Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: ​​​​​​​Varför inte HVO-bränsle?

Bilfrågan

Får jag tanka HVO i min Mazda? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är ägare till en Mazda CX-3 med dieselmotor och min fråga är om Mazda Sverige tillåter att man tankar HVO 100. Om inte, varför? Det är ju ett miljövänligt, fossilfritt bränsle som anammas mer och mer av åkeriägare och bussbolag för miljöns skull. Har även läst att en del personbilsmärken tillåter det med fullvärdig garanti. Fler än några få borde väl vara intresserade av att kolla och testa om det går att använda i deras bilar utan nackdelar, med tanke på den nuvarande jakten på dieselbilar.
Bernt

Svar:
Mazda meddelar att man för närvarande inte tillåter HVO-bränsle till sina dieselmotorer. Men det pågår tester med biodiesel och om HVO blir mera vanligt ämnar företaget närmare undersöka möjligheten att godkänna det.

De flesta biltillverkare godkänner enbart bränsle som är certifierat enligt en europeisk standard som betecknas EN 590. Där tillåts inblandning av biodiesel och i dag kan den diesel som säljs vid svenska mackar innehålla upp till 47 procent HVO och även sju procent RME.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Brukar du köpa miljödiesel?

Kommentarer

#1
2017-11-07 09:09

Alla dieselmotorer, nya liksom gamla, kan riskfritt köra på HVO diesel. Jag kör på enbart HVO diesel sedan 2014 i min Toyota personbil. På mitt arbete körs alla personbilar, lastbilar, grävmaskiner, dieselgeneratorer, anläggningsmaskiner och skogsmaskiner (skogsskördare) på enbart HVO sedan 2012. Min arbetsgivare förbrukar, enligt inköparen, mellan 5 - 6 miljoner liter HVO diesel per år. Anledningen till att HVO ännu inte är certifierad enligt EN 590 är bara pga att HVO har en densitet som ligger 5% under dieselnsvikt. Kemiskt är HVO och fossil diesel helt identiska med den skillnaden att Nox utsläppen blir betydligt lägre än med vanlig diesel dessutom är co2 utsläppen drygt 90% lägre. Start och filtrerbarheten är betydligt bättre liksom startegenskaperna vid kyla. Att motorn dessutom går tystare och mjukare är ännu ett plus. Så ALLA dieselmotorer kan absolut köras på enbart HVO diesel utan att det påverkar motorn negativt. Vår leverantör av HVO, OKQ8 resp Preem, säger att HVO kommer att bli EN 590 certifieras inom 18 månader.

http://www.energifabriken.se/files/files/Produktblad_HVO.pdf

#2
2017-11-07 10:11

Vart köper man HVO bränsle?

#3
2017-11-07 10:39

Min polare, som jobbade som kundmottagare på Ford, hade en kund som envisades med att köra på HVO, trots att Ford säger att man inte ska det. Bränslefiltret satte igen sig flera gånger per år - men han fattade inte kopplingen.

Så mjo - motorn i sig går säkert att köra på det. Tills bränslesystemet kloggar igen och man får åka på flaket.

#4
2017-11-07 11:13

Stoor,
Hade HVO och diesel varit helt identiska kemiskt hade de givetvis haft exakt samma utsläpp av allt och samma densitet.

#5
2017-11-07 11:49

Såhär är det oftast:
Ren HVO100 möter inte EN590 pga att densiteten är lite för låg (1-3%). Alla andra parametrar möter eller är den bättre på.
Den möter dock amerikanska dieselstandarden som inte har krav på densitet. Att det skulle ha en praktisk påverkan på din motor är i princip 0. Jag har kört fossil HVO100 och förnybar HVO100 i min BMW 520d MY16. Funkar skitfint.
Motorn går faktiskt bättre på ren HVO100 än fossil diesel, speciellt när det är kallt. Förbränningen är bättre och mängden sot minskar. Mängden aska efter sotförbränning går ner också.

Men regler är regler. Jag bryr mig inte, för jag anser att det går alldeles utmärkt. Men det är mina pengar och min bil ifall någon skulle ha någon annan åsikt.

#6
2017-11-07 12:36

Sluta köra diesel!
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/den-tickande-miljobomben-i-16-...
Det är ett bränsle för nyttofordon, inte bilar...nuff said

#7
2017-11-07 12:39

Roger Skagerström1:
Det är omöjligt att det är HVO100. RME sätter igen bränslefilter. HVO100 är mindre tillväxtbenäget än vanlig fossil diesel. Kristallisering är inte heller ett problem för några HVO100 som inte är under -35 grader typ.

#8
2017-11-07 12:40

Stoor: Precis så är det.

#9
2017-11-07 15:44

O-o:
HVO finns att tanka på några hundra mackar i Sverige. Alla oljebolag har HVO i sitt utbud i alla större städer / samhällen. Även lite udda mackar som tex TRB mfl säljer HVO diesel. Det är bara att googla så finner du en tankstation i din närhet. Kan berätta en anekdot om en bekants VW Passat tdi som häromåret hade rullat drygt 29000 mil och fick en anmärkning på igensatt partikelfilter. Besiktningsmannen rekommenderade henne att tanka HVO diesel några tankar och sedan komma tillbaka till besiktningsstationen. Vad hände? Jo några tankar senare kom hon tillbaka och partikelfiltret var fräscht igen och bilen gick igenom besiktningen och VW Passaten rullar fortfarande på dock vet jag inte hur långt den gått men hon är distriktsveterinär och kör flera tusen mil per år!

#10
2017-11-07 16:38

PSAs dieslar (Peugeot, Citroën, DS och någraav Opels modeller) är certifierade för HVO 100%. Undrar vad för tekniska skäl Mazda anger för att avstå, eller handlar det bara om pengar och att de inte orkar bry sig?

#11
2017-11-08 01:19

Jag har kört min VW Lupo på HVO 100 % i över två år och helt utan några som helst problem. Bilen går bättre och känns piggare än med fossil diesel. Att fler biltillverkare inte tillåter HVO 100 % kan inte bero på annat än ointresse och/ eller ren lathet.

#12
2017-11-08 08:07

Frågan att diskutera: Brukar du köpa miljödiesel? Är intressant. Om man kör på HVO är det ur miljösynpunkt klart bättre än att köra på fossilt diesel men minskar Nox utsläppen med bara 9%. Nox är hälsovådligt i storstädernas tättbefolkade områden och många dieselpersonbilar. Är miljödiesel då en vettig benämning? HVO diesel löser därmed INTE det största problemet med persondieselbilar i storstäder. Gäller desvärre också persondieselbilar certifierade enligt EU6 norm.

#13
2017-11-08 10:25

Brukar vara kolen som gnisslar på en del fläktar vid olika varvtal(oftast på låga hastigheter), lika som bromsar som inte har antiskrik-skydd.
Kan ske med fläktar som har bronslager som börjar bli torra/slut, men tror inte denna fläkt har det utan är kullager.

#14
2017-11-08 18:56

Leo:
Enligt tillverkaren av HVO diesel minskar Nox utsläppen med 30% istället för 9% som du skriver dessutom minskar det allra värsta förorenade gasen Co2 utsläppen med över 90% jmf med vanlig fossil diesel. Det jag länge funderat på är varför det är ok att röka och andas in mängder av orenade ämnen bla Nox rakt ned i rökarens som dess omgivningslungor samtidigt som dieselmotorns Nox inte är fullt så accepterat. Beror det på att det är PK att angripa dieselmotorn och inte rökarna och dess höga direkta och indirekta utsläpp, jag bara undrar?

https://www.neste.com/se/sv/optimering-för-hvo-minskar-bränsleförbrukningen-och-utsläppen

#15
2017-11-09 10:11

Den HVO100 som man kan tanka i Sverige har inte 90% CO2-reduktion! Till 50% är råvaran baserad på PFAD (från palmolja). Den verksamheten står för enormt stor klimatpåverkan och andra negativa effekter på människor, djur och natur genom regnskogsskövling.
Preems talloljediesel har inte heller någon positiv inverkan på klimatet eftersom talloljan tidigare användes till annat än diesel. Det görs inte mer tallolja nu än tidigare. Stackars Gunde har nog inte fått veta hela sanningen.

#16
2017-11-09 16:29

Enrique:
Var bättre påläst innan du uttalar dig. Den svenska HVO dieseln är mellan 88% - 93% renare med avseende på Co2 jämfört med vanlig fossil diesel. Utöver detta faktum tillkommer följande parametrar.

Studien som genomfördes av FEV, ett av världens ledande ingenjörsföretag med specialisering inom motorutveckling:

- förbättrade verkningsgraden med så mycket som cirka 8,5 procent
- minskade bränsleförbrukningen (i liter) med upp till cirka 4 procent
- minskade utsläppen av kolväten (HC) och kolmonoxid (CO) med upp till cirka 70 procent
- minskade utsläppen av luftburna partiklar (PM) med upp till cirka 50 procent
- minskade utsläppen av kväveoxider (NOx) med > 30 procent

#17
2017-11-09 18:09

Stoor,:
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/
Uppgifter från en av tillverkaren av HVO diesel tillverkarnas hemsida. Reducering av Nox: 9 procent.

#18
2017-11-09 18:28

Stoor: FEVs studie är en av många och sanningen om HVO-dieselns klimatvinst ligger någonstans mellan 90% och noll (kanske till och med sämre än fossil diesel). Allt beror på var man sätter gränsen för vad som ska ingå i analysen. Vad jag vill säga är att det inte finns några undermedel och att man måste vara på sin vakt. Särskilt om reklamkampanjer visar exceptionellt bra produkter.

#19
2017-11-09 19:42

Problemet med persondieselbilarnas motorer ligger i grundkonstruktionen. När man förstår det förstår man grundproblemet. Volvos VD visste o förstod det tidigt i våras när Dieselgate drog igång. Han började omedelbart att tala om elbilar, o säljer personbilsdieselbilar för fullt under tiden..
Aktieägarna jublar. Att förbränna diesel under hårt tryck o utan tändsystem ger per automatik höga Nox värden. Vare sig man använder fossil diesel eller HVO diesel. Går att räkna på!

#20
2017-11-09 19:46

När man förstår det kan man föra en seriös debatt.
Hellden (miljö borgarråd i Stockholms stad är helt rätt ute, köp inte nya dieselbilar var hans råd) råd till nybilsköpare.

#21
2017-11-12 10:25

När man förstår att NOx är en konsekvens av effektiv förbränning och inte en restprodukt av dieselbränslet...
När man förstår at NOx kan sänkas kraftigt genom att tillåta högre förbrukning...
När man förstår att det finns effektiv rening av NOx idag...
När man förstår att utsläpp av Bensen och partiklar är betydligt värre... DÅ kan man föra en seriös debatt.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-tonar-ner-miljolarm-om-dieselbi...

#22
2017-11-12 10:30

Märkligt att inte forskarna vet att lekmän alltid vet bättre än dom.

#23
2017-11-12 11:00

Hackenbush, vilka forskare och vilka lekmän? Läste du artikeln jag länkade?

#24
2017-11-12 12:14

Hackenbush' inlägg var nog ironiskt menat.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!