Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Måste partikelfiltret bytas?

Bilfrågan

"Måste verkligen ett partikelfilter förr eller senare bytas och detta till höga kostnader?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är det verkligen som du skriver i Vi Bilägare nummer 2/2013 att ett partikelfilter förr eller senare måste bytas och detta till höga kostnader? Jag bytte till en ny bil mars 2011, Volkswagen Golf diesel, och innan bytet ville jag försäkra mig om vad som gällde för partikelfilter.

Jag kontaktade då Volkswagens återförsäljare på min ort och hans svar säger något helt annat än vad du påstår. Verkstaden hävdar att alla VW har självrengörande och underhållsfria partikelfilter. Livslängden beräknas vara hela bilens livslängd.

Kjell Selin

SVAR:
Det handlar här om vad som menas med hela bilens livslängd och hur länge du tänkt köra den. Bilar håller länge numera men minskar hela tiden i värde. Därför kommer filterbytet att framstå som orimligt dyrt om/när det väl ska ske. Priset ligger i genomsnitt på 20 000 kronor, något lägre om ekonomidelar används.
Detta klargörande har vi fått av Volkswagen Sverige beträffande tidpunkten för filterbytet på deras bilar: 

* På äldre dieselbilar sker bytet av partikelfiltret efter 12 000 mil.


* På årsmodeller till och med 2010 sker den första kontrollen vid 15 000 mil. Beroende på körprofil och hur mycket sot som finns i filtret kan ett byte behövas då. Om det ser okej ut sker sedan kontroller var 3 000:e mil.

* På årsmodeller från och med 2011 sker första kontrollen vid 18 000 mil och därefter var 3 000:e mil. Kontrollerna avgör om partikelfiltret behöver bytas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-05-31 09:02

Jag undrar lite vad det är som gör att detta filter kostar ca 20.000 att byta ut?
Är det någon ädelmetall i det?
Som förste ägare till en dieselbil så är det ok kanske med ett intervall på 15.000-18.000 mil för man byter då bil innan det är dags att byta filtret men vem vågar köpa en begagnad dieselbil då om inte filtret är bytt innan köpet?

#2
2013-05-31 09:36

Finns företag som rengör partikelfiltret istället för att byta ut det.
Har t o m sett rengöring på flaska för strax över 200 kr (tror det är en gubbe i flaskan som hoppar in i tanken och skrubbar partikelfiltret med såpa, men jag har inte provat flaskan själv så jag vet inte). Nu tror jag inte att rengöringen på flaska är lika effektiv som en riktig rengöring genom isärplockande av filtret, men det kanske kan fungera i förebyggande syfte?

#3
2013-05-31 10:44

Hackenbush , vad skall du köpa då? De flesta bilar som säljs i Sverige är ju diesel med partikel filter!
Dock misstänker jag att bensin bilar som begagnande kommer stå sig bättre i värde en Diesel

#4
2013-05-31 11:59

Jag tänker för folk i allmänhet Fredrik, för min egen del lönar det sig aldrig att köpa en Dieselbil för jag kommer aldrig att kunna köra in merkostnaden för att köpa en dieselbil. Jag kör mellan 800-1000 mil/år så jag håller mig till bensinare.

#5
2013-05-31 13:53

Det här med diesel och filter är (nog) inget för mig. Nästa bil blir återigen en med bensinmotor.

#6
2013-05-31 14:53

Jag skulle svara lika Kapten (kul att jag för en gång skull håller med dig i dina åsikter)
Hackenbush, det är förmodligen inte o.k. för förste ägaren heller. Hon tappar säkert lika mycket extra i andrahandsvärde som ett filterbyte kostar.

#7
2013-05-31 15:32

Vet att folk spolar åtminstone PSA-tillverkade filtrar själv och det fungerar hur bra som helst. Kostar inte mer än att tvätta bilen men man måste ha utrymme att ta lossa filtret förstås.

#8
2013-05-31 15:41

Jag jämför ju V70 D och 9-5 bensin och helt klart är ju att V70n går avsevärt billigare när det gäller bränsle, 0,65 jämfört med 0,90, men dels är Saaben roligare, även om den väsnas mer på grov asfalt, dels är den betydligt smidigare.
Men det är helt subjektivt bedömt.
Men jag vet inget ännu om några totala kostnader där sånt som partikelfilter ingår, men även om det blir dyrt är Saaben inte heller särskilt billig i service totalt sett.
Men om man enbart ser på kostnader och där jag har jämfört dessa två så verkar det som att gränsen går vid ca 2000 mil, över blir det billigare med diesel.
Men det gäller ju också att man står ut med lastbils/traktorkänslan.

#9
2013-05-31 17:31

Diesel är ett jävla skit, nu har jag baxat den ända hit.

Ev byte av partikelfilter är dyrt, men ändå bara en bråkdel av merkostnaden för skatten under samma tid.

#10
2013-05-31 17:39

Bevaka bilskrotar. Där köper du et bättre begagnat filter från en totalkvaddad bil till ett hyfsat pris.

#12
2013-05-31 21:39

Björn Sala: Nej, det är inte så ofta som vi tycker lika, men det är kul när det händer!

#14
2013-06-01 10:39

Partikelfilter kan INTE sköljas rent.
Köp bilmodell som inte har bytesintervall på sitt filter.
Men det finns en nästan lika stor utgiftspost som berör i princip alla moderna personbilsdieslar men som inte berörs: DMF, eller på svenska: dubbelmassekoppling. Dessa går åt skogen lika regelbundet som man måste byta olja... fast bara efter 10-15.000 mil. Kostnad: 10-15 lapp (inkl. byte).

#15
2013-06-01 11:24

Partikelfiltret kan inte sköljas rent? Ja alltså det är redan flera som erbjuder rengöring av partikelfiltret. De tar isär partikelfiltret och sedan sköljer det så det blir rent och fint igen och så stoppar de tillbaks det. Mycket billigare än att byta ut hela partikelfiltret. Nu är det inte vatten de använder utan särskilda medel för att lösa upp partiklarna. Detta är betydligt billigare att låta verkstaden göra detta än att installera ett nytt filter.

En lösning som ligger mittemellan i pris mellan nytt filter och rengöring, det är begagnat filter. Alltså filter från krockade bilar etc.

Och så finns det underhållsprodukter för partikelfilter att införskaffa, finns hos Meca, Mekonomen och andra bildelsföretag. Detta är kemiska medel som hälls i tanken som ökar förbränningen och hjälper till att motverka partikelbildning i filtret så att man kan köra längre innan filtret behöver rengöras / bytas. Detta är främst för den som kör korta sträckor i staden.

Många partikelfilter är självrengörande, men de behöver varva ur på motorväg ibland för att självrengöringsfunktionen ska fungera.

#16
2013-06-02 11:46

Raphael: Hur tar man isär ett partikelfilter? De jag har jobbat med är helkapslade.

#17
2013-06-02 12:55

Om det inte gick att ta isär partikelfiltret från avgasreningen så kan man omöjligt byta partikelfiltret. Med "ta isär" menar jag nu följaktligen "demontera" partikelfiltret, även "ta ur" partikelfiltret och "lossa" partikelfiltret samt "plocka ut", "skruva loss" eller "flytta ut" partikelfiltret. Vilket är samma sak som "avlägsna" partikelfiltret.

#18
2013-06-02 15:51

Det är en väldig skillnad på att demontera och ta isär!

#19
2013-06-02 16:42

Här blir jag också lite fundersam på Raphaels förslag.
Givetvis går det att demontera ett partikelfilter, men sedan?
Det är ju inte precis något man skruvar isär och borstar ur.
Men det går kanske att backspola med högtryck?
Men då kommer ju nästa fråga, vart tar skiten vägen?

#20
2013-06-03 10:55

Man skrubbar inte filtret, man använder en kemisk applikation som löser upp partiklarna och sköljer igenom filtret. Exempelvis Liqui Moly har en professionell produkt för verkstäder. Det går till som så att man stoppar in en slang i partikelfiltret och sprutar in medlet som löser upp soten. Det finns flera sådana här produkter på marknaden, jag har dock ingen aning om vilka som är mer eller mindre att rekommendera av dem. Jag bara konstaterar att lösningen finns för att lösa upp sotet i ett igensatt partikelfilter utan att man behöver byta till ett nytt.

#21
2013-06-03 12:33

Eller så regenererar man filtret!

#22
2013-06-03 13:16

Ungefär som Motaloy som pillrades ner i tanken och vips fick man en ny bil som drog avsevärt mindre bränsle, förbrukade ingen olja, lacken glänste betydligt mer och det vete sjutton om inte svärmors tänder blev lagade också!

#23
2013-06-03 17:43

Fråga skorstensfejaren .. en så'n vet nog hur man löser och sköljer sot ..
.
Har jag hört att kallt vatten duger?

#24
2013-06-03 18:43

Även vid regenering så kan det hända att sotbildningen är så kraftig så det inte helt hjälper och då kan dessa kemiska medel för att lösa soten faktiskt även öka regenereringens effekt efter en behandling med dem. Dessa kemiska medel som sprutas på filtret används av verkstäder redan idag. Det finns även medel som hälls i tanken för konsumentbruk, men de sägs mer vara en förebyggande åtgärd (då de ökar regenereringens effekt) än att de verkligen kan rengöra filtret som en genomspolning gör.

#25
2013-06-03 20:24

" ökar regenereringens effekt ". Det kan inte bli mer än rent! Och på vilket sätt skulle det öka effekten på regenereringen? Ökar tillsatsen förbränningen, vilket jag inte skulle rekommendera då den redan ligger på ca 600 grader! Att man kan spola filtret är väl en sak, men att ha en tillsats i tanken som förebyggande, verkar mer hokus pokus!

#26
2013-06-04 18:39

I Frankrike funkar det!
Två metaloykulor i filtret och rent som snus blir det :o)

#27
2013-06-05 10:11

I vanlig ordning kostar en sådan här filter en spottstyver att tillverka, försäljningspriset, i det här fallet 20.000:- i snitt har inget med tillverkningskostnad att skaffa. Det är samma sak med katalysator till bensindrivna bilar, de kostar 10-20 tusen som original men motsvarande universaldel med samma eller bättre innehåll kostar 1500. Undersök om det finns företag som säljer dessa filter billigare inte brar i sverige utan inom EU

#28
2013-06-05 13:54

Vilka företag säljer sina saker till tillverkningpris? Jag tycker det argumentet är lika fånigt varje gång jag hör det!

#30
2014-10-17 10:02

Det verkar ju stämma att filtret håller bilens livslängd. 20000 mil är väl vad en VW pallar med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.