volvo! Min frus Toyota Avensis fick gnissel i ena hjullagret och då bytte Toyota BÅDA hjullagren trots att det bara var det ena som gnisslade! Toyota hade dessutom mage att ta betalt för två hjullager. Dyr reparation men bilen hade visserligen passerat 8000 mil och var 4 år gammal. Det är en -06:a som nu snart gått drygt 9500 mil.

#3
DeN
2011-01-27 09:00

Samma problem hos vissa VAG bilar...7000 mil höll de på Octavian. Kass kvalitet.

#4
2011-01-27 09:13

Att Toyota får problem med hjullager är nog inte så vanligt, men om de bytte båda kanske de upptäckt något speciellt och då ska givetvis kunden informeras och inte stå för hela kostnaden.
Märkligt.

Att Volvo sedan länge haft problem med hjullagren är väl känt.
Jag vet de med S80 som fått byta tre gånger före tiotusen mil.
Även XC60 och V70 har drabbats.
många av dessa bilar var av årsmodell-99 och-00 och Volvo sade redan då att de ändrat konstruktionen.
En kontrollingenjör på SKF hade tagit med sig mätinstrument och krävde att få mäta de nya lager som skulle monteras på hans S80.
Av tio lager underkände han åtta (!).
Han trodde att Volvo köpte lager som var handknackade på en bakgård i Bangladesh.
Det märkliga är att jag sett lager som är märkta SKF, men i Volvos kartonger.

Jag tror att det här, liksom problem med en del andra detaljer, beror på att man lägger mer och mer av slutkontrollen på underleverantörer samtidigt som man pressar priset till det yttersta.
Till slut måste leverantören pruta på något och det kan bli kvaliten, för att överhuvudtaget få någon lönsamhet.

Jag tror att biltillverkarna är farligt ute med den här metoden, de får ta den största smällen genom bristande kvalitetsrykte och även om underleverantören byts ut är skadan redan skedd.

#5
2011-01-27 09:30

På mitt jobb servar vi ungefär lika många Volvo som Toyota-ägares bilar och så många hjullager vi byter på Volvo-bilar på ett år byter vi nog inte ens på 10 år på Toyotorna så det är helt klart en väldigt stor skillnad.
Av samma anledning har vi flera olika modeller av Volvos hjullager hemma på reservdelslager medans vi inte har ett enda till Toyota hemma.

#6
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 10:02

Mitt förtroende för Volvo är helt borta. Jag hör dagligen människor som har små och stora fel på bilar som inte rullat mycket alls.

Tiden då en Volvo rullade 150 000 mil med "bara" service är förbi. Dessutom håller deras reservdelar numera så dålig kvalitet att jag snart inte litar på Volvos äldre modeller heller längre.

#7
2011-01-27 10:08

Det kanske blir bättre när de får kinesiska lager?

#8
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 10:12

saabnisse: Volvo har börjat snåla med delarna till äldre modeller så de kommer från Kina och alla möjliga "skumma" länder. Det är inga vidare delar alltid.

På t ex Mekonomen finns det lite Boschgrejjer, handlar hellre där eller så besöker jag skroten och letar upp begagnade kvalitetsdelar.

#9
2011-01-27 10:33

INte för att jag vet hur Volvo köper in sina lager men det är ett faktum att det är ett stort problem med fejkprodukter, piratkopior, inom lagerbranschen. Dvs du får ett kineslager som är stämplat "SKF", för SKF-pris..
Man kan ju undra om Volvo har någon kontroll över var och hur underleverantörerna köper SINA lager?
Det säljs i Sverige "SKF-lager" i 30mm storlek för 40 spänn (eg 32:- exkl moms). Detta är inkl återförsäljarens vinst. Vad kostar det lagret i prod kostnad? Och VAR tillverkas det? Man undrar.

#10
Karlaxel bakaxel
2011-01-27 10:38

789s fru äger ingen Toyota det är bara ett påhitt av 789 för att få prata skit om Toyota hela tiden. Men det har väl de flesta märkt vid detta laget. I artikeln om VW Sharan så börjar 789 babbla om en familj som hade en Toyota Previa med en massa fel etc enligt 789 du är inte alls trovärdig i dina skriverier om Toyota. Handlade inte denna artikel om Volvo och deras problem 789?

Jag har också bytt hjullager på min Volvo V70 två gånger en gång tog Volvo det på garantin andra gången fick jag betala själv och lagren är svindyra. Vart tog tiden vägen när Volvo hade billiga reservdelar? Det var ju ett försäljningsargument för Volvo förr och en anledning till att man köpte dom.

#11
987
2011-01-27 10:44

789 har problem med sig själv och inget annat.

#12
Emanuel L
2011-01-27 10:44

Det finns inga argument nu för tiden som skulle få mig att köpa Volvo igen.

Lång livslängd, bäst säkerhet, tåligast stötfångare, billig och enkel att laga och mest praktisk var förr det.

Nästa bil kan lika gärna bli något billigare. Så slipper man dessutom ha lika bil som alla andra svenskar i V70-sekten...

#13
2011-01-27 10:58

Här ser man skillnaden mellan märke, när garantitiden gått ut får de ingen goodwill trots att Volvo vet med sig att de har undermåliga hjullager, samma sak med deras spindelleder och spjällhus, kunden får betala..........

När det gäller 789 så är han en mytoman, hans fru äger ingen Avensis och kikar man på hans profil här på VIB så uppger han att det är han som äger en Avensis...... När den låg på blocket till försäljning så fanns det överhuvudtaget ingen bil med varken rätt årsmodell eller antal mil... Allt är en bluff....

#14
Uno Lööv, statsvetare
2011-01-27 10:59

Vad fyller Volvo för funktion?

Vill man åka driftsäkert och billigt finns bättre alternativ.

Vill man åka premium finns bättre och mer prisvärda alternativ.

Onödigt märke...

#15
MBfreak
2011-01-27 11:17

Låtsasrika grannar i villaområden tävlar med varandra om vem som har nyast V70. I de kretsarna anses V70 rätt. Men jag köpte en begagnad MB för lägre pris än deras V70 men ändå fick vissa för sig att jag blivit rik...

#16
2011-01-27 11:27

Eric H
SKF har tillverkning i Kina, men de liksom många andra kullagertillverkare har problem med fake:
http://www.skf.com/skf/news/html/popup.jsp?lang=sv&contentId=890156&updateProfileLocale=true
Men det förefaller konstigt om Volvos egna fabriker inte skulle ha sådan koll att de skulle råka ut för fake.

#17
789
2011-01-27 11:34

Shogun = Karl Axelbakaxel.
Hej Conny Karlsson!
Varför larvar du dig med att kalla dig detta nuigen? Att Toyota är felfri det vet vi alla.... Har läst många svarta rubriker det senaste året. Men nu handlar detta om Volvos dåliga hjullager där jag också tycker att Volvo MÅSTE skärpa sig i sin kvalitetsgranskning av sina hjullager men det betyder inte nödvändigtvis att Volvo är skrutt för det. Men skärpa sig, det måste de!

Conny, vill du se hur man grillar korv i USA?

#18
789
2011-01-27 11:37

Shogun = Karl Axelbakaxel:

- Glömde bifoga filen...

http://www.seacoastonline.com/articles/20100424-NEWS-4240319

#19
2011-01-27 12:07

Re 789
Det bättre du visar någon av de tre länkarna du fick av mig hur man grillar korv i Sverige,.....:)

#20
789
2011-01-27 12:16

Visst Simon, se här:

#21
2011-01-27 12:51

789.

Jag får säga som Ingvar Kamprad,"Är du snurrig i huvudet?"

Att du blandar ihop folk här på saiten. Hur vore det att använda alla tidigare nick du använder här Kenneth Drake. Så som. Aldrig mer Toyota,Surabaron@hotmail.com,Kenneth mfl

Lägg ner alla barnsligheter nu, du är över 40år Kenneth!

#22
2011-01-27 13:10

Här pratar vi om hjullager, andra diskussioner hänvisas till forumet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#25
Christer H
2011-01-27 15:25

Inte för att jag har några bevis på det utan endast teorier som i mina ögon är ganska sannolika. Mig veterligen ägdes Volvo av Ford (till för en kort tid sedan). Många delar finns både i Ford och Volvo varav kullager kan vara en av dom. Har själv erfarenhet att Ford kullager håller runt hörnet och Volvo har ju själv erkänt att det är undermålig kvalitet. Till problemet är löst borde volvo byta alla lager som måste bytas inom 5-6000 mil utan kostnad för kunden tills dess att problemet är löst. Om man nu vill framstå som en seriös biltillverkare.

#26
2011-01-27 15:37

Re 789

Jag tycker det är dåligt att framhjulslagren inte byts uy på goodwill...

Sen var ju det där vär väl ändå inte Sverige, jag menade dessa länkar....:

http://www.aftonbladet.se/bil/article348768.ab

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1428865/bilen-borjade-brinna-familjen-fick-fly

#28
2011-01-27 17:08

Såg ett verkstadsutskick från lagertillverkare som visade att snittåldern på framhjulshubunits är 16.000 mil, vilket stämmer på mina bilar. Jag känner en mercaägare som fått byta 3 lager efter 6000mil och andra som håller bilen ut. Det är löjligt att diskkutera bilfabrikat på lagernivå, då det oftast är samma fabrikat och lösning,men dimmensionen kan skilja . Det var större skillnad förr.

#29
Fordonsutvecklaren
2011-01-27 17:56

Bara så ni vet, det är inte alltid kvaliteten på själva lagret som avgör hur länge det håller.

Det är mer hur hela konstruktionen ser ut där lagret är monterat. Kommer det in skit, mycket salt, slask osv. så sköljs fett bor och smuts stannar kvar, då går lagret sönder fortare...

Men detta borde Volvo ha koll på som bygger bilar i norden, men om det är Ford som stått för konstruktion av dessa detaljer, så kanske de inte har samma koll på detta...vad vet jag. Eller så har de helt enkelt försökt göra besparingar och det då slutat med en dålig konstruktion.

#30
Olle Ström
2011-01-27 21:24

Varning för Biltemas relativt billiga hjullager. Gick inte att reklamera trots långt mindre än 5000 mils livslängd.

#31
Jarl Lööv
2011-01-27 21:31

Biltema har bara skräp.

Jag är omtyckt bland mina villagrannar trots att jag inte äger en ny V70 (som alla vet att alla egentligen lånat pengar till).

Jag äger en gammal japan. Pajjar aldrig.

#33
Uno "Mr omtänksam trots att jag är överklass" Lööv
2011-01-27 23:41

Feltema. Antingen är det trasigt i butiken eller så går det sönder i påsen på vägen hem. Har provat det mesta för att få min egen uppfattning men det ångrar jag då ryktet stämmer.

Blir bara dyrt att handla där...

#34
Nunne
2011-01-28 09:06

Bytt främre hjullagren på min Peugeot 407 årsm. 07 i två omgångar a 5000 st = 20 000:-
Första gången ef. 6500 mil på original verkstad tyvärr, Dom lämnade endas ett år eller 1000 mil garanti på jobb och lager och naturlig vis gick dom sönder efter 1 500 mil. Bytte därefter hos Mekonomen som lämnade 3 års garanti. Fö. Så tillverkas inte lager och dy. Av Volvo. Ford osv. utan köps in hyfsat billig och hyfsat bra kvalitet av underleverantörer så där utav era problem. Även om det står SKF på lagren är det inte säkert att SKF inte lagt ut tillverkningen i något lågprisland.

#35
lubos
2011-01-28 10:16

Tja, modern bilkonstruktion och dito inköpspolicies ställer till det! Har haft många Volvo och den enda av dem som behövde nytt framhjulslager var en 144 av 1970 års modell efter drygt 20000 mil, de andra har rullat mer än 30000 utan framvagnsproblem utom min nuvarande framhjulsdrivna 2000+ där det mesta i framvagnen bytits ut inom 10000 mil! Så trots ökad genomsnittsanvändning av bilarna så sänker tillverkarna medvetet kvalitén vilket tyder på fel slags prioritet, dvs design och modernitet i stället för tillförlitlighet och låga driftskostnader!

#36
Uno Lööv hatar allt med Volvo
2011-01-28 13:18

Om bara alla kunde bojkotta Volvo! Väljar snart hellre Toyota, de återkallar iaf. Visst, vissa fel på Toyotaorna är väl trafikfarliga men ändå.

#37
Uno Lööv vet.
2011-01-28 13:21

Volvo och Geely är samma skit. Inte lustigt att kineserna köpte. Volvo 940 -98 var kvalitet, nyare är skit. Nej, sista märket jag litar på.

#38
2011-01-28 21:25

Det här med hjullager är en rätt märklig sak. Många biltillverkare verkar ha problem med just hjullager av någon anledning, varför vet jag inte. Jag har bekanta som har bytt hjullager i förtid på
Audi (A6)
BMW (3-serie)
Mercedes (E-klass)
Peugeot (407SW, precis efter att garantin gick ut)
Saab (9-5)
Volvo (XC90).

Flera av dessa är av samma årsmodell och modeller som andra bekanta har som inte haft problem så det verkar mer vara fall av ojämn kvalité från underleverantörer än generellt dålig kvalité. Däremed inte sagt att tillverkarna inte har ansvar, de har alltid ansvar för vad de sätter på bilarna.

Jag har klarat mig helt från detta problem på samtliga mina bilar. Varför vet jag inte, men jag byter bil rätt ofta så det kanske är därför.

#39
truebeliver
2011-01-29 10:55

det är ju trotts allt en ford produkt alltså skit bil!!

#40
Ej Volvofan
2011-01-29 13:09

Har Volvo 1999 V70/. Där funkade framhjullagren till 13500 mil, vilket väl är hyfsat, vi kör nog lite fort i svängerna. Men - utbyteslägren skar efter 4500mil, klart att det är sämre hjullager nu, Något har hänt sedan 2000 med många reservdelar . Stål har ju oxå blivit dyrt, kanske man fyller upp med lera eller komprimerade sopor ?

#41
2011-01-29 23:33

Var bilarna förr försedda med bättre lager än nuvarande bilar, eller var lagren kraftigare i sitt utförande. Har en relativt tung 1990 kg Lexus LS 400 från -93 som rullat trettiofemtusen mil på bara Svenska ofta saltdränkta vägar och ännu inte något nedslag på besiktningen för hjullagren.

#42
trickar
2011-01-30 16:55

Det är på tiden att Vi bilägare gör en undersökning gällande bilarnas försämrade kvalitet. Verkstadsräkningarna blir bara större och större för saker som borde kunna hålla bilens livslängd ut. Ta tex det som gällde en Renault Senic härom veckan. 16.000 kr för byte av kamrem. Det skulle ta 6 timmar att byta den. Konstruktionsfel ! Nej, fram för mer genomtänkta konstruktioner som innebär lägre underhållskostnader.

#43
Uno Lööv, Toyotatekniker.
2011-01-30 17:00

Biltillverkarna blåser er! Köp en Corolla 98-01, sköt den och åk problemfritt livet ut. Det ska jag göra trots mitt hat mot nya Toyotor.

#44
Sweeny
2011-01-30 20:03

trickar: det är inte bara vissa Renaultmodeller som kostar mycket att byta på. Höll i en faktura härom veckan från en aukt VW-verkstad som tog 14000 kr för en vanlig mellanservice och kamremsbyte på en sketen Caddy av förra modellen... rent ocker...

#45
2011-01-30 23:27

Christer H och Fordonstillverkaren; Volvo har minst lika stora problem med havererade hjullager på modellerna man utvecklade själva precis innan Ford köpte upp företaget som är unika för Volvo så det går tyvärr inte att skylla den dåliga kvalitén på Ford.

#46
2011-01-30 23:35

Nunne, Jag har också redan bytt hjullager på några Peugeot 407-06:or och -07:or, på två av bilarna som båda gått under 10 000mil vet jag att man redan tidigare bytt samma hjullager en gång tidigare under garantitiden så det är en sjuka även på dessa bilar.

#47
EmilHammarlund
2011-01-30 23:37

Ständigt skyllande på Ford. Alla fel med Volvo finns kvar så länge inte ledningen blir helt ny och med nytt, kompetent folk.

#48
Fordonsutvecklaren
2011-01-31 00:19

Klart det går att skylla på Ford, de ägde ju Volvo under cirka 11 år, då många av dessa modeller utvecklades. Volvo har väldigt mycket av Fords konstruktioner i sina fordon som tillverkas idag, och så kommer det vara även vara åtskilliga år framöver.

Ford som ägare var dessutom ytterst anvariga för specifikation, kravställning och inköp av många delar använda av Volvo.

Tror knappast Volvo hade lika stora problem med detta innan Ford-eran. Så Hanzzon, du får gärna producera lite verkstadsstatistik innan du kommer med sådana påståenden, fakta tack, annars verkar det bara som du saknar koll.

Å inte för att verka negativ, men jag gissar att det inte kommer inte bli bättre med Geely. Men det är bara jag som gissar.

#49
Uno Lööv
2011-01-31 00:22

Jag tror att både Volvo och Saab är påväg åt samma håll tyvärr...

Man bara vill köpa en ny Volvo eller Saab då det är det bästa för landet men samtidigt hör man för mycket om dessa för att våga...

#50
S-E S
2011-01-31 11:04

Jag skulle säga så här: Beklagar den dåliga livslängden på lagren och ber därför konstruktörerna omedelbart kontrollera hållfasthetsberäkningarna för lagren. Oavsett om felet är lagrens eller beräkningarnas så kommer alla utslitna lager att bytas gratis om körsträckan understiger 15 000 mil.

#51
Erling Rasmussen
2011-01-31 22:33

Den lave levetiden skyldes den nye måten å lage ABS-bremser på. Giveren til ABS-bremsene er innebygget i hjullagersiden. For at pickupen skal kunne fungere må den ene lagersiden være åpen. Da kommer vannet til og ødelegger lageret

#52
Uno Lööv, statsvetare
2011-01-31 22:50

Med åt samma håll menar jagh slutet.

#53
2011-02-01 19:07

Vilken konstig bil är det som har absringen som lagertätning? Ringen sitter ju normalt pressad på drivknutens ytterring. Billigare bilar har en stansad remsa. Om lagren är dåligt tätade så har det inte med abs ringen att göra. Dessa sk Hubunit som är så populära för att de sparar vikt och montagekostnad är engångsprodukter. Det är bara att vänja sig.

#54
J
2011-02-02 18:44

Volvo "Jag rullar" hur länge Förtroendet för volvo är i botten. Varför betala 25 - 35 tusen mer för en Volvo när det finns massor med andra märken, som är lika bra eller bättre.

#55
2011-02-11 01:08

Fordonsutvecklaren, Visst kan jag leta fram verkstads/försäljningsstatistik från våra datorer för jag har koll på det jag säger annars skulle jag inte ha någon anledning att säga det!
Vi har Volvo-orginal reservdelslager för flera hundratusen kronor mitt jobb och vi säljer överlägset mest hjullager till 850/S/V70-92-00 och V70N-00-07 jämfört med tex S40N/V50 från -04 och nyare Ford-konstruktioner som jag inte heller tycker har så bra hjullager, men de äldre var som sagt inte det minsta bättre.
Nu säger du självklart att Volvos "egna bilar" är äldre och att vi därför säljer mer hjullager till dom, självklart men om vi bara räknar hjullager till Volvos egenutvecklade V70N-00-07 så är det just dessa hjullager vi säljer allra mest och så gjorde vi även när dessa bilar var nyare än vad tex S40N och V50 är i dag och vi fick lägga upp dessa hjullager på reservdelslagret betydligt tidigare än vad vi behövt göra med S40N/V50:s hjullager, jag hoppas att den faktan räcker för att se att Volvo hade mycket problem med detta även tidigare på sina egenutvecklade bilmodeller?

#56
Lasse Hjärn
2011-03-05 20:17

Hej!-Jag har tidigare arbetat som tekniker hos Ford
men på senare år hos Audi/VW.När det gällde äldre
Mondeo så var lagren inte täta,mfl och etc..-Vad jag
mer tänker på är att jag Aldrig bytt bakhjulslager på
ex,en Ford under 10T/mil.Jag bytte ett par som "skar"
redan under 1000mil!!!-Sen läste jag i dagspressen
att"Dom"fångat en liga som sålde Kinesiska lager!!!
-Alltså pirattillverkade,IDENTISKA SKF-Lager!!!
Jag reklamerade lagret(Vilket normalt brukar vara
ett problem)men fick ett nytt UTAN "Snack".Kan det
vara så som att Volvo redan i förtid drabbats av dessa
oseriösa kineser???-Eller är det konstruktionsfel ???
Jag vet tyvärr intesjälv,tyvärr.När det gäller Volvo V70
hade jag själv helst viljat ha en sådan av många skäl
,men problemen med hjullager&fram&bakvagn gör
att jag "backar".Trots att jag kan byta alla bussningar
etc,själv.Jag förstår inte hur"Folk"har råd att ha dessa
bilar...???Volvo är dock inte sämst precis...Lasse.H.

#57
2015-01-28 17:59

Tidigare användes oftast koniska rullager som framhjulslagring, ett grövre innerst, ett klenare ytterst. Gott om plats för fett i lagerhuset. Lagren drogs åt med momentnyckel och låstes. Fungerade hur länge som helst och kunde smörjas om. För att få ned vikten, och med hänsyn till bromsar etc gjordes hela navdelen i ett stycke. Därmed fanns inte plats till annan lagertyp än tvåradiga vinkelkontaktkullager. Dessa är av typ 2RS tätade på båda sidor medelst gummiläppar. Det behövs dock någon typ av avkastarringar utanför lagren, men av besparingssyfte utelämnas dessa. Under körning uppvärms lagret, luften expandera ut för att vid avsvalning sugas i igen, då tillsammans med fukt !! Den kondens som bildas förstör så småningom smörjfilmen med lagerhaveri som följd, vilket sker med olika intervall beroende på fettkvalitet, fyllnad och tätningens kvalitet.

#58
2015-01-28 18:12

Ett exempel; inköpte 2004 en Renault Me'gane turbodiesel, körd ca 8500 mil. Vid 9000 mil började det morra i framhjulslagren, vilka byttes. Det kunde konstateras att avkastarringar saknades och när de gamla lagren undersöktes framkom svåra skador på inner och ytterringarna, blåanlöpta skadade kulor, obetydlig mängd förstört fett. Lagerdimension 36x72x36, samma som "lillebror"Clio, flera hundra kilo lättare !! Tala om besparingar !!

#59
2015-01-28 18:18

Originallagren märkta : SKF do Brazil !! Byttes till "Original Renault" de France, höll ca 600 mil, byttes till FAG från NOMO-kullager.

#60
2016-04-02 09:30

I min ungdom hade jag en Cittra som ena framhjulslagret skar på, bilen vände ett haft varv och jag åkte baklänges ut på en åker. Både jag och bilen klarade sig hyfsat, så där hade jag tur i oturen.

#61
2016-04-02 09:33

Låg kvalité kan man tycka

#62
2016-04-02 09:34

Detta är vanligt på Volvo. Undermåliga hjullager.

#63
2016-08-21 18:58

Så blir det när inte ingenjörerna får bestämma utan inköpscheferna har det slutliga ordet !!!!