Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag tanka HVO-diesel i Skoda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag tanka HVO-diesel i Skoda?

Publicerad 5 juli 2018 (uppdaterad 5 juli 2018)
”Kan jag tanka HVO eller kommer motorn att skrika rakt ut?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia 2016 med dieselmotor. Har sett att en mack här i stan börjar sälja HVO. Kan jag tanka HVO eller kommer motorn att skrika rakt ut?
Tommy Hedkvist

Svar:
Ytterst få biltillverkare godkänner än så länge HVO100. Det finns skillnader mellan vanligt dieselbränsle och HVO som uppenbarligen gör att man inte utan vidare godkänner bränslet och det är som tidigare nämnts tillverkaren som står för eventuella garantier. Så här svarar Erik Gustafsson på Skoda Sverige:
”Det pågår tester med HVO100 inom koncernen och vi på Skoda deltar givetvis med stort intresse. Något beslut är dock ännu inte taget och testerna pågår fortfarande, men det är en aktuell fråga som vi arbetar intensivt med. Men för närvarande godkänner inte Skoda HVO100.”

Diskutera: Vad tycker du om HVO100?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-05 10:23
Klarsynt

Ta bort miljöbonusar och liknande för laddhybrider (de är ju behäftade med 200 kg+ extra drivlina utan krav på att de skall laddas, så för många utgör det bara en extra tyngd och extra utsläpp) och inför miljöbonus för alla som kan tanka HVO100 istället.

Då skall ni se att tillverkarna kommer att godkänna bränslet illa fort, ty det lär bli fart i försäljningen av denna typ av fordon...

.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-05 10:26
Raphael

Kan ju vara på sin plats att tala om vilka biltillverkare det är som godkänner HVO, listan är ju inte så lång så det borde ViB kunna ge i sitt svar. Det är Euro 5 och Euro 6 dieselmotorer från PSA-gruppen (Peugeot, Citroën och DS). När det gäller Opel (som idag ingår i PSA-gruppen) så pågår tester. Det torde vara tämligen riskfritt att köra Opel på HVO för de modeller som har en PSA diesel (Crossland och Grandland), frågetecknet gäller främst Opels egna motorer. Men Opel har inte gått ut med ett meddelande än.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-05 14:27
Pi

Spelar i mina ögon ingen roll hur många som kört problemfritt så länge som min egen bil omfattas av garantier - fabriksgaranti eller avgasrenings-garanti. Har inte tillverkaren lämnat sitt godkännande till detta bränsle så skulle i alla fall inte jag ta risken så länge dessa garantier finns kvar.

#4 • Uppdaterat: 2018-07-05 15:01
mso 1000

En modern diesel pump kostar typ minst 25000 att byta.
Jag skulle nog villa ha ok från tillverkaren innan jag labbar med min halvnya bil för att tjäna några hundringar per år.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-05 16:36
Claes Rosengren

Jag har kört min BMW 2017 euro6 drygt 2000 mil sedan den var ny februari 2017. 70% har varit ren HVO. Bilen går så bra! Oftast tankar jag hos Colabitoil, som har en försäkring, om kunder skulle få motorproblem pga bränslet. F ö tillåter VW Sverige (inkl Skoda) att en del offentliga kunder tankar ren HVO enligt upphandlade avtal i euri 5- och euro 6-motorer. Jag tror att flera biltillverkare inte vågar ta steget att tillåta, efter fadäserna med fusk och skadestånd ("dieselgate").

#6 • Uppdaterat: 2018-07-05 22:19
HT19

Nej gör det inte! Alla miljöpartister “sossar” på vib kommer få verkliga besvär av klåda när en diesel bil plötsligt blir miljövänlig.

#7 • Uppdaterat: 2018-07-06 07:02
John2008

HVO 100 % fungerar utmärkt i min bil (bättre än vanlig diesel)! Det finns hittills inga rapporterade problem med bränslet vid användning och det finns många positiva erfarenheter, så varför inte prova själva?

Jag tycker det finns en överdriven rädsla och oförtjänt misstro mot HVO. Biltillverkarna verkar arbeta på i ett väldigt sömnigt tempo vad gäller godkännande av användning av HVO 100 %.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-06 08:11
Jallemet

Håller med John2008.

Det är nästan löjligt långsam process.

Har en lastbilsmotor som går hårt och långt andra förutsättningar än en försiktig belastad personbilsmotor?

Jag har kört 4000mil med min psa-Volvo utan anmärkning.

#9 • Uppdaterat: 2018-07-06 10:13
Tommy Magnusson

Du kan absolut köra HVO100 på din skoda 2016 års modell! Har ännu inte inträffat några skador på motorer pga HVO, med HVO så hålls motor, katalysator och partikelfilter mycket renare då den sotar betydligt mindre! Det föreligger heller INGEN risk för tillväxt i tanken då det EJ finns varken RME eller Fame i HVO (som blandas in i vanlig diesel)
Kör själv på HVO i alla våra fordon och maskiner sedan flera år tillbaka med bara positiva erfarenheter bla skoda Octavia 1,9tdi..
Alltså absolut inget att oroa sig för!

Preem blandar redan in 50%HVO i deras Evolution + Diesel sedan flera år tillbaka!

#a • Uppdaterat: 2018-07-06 18:00
Tommy Magnusson

Är man ändå osäker så kan man ju blandtanka hälften HVO och hälften vanlig fossil Diesel för då klarar man bränsleklassningen och det blir godkänt av alla fordonstillverkare (blir samma produkt som Preem Evolution Diesel)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.