Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag tanka HVO-diesel i Skoda?

Bilfrågan

”Kan jag tanka HVO eller kommer motorn att skrika rakt ut?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia 2016 med dieselmotor. Har sett att en mack här i stan börjar sälja HVO. Kan jag tanka HVO eller kommer motorn att skrika rakt ut?
Tommy Hedkvist

Svar:
Ytterst få biltillverkare godkänner än så länge HVO100. Det finns skillnader mellan vanligt dieselbränsle och HVO som uppenbarligen gör att man inte utan vidare godkänner bränslet och det är som tidigare nämnts tillverkaren som står för eventuella garantier. Så här svarar Erik Gustafsson på Skoda Sverige:
”Det pågår tester med HVO100 inom koncernen och vi på Skoda deltar givetvis med stort intresse. Något beslut är dock ännu inte taget och testerna pågår fortfarande, men det är en aktuell fråga som vi arbetar intensivt med. Men för närvarande godkänner inte Skoda HVO100.”

Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
 

Kommentarer

#1
2018-07-05 10:23

Ta bort miljöbonusar och liknande för laddhybrider (de är ju behäftade med 200 kg+ extra drivlina utan krav på att de skall laddas, så för många utgör det bara en extra tyngd och extra utsläpp) och inför miljöbonus för alla som kan tanka HVO100 istället.

Då skall ni se att tillverkarna kommer att godkänna bränslet illa fort, ty det lär bli fart i försäljningen av denna typ av fordon...

.

#2
2018-07-05 10:26

Kan ju vara på sin plats att tala om vilka biltillverkare det är som godkänner HVO, listan är ju inte så lång så det borde ViB kunna ge i sitt svar. Det är Euro 5 och Euro 6 dieselmotorer från PSA-gruppen (Peugeot, Citroën och DS). När det gäller Opel (som idag ingår i PSA-gruppen) så pågår tester. Det torde vara tämligen riskfritt att köra Opel på HVO för de modeller som har en PSA diesel (Crossland och Grandland), frågetecknet gäller främst Opels egna motorer. Men Opel har inte gått ut med ett meddelande än.

#3
2018-07-05 13:15

Det enda som skiljer är densitetskravet för EN590. HVO100 är några procent för lätt.
Passerar bilen Amerikanska standarden ASTM D975 för dieselbränsle så kan den även tanka HVO100, eftersom HVO100 passerar ASTM D975.

Det är den Europeiska standarden som har fåniga minimikrav på densiteten.
Finns gott om folk på forumet här som kört HVO100 länge utan några som helst problem.

https://trb.se/hvo100/

#4
2018-07-05 14:27

Spelar i mina ögon ingen roll hur många som kört problemfritt så länge som min egen bil omfattas av garantier - fabriksgaranti eller avgasrenings-garanti. Har inte tillverkaren lämnat sitt godkännande till detta bränsle så skulle i alla fall inte jag ta risken så länge dessa garantier finns kvar.

#5
2018-07-05 15:01

En modern diesel pump kostar typ minst 25000 att byta.
Jag skulle nog villa ha ok från tillverkaren innan jag labbar med min halvnya bil för att tjäna några hundringar per år.

#6
2018-07-05 16:36

Jag har kört min BMW 2017 euro6 drygt 2000 mil sedan den var ny februari 2017. 70% har varit ren HVO. Bilen går så bra! Oftast tankar jag hos Colabitoil, som har en försäkring, om kunder skulle få motorproblem pga bränslet. F ö tillåter VW Sverige (inkl Skoda) att en del offentliga kunder tankar ren HVO enligt upphandlade avtal i euri 5- och euro 6-motorer. Jag tror att flera biltillverkare inte vågar ta steget att tillåta, efter fadäserna med fusk och skadestånd ("dieselgate").

#7
2018-07-05 19:12

Kan man inte testa det nya bränslet tillsammans med bilindustrin INNAN man lanserar det så att man vet att det fungerar i de på marknaden aktuella motorerna?

#8
2018-07-05 22:19

Nej gör det inte! Alla miljöpartister “sossar” på vib kommer få verkliga besvär av klåda när en diesel bil plötsligt blir miljövänlig.

#9
2018-07-06 07:02

HVO 100 % fungerar utmärkt i min bil (bättre än vanlig diesel)! Det finns hittills inga rapporterade problem med bränslet vid användning och det finns många positiva erfarenheter, så varför inte prova själva?

Jag tycker det finns en överdriven rädsla och oförtjänt misstro mot HVO. Biltillverkarna verkar arbeta på i ett väldigt sömnigt tempo vad gäller godkännande av användning av HVO 100 %.

#10
2018-07-06 08:11

Håller med John2008.

Det är nästan löjligt långsam process.

Har en lastbilsmotor som går hårt och långt andra förutsättningar än en försiktig belastad personbilsmotor?

Jag har kört 4000mil med min psa-Volvo utan anmärkning.

#11
2018-07-06 10:13

Du kan absolut köra HVO100 på din skoda 2016 års modell! Har ännu inte inträffat några skador på motorer pga HVO, med HVO så hålls motor, katalysator och partikelfilter mycket renare då den sotar betydligt mindre! Det föreligger heller INGEN risk för tillväxt i tanken då det EJ finns varken RME eller Fame i HVO (som blandas in i vanlig diesel)
Kör själv på HVO i alla våra fordon och maskiner sedan flera år tillbaka med bara positiva erfarenheter bla skoda Octavia 1,9tdi..
Alltså absolut inget att oroa sig för!

Preem blandar redan in 50%HVO i deras Evolution + Diesel sedan flera år tillbaka!

#12
2018-07-06 18:00

Är man ändå osäker så kan man ju blandtanka hälften HVO och hälften vanlig fossil Diesel för då klarar man bränsleklassningen och det blir godkänt av alla fordonstillverkare (blir samma produkt som Preem Evolution Diesel)

#13
2018-07-07 00:16

Det bör klargöras att vidareutvecklingen av Preem Evolution Diesel, som heter Preem Evolution Diesel+, innehåller 50 % förnyelsebar råvara, varav 7 % är RME och resten 43 % är HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) tillverkad av bl a tallolja. Plus-varianten som är märkt med Svanen finns än så länge enbart på 23 stationer.

Föregångaren Preem Evolution Diesel (utan tillägget +) innehåller 25 - 40 % förnyelsebar råvara, varav 7 % är RME och resten HVO.

#14
2018-07-12 10:47

Ja,
du kan utan problem tanka vilken dieselbil som helst på HVO100. Idag är HVO100 certifierad för vissa personbilar bla de franska bilmärkena liksom för de flesta Toyotabilarna enligt den Europeiska standarden EN590. I USA däremot är samtliga dieselbilar, även de som ännu ej är godkända i Sverige, godkända för HVO100 då den amerikanska dieseln tillåts ha ca 5% lägre densitet än i Sverige och Europa. Alltså kan du liksom jag redan gör sedan snart två år tillbaka med gott sinne tanka HVO100 utan några som helst problem tvärt om blir motorn lite tystare och piggare, går ännu jämnare och startar betydligt lättare på vintern förutom att partikelfiltret ej sotar igen om du liksom jag oftast kör korta sträckor med bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.