Senaste aktivitet

"Henrik-Andersson" har kommenterat på "Jobba Volvo"

Bilfrågan: Normalt däckslitage?

Bilfrågan

"Jag har slitit ut fyra uppsättningar däck på 12 000 mil, en däckkostnad på två kronor per mil. Är det normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
I juli 2004 köpte jag min Renault Scénic, (ny) på Bilia i Sävedalen. Året därpå upptäckte jag att bakdäcken var väldigt slitna. Jag kontaktade verkstaden och frågade hur detta kunde komma sig. Framdäcken hade fortfarande bra mönsterdjup.

Efter påtryckning från min sida gick man med på att göra en mätning av hjulvinklarna. Man kom fram till att framhjulen stod bra men bakhjulen pekade inåt (dock inom Renaults toleranser).

När säsongen var slut var också bakdäcken slut. Jag besökte en däckfirma (Vianor i Mölndal) som har utrustning för att mäta hjulvinklar och fick även där svaret att bakhjulen pekar inåt men att de ligger inom Renaults toleranser. Man ansåg att Renaults toleranser är alldeles för stora.

Bilen har nu gått 12 000 mil och jag har slitit ut fyra uppsättningar däck. Kostnaden för bakdäck ligger runt två kronor/mil. Vinklarna går inte att justera på denna modell. Vad gör man?

Hans Olsson, Sävedalen

SVAR:
Snabbt eller oregelbundet slitage på bakdäcken är inget ovanligt problem på dagens bilar. I de flesta fall har det sin orsak i kraftig toe-in på bakaxeln.

Fordonstillverkarna, inte bara Renault, har tvingats till detta för att bilen ska gå stabilt i höga farter till exempel på Autobahn i Tyskland.

I de moderata farter vi har på lugna svenska vägar är detta inte nödvändigt. På de bakvagnar som går att justera kan man ställa in det minsta värdet tillverkaren godkänner (eller mindre) för toe-in men absolut inte noll eller toe-out.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om däckslitaget?

Kommentarer

#23
Roland P
2011-01-23 21:40

Adan: Den där funderingen om en stel bakaxel är intressant, borde väl vara noll.
För ett antal år sedan så råkade en rikskänd person ut för en olycka med sin Mercedes, då var det någon motorjournalist som skrev att det var bilens delade bakaxel som gav den falska vägegenskaper. Sant eller falskt?

#22
Anonym-ous
2011-01-21 08:40

toe-out på bakaxeln ger vingliga och opålitliga vägegenskaper.

#21
Adan
2011-01-20 22:28

absolut inte noll eller toe-out.?
 
Hur är det på en stel bakaxel då, hur är den gjord för toe-in?

#20
Anonym-ous
2011-01-20 10:20

Varför krångla med att spara några hundralappar på att köpa ett "begagnat" däck, dvs regummerat? visst, en ny slitbana har vulkats dit, men stommen har ju redan använts i ett antal år innan... köp nya och bra däck istället( speciellt om du har ett högavlönat bankjobb...), utslaget på några år blir merkostnaden inte så hög.
Själv gjorde jag misstaget för många år sedan när kassan var skral och bytte till regummerade (skit)däck, de gick inte att balansera ordentligt ens en gång.

#19
Jar Sim no 1
2011-01-19 23:33

789: Är dessa däck bra?

#18
2011-01-19 23:31

789: på din rostiga Volvo behövs inget bättre. Andra kanske vill ha högre kvalité...

#17
Uno Lööv
2011-01-19 22:42

Hade också Continental som hängde med länge utan att jag tyvärr var så noga med luftryck mm. Bästa märket!

Eller så köper man en Toyota och sliter på lånebilens däck. Om nu inte även lånebilen återkallas.

#16
MudShark
2011-01-19 22:26

Fyra uppsättningar däck på 12000mil är ju helt åt skogen. Byt till en bättre bil!

#15
og900t´79
2011-01-19 19:16

Rätt hjulinställning och rätt lufttryck är A & O för att få däcken att hålla länge.

#14
Uno Lööv
2011-01-19 16:54

Arbetskamratens nya Sandero har Continental. Något vettigt med det bilköpet. :)
Skämtåsido, verkar vara en mycket bra bil för pengarna, hade t o m kunnat varit dyrare utan att skämmas.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: