Nästa artikel
Bilfrågan: Förbrukning i nedförsbacke?
Bilfrågan

Bilfrågan: Förbrukning i nedförsbacke?

Publicerad 29 november 2011 (uppdaterad 29 november 2011)
"Färddatorn visar att förbrukningen är 0,0 liter/mil när vi kommer till en nedförsbacke. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min far har en VW Golf 1.2 TSI -10. När vi kommer till en nedförsbacke, pekar han på färddatorn och visar att bilen just nu drar INGEN bensin. Färddatorn visar att förbrukningen är 0,0 liter/mil.

Jag brukar argumentera emot och säga att den drar oerhört LITE bensin men inte NOLL, då det alltid behövs bensin för att motorn ska kunna hålla tomgången och driva AC- och stereoanläggningar och så vidare.

Vet att det finns cylinderavstängning men någon cylinder arbetar väl alltid med hjälp av bensin? Vem av oss har rätt?

Johan Sandgren

SVAR:
Om ni kör bilen i nedförsbacke med motorbroms, då ska förbrukningen vara noll. Bränsletillförseln stängs då helt av både på bensin- och dieselmotorer.

Motorns kringaggregat drivs av rörelsenergin hos bilen och inte av förbränningsmotorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2011-11-29 08:18
Gösta_L

Förr i tiden innan den moderna elektroniska insprutningen, när bilarna hade förgasare, brukade man lägga ur växeln och låta motorn gå på tomgång i nerförbackar för att spara bränsle.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-29 10:03
Raymond K (ej verifierad)

Förr i tiden släppte man gasen och rullade vidare på Saab:s frihjul.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-29 11:05
hultarn

Det är sant att motorn inte drar något bränsle alls vid motorbroms ner till 1200-1400 varv, och det kan man förstås utnyttja smart.
Om man ska sänka farten, kanske stanna, kan det vara listigt att utnyttja detta.

Äldre bilar har inte denna möjlighet till besparing, varesig med motorbroms, frihjul eller friläge.

Däremot kan farthållare minska poängen med detta, då bilen bromsar i nerförbackarna istället för att rulla. För att sedan gasa på extra uppför..

Då är det smartare att anpassa farten till terrängen, typ 80 uppför och 100 nedför på 90-väg. Fast då får man förstås nån stressad bilist i häcken i uppförsbackarna och en elak polis kan ha åsikter om 100 km utför....

#5 • Uppdaterat: 2011-11-29 13:56
snabb95

Raymond K: "Förr i tiden släppte man gasen och rullade vidare på Saab:s frihjul." Stämmer bra. Exakt så gör man även på Volvo V60 & V70 med Dubbelkopplingslåda = "Powershift" på Volvo språk.

Denna automatlåda är nu införd även på eDrive för att V70 skall komma under 120 g/km CO2.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-29 14:28
Omberg (ej verifierad)

Tydligen är det så att motorbroms inte ingår i körcykeln när bilens utsläpp ska kontrolleras. Motorbroms kanske sparar mer soppa än frihjul, speciellt vid landsvägskörning.
Märk väl att med frihjul kan du ALDRIG någonsin motorbromsa annat än om du kan låsa frihjulet.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-29 15:06
Förstikön (ej verifierad)

@hultarn: Kör själv amerikanskt, stort, rymligt och bekvämt. Ingen bromsning i nedförslut bara acceleration i uppförsdito. Som det ska vara, så att man kan utnyttja den återvunna lägesenergin på andra sidan dalbottnen.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-29 17:29
snabb95

Omberg: Det är speciellt vid landsvägskörning och i (inte för branta) utförbackar som man spar bränsle, förutsatt att man inte behöver bromsa. Givetvis går det att koppla ur frihjulet manuellt, vilket också sker automatiskt om man sätter foten på bromspedalen, utan att bromsa. Det är lika som på alla Volvos bussar och lastbilar med den i dag använda robotiserade växellådan.

Vid stadskörning där man inte kan köra som man vill, utan är styrd av andra bilars hastighet och därför måste bromsa då och då skall man givetvis inte använda frihjulning.

Att frihjulet skulle vara mer gynnat i körcykeln än i verkligheten tror jag inte. Rätt använd kan man göra en avsevärd besparing med ett frihjul. Större besparing på en personbilsdiesel än på en buss eller på Jes lastbil och ännu större på en bensinbil än på en personbilsdiesel. Lastbilar och Bussar testas inte i körcykeln.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-29 17:54
Kandidat

Frågan är inte så dum som man skulle kunna tro. På den gamla och i detta fall inte goda tiden med förgasarmotorer var bränsleförbrukningen direkt knuten till varvtalet och gaspådraget. Idag är det annorlunda och detta kan man utnyttja i nedförsbackar. Som att släppa gasen och växla ned i en nedförsbacke, när folk sedan frågar varför kan man helt ärligt svara "jag spar bränsle". En del släppta hakor blir det...

Men faktum är att denna funktion, med att stänga av insprutningen, naturligtvis bara fungerar över ett visst varvtal (för att undvika tjuvstopp förstås) så det kan vara så att högre varvtal ger lägre bränsleförbrukning. Grejen är att bara motorbromsa, inte använda färdbromsen och inte koppla ur. Om man har lite marginal till hastighetsbegränsningen (eller struntar i den) kan man också trycka ned kopplingen och sedan använda den extra farten i uppförsbacken efter. Men det är överkurs...

#a • Uppdaterat: 2011-11-29 18:25
Erik T

ja kommer ihog när min farfar skulle byta från sin saab 99 till en astra
(båda manuella), Och envist även efter bytet påstod att man visst skulle lägga ur växeln i medlut!! ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.