Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Normalt däckslitage?

Bilfrågan

"Jag har slitit ut fyra uppsättningar däck på 12 000 mil, en däckkostnad på två kronor per mil. Är det normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I juli 2004 köpte jag min Renault Scénic, (ny) på Bilia i Sävedalen. Året därpå upptäckte jag att bakdäcken var väldigt slitna. Jag kontaktade verkstaden och frågade hur detta kunde komma sig. Framdäcken hade fortfarande bra mönsterdjup.

Efter påtryckning från min sida gick man med på att göra en mätning av hjulvinklarna. Man kom fram till att framhjulen stod bra men bakhjulen pekade inåt (dock inom Renaults toleranser).

När säsongen var slut var också bakdäcken slut. Jag besökte en däckfirma (Vianor i Mölndal) som har utrustning för att mäta hjulvinklar och fick även där svaret att bakhjulen pekar inåt men att de ligger inom Renaults toleranser. Man ansåg att Renaults toleranser är alldeles för stora.

Bilen har nu gått 12 000 mil och jag har slitit ut fyra uppsättningar däck. Kostnaden för bakdäck ligger runt två kronor/mil. Vinklarna går inte att justera på denna modell. Vad gör man?

Hans Olsson, Sävedalen

SVAR:
Snabbt eller oregelbundet slitage på bakdäcken är inget ovanligt problem på dagens bilar. I de flesta fall har det sin orsak i kraftig toe-in på bakaxeln.

Fordonstillverkarna, inte bara Renault, har tvingats till detta för att bilen ska gå stabilt i höga farter till exempel på Autobahn i Tyskland.

I de moderata farter vi har på lugna svenska vägar är detta inte nödvändigt. På de bakvagnar som går att justera kan man ställa in det minsta värdet tillverkaren godkänner (eller mindre) för toe-in men absolut inte noll eller toe-out.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om däckslitaget?

Kommentarer

#1
Anonym-ous
2011-01-19 08:34

hade en Megane kombi från -04 som också slet lite väl mycket på bakdäckens insida. efter att ha skiftat fram/bak var däcken slut efter ca 2000 sommarmil. Nytte då från de originalmonterade Continentaldäcken till GoodYear Excellence och fick avsevärt bättre livslängd!

#2
Anonymouus
2011-01-19 10:22

Mina åretrunt däck räckte 7000mil (3mm kvar då jag bytte), nokian wr 195/55-16

#3
Roland Bardun
2011-01-19 10:23

Köp passande michelindäck.Michelin tillhör de märken där du får ut flest mil.Continental
tillhör bottenskiktet i den grenen.

#4
Anynomus
2011-01-19 10:41

Bengt Diedens svar förvånar! Jag har åkt tyskt bakhjulsdrivet i en herrans massa år men ALDRIG har bakdäcken tagit stryk på det sätt som nämns här. Mina bakdäck är alltid helt jämnt slitna. Det där med Autobahn-körning som Bengt nämner är jag inte med på riktigt. Jag måste till och med erkänna att det här problemet var näst intill okänt för mig. Ingen som jag känner med framhjulsdrivna bilar har klagat på ojämnt slitna bakdäck. Men det klart, ingen av dem åker franskt. Och som framgår i texten påstår en däckverkstad att Renaults toleranser är alldeles för stora.

Hans, köp INTE franskt nästa gång.

#5
Anynomus
2011-01-19 10:44

Roland, helt riktigt: Michelin är normalt outstanding när det gäller milantal. Rekordet hade mina förra Michelin Pilot Primacy. De kostade visserligen 7 200 kronor 2005 men räckte över 5 000 mil på en 1 800-kilos E-Klasskombi.

#6
Anonym-ous
2011-01-19 10:45

ingen fara att köpa franskt nästa gång, denna modell är ju utgången nu. på nya megane III blev slitaget på 1000 sommarmil ca 1mm på bakdäcken. jämnt "slitna" dessutom, och då åker jag på 205/50 17. Produktutvecklingen går framåt, brister rättas till. precis som det ska vara...

#7
Anonym-ous
2011-01-19 10:48

Dessutom, ska tilläggas, slets inte de GoodYear jag bytte till på det sättet utan mer normalt... trots att inget åtgärdats mer än däcksbyte... ett olyckligt val av originaldäck från Renaults sida?

#8
Roland P
2011-01-19 11:40

Anynomus: Jag har haft problem med slitage bak på en tysk bakhjulsdriven bil med delad bakaxel.

#9
fdporschefantast
2011-01-19 12:49

Måste tillägga att jag haft bra erfarenheter av Pirelli däck som P7 på både framhjulsdriven bil och bakhjulsdriven tysk bil när det gäller slitage.

#10
789
2011-01-19 12:55

Vi kör på ett svensk regummerat däckfabrikat som heter AGI sedan många år tillbaka. Med dessa däck åker man både säkert och får en låg milkostnad på däcken.
www.agidack.se

#11
Stefan Axelsson
2011-01-19 13:03

Jag har en Skoda Octavia som har gått över 9000 mil och nu är originalsommardäcken slut så jag måste köpa nya till sommaren. Vinterdäcken jag köpte nya för fyra år sedan är fortfarande helt ok och räcker förmodligen två säsonger till.

#12
EmilK
2011-01-19 16:50

Volvo 240 med nya Continentaldäck 4000 mil blandad hård undomskörning med lite sladdar. Bästa däcken säger många. :)

#13
EmilK
2011-01-19 16:52

4000 mil gick de menar jag. Bridgestone verkar inte alls ha samma kvalitet.

#14
Uno Lööv
2011-01-19 16:54

Arbetskamratens nya Sandero har Continental. Något vettigt med det bilköpet. :)
Skämtåsido, verkar vara en mycket bra bil för pengarna, hade t o m kunnat varit dyrare utan att skämmas.

#15
og900t´79
2011-01-19 19:16

Rätt hjulinställning och rätt lufttryck är A & O för att få däcken att hålla länge.

#16
MudShark
2011-01-19 22:26

Fyra uppsättningar däck på 12000mil är ju helt åt skogen. Byt till en bättre bil!

#17
Uno Lööv
2011-01-19 22:42

Hade också Continental som hängde med länge utan att jag tyvärr var så noga med luftryck mm. Bästa märket!

Eller så köper man en Toyota och sliter på lånebilens däck. Om nu inte även lånebilen återkallas.

#18
2011-01-19 23:31

789: på din rostiga Volvo behövs inget bättre. Andra kanske vill ha högre kvalité...

#19
Jar Sim no 1
2011-01-19 23:33

789: Är dessa däck bra?

#20
Anonym-ous
2011-01-20 10:20

Varför krångla med att spara några hundralappar på att köpa ett "begagnat" däck, dvs regummerat? visst, en ny slitbana har vulkats dit, men stommen har ju redan använts i ett antal år innan... köp nya och bra däck istället( speciellt om du har ett högavlönat bankjobb...), utslaget på några år blir merkostnaden inte så hög.
Själv gjorde jag misstaget för många år sedan när kassan var skral och bytte till regummerade (skit)däck, de gick inte att balansera ordentligt ens en gång.

#21
Adan
2011-01-20 22:28

absolut inte noll eller toe-out.?
 
Hur är det på en stel bakaxel då, hur är den gjord för toe-in?

#22
Anonym-ous
2011-01-21 08:40

toe-out på bakaxeln ger vingliga och opålitliga vägegenskaper.

#23
Roland P
2011-01-23 21:40

Adan: Den där funderingen om en stel bakaxel är intressant, borde väl vara noll.
För ett antal år sedan så råkade en rikskänd person ut för en olycka med sin Mercedes, då var det någon motorjournalist som skrev att det var bilens delade bakaxel som gav den falska vägegenskaper. Sant eller falskt?

#24
2014-12-05 21:01

På min Volvo 740 åker jag 100' km med Michelin, sträckan med vinterdäck borträknad naturligtvis. Min Megane -09 äter inte heller däck, men det gjorde däremot min Ford Escort cab-84, fram och bak, mycket fort, trots rätt inställda hjul. Fladdrade till hö och vä om man körde i slitrännorna på asfaltvägar. Passagerarna skrek av skräck. Ändrade själv toe-in till 0 bak med brickor och ställde om framhjulen stegvis närmare 0 också, med 1/4 gängvarv i taget på styrstagen. Man kan ju känna med handen på däcken om hjulen pekar för mycket inåt eller utåt och sedan rätta till felet. Fladdret på väg och slitaget (Michelin) försvann helt och bilen började frirulla mycket lättare, ingen tvekan om det.

#25
2015-02-28 11:19

Ingen av mina bilar har dragit mycket däck. Jag bytte mina sommardäck till nya förra sommaren och det var första gången på min Picasso som nu har gått närmare 12 000 mil. Sommardäcken har väl gått kanske runt 6 000 mil typ.. Jag hade säkert kunnat köra en till säsong med de gamla (Michelin), de var fullt lagliga, men jag tänkte jag skulle vara på den säkra sidan och inte vänta tills gränsen för vad lagen säger.. :) Ingen direkt skillnad mellan fram och bak heller, jag växlar axel för dem vid varje hjulskifte för säsongen.

#26
2016-02-06 21:12

Får man däcken att hålla ett år är det bra (läs 7mån). Sist hade vi två Continental. Jag klagade hos importören men han sa bara att vi hade för lågt lufttryck, hur han nu kunde veta det. Däcken är alldeles för mjuka antagligen för att vinna däckstester. Nu köper jag de billigaste som oftast håller bättre. (Michelin har ju inte vunnit på åratal och bromsar dåligt i väta).