Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag köra på HVO-diesel?

Bilfrågan

"Jag har en Mercedes E-klass från 2012. Kan jag tanka HVO100?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes E 250 CDI från 2012. Kan jag tanka HVO från Colabitoil (HVO100) i den? Det ska vara kompatibelt med alla dieselmotorer.
Örjan Johansson

Svar:
Nej, din bil kan inte köras på HVO100. Vi kontaktade generalagenten Mercedes Benz Sverige och fick beskedet att den enda personbil från Mercedes Benz som för närvarande är godkänd för HVO100 är en helt nyligen lanserad taxiversion av E 220d. I den versionen har motoreffekten sänkts från 194 hk till 163. Mercedes Benz har annars en positiv hållning till HVO men påpekar att motorerna måste vara anpassade för det syntetiska bränslet och det är bara nämnda taxiversion.
HVO är ett bränsle som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter. Det är 100 procent förnybart, minskar utsläppen av CO2, partiklar, kolväten, kväveoxider och är inte skadligt för vattenlevande organismer. Men HVO är ett bränsle enligt bränslestandarden EN 156940 och än så länge godkänner de flesta biltillverkare endast diesel enligt EN590, alternativt inblandning av HVO i så kallad miljödiesel – men inte ren HVO. Volvo godkänner exempelvis 50 procent inblandning.
Som bilägare ska man absolut följa tillverkarens rekommendationer. Så vitt vi känner till är det för närvarande bara Peugeot, Citroën och DS som godkänner HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Vad tycker du om svaret?  

 

Kommentarer

#1
2018-03-12 09:44

Enda anledningen till att HVO100 inte är godkänd i vissa dieselmotorer är att den väger något mindre än vanlig diesel. HVO100 väger drygt 780 gran per liter mot 820 gram för diesel enligt nuvarande standarden EN590. Det är enbart därför HVO 100 inte är godkänd. Snart blir HVO 100 dock godkänd när densiteten dvs vikten sänks. I verkligheten kan man dock helt riskfritt köra på HVO100 utan att motorn skadas eftersom HVO100 har samma smörjande egenskaper som fossil / vanlig diesel då den är en exakt kemisk kopia av vanlig diesel men med betydligt bättre köregenskaper, motorn går mjukare, partikelfiltret sotar inte igen, startar lättare etc. Jag kör tex min Toyota person dieselbil på HVO 100 sedan ett år tillbaka helt utan några som helst problem. Så mitt enkla svar är att man tveklöst kan köra sin bil på HVO100 med mycket gott tekniskt, klimatmässigt och praktiskt samvete.

Här kommer en nypublicerad artikel där man kört några helt vanliga personbilar i tusentalsmil helt utan problem:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180308/lasaren...

#2
2018-03-12 10:13

Det bör klargöras att HVO 100 inte har riktigt samma smörjande egenskaper som vanlig fossil diesel (B05 - alltså 5 % tillsatt RME), utan är en del torrare, men den uppfyller ändå kraven för smörjbarhet enligt EN590.

Jag har en VW Lupo jag kört på mestadels 100 % HVO i 2,5 år och det har fungerat utmärkt och bilen går bättre än på vanlig diesel.

#3
2018-03-12 10:40

Stoor: HVO100 är tvivelsutan ett intressant bränsle, men har du mer precisa uppgifter om vad ”snart” betyder, vad gäller dess bredare godkännande? Jag antar att det är ett arbete med att revidera en standard det handlar om? För Sverige eller på EU-nivå? Finns det en plan för när detta skall vara klart och godkänt?

#4
2018-03-12 12:31

PSA är godkänd, VW och Opel säger att man undersöker frågan men är försiktigt optimistiska, övriga säger nej eller vet inte.

#5
2018-03-12 15:30

Kan någon delge förbrukning vanlig diesel vs HVO100 samt egna iakttagelser? Illaluktande avgaser, svårstartat på vintern osv?

#6
2018-03-12 15:38

Märks ingen skillnad mot "vanlig" diesel. Skriver en som äger en Volvo V50 D3 2012 som kört på det i 1,5 år.
Bara fördelar vad jag kan läsa mig till. Har dock ej själv provat, men nästa tank blir med HVO100

#7
2018-03-12 15:43

Hvo100 är väl mest palmolja så bra miljöval är det knappast

#8
2018-03-12 17:09

Som sagt, HVO lär bli ännu en återvändsgränd.
http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/ny-rapport-fran-grona...

#9
2018-03-12 17:10

Micke:
HVO100 gör motorn betydligt mer lättstartad under vintern samtidigt som den inte alls ryker på samma vis som det gör med vanlig diesel som i sin tur har att göra med att HVO100 knappt avger några partiklar vid förbränningen vilket beror på att HVO100 brinner med en helt klar låga. Palmolja? Bränsleförbrukningen ligger på samma nivå som med vanlig diesel som i min diesel Toyota Avensis årsmodell 2016 betyder mellan 0,75 - 0,80 liter per mil i blandad körning. Nä, den svenska HVO100 innehåller knappt någon palmolja överhuvudtaget vilket gör att co2 reduktionen ligger på strax under 90% jämfört med vanlig diesel. Palmoljan som vi köper in i Sverige används i huvudsak till skönhetsprodukter tex smink, processindustrin och inte minst som resistenshöjare inom livsmedelsindustrin i tex kakor, chips, margarin mm. Den HVO100 som används i Sverige består främst av avfall från skogsindustrin samt slakterier, uttjänta frityroljor mm.

#10
2018-03-12 17:10

Som alltid, det går nästan aldrig att finna något nytt utan nackdelar. Så nu gäller tekniksprång, alternativt börja göra bilar som drar mindre energimässigt. (inte mer som idag med SUV osv).

#11
2018-03-12 17:37

@Vargen: den sida du länkar till, länkar i sin tur till en rapport, som är från 2014.

AMS hade nyligen ett par sidor om HVO som var läsvärda, men jag kan inte hitta den tidningen nu (förmodligen kastad :-( ). Hur som helst kan jag inte minnas att palmolja pekades ut som ett stort problem.

Tekniksprång: elmotor och batteri för 15 mil, samt liten effektiv dieselmotor som range extender — körd på HVO?

#12
2018-03-12 19:03

Vi har kört våra skoda Octavia 06 1,9 tid flera tusen min på HVO 100 utan minsta problem. Ser vara fördelar såsom luktar inte bibehållen bränsleförbrukning sotar mindre, ingen risk för att det bildas alger då den EJ innehåller någon MER som ju blandas i all vanlig diesel mm tummen upp för HVO med andra ord bara att tanka, tuta o köra!

#13
2018-03-12 19:08

Finns ingen som helst anledning till att sänka effekten på HVO.
Jag har kört min BMW MY16 på ren HVO också.

#14
2018-03-12 19:15

Har för mig att något försök gjordes, där man hade elmotor med batteri som laddas genom köra en förbränningsmotor på konstant varv (bästa vrid och effekt). Någon som vet mer om detta? Där kanske en liten diesel med HVO kunde vara något?

#15
2018-03-12 19:15

Ääh, vilket jönseri. Tanka och åk. +2000 mil i min D2 med HVO100 och inga problem, startar i -30°C utan mankemang. Det hade aldrig gått med RME-kladdet.

#16
2018-03-12 19:35

Mycket intressant bränsle. Jag blir dock lite nyfiken, hur kan förbränningen och slutprodukter skilja sig ifall det är en kemisk kopia så som Stoor nämner? Någon skillnad bör det rimligtvis vara.

#17
2018-03-12 19:47

Stoor skriver svepande saker utan grund i fakta. Det är inte samma sak som diesel.

#18
2018-03-12 20:00

Det skulle vara intressant att få veta om PSA anpassat sina motorer särskilt för HVO och vad dom i så fall har gjort.

#19
2018-03-12 20:01

Att HVO skulle sänka CO2 utsläppen ur avgasröret är bara ett marknadsföringsmässigt fulknep. Förbränner du samma mängd HVO och diesel och samlar upp utsläppen i en stor ballong så innehåller den exakt lika stor mängd CO2. Släpper du sedan ut innehållet i denna ballong i ett slutet växthus så kommer växterna glatt att suga åt sig CO2n och de gör ingen som helst skillnad om denna härstammar från HVO eller diesel.

#20
2018-03-12 20:26

Mattse:
Har du inte förstått någonting? Visst är det så att avgaserna innehåller lika mycket co2 MEN det intressanta är hur lång tid det tar för avgaserna att återinförlivas i jordens kretslopp igen. De fossila avgaserna som en gång var växter och djur som över en tidshorisont på flera miljoner år till slut blev olja tar nu återigen flera miljoner år innan de neutraliserats. Den co2 som släpps ut ur avgasröret från den fossilfria HVO100 återinförlivas till kretsloppet på några tiotals år beroende på ursprung. I fallet med HVO100 kan du tänka att du sitter i en ballong och blåser runt samma mängd co2 luft i ett slutet system om och om igen medan då du tankar fossilt bränsle TILLFÖR du hela tiden mer och mer och mer co2 i ballongen som till slut leder till att ballongen smäller. Dvs jordens klimat havererar. Fullständigt! Så det är STOR skillnad på HVO100 och fossil dvs vanlig diesel / bensin.

#21
2018-03-12 20:43

Månssons:
HVO100 är en kemisk kopia av fossil diesel med den skillnaden att HVO100 har en något lägre densitet, 5%, vilket är enda anledningen till att den inte uppfyller EN590 standarden men EN590 standarden kommer att sänkas till 780 gram per liter inom ca 12 - 18 månader vilket gör att den då uppfyller den vanliga dieselstandarden och blir ok att köra i ALLA dieselbilar. Men redan idag kan man riskfritt köra på den. I denna spalt ser du att både Toyota, Volvo, BMW, Skoda ägare mm redan idag kör på HVO100 helt utan problem. Länkar till Circle K som beskriver HVO100s kemiska kopia med vanlig diesel så kan du läsa själv.

https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334091070766/privat/drivmedel/ovriga-dri...

#22
2018-03-12 20:53

Kör även HVO 100 på vår gamla traktor MF 35 från1958, mer lättstartad och ryker betydligt mindre :) på jobbet kör vi alla våra hjullastare L30 till L220 av varierande ålder samt truckar på ren HVO utan modifikationer med bibehållen bränsleförbrukning samt mottoreffekt sedan några år tillbaka med bara positiva erfarenheter :)

#24
2018-03-13 07:11

Hur är det med dieselvärmaren, klarar den HVO100 ? Bara något som kom upp i tankarna.

#25
2018-03-13 08:47

Stoor,
En "kopia" som inte har samma densitet är inte en kopia utan en snarlik produkt. Det spelar ingen roll att folk har kört flera tusen mil med ett bränsle. Skulle man råka ut för ett haveri och en biltillverkare inte godkänt bränslet lär man få bekosta lagningen själv alldeles oavsett om bränslet är orsaken eller inte. De övriga som kört med bränslet kanske har en helt annan körprofil än man har själv.

Jag vet många som kört sina vanliga bensinbilar på E85 fast de inte gjorts för det och det går också att göra. Man får "bara" en något mager bränsleblandning och kanske lite korrosion i bränslesystemet.

#26
2018-03-13 12:34

Pinjong, PSAs dieslar har sedan nästan 20 år tillbaks varit anpassade för biodiesel, därför att i Frankrike och Benenux-länderna finns bränslet B30 som är fossil diesel med 30 procentig inblandning av biobränsle. Det är det mest sålda biobränslet i regionen. Dessa motorer klarar även HV100. Jag känner inte till att PSA har gjort något särskilt för just HVO100, snarare är det så att dessa motorer för B30 diesel med justeringar i motorstyrning och material även fungerar utmärkt för HVO100. De har provat med HVO100 och certifierat motorerna.

B30 innehåller högre syremängd än vanlig diesel, det innebär en annan förbränning. Därför behövs en anpassad motorstyrning. Även detaljer i material etc i motorn. Och ett serviceprogram anpassad för bränslet.

#27
2018-03-13 13:27

Rallykalle:
Dieselvärmaren fungerar såklart perfekt med HVO100

#28
2018-03-13 14:04

Stoor, trodde det själv också, men inte helt 100 :)

#29
2018-03-13 15:58

Stoor, du har fel! Dieselvärmare fungerar betydligt sämre med HVO100! Man ser inget rök så man vet inte om den är på. ;)

#30
2018-03-13 20:03

Peugo:
He he, det där var roligt sagt ;o kr

#31
2018-03-14 07:16

Preem har HVO diesel utan palmolja. Istället är det tallolja i. Preem säljer dock inte HVO-100 till personbilar utan enbart till tyngre fordon. Det är grövre munstycken på dessa pumpar så behövs en adapter eller dunk emellan. Synd.

Circle-K säljer HVO-100 i vanlig pump för personbilar men den innehåller palmolja istället.

Jag tankar HVO i min Citroën. Funkar utmärkt och det är mindre kladdigt, bilen upplevs som lite piggare mm. Smidigt

#32
2018-03-14 08:52

Hur ska ni ha det egentligen? I mina ögon är det enorm skillnad mellan dessa två alternativ:
1. De är kopior av varandra
eller
2. De sotar mindre, kladdar mindre, har en annan densitet, varierar i beståndsdelar beroende på station, bilen upplevs piggare
---
Mindre kladd antyder att det smörjer annorlunda, annan densitet ger annan massmängd mätt av bränslesystemet osv...

#33
2018-03-14 09:42

Hur uppstår det där "kladdet"? Sätter man munstycket i bilen, tankar och sedan lugnt tar ut munstycket så får i alla fall jag inget spill. Är det stress bakom fenomenet eller vad pågår?

#34
2018-03-14 09:44

Stoor #20.
Ditt resonemang är till viss del korrekt, men du kan inte öka nyttjandet av förnybar energi över en nivå så det naturliga kretsloppet inte hinner med att tillgodogöra sig den frigjorda koldioxiden. Då får du ett överskott som påverkar lika negativt som det fossila tillskottet. HVO är måhända ett något bättre bränsle än fossil diesel, men den innehåller ofta, som ovan påpekats, palmolja. Produktionen utgör ett direkt hot mot regnskogen, till skillnad från den nedsablade brasilianska sockerrörsetanolen.

#35
2018-03-14 09:58

Stoor, räddar det oss om det gick ifrån miljoner år till några år tionden? Jag tror inte att vi har några år tionden på oss. HVO är återigen en återvändsgränd. Vi måste sänka utsläppen rejält NU.

#36
2018-03-14 10:11

Lasse och Vargen:
Suck, det är ingen idé att återigen försöka förklara för den som ingenting (vill) begriper.

#37
2018-03-14 11:09

Stoor.
Sucka inte, utan kraftsamla din pedagogiska förmåga och förklara klart och enkelt vad du vet, som inte vi oupplysta begriper!

#38
2018-03-14 13:36

Puggento:
Jag fattar inte varför vissa är så förbaskade, ursäkta mitt ordval, intresserade av att snacka, skriva, skrika ut sitt budskap INNAN man sökt efter adekvat fakta. I Sverige finns ingen palmolja i HVO100 dieseln så inte heller hos Circle K. Se bifogad produktlänk, sista stycket:

file:///C:/Users/Kenneth/Downloads/Product_Bl%20HVO100,0.pdf

#39
2018-03-14 14:00

Kenneth,
Jag kommer inte åt din hårddisk

#40
2018-03-14 14:19

Det finns ingen hårddisk i min iPhone X så jag försöker länka till Circle K’s hemsida igen ;o )

http://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Con...

#41
2018-03-14 14:26

Hej igen Mäkinen. Jag försöker länka en gång till. Länken är på 6-7 rader så kanhända är den för lång, låter konstigt, för att rymmas i en vanlig browser.

http://m.circlek.se/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Con...

#42
2018-03-14 14:34

Mäkinen:
Länken strular på något vis men du kan göra så här att du klickar på min nya kortare länk till Circle K. Då kommer du längst ned till vänster på sidan kunna se originallänken som det står "produktfakta" på. Klicka på den så kommer du längst ned på den sidan se under rubrik "miljöprestanda" att HVOn INTE överhuvudtaget innehåller någon palmolja.

https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334091070766/privat/drivmedel/ovriga-dri...

#43
2018-03-14 14:53

Nu har jag läst och kan konstatera att CircleK säger att de inte använder palmolja.
https://tinyurl.com/y72kzg2m

#44
2018-03-14 14:55

Stoor, läs detta först om varför inte biobränslen är en jättebra idé.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2018/03/vad-ska-vi-med-skogen-till-d...

Palmolja är inte så stort problem anser jag, utan snarare att vi skall omsätta skog till biobränsle och som jag skrev... tider (årtionden och miljoner år) och hur saker och ting påverkas och hänger ihop. HVO låter bra tills man skrapar bort ytan. När något låter för bra för att vara sant, så brukar det sluta med att det inte är "sant". Många ignorerar mig när jag säger att vi måste minska energianvändningen (typ inte öka vikt på bilen i form av SUV mm). Men just nu har vi inte teknik eller råvaror som löser klimat problemen, och då återstår att vi måste drastiskt minska utsläppen redan idag. Om vi i framtiden kan framställa HVO (eller under annat namn) som är hållbart återstår att se, och jag är långt ifrån övertygad om att dagens HVO är hållbart och miljövänligt som många vill få oss att tro.

#45
2018-03-14 14:58

23 % eller kanske mer av Sveriges HVO bränsle framställs av palmolja förklarades i vår riksdag när riksdagen röstade för stopp av diesel med palmolja som råvara.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/riksdagen-rostade-for-stopp-for-pa...
Det är stor brist på vegitabilisk olja för tillverkning av HVO vilket gör att palmoljan som nu finns i hälften av våra livsmedel får en större andel i dieselbränsle vilket i sin tur gör att den skattebefriade HVO bränslet konkurrerar med livsmedel som inte är skattebefriat vilket inte är så bra för människor med mindre pengar att köpa mat för och för att palmoljeodligarna förstör naturen och driver bort folk från sina marker när multinationella företag skövlar skogen.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/palmolja-snart-pa-en-mack-nara-dig/
EU har bestämt att när palmolja når Europa omklassifiseras den som om den vore inhemsk vilket försvårar att veta var den kommer ursprungligen ifrån.
Om vår regering krävde ursprungsmärkning av HVO å kunde man i Sverige bestämma att bara inhemsk råvara till HVO får skattebefrielse så var saken löst, men det kommer nog inte EU gå med på och det är de som bestämmer det mesta i vår vardag.

#46
2018-03-14 15:03

Varför EU motarbetar oss beror på pengar och tillgång till skog, vi är lyckligt lottade mot många andra länder då vi har råvaran. Många länder har inte så mycket skog och naturtillgångar.

#47
2018-03-14 15:26

Några kommentarer till PREVIA # 45.
Palmolja är inte speciellt bra i livsmedel då den innehåller stora mängder mättat fett.Den enskilt största orsaken till ökade utsläpp av växthusgaser i tropiska länder är avskogningen och torrläggande av torvmossar för anläggande av oljepalmsplantager. Artrikedomen utarmas avseende växter och djur. 90% av livsmiljön för orangutangen är försvunnen och arten kan komma att utrotas inom ett decennium.

#48
2018-03-14 15:44

Här är en färsk bra rapport som beskriver hur Sverige (och övriga länder) kan och måste utöka bioenergiproduktionen från skog och jordbruk: https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/publikationer/2017/rap...

#49
2018-03-20 11:29

Visst går det att ladda ett extra blybatteri från cig-uttaget. I början av laddningen till ett tomt eller halvtomt batteri tar extrabatteriet emot rätt hög ström så olla var säkringen sitter för cig-uttaget för säkerhets skull. r du osäker, lägg en 12V-lampa i serie, t.ex en 55w strålkastarlampa där ena glödtråden är trasig .tex. Kostar noll men funkar bra som strömbegränsare. Annars behövs förstås inget extra för att ladda. Laddas startbatteriet bra så får extabatteriet lika hög spänningoch laddningen sker på rätt sätt med 14,4V som man brukar ha numera. Ibland uppåt 15V och då är det bra om batteriet inte är underhållsfritt så man kan underhålla det med några duttar batterivatten ifall det dunstat ut lite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.