Nästa artikel
Bilfrågan: Tidigare oljebyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tidigare oljebyte?

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 25 november 2011)
"Kan jag köra hela serviceintervallet på oljan som finns i motorn eller ska jag byta efter halva tiden?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Sharan -11 med ”longlife-service”: 24 månader alternativt 3 000 mil. Bilen har i dagsläget gått 1 250 mil. Kan jag köra hela serviceintervallet (3 000 mil) på den longlifeolja som finns i motorn, eller är det bra att göra ett oljebyte efter halva tiden (1 500 mil/12 mån)?

Serviceboken saknar rekommendationer angående lämpliga intervaller för oljebyten.

J M

SVAR:
Volkswagens svar är att oljebyte ska göras i samband med service och när det är dags för den indikeras i bilens kombiinstrument. Det kan variera från bil till bil beroende på körsträcka, men max miltal är alltid 3 000.

Detta är säkert väl utprovat men det känns ändå som en bra åtgärd att göra första oljebytet något tidigare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-25 11:20
saabnisse

Många bilfabrikanter anger ju numera 3000mils intervaller om man håller sig till rekommenderad olja och det är nog ok när det gäller bilar som går mycket under kort tid t.ex. taxi och liknande.
För de flesta som bara kör 1500-2000 mil om året är det nog bättre att byta varje höst oavsett vad som föreslås av tillverkaren.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-25 11:22
Thure (ej verifierad)

Vid osäkethet skulle jag bytt, framförallt på en ny motor.

Det första oljebytet på en gräsklippare ska göras efter 4-5 timmar eftersom en ny motor är så varm och ren att oljan bryts ner fortare. Sedan räcker det en gång om året vid normal hemmaanvändning.

Kanske mår även en bilmotor bra av ett extra byte innan den blivit lite "insmörjd". Kanske efter halva tiden?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-25 14:10
LC4ever

Egentligen så är det ganska lustigt att första servicen är samma intervall som övriga, dvs efter 3000mil.
På en ny MC byter man efter 100mil, sedan har man allt från 500 till 1000 mils intervaller.
Men första bytet görs för att ta bort metall-rester mm som bildas vid inkörning, borde väl bildas i en bil-motor också tycker man.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-25 15:39
FLAC

Varje gång denna fråga kommer upp dyker experterna upp, "jag tror det är bäst så här", jämföra med en gräsklipparmotor... suck.
Varför ska man inte lita på att tillverkaren av bilen vet hur motorn bäst ska skötas? Modern teknik i tillverkning ger bättre motorer, förr bytte man oljan efter 200 mil, och motorn skulle köras in. Det skulle också rundsmörjas både här och var... Gör ni det också, eller litar ni på tillverkarens uppgifter i de fallen?

#5 • Uppdaterat: 2011-11-25 15:47
OscarDenAndre

Personligen anser jag att biltillverkarna bör avskaffa 3000mils intervall på oljebyten.
Motorn mår mycket bättre och håller längre om du byter olja oftare, därför byter vi, i mitt hus, olja & filter var 1000:e mil på våra bilar utan undantag.
Då kan man köpa en något billigare motorolja av lämpligt god kvalité istället för longlife-myten.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-25 16:12
Jordnära

Byter alltid efter 2000 mil med helsyntet från Biltema( tillverkas av Statioil). Förra bilen körde jag 35 000 utan nämbar oljeförbrukning eller ökad bränsleförbrukning.
Rent tekniskt går det att bygga motorer där man aldrig behöver byta olja men då blir filterna mycket dyra och stora.
Världsrekordhållaren i USA med samma bilmotor (P1800 och över 450 000 mil) byter olja väldigt ofta, så nog har det betydelse. Men så länge vill man väl inte ha samma bil.
Det tar normalt inte mer än 30 min i garage att byta olja och filter. Mycket jobbigare att tvätta bilen för hand.
Mitt råd är: Köp bra olja, billigt och byt 1500-2000 mil. Byt alltid filter. Gör jobbet själv. Det är inte så svårt. Däremot är det knepigt att bli av med spilloljan nuförtiden.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-25 19:11
Hn

Jordnära, du är säker på att du kör på Statoil-olja? Bunkrat upp kanske?
http://biltemasolja.blogg.se/. Sedan kanske Biltemaoljan har rätt klassning och att det räcker men den diskussionen blir snabbt infekterad.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-25 20:30
Jordnära

En kompis träffande en anställt på statoil som berättade att de då även levererade till Biltema. Om specen var exakt lika vet jag inte man han fick det intrycket. Spelar ingen roll för resonemanget. Vitsen är att inte betala överpris för märket utan kosta på sig tätare byten istället och även ta hem lättförtjänta pengar på arbetet.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-25 21:22
Onehp

Man kan byta själv på OKQ8 gör det själv hall. Tar som sagt högst 30min och under tiden kan man titta efter bilen(s undersida). Kostar typ 60kr och man blir av med sin olja direkt på rätt sätt också.

#a • Uppdaterat: 2011-11-26 10:48
Claes C

Jag gör som Oskardenandre å byter ca 1000mil, köper helsyntet 5-40 på Swedol 4lit ca 300sek. Såvitt jag hört å vet så är det OK/Q8 olja i dom dunkarna. Har även använt Lidl olja när dom har erbjudanden på 5-40 helsyntet ca 40kr/lit, har en Toyota avensis 03b med 2lit motor på ca 150hp, gått 24000mil nu och varje besiktning ger vid hand perfekta avgasvärden, bilen drar ca 0.75 milen vid blandad körning. Köper dock alltid original oljefilter (typ 30kr dyrare än biltema). Kör även dessa oljor i andra bilar inom släkten tex. Mazda 6, Suzuki Alto, avensis med 1.8lit motor.
Det verkar funka helt ok men byter runt 1000mil själv då.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.